ESA se sveze k Europě

Europa Clipper

Podle původních plánů měla NASA společně s ESA připravit misi k Jupiteru. V průběhu let tato možnost padla, ale nyní se objevila další možnost spolupráce. NASA totiž Evropské kosmické agentuře nabídla, zda se nechce podílet na misi Europa Clipper konstrukcí vlastní subsondy. S vývojem a plánováním Europa Clipperu by se mohlo začít v polovině letošního roku. NASA proto zvažuje, co by mohla sonda všechno nést. Nový plán je jakýmsi připomenutím mise Cassini, kdy tato americká sonda dopravila k Saturnu evropské přistávací pouzdro Huygens, které následně přistálo na měsíci Titanu. Spolupráce by byla i stylová, protože by se díky ní Evropa dostala k Europě.

Jak přesně by měla evropská sonda vypadat zatím není jasné – může to být lander pro měkké přistání, penetrátor, který by tvrdě narazil do povrchu a rozrušil tak horní vrstvu ledu, nebo orbiter, který by prolétl skrz výtrysky gejzírů. Možností je mnoho, ale každopádně půjde o zajímavý projekt.

Europa Clipper by měl odstartovat v polovině dvacátých let a mise je navržena tak, že americká sonda má obíhat kolem Jupitera tak, aby na přelomu dvacátých a třicátých let provedl cca. 45 blízkých průletů v okolí měsíce Europa.

3 komentářů ke článku “ESA se sveze k Europě”

Tak toho bych se chtěl dožít … to by byla mise snů.