AKTUALIZOVÁNO: Ruský výstup do volného prostoru

Ruští kosmonauti Michail Kornijenko a Gennadij Padalka dnes vystoupí do volného prostoru. Stanici opustí přechodovou komorou modulu Pirs okolo 16:15 našeho času a celá procházka by měla trvat zhruba šest, až šest a půl hodiny. Mezi úkoly, které na oba kosmonauty čekají najdeme třeba kontrolu materiálových experimentů, odběr vzorků z povrchu stanice, ale také mytí okna, nebo výměnu poškozené antény za nový kus, přičemž již nepotřebný hardware bude odhozený proti směru letu stanice, aby nehrozila srážka s orbitálním komplexem. V aktualizovaném článku jsme okno s živým přenosem NASA TV sestřihem z cleého výstupu.

Podrobněji jsme se úkolům, které na Kornijenka a Padalku čekají, věnovali v tomto článku.

AKTUALIZOVÁNO: Ruský výstup do volného prostoru, 2.5 out of 5 based on 7 ratings

Rating: 2.5/5 (7 votes cast)

9 komentářů ke článku “AKTUALIZOVÁNO: Ruský výstup do volného prostoru”

1. roman hronza napsal:

Napadlo mě proč odhazují nepotřebný hardware proti směru letu? Nebylo by výhodnější, kdyby ho odhodili směren dolů (k Zemi)? Možná mě poučíte něco o nebeské mechanice.

2. O. Drtil napsal:

Pravděpodobně je ještě využit i téměř zanedbatelný vliv atmosféry. Jinak by se jim odhozená věc stejně vrátila ke stanici. Na orbitě, kde již nemá atmosféra vliv, totiž platí pro malé “delta v” ( tím jistě odhození je) následujíci: věc hozená dolů je na kratší a rychlejśi dráze, předběhne stanici, překříží dráhu, stoupá k apogeu na delší dráhu a klesá ke stanici shora stejnou rychlostí, jak byla odhozena. Lze odvodit analogie pro další směry (nahoru, vpřed, vzad, určitě se dá spočítat i vrh pod úhlem jiným. Napsal jsem to jen krátce pro jeden směr. Tohle bylo studováno při řešení případné ztráty astronauta při EVA. Pro záchranu to však nemělo smysl, trvá to dlouho, minimálně jedenu orbitu i více.
    Proto jsem se zmínil o vlivu atmosféry. Pak už se už s odpadem nestřetnou.