Přelet nad sněhovou bouří

V České republice se po mnoha holých týdnech vrátil sníh. Ovšem tento poprašek se nedá srovnat s tím, čemu v posledních dnech čelí východní pobřeží Spojených států, kde byl běžný chod do značné míry omezen přívaly sněhu. Ačkoliv se nejhorší obavy nakonec nenaplnily, přesto se hlavně život v New Yorku výrazně proměnil. Stav ohrožení vyhlásily státy Connecticut, New Jersey, Rhode Island, New York, Massachusetts a New Hampshire. Astronaut Terry Virts využil 28. ledna toho, že ISS přelétala právě nad východním pobřežím a nafotil časosběrný dokument, který zachycuje podmínky od Washingtonu D.C., přes Baltimore, New York až k Bostonu.

3 komentářů ke článku “Přelet nad sněhovou bouří”

1. Steve napsal:

Pěkný pohled seshora. Docela by mě zajímalo, rotace planety je silově nezávislá od pohybu orbitální stanice ISS ? Jinými slovy může ISS kolem planety krožit libovolným směrem nebo rotace Země stanici nějak ovlivňuje, že jí táhne sebou ve směru rotace ? Děkuji za případnou odpověď.

asi jsem úplně nepochopil dotaz, takže se omlouvám, pokud odpovím na něco jiného. Oběžná dráha ISS je dána několika parametry přičemž nejdůležitější je její výška (cca 400 km nad Zemí), z čehož vychází oběžná doba cca. 92 minut. Druhým nejdůležitějším faktorem je sklon dráhy vůči rovníku. Ten je u ISS necelých 53°. ISS obíhá od západu na východ – to je kvůli tomu, aby startující rakety využily rotace Země a nemusely tolik pracovat. Díky těmto základním orbitálním parametrům vychází dráha ISS, která, pokud by se promítla na plošnou mapu světa, tak by připomínala překrývající se sinusoidy (např. zde – http://iss.jaxa.jp/kibo/images/experiment/pict/smiles/smiles_e11.jpg nebo zde http://astrobob.areavoices.com/files/2013/10/ISS_Path-400×199.jpg).
      Parametry oběžné dráhy jsou jasně dané od vypuštění prvního modulu. Změnit by jistě šly, ale bylo by na to potřeba ohromné množství paliva, přičemž stanice takové zásoby nemá – manévry by se musely proto provádět postupně a palivo pravidelně doplňovat, takže celkově by to bylo velmi náročné.

• Aleš napsal:

Steve měl na mysli pravděpodobně něco jako stator a rotor v elektromotoru, přičemž ta ovlivňující síla by mohla být třeba gravitace, nebo magnetické pole Země?