Kosmotýdeník 13. díl (9. 12. – 15. 12. 2012)

Start rakety Atlas V

Na oběžnou dráhu Země znovu zavítal malý raketoplán X-37B vyrobený firmou Boenig. Cíl mise zůstává tajemstvím. Do vesmíru ho vynesla raketa Atlas V 11. prosince v 19:03 našeho času. Podle amatérských pozorovatelů se stroj nachází na nízké oběžné dráze, ale potvrdit to zatím nelze. Sonda Cassini objevila na Saturnově měsíci Titan řeku, která ústí do velkého jezera Kraken Mare. Nejedná se však o vodu, ale o metan s etanem.
Pokud vám unikl meteorický roj Geminidy, tak si budete moci vychutnat nádherné video, na kterém jsou „padající hvězdy“ zachyceny.

Raketoplán X-37B

Zdroj: http://i.huffpost.com

Miniraketoplán X-37B

V úterý se na oběžnou dráhu Země znovu vrátil malý raketoplán pojmenovaný X-37B. Tento stroj vynesla raketa Atlas V 11. prosince v 19:03 SEČ. O tomto stroji víme velice málo informací, protože se o něm téměř nikde nemluví. Uvádí se pouze to, že raketoplán slouží pouze jako testovací zařízení pro nové technologie.
Miniraketoplán má i svůj nákladní prostor o rozměrech 2,1 x 1,2 metru. Předpokládá se, že při předchozích letech měl ve svém nákladovém prostoru měřící a testovací přístroje, které byly vystaveny nehostinným podmínkám vesmíru.
Podle amatérských pozorovatelů stroj vystoupal na nízkou oběžnou dráhu, ale to zatím nelze potvrdit. Tento stroj vyrábí firma Boeing a uvádí, že plánuje nový raketoplán nazvaný X-37C, který bude skoro dvakrát větší než X-37B a bude zde místo až pro šest astronautů.

Řeka na Titanu

Zdroj: http://www.phenomenica.com/

Nil na Titanu?

Sonda Cassini objevila na Saturnově měsíci Titan říční deltu, která končí ve velkém jezeře. Delta připomíná svým vzhledem letecké snímky delty Nilu v Egyptě. Tato řeka se nachází poblíž severního pólu měsíce. Titan je jediné těleso (kromě Země) ve sluneční soustavě, na jehož povrchu existuje stabilní kapalina. Nejedná se však o vodu, ale o metan a etan.
Titan je největší ze známých měsíců planety Saturn. Jeho atmosféra se skládá z 95% dusíku a 5% metanu. Tlak na povrchu je o 60% větší než na Zemi. Svou mateřskou planetu oběhne za 16 dní.  Teplota na povrchu je -179 stupňů Celsia. Podle analýzy rádiových signálů je pravděpodobné, že pod povrchem je ukryt globální oceán vody s příměsí čpavku.
Na začátku roku 2005 na povrchu Titanu přistála sonda Huygens. Byla vysazena mateřskou sondou Cassini. Jednalo se o nejvzdálenější přistání od Země v dějinách. Sonda pracovala déle než hodinu a na Zem poslala informace a data.

Meteorický roj Geminidy

V noci na pátek jsme mohli vidět tisíce „padajících hvězd“. Tyto drobné meteory jsou nazývány Geminidy a dají se pozorovat pouhým okem. Ledové částice pocházejí z tělesa 3200 Phaethon. Jedná se planetku, která se jeví spíše jako kometa, protože každý rok a půl se dostane do vzdálenosti 0,14 AU od Slunce a má svoji zásluhu na roji Geminidy. Planetka oběhne kolem Slunce jednou za 524 dní. Naposledy se planetka přiblížila k Zemi v roce 2007 ve vzdálenosti 18 miliónů kilometrů. Další průlety nás čekají v letech 2017, 2050 a 2060.