ISS žije přípravami na výstup

Jak jsme před pár dny psali v tomto článku, ISS se v současné době potýká s poruchou počítačového systému MDM. Poškozený záložní exemplář je umístěný na vnější části stanice, konkrétně na příhradovém nosníku S0. Astronauti tedy budou muset pro jeho výměnu vystoupit do otevřeného prostoru. Než se tak ale stane, je potřeba provést sérii přípravných prací. jejich kolotoč se na palubě Mezinárodní vesmírné stanice právě roztáčí.

Pravděpodobně tři hodiny trvajícího výstupu se zúčastní dvojice amerických astronautů – Richard Mastracchio a Steven Swanson. Druhý jmenovaný včera provedl kompletní kontrolu svého skafandru včetně nově nainstalovaného větráku ventilačního systému. Během kontroly zaznamenal nezvykle reagující senzor měřící úroveň oxidu uhličitého uvnitř skafandru. V dalších dnech proběhnou důkladnější testy tohoto senzoru a pak se rozhodne, zda je způsobilý pro výstup do otevřeného kosmu.

Steven Swanson během včerejších příprav skafandrů.

Richard Mastracchio se připravuje na výstup

Jeho kolega, Richard Mastracchio během dne především připravoval nástroje, které bude dvojice potřebovat při výstupu. Oba dva pak nacvičovali krizovou situaci, kdy by se nedopatřením během kosmické procházky odpojili od stanice a vzdalovali se pryč. Za tímto účelem mají na zádech batoh se systémem SAFER, který obsahuje trysky se stlačeným dusíkem. Jejich aktivací by se astronaut dostal zpátky k povrchu stanice. Jen tak mimochodem – samotná pravděpodobnost, že by astronaut uletěl, je velmi malá. Při výstupu se totiž astronauti neustále jistí karabinami k předem určeným záchytným bodům. Pokaždé, když se přesunují, musí být jištění minimálně jednou karabinou. Teprve když zaklesnou druhou, mohou tu první uvolnit.

Koiči Wakata v modulu Quest pomáhá připravit skafandry.

Koiči Wakata v modulu Quest pomáhá připravit skafandry.

Americké dvojici s přípravami pomáhal i jejich japonský velitel, Koiči Wakata. Ten měl na starosti nabíjení baterií, které budou během výstupu dodávat elektrickou energii do skafandrů. Následně se japonský velitel věnoval výměně vody z chladícího okruhu skafandrů. Pod jeho vedením pak proběhla i obsáhlá telekonference s pozemními experty, během které se řešily technické detaily celého výstupu.

Otázkou ale je, kdy k výstupu dojde. Původní plán počítal s tím, že v pondělí 14. dubna odstartuje loď Dragon, která se o dva dny později, tedy ve středu 16. dubna spojí se stanicí. Po připojení měl následovat výstup. Jenže raketa Falcon včera neodstartovala. Příčinou byl únik hélia z prvního stupně nosiče. Tento inertní plyn se používá třeba pro tlakování palivového systému, nebo pro správné oddělování vyhořelého stupně.

Raketa Falcon 9 v1.1 s lodí Dragon stojí na startovní rampě.

Raketa Falcon 9 v1.1 s lodí Dragon stojí na startovní rampě.

Nejbližší možnost startu Dragonu je v pátek 18.dubna, což znamená, že výstup do otevřeného kosmu přijde pravděpodobně v průběhu příštího týdne. Dříve se totiž asi nestihne nachystat všechno potřebné a jakmile se Dragon vydá  na cestu, aby se přiblížil k ISS, nebude možné z bezpečnostních důvodů výstup provést.

Ale ani příští týden není úplně bez problémů. 23. dubna v 10:54 se totiž od stanice oddělí ruská zásobovací loď Progress 53, která je na modulu Zvezda připojená od konce loňského roku. Progress ale neodletí od stanice definitivně.

25. dubna ve 14:16 SELČ se připojí zpátky na Zvezdu. A to je pro výstup problém – stejně jako se výstup nemůže uskutečnit, když se k ISS bude blížit Dragon, tak americká dvojice nebude moci opustit útroby stanice, když se v její blízkosti bude pohybovat ruská loď. Hlavním důvodem je bezpečnost astronautů. Celou situaci ohledně připravovaného výstupu do otevřeného kosmu budeme bedlivě sledovat. A to jak na našem blogu, tak i na fóru.