Kam dosedne InSight

Příštím americkým průzkumníkem Rudé planety se má stát americká sonda InSight, která se na svou cestu vydá už příští rok. Pokdud půjde všechno podle plánu, měla by v září 2016 dosednout do oblasti Elysium Planitia. Tady bude po dobu minimálně jednoho roku provádět měření zaměřená na studium vnitřní struktury planety – ve výbavě bude i seismometr. Vědci nyní představili primární přistávací lokalitu, na kterou by se v dalších týdnech měla zaměřit sonda MRO, která pořídí detailní fotky.

Primární přistávací oblast

Zdroj: https://scontent-fra.xx.fbcdn.net

Inženýři chtějí mít hlavně jistotu, že se v oblasti nenachází nebezpečné balvany, které by jednak komplikovaly přistání a způsobovaly by i problémy při vykládání vědeckých přístrojů. Data, která jsou zatím k dispozici naznačují, že v přistávací lokalitě by neměl být tvrdý povrch, ale spíše jemný materiál vhodný k zavedení podpovrchové teplotní sondy.

Přistávací elipsa má rozměry 130 x 27 kilometrů a pokud se ukáže, že by nebylo bezpečné zde přistávat, mají inženýři k dispozici ještě další tři podobné lokality, které se také nachází v oblasti Elysium Planitia.