Čína vypustila další novou raketu

Jak jsme Vás před několika dny informovali, Čína na konec září připravila dvě premiéry nových raket – po Čchang-čeng-6 přišla řada i na Čchang-čeng-11. Ta se na cestu k heliosynchronní dráze vydala dnes ve 3:41 našeho času z kosmodromu Jiquan. CZ-11 je součástí snahy o změnu pohonných látek, kterou čínské nosiče používají. Zatímco současné rakety spalují toxický hydrazin, CZ-11 sází na motory na tuhá paliva, čímž se podobá evropské lehké raketě Vega, nebo japonské Epsilon. Nový nosič má díky motorům na tuhá paliva zajistit levné vynášení malých nákladů a doplnit tak služby, které poskytují rakety s motory na kapalné pohonné hmoty.

Raketa CZ-11

Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Rakety s motory na tuhá paliva jsou navíc oblíbené i díky tomu, že se snadno skladují (není potřeba žádné podchlazené okysličovadlo) a jsou rychle připraveny ke startu. Toho často využívá armáda, ale uplatnění je možné najít i při rozsáhlých přírodních katastrofách u kterých je nutné rychle vyslat monitorovací zařízení. Mezi nevýhody naopak patří nemožnost vícenásobných zážehů, nebo omezené množství různých letových profilů.

Raketa CZ-11

Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

O raketě CZ-11 nemáme mnoho bližších technických detailů. Její vývoj byl oznámen v roce 2013, kdy čínská akademie raketových technologií upřesnila své plány na nosič využívající tuhé pohonné hmoty. Oproti jiným nosičům tedy šlo o nezvykle rychlý proces. Z několika informací, které unikly ještě během vývoje víme, že nosič je vysoký pouze 18,7 metru  a skládá se ze tří stupňů na tuhá paliva, přičemž disponuje i dodatečným horním modulem na kapalná paliva – kvůli přesnějšímu usazení na oběžné dráze.

Raketa CZ-11

Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

CZ-11 používá největší motor na tuhá paliva, jaká kdy byl v Číně vyrobený – první stupeň má průměr 2 metry a je asi devět metrů dlouhý. Druhý stupeň má stejný průměr a na délku měří tři metry. Třetí stupeň je menší s průměrem 1,4 a délkou 1 metr. Čtvrtý stupeň má používat motor YF-50. Na něm už sedí náklad chráněný krytem o průměru 1,6 metru.

Přesnou nosnost rakety zatím neznáme, ovšem kvalifikované odhady hovoří cca. o 1 tuně na heliosynchronní dráhu. Ze zveřejněných fotek je vidět, že CZ-11 startuje z klasické pozemní rampy a nevyužívá podzemní sila jako ruské nosiče Rokot, nebo Topol. Nosič následně zamířil směrem k jihu na polární dráhu ve výšce 481 kilometrů. Půl hodiny po zážehu prvního stupně bylo potvrzeno, že start byl úspěšný.

Raketa CZ-11

Raketa CZ-11
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Raketa Čchang-čeng 11 vynesla na oběžnou dráhu tři 2U cubesaty (Tianwang-1 A, B a C) vyrobené v Šanghaji a blíže nespecifikovanou družici označovanou jako Pujian-1.

Zkušební zážeh čínského motoru na tuhá paliva

Zkušební zážeh čínského motoru na tuhá paliva
Zdroj: http://www.chinaspaceflight.com/

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://www.chinaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/3719422_orig.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443163342711799.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443163341496838.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177843311598.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177844753209.jpg
http://www.chinaspaceflight.com/usr/uploads/2015/09/25/1443177027113450.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Čína vypustila další novou raketu”

  1. Amper napsal:

    Nevim zda bych zvednutou trubku povazoval za „klasickou rampu“. Navic Topol je taky schopen startovat z trubky. I parametry ma topol podobne.

    Nevim jak vam ale me to prijde jako „zelena“ raketa ala Topol na kterou nasadili stupen na kapalne palivo misto sady MIRV.

  2. vedator napsal:

    Cina rulez. Azijsky tiger na poli raketovom. Nikde som sa vsak nedocital, ze by sa Cina chystala vstupit na komercny trh, nevie niekto, ci to vobec planuju?

  3. ptpc Redakce napsal:

    Ešte na doplnenie – výška rakety by mala byť 20,8 m, jej hmotnosť 58 t a nosnosť 350 kg na SSO vo výške 700 km.
    Tieto údaje ale nie sú zaručené lebo som ich v podstate rozšifroval.

  4. Racek napsal:

    No, DF 31 je už pár let v sériové výrobě, takže šikovné využití i pro civil a předpokládejme alespoň častečné zaplacení vývojových nákladů. Přeji mnoho úspěchů.

  5. ptpc Redakce napsal:

    Super! Ďalšia úspešná premiéra. Len tak ďalej…

  6. zdenek napsal:

    Zravim páni , takže na tuhá paliva ! Hned je jasné proč v posledním čase tak bouchali ty čínske továrny na vánoční petardy .

Napište komentář k ptpc

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.