Vztyčení hlavní konstrukce JWST

V tomto článku potěšíme technicky zaměřené čtenáře, kteří rádi nahlédnou pod ruce technikům, kteří sestavují kosmické sondy, či teleskopy. Dnes nás čeká pohled do montážní haly Goddardova střediska ve státě Maryland. V této čisté místnosti se momentálně pracuje s tzv. backplane pro dalekohled Jamese Webba. Tato konstrukce je pro teleskop mimořádně důležitá, protože právě na ni budou připojeny šestiúhelníkové segmenty tvořící primární zrcadlo. Backplane zároveň poslouží i k připojení dalších optických členů a vědeckých přístrojů o celkové váze 2400 kg. Backplane pro JWST je jedním z největších kompozitních dílů, jaké kdy byly vyrobeny s touto úrovní přesnosti. Technici nyní celou osmimetrovou konstrukci vztyčili, aby mohli pokračovat v přípravných pracích. V dalších měsících se na konstrukci začnou pomocí robotické paže umísťovat jednotlivé segmenty primárního zrcadla.

Vztyčení hlavní konstrukce JWST, 2.5 out of 5 based on 14 ratings

Rating: 2.5/5 (14 votes cast)

3 komentáře ke článku “Vztyčení hlavní konstrukce JWST”

1. Pája napsal:

Tak mě napadlo, jestli by nebylo dobré, kdyby ten teleskop měl sebou pro všechny případy a strýčky ještě nějakého malého dálkově řízeného pohyblivého servisního robota, takový předchůdce R2D2…

Docela mě překvapilo, jak je ta konstrukce nejen obrovská, ale i masivní. Na vizualizacích to vypadá celkem křehce. Ale pokud to má přestát tu jízdu na horské dráze na špici rakety, tak se asi nedá nic dělat.