Kosmotýdeník 18. díl (13. 1. – 20. 1. 2013)

Ani tento týden Vás, čtenáře, neochudíme o pravidelný článek shrnující dění v uplynulém týdnu. Přichází již 18.Kosmotýdeník. A o čem bude řeč? Navštívíme ISS, která se za dva roky zřejmě rozroste o nový modul. A nebude jen tak ledajaký, ale nafukovací. Na stanici ještě chvíli zůstaneme, protože zde probíhá experiment, na jehož konci bychom se za pár let mohli dočkat systému doplňování paliva na oběžné dráze. A na závěr nás bude čekat dohoda mezi NASAESA. Americká agentura požádala svou evropskou kolegyni o vývoj servisního modulu pro loď Orion.

Rozměrově reálná maketa modulu BEAM. Tato nafukovací struktura by se mohla za dva roky stát dočasnou součástí ISS.

Zdroj: http://upload.wikimedia.org

Nafukovací modul na ISS

V roce 2015 vyrazí k Mezinárodní vesmírné stanici soukromá zásobovací loď Dragon. Bude se jednat o let SpX-8 a pozornost se bude zaměřovat hlavně na jednu součást nákladu. V nehermetizované části lodě (takzvaném trunku) totiž bude uložený nový modul pro ISS. Právě na tom se tento týden dohodla NASA se společností Bigelow Aerospace, která se zaměřuje na vývoj nafukovacích kosmických modulů. Z její dílny pochází dva experimentální moduly Genesis 1 a 2 vypuštěné v letech 2006 a 2007. Ještě vyfouklý modul BEAM (Bigelow Expendable Activity Module) z trunku vyjme robotická paže a připevní jej na stykovací uzel modulu Tranquility. Zde se modul nafoukne na finální objem cca. 30 metrů krychlových. BEAM bude pouze experimentální součástí ISS – vstup do něj bude po většinu času uzavřený. Půjde hlavně o zkoušku systémů – jak materiál odolává působení kosmického záření, jak se vyrovnává se změnami teplot a nepropouští jeho stěny škodlivé záření? Astronauti do modulu vstoupí vždy jednou za čas – hlavně aby zkontrolovali a případně vyměnili měřící přístroje. BEAM bude k ISS připojený po dobu dvou let. Pak se od stanice oddělí a shoří v atmosféře. Firma Bigelow ale už plánuje stavbu nového nafukovacího modulu pro Mezinárodní vesmírnou stanici – nový modul by měl sloužit k výstupům do otevřeného kosmu. Prozatím o něm nejsou bližší informace. Nafukovací moduly mají budoucnost, protože při startu do kosmu nezabírají zbytečně mnoho místa pod krytem rakety a nafukují se až v kosmu. Firma Bigelow by z nich jednou ráda postavila hotel na oběžné dráze.

Experiment Robotics Refueling Mission.

Zdroj: http://vtm.e15.cz

Kosmická benzinka

Životnost satelitů na oběžné dráze není určená pouze jejich technickým stavem. Ostatně materiálové inženýrství dělá mílové kroky vpřed a proto jsou dnes k dispozici materiály, které bez problémů zvládají několikaletou službu v drsném prostředí kosmu. Ale jeden limitující faktor se stále nedaří vyřešit – družice potřebují pro svůj provoz palivo aby mohly udržovat svou polohu, případně pro drobné korekce dráhy. A jelikož nádrže nejsou nafukovací, často se stane, že družice, která by je v dobrém technickém stavu a zvládla by fungovat ještě několik let musí svůj provoz ukončit, protože nemá dost paliva. Ale i tomuto problému by měl být konec. Na ISS totiž tento týden probíhal experiment, který měl vyzkoušet základní techniky dotankování satelitů na oběžné dráze. Kanadská kosmická agentura nemá v oblasti robotických manipulátorů konkurenci – proto se hodilo, že na ISS zrovna pobývá její reprezentant – Chris Hadfield. Ve spolupráci s kolegy z NASA se zkoušely různé pohyby robotických paží, mezi kterými nechybělo ani otevření nádrže a podobně. Za několik let bychom se mohli dočkat servisních satelitů, které by domanévrovaly k družici, doplnili jí palivo a pak samy zanikly v atmosféře.

Takto by měl vypadat evropský servisní modul připojený k americké lodi Orion.

Takto by měl vypadat evropský servisní modul připojený k americké lodi Orion.
Zdroj: http://terraoko.com

Evropa poletí k Měsíci

V roce 2017 odstartuje poprvé nová americká superraketa SLS. Na oblet kolem Měsíce vyšle nepilotovanou kosmickou loď Orion. O čtyři roky později přijde podobná mise – jen s tím rozdílem, že na palubě už bude posádka. Jenže každá kosmická loď potřebuje servisní modul, tedy část, ve které jsou třeba nádrže s palivem, korekční motory a další systémy, které zaručí bezproblémový let. Zapomínat nesmíme ani na nejvýraznější součást servisního modulu, tedy solární panely, které se starají o výrobu elektrické energie. Teď na chvíli opustíme Ameriku a mrkneme se do Evropy. Zdejší kosmická agentura ESA má na svědomí největší zásobní loď, která létá k ISS. Loď ATV si zaslouží označení „kosmický náklaďák“, protože ke stanici dopraví více než 7 tun nákladu. ATV už do kosmu letělo celkem 3x (2008, 2011 a 2012). Letos poletí čtvrtá loď s přízviskem Albert Einstein a o rok později pátý model pojmenovaný Georges Lemaître. A tím projekt skončí. Byla by jistě veliká škoda přijít o mnoho zkušených lidí, kteří se na vývoji i na stavbě této lodi podíleli. ESA proto hledá cestičky, jak zachovat výrobní linky, know-how i osvědčené pracovníky. A tak vznikl společný projekt NASA a ESA – Evropa vyrobí servisní modul pro loď Orion. Tento modul bude konstrukčně vycházet z podoby lodi ATV, přičemž nejnápadnějším shodným znakem budou solární panely. Prozatím dohoda obsahuje dodávku dvou modulů (pro mise v letech 2017 a 2021). Ohledně dalších letů prozatím není jasno. A mimochodem – Evropa by na konstrukci modulu mohla „vydělat“ i jinak. Podle nepotvrzených zákulisních informací není vyloučeno, že se budou zástupci Evropy snažit protlačit svého astronauta do posádky mise v roce 2021.