Aktualizovaná mapa robotických průzkumníků

Zřejmě jste se už někdy na internetu setkali s různými obrázky, na kterých jsou vyznačeny lidmi vyrobené sondy, které operují v různých částech Sluneční soustavy. Díky Planetary society je tato infografika postupně aktualizována,takže Vám nyní můžeme představit její nejnovější verzi. Najdeme v ní třeba sondu Dawn u trpasličí planety Ceres, ale i další mise, které se v posledních měsících povedly. Vlekou výhodou této infografiky je i to, že ve spodní části najdeme výhled na další měsíce a roky, kde jsou vyjmenované nejdůležitější události, na které se můžeme těšit. nezanedbatelnou výhodou je i to, že celá infografika nepotřebuje překlad.

Kosmické sondy ve Sluneční soustavě - březen 2015

Kosmické sondy ve Sluneční soustavě – březen 2015
Zdroj: http://planetary.s3.amazonaws.com/

4 komentářů ke článku “Aktualizovaná mapa robotických průzkumníků”

1. rhronza napsal:

Skvělý přehled. Moc děkuji. Všiml jsem si jedné skutečnosti. V meziplanetárním prostoru má sondy USA, Čína, Indie. Ale nikde jsem nenašel ruské. Je to jenom opomenutí nebo holý fakt ?

Inu, taková je realita. Rusové momentálně nemají v meziplanetárním prostoru žádnou misi. Jejich aktivitu měl v roce 2011 obnovit program Fobos-Grunt, která měla letět k Marsu. Ta ale selhala ještě na oběžné dráze. Ruské sondy a družice proto v posledních letech operují pouze na oběžné dráze Země. Je to smutný obrázek ruské kosmické reality. Co se dopravy lidí týče, tam všechna čest. Ale po vědecké stránce je to velká bída.

• rhronza napsal:

Děkuji za upřesnění. Osobně si myslí, že i v dopravě osob to není žádná sláva. Sojuzy vychází z neúspěšného projektu přistání na Měsíci někdy ze 60-tých let. Nosiče jsou z téže doby (proto nejpoužívanější a také nejspolehlivější). Byť obé zřejmě modenizované. Provoz je možný jen díky zakázkám NASA. Raketoplán jim letěl jen jednou (v dobách SSSR) v automatickém režimu. O vícenásobně použitelných kosmických lodích (a nosičích) zatím jen přemýšlejí. Žijí z minulosti.Angara to „nezachrání“. Vědce mají zřejmě vynikající. Ale ta společenská realita…

Sojuzy (jak lodě, tak rakety) prošly za poslední desítky let výraznou modernizací a s původními předchůdci mnoho společného nemají. Čest jim patří především za to, jak jsou spolehlivé. Při stavu, v jakém je ruský kosmický průmysl je to opravdu mimořádná spolehlivost.