Kosmotýdeník 25. díl (3. 3. – 9. 3. 2013)

Orion při testech

V novém díle Kosmotýdeníku se znovu podíváme na připravovanou loď Orion. Tentokrát si však probereme misi EFT-1 (Exploration Flight Test-1). Tento let bude sice bezpilotní, ale kabina bude natlakována a bude plně připravena jako kdyby se jednalo o let pilotovaný. Dále si prohlédneme práci robotické paže Canadarm2, která je na Mezinárodní vesmírné stanici a připojila kosmickou loď Dragon. Následně vyložila její náklad. A nakonec se dozvíte něco o ruské kosmonautice. Po dlouhé době se do vesmíru podívá ruská kosmonautka. Jelena Serovová se připravuje na svůj let, který by měl přijít v druhé polovině příštího roku.

Takto bude vypadat loď Orion se servisním modulem na oběžné dráze

Přípravy na start lodě Orion

Nová vesmírná loď Orion, která se má stát nástupcem raketoplánů, je postupně připravována na svůj první testovací let v září roku 2014. Let pod označením Exploration Flight Test-1 (EFT-1) bude sice nepilotovaný, ale kabina bude natlakovaná a bude plně připravena. O vynesení Orionu se postará raketa Delta IV Heavy. Vesmírná loď dvakrát oblení Zemi ve výšce 5 800 kilometrů. Takováto výška je patnáctkrát větší, než ve které létá Mezinárodní vesmírná stanice. Poté loď vstoupí do atmosféry rychlostí okolo 30 000 kilometrů za hodinu. Vysoká rychlost průchodu atmosférou pomůže konstruktérům v NASA prověřit tepelný štít, který bude muset odolávat teplotám okolo 2 200 stupňů Celsia. Po tomto velice složitém manévru se otevřou tři veliké padáky a následně loď přistane na hladině Tichého oceánu. Už se provedlo několik testů, které dokázaly, že i když jeden ze tří padáků selže, Orion v pořádku přistane.
Kosmická loď je navržena na pilotované lety k Měsíci, Marsu a asteroidům. Kabina je velice prostorná a bude v ní místo pro čtyři astronauty. O cestu na oběžnou dráhu Země se v roce 2014 postará raketa Delta IV Heavy, avšak příště Orion vynese super-raketa SLS. Ta je zatím v přípravách a bude mít dvě verze. První konfigurace bude schopná dostat na orbitu 70 tun nákladu a druhá bude moci vynášet až 130 tun. První let rakety SLS s Orionem je naplánovaný na rok 2017.

Vyložení Dragona

Inženýři na Zemi ve středu naprogramovali pohyb robotické paže, která je na Mezinárodní vesmírné stanici a vyložili náklad ze zadní části lodě. Postupně i astronauti vynosili náklad z lodi.
Následující animance zachycuje práci robotycké paže Canadarm2, která za poslední týden odvedla mnoho užitečné práce.

Jelena Serovová se stane další ruskou kosmonautkou

Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Ruská kosmonautka

Po dlouhé době Rusko pošle do vesmíru kosmonautku. Jelena Serovová, 36ti letá kosmonautka, se připravuje na svůj první let, který přijde v druhé polovině roku 2014. Tento rok bude Rusko slavit padesát let od letu první ženy do vesmíru. Šestnáctého června 1963 se na oběžnou dráhu dostala kosmonautka Valentina Těreškovová. Další ruská kosmonautka, Světlana Savická se stala první ženou, která vystoupila do volného prostoru. V posledních letech se žádná ruská žena do kosmu nedostala. Poslední kosmonautka, Jelena Kondaková, se naposledy do vesmíru vydala v roce 1997 na palubě amerického raketoplánu. Letěla tehdy na palubě stroje Atlantis na misi STS-84. Jejím cílem byla ruská orbitální stanice MIR. Jelena Serovová nebude mít v plánu nic neobvyklého. Na Mezinárodní vesmírné stanici bude provádět různé experimenty. Vesmírná procházka není naplánována. Druhá Ruska která podstupuje náročný trénink, se jmenuje Anna Kikinová. 28letá kosmonautka však nebyla ještě pro žádnou misi vybrána.

Zdroje obrázku: