Cape Canaveral Then and Now – dokonáno jest

Prototyp stupně CBC rakety Delta IV, vlevo pak raketa Polaris.

Vyhlídkový komentovaný okruh „Cape Canaveral Then and Now“ byl bez diskuse tím nejzajímavějším, co mohl běžný smrtelník vidět z amerických kosmických středisek. Žádné aranžované muzeum, ale dechberoucí cesta skrz nefalšovanou historii na mysu Canaveral. Z důvodu „zpřísněných bezpečnostních opatření“ byl ovšem okruh s okamžitou platností uzavřený. Oč jsme přišli? Namátkou jmenujme možnost projít si startovací rampu 34, kde v lednu 1967 uhořeli astronauti Virgil Grissom, Edward White a Roger Chaffee. Nebo navštívit rampu 14, odkud se na svoji historickou misi vydal John Glenn a další astronauti.

Komplex 34, kde v lednu 1967 uhořeli Grissom, White a Chaffee. V pozadí pak komplex 37, kde probíhá příprava rakety Delta IV.

Komplex 34, kde v lednu 1967 uhořeli Grissom, White a Chaffee. V pozadí pak komplex 37, kde probíhá příprava rakety Delta IV.
Foto autor

Prohlédnout si rampu 26, odkud byla vypuštěna první americká družice Explorer 1. Nebo rampa 5, odkud vzlétl Alan Shepard. V případě dvou posledně jmenovaných byla dokonce i možnost navštívit řídicí středisko startu. A především úžasné muzeum (částečně pod širým nebem, částečně v původních budovách) Space and Missile Museum. A toto je jen velmi, velmi stručný výčet toho, co mys Canaveral návštěvníkům nabízel.

Osobně jsem měl možnost trasu poprvé projet už v roce 1993: tehdy se ještě nazývala „modrá“ (a okružní trasa po Kennedyho kosmickém středisku spojená s programem Apollo a raketoplány zase „červená“). Přitom trasa mysem Canaveral byla mnohem pestřejší, než dnes: zahrnovala například návštěvu původního řídicího střediska programu Mercury (to bylo v roce 2010 srovnáno se zemí). Ke zhlédnutí byla i stojící rampa 26, odkud startoval Explorer 1; dnes je již stržena.

Vypouštěcí rampy, kam až oko dohlédne: v daném případě 17A a 17B.

Vypouštěcí rampy, kam až oko dohlédne: v daném případě 17A a 17B.
Foto autor

Trasu mysem Canaveral jsem pak absolvoval ještě několikrát. Pokaždé byla jiná. Jednak proto, že ji upravoval provoz na základně. Turisté byli zkrátka připuštěni tam, kde to bylo momentálně bezpečné a vhodné. A jednak proto, že zpřísňující se bezpečnostní opatření omezovaly přístup na různá místa. Teď tedy „bezpečnostní důvody“ vedly k definitivnímu uzavření trasy. Na nedostatek zájmu si přitom okruh nemohl stěžovat, protože vstupenky byly vykoupené často na týdny dopředu (denně byl vypravovaný jediný autobus).

Je to obrovská škoda. Jen ten, kdo okruh několikrát projel, pochopí, oč právě přicházíme a co se nám do budoucna uzavírá. Zřejmě definitivně.

Odtud na palubě rakety Redstone startoval Alan Shepard.

Odtud na palubě rakety Redstone startoval Alan Shepard.
Foto autor

Komplex číslo 14, odkud se do vesmíru vydal John Glenn.

Komplex číslo 14, odkud se do vesmíru vydal John Glenn.
Foto autor

„Myčka“ pomocných motorů raketoplánů SRB po jejich vylovení z moře.

„Myčka“ pomocných motorů raketoplánů SRB po jejich vylovení z moře.
Foto autor

Mys Canaveral skutečně nebylo muzeum: k vidění tu bylo třeba ošetřování předních částí motorů SRB po letu (pohled otevřenými vraty hangáru A­F, který možná již letos čeká demolice).

Mys Canaveral skutečně nebylo muzeum: k vidění tu bylo třeba ošetřování předních částí motorů SRB po letu (pohled otevřenými vraty hangáru A­F, který možná již letos čeká demolice).
Foto autor

Vylovení, vysušení, odbahnění – segmenty motorů SRB jsou připravené k odeslání do Utahu.

Vylovení, vysušení, odbahnění – segmenty motorů SRB jsou připravené k odeslání do Utahu.
Foto autor

Raketa Delta II „schovaná“ v konstrukci rampy 17B.

Raketa Delta II „schovaná“ v konstrukci rampy 17B.
Foto autor

Tady se psala historie: řídicí středisko, odkud byl dán povel k vypuštění první americké družice Explorer 1.

Tady se psala historie: řídicí středisko, odkud byl dán povel k vypuštění první americké družice Explorer 1.
Foto autor

Zkušební tankování rakety Atlas V (omluvte sníženou kvalitu snímky – foceno přes kouřová skla z jedoucího autobusu; obláček vzniklý odpařením kapalného kyslíku je ovšem jasně patrný).

Zkušební tankování rakety Atlas V (omluvte sníženou kvalitu snímky – foceno přes kouřová skla z jedoucího autobusu; obláček vzniklý odpařením kapalného kyslíku je ovšem jasně patrný).
Foto autor

Hangár S, který představoval zázemí pro program Mercury: aktuálně jej má pronajatý společnost SpaceX, ale jinak mu hrozí demolice.

Hangár S, který představoval zázemí pro program Mercury: aktuálně jej má pronajatý společnost SpaceX, ale jinak mu hrozí demolice.
Foto autor

Maják na mysu Canaveral se honosí titulem „nejkrásnější maják na východním pobřeží USA“.

Maják na mysu Canaveral se honosí titulem „nejkrásnější maják na východním pobřeží USA“.
Foto autor

„Časová schránka“ programu Mercury, která má být otevřena v roce 2464. Snad se okružní jízda mysem Canaveral znovu otevře o něco dříve...

„Časová schránka“ programu Mercury, která má být otevřena v roce 2464. Snad se okružní jízda mysem Canaveral znovu otevře o něco dříve…
Foto autor

Další informace:
Popis trasy zatím na stránkách společnosti provozující autobusové výlety zůstává, ale jízdenky už není možné zakoupit
Kosmodrom na mysu Canaveral

Zdroje obrázků:
Foto autor

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

14 komentářů ke článku “Cape Canaveral Then and Now – dokonáno jest”

  1. Racek napsal:

    |Byl jsem tam v roce 98, služebně, no návštěvu a ten okruh s autobusem a prohlídkou všeho možnýho jsem absolvoval, no zážitek na celý život. Jediné co jsem neviděl byl Saturn 5, tehdy se snad konzervoval. Ale zato ti aligátoři a kajmanky byly všude. A sáhnout si v aleji raket na Atlas, Redstone, Titan, to bylo splnění klukovského snu.
    Prostě, všem to přeju. Je to skvěle udělané …
    Jinak dost kosmické techniky je v Mnichově v Deutsche muzeum, ale to je jinak prostě obrovské, od Wattova stroje po družice. Celé to projít za den nelze, já tam musel 4x. No a v Toulose, tam je toho taky dost, o Ariane.

  2. Karel napsal:

    Zajímavé info,

    Mám prosbu a dotaz: Chci jet na výlet na nějaké raketové středisko, a vidět naživo start rakety, a pak třeba projít i nějaká muzea, apod.

    Máte někdo k dispozici odkazy na stránky, popř. zájezdy k tomuto tématu? Je jedno o jakou zemi se bude jednat, zda ESA, Rusko, či usa. Ale asi co vyjde nejlevněji a kde bude na co koukat. Dík.

    Já se samozřejmě taky podívám co najde strýček Yandex.

    • Svihak Lazensky napsal:

      Pokud vim, tak jedina jednoducha moznost je jet do statu a videt start z KSC a jejiho okoli, tedy Atlasu, F9, nebo Delty. Dalsi moznost je Vandenberg, ale to uz neni tak jednoduche a nejsou tam, pokud vim, muzea k videni. Opet nejvetsim znalcem je Tomas Pribyl, ktery toho (pokud vim) videl z Cechu nejvice a ma projezdene cele staty.

    • rado napsal:

      Daj so do googlu Bajkonur tour. Sám nad tým premýšľam. Aj keď je to pre bežného smrteľníka dosť peňazí, tak zážitok by to bol nezabudnuteľný… Možno raz…..

    • Petr napsal:

      Ahoj,
      co se ESA týče, prohlídka kosmodromu v Kouru je bezproblémová, stačí se předem přihlásit mailem nebo telefonicky…. cesta autobusem na rampy, když jsem tam byl já, tak zastávka na rampě Sojuzů, z dálky Vega a průjezd autobusem kolem rampy Ariane 5. Řídící středisko Vega – Ariane a papaláš středisko Jupiter, známé z televizních přenosů. Bohužel výklad pouze ve francouštině, můj komentář v češtině – angličtině měl IMHO víc posluchačů, než slečna průvodkyvě. Celá prohlidka cca 3 hodiny je zdarma, platí se jen vstupné do muzea…. to je průměrné.
      Bohužel Fr. Guyana je z hlediska turistiky zcela bezcenná země, kromě kosmodromu a památek na Motýlka tam není zhole nic. V podstatě se tam nejde ani pořádně vykoupat…. bažiny a mangrove jsou všude…. Surinam je trochu lepší, ale celkově je to všechno hnusná bažina. 🙂

    • Karel napsal:

      Děkuji všem za info.
      Mrknu na ten Baikonur i ostatní!

      PS: Byli jste někdo v Praze na Gateway to space? Stojí to za to, nebo než jet na pár modýlků z druhého konce republiky je lepší šetřit penízky na ten baikonur.

      • Ondřej Šamárek Redakce napsal:

        Na Gateway to Space jsme byli (myslím tím i kluky z redakce) a přes rozpačitá hodnocení, která jsem četl před návštěvou výstavy, byly mé dojmy spíše pozitivní. Samozřejmě, je to celé v první řadě zaměřeno na širší veřejnost, nicméně pár zajímavostí a unikátů se tam najít dá (malý hint – například ty oranžové předměty napravo před maketou kokpitu shuttlu ;-D). Pro mě, coby fandu historie, to určitě nebylo ztracené odpoledne, ale také záleží na tom, co si od výstavy slibujete…

  3. Svihak Lazensky napsal:

    Byl jsem na Cape Canaveral Then and Now v roce 2011 a musim s TP jen souhlasit: je to bomba. Ale stejne na me nejvic zapusobil Saturn V, ten prvni pohle na motorovou sekci do smrti nezapomenu! Jo a Endeavour na rampe a posleze ve vzduchu, ale to uz je jiny pribeh 🙂

  4. Karel napsal:

    Výborně! Moc si vážím vaší práce pane Přibyle a děkuji za výbornou knihu Poklady Kosmonautiky. Trochu mne mrzí, že zůstává zatím bez podpisu. Přeji hodně zdaru v další práci a snad se časem vrátíte také k blogu Kosmonaut. S pozdravem Zvoník.

  5. Pospíšil Redakce napsal:

    Znovu… U článků ze šuplíku je nutné uvádět datum, ke kterému byly informace aktuálni. Komentovaný prohlídkový okruh „Cape Canaveral Then and Now“ je k dnešnímu dni v provozu https://www.kennedyspacecenter.com/tours/ksc-up-close-then-and-now-tour.aspx

  6. edemski napsal:

    Pecka Tome! A tiše závidím 🙂

Napište komentář k Karel

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.