Raketa, padáky i štít pro Orion

V příštím roce čeká na fanoušky kosmonautiky hned několik velkých událostí (všechny si připomeneme v článku, který na našem blogu vyjde prvního ledna). Jednou z těch opravdu hodně významných bude první zkušební let nové americké lodi Orion, který se uskuteční v rámci mise EFT-1. Na blogu jsme se již v několika článcích věnovali přípravám a i dnes se můžete podívat, jak práce pokročily. Nosná raketa Delta IV Heavy už je prakticky hotová, to samé můžeme říct i o tepelném štítu a padácích. O všech těchto atributech bude pojednávat náš dnešní článek.

Začněme u hardwaru, který bude potřeba hned na začátku celé mise. Ano, řeč je o nosné raketě, která vynese Orion na oběžnou dráhu Země. Již před několika lety padal volba na nejsilnější americkou raketu současnosti – Deltu IV Heavy. O pokroku v její stavbě jsme psali krátce v tomto příspěvku na našem diskusním fóru. V květnu letošního roku to byly jen nádrže, ve kterých by se podobnost s Deltou hledala jen stěží. Během několika měsíců ale práce výrazně pokročily a ve výrobním hale společnosti United Launch Alliance ve městě Decatur (stát Alabama) už můžeme vidět téměř dokončenou raketu.

Raketa Delta IV Heavy je již téměř hotová

Raketa Delta IV Heavy je již téměř hotová
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Jak centrální stupeň ,tak i oba postranní bloky jsou ve fázi dokončování. Středový stupeň se dokonce před pár dny dočkal i svého motoru RS-68, přičemž na jeden z urychlovacích bloků se v těchto dnech instaluje kabeláž, právě pro instalaci motoru. Na raketě se zde bude ještě několik týdnů pracovat a v průběhu jara by měla být převezena na floridský kosmodrom.

Delta IV Heavy vynese loď Orion na dočasnou parkovací dráhu, odkud pak horní stupeň vynese kabinu na protáhlou eliptickou dráhu s apogeem ve výšce necelých 6 000 kilometrů.

Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji

Diagram mise EFT-1 se všemi potřebnými údaji
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/
Překlad: Autor

Orion by tedy již byl na oběžné dráze, ale je potřeba jej ještě neporušený vrátit zpátky na Zemi. Stavbě tepelného štítu jsme se podrobněji věnovali v těchto dvou článcích (zdezde), nyní už je celá konstrukce hotová a připravená. Na Kennedyho vesmírné středisko dorazil štít na začátku prosince a po nezbytné úvodní inspekci se jej ujali místní technici. ze všeho nejdřív jej přemístili na podložku, na které se bude štít upravovat.

Tepelný štít je momentálně uložený v hlae Operations and Checkout Building na Kennedyho vesmírném středisku

Tepelný štít je momentálně uložený v hlae Operations and Checkout Building na Kennedyho vesmírném středisku
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Do konstrukce se například musí vyvrtat několik děr, přes které se bude následně štít připojovat k samotné kostře kosmické lodi. K této důležité operaci by mělo dojít také příští rok na jaře. Štít bude muset odolat teplotám více než 2 200°C, což je pro tuto zkoušku klíčové – nasimulují se tak podmínky podobné návratu z hlubšího vesmíru.

Technici spouští ke špičce Orionu jeden ze tří hlavních padáků.

Technici spouští ke špičce Orionu jeden ze tří hlavních padáků.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

S výše popsanou výbavou by se Orion dostal na oběžnou dráhu, přežil by spalující průlet atmosférou a nakonec by ničím nezbržděný prudce narazil na mořskou hladinu. V současné době tedy probíhá instalace padáků. V minulých dnech technici spustili na předem připravená místa trojici hlavních padáků, které se postarají o závěrečné zpomalení před dosednutím. Každý z těchto úhledných balíčků váží 130 kg, takže je jasné, že technikům musel pomáhat malý jeřáb umístěný pod stropem.

Ze všeho nejdříve se aktivují dva stabilizační padáky, které se dostanou na světlo světa s pomocí malých výtažných padáků. Až Orion klesne dostatečně, tak se dvojcie těchto padáků odstřelí. Místo nich se aktivují tři hlavní padáky – i o jejich vytažení se postarají malé padáky. Ve výsledku tedy bude na palubě Orionu 11 různých padáků. Hlavní padáky mají dohromady plochu srovnatelnou s hřištěm na americký fotbal a postarají se o dosednutí v rychlosti menší než 32 km/h. V dalších týdnech se k lodi připojí právě malé padáky, které se postarají o vytažení hlavního brzdícího systému.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/content/…progresses-as-engineers-pivot-to-2014/index.html

Zdroje obrázků:
http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net/…129562970446777_518275_1289779457_n.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/eft-1_photos_12-11-13_004_0.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2013-4354.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/2013-4365.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.