Kosmotýdeník 39. díl (9.6. – 16.6.2013)

ATV 4 dokuje

Pravidelný kosmotýdeník i tento týden přináší to nejdůležitější, co přineslo uplynulých sedm dní v oblasti kosmonatuiky. Dnes se můžete těšit na shrnutí příletu ATV k ISS, přičemž se podíváme i na její náklad a prvenství, která svým letem vykonala. Dále se budeme zajímat o let čínské lodě ShenZhou 10, která zadokovala u Tiangongu 1. V poslední zprávě se trochu obsáhleji podíváme na dění u soukromé společnosti SpaceX, které se v uplynulém týdnu nedařilo, ale také dařilo. Přejeme příjemné čtení.

ATV úspěšně zakotvila u ISS

ATV 4 dokuje

Zdroj: http://www.enjoyspace.com/

16. června 2013 v 16:07 SELČ úspěšně zakotvila evropská zásobovací loď ATV-4 „Albert Einstein“ u Mezinárodní kosmické stanice. Stalo se tak i přes nepříjemnosti, které potkaly stykovací uzel na ISS, po posledním příletu Progressu – psali jsme o tom zde.

Náklad, který ATV přivezla má několik prvenství. Jedná se například o nejrozmanitější náklad, jaký byl na ISS přivezen, jde celkem o 1400 položek. Ze všech evropských lodí přivezla tato také nejvíce pevného materiálu – 2480 kg. Předchozí vozily mnohem více tekutého nákladu a plynů. Náklad této lodi je také specifický tím, že velké množství bylo dodáno doslova na poslední chvíli, když byla loď už na špičce rakety Ariane 5. Jednalo se celkem o 620 kilogramů nákladu, složeného zejména z rychle se kazících potravin a vědeckých experimentů s krátkou životností.

Celkově tedy ATV na ISS přivezla 2580 kg pohonných látek, které poslouží i ke zvýšení oběžné dráhy stanice, která se v důsledku neustálého tření o vrchní vrstvy atmosféry lehce propadá. Dále veze 570 kilogramů vody a 100 kilogramů kyslíku. Náklad v hermetizované části lodi váží 2480 kg a tvoří jej oblečení, vědecké experimenty a jídlo (Například i čerstvé tiramisu). Celkový náklad vynesený k ISS je tedy 6590 kilogramů těžký. Žádná jiná loď v současnosti nenabízí tak velké kapacity vynášeného nákladu.

ShenZhou se úspěšně spojila s Tiangongem

Dokování Tiangong1 - ShenZhou 10

Dokování Tiangong1 – ShenZhou 10
Zdroj: http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/

11. června 2013 v 07:38 SELČ se čínská kosmická loď ShenZhou 10 úspěšně připojila k orbitální stanici Tiangong 1. Dokování prováděl Zhang Xiaoguang. O tři hodiny později posádka otevřela poklop a vešla do stanice. Má před sebou mnoho vědeckých experimentů. Wang Yaping, tedy druhá čínská kosmonautka, bude během pobytu provádět živé streamy do čínských škol, jejichž obsahem bude výuka experimentální fyziky.

20. června čeká posádku odpojení a pokus o opětovné, tentokrát ruční spojení, bez použití automatiky. Posádka by pak na stanici měla zůstat do 26. června a dále provádět vědecké experimenty. Následně dojde k odpojení a přistání. Pro stanici Tiangong 1 to bude poslední návštěva, už jí čeká jen navedení do hustých vrstev atmosféry a zánik.

Dění u SpaceX

Test prvního stupně Falcon 9 v1.1

Zdroj: http://d1jqu7g1y74ds1.cloudfront.net/

3. 6. proběhl test prvního stupně rakety Falcon v 1.1. Jednalo se o první kompletní test letové konfigurace všech motorů prvního stupně, který by měl mít nově uspořádané motory do osmi-hranu místo dosavadní mřížky. Test měl trvat 3 minuty, ale musel být předčasně ukončen. Stornován byl po 112 sekundách. Za ukončení mohly teploty horního dna nádrže na kapalný kyslík, které vystoupaly nad bezpečnostní limit. Volný prostor v nádržích se tlakuje heliem, které se sem přečerpává z tepelných výměníků u motorů. A právě tohle helium bylo zřejmě moc horké a nebezpečně ohřálo „strop“ nádrže.
Co se jisker po vypnutí motoru týče, tak jejich původ je zřejmě v tepelných přepážkách mezi motory. Prozatím se neví přesně, které materiály se začaly tavit. Ale protipožární systém si toho všiml a aktivoval rozstřikovače vody, které všechno hned uhasily.

Musíme si navíc uvědomit, že při skutečném letu bude motorová sekce chladnější než při statických testech, kdy vzduch tolik necirkuluje, takže zde může docházet k navýšení teploty.

14. června proběhl další statický zážeh prvního stupně rakety F9 v1.1. Bohužel i ten musel být stornován. Tentokrát motory hořely jen 70 sekund.

Pokud by potíže při testování prvního stupně vylepšeného Falconu přetrvaly, byl by to velký problém, protože SpaceX už ukončila výrobu původního Falconu 9 s motory Merlin 1C. Všechny problémy, které se vyskytnou při testování, budou i nadále odkládat další možný let a všechny navazující. Nové motory Merlin 1D už byly úspěšně testovány samostatně, ale nyní se jedná o první testování letové konfigurace devíti motorů a zdá se, že právě toto má za následek nové problémy. Pokud testování dopadne nakonec dobře, tak nové motory slibuji podstatné zlepšení výkonnosti a mimo to SpaceX tvrdí, že přinesou i jednodušší výrobu a lepší spolehlivost.

Lepší zprávy přišly z testování Grasshopperu. Ten má za sebou další úspěšný let. Po nedávném stornu přišel 70 sekundový zážeh, který vynesl stroj do výšky 325 metrů. Zatím však není k dispozici video z testování, ani žádná fotografie.

Zdroje: