Kosmotýdeník 11. díl (25. 11. – 1. 12. 2012)

Motor kosmoplánu Skylon

Kepler objevuje planety daleko za naší známou Sluneční soustavou.  Nyní však narazil na zajímavého kandidáta. Mělo by se jednat o planetu s oběžnou dobou 4 hodiny! Ve stejném systému by se měly nacházet další čtyři planety s podobně dlouhou dobou oběhu. Británie by mohla mít svůj kosmický letoun. Jednalo by se o Skylon, jednostupňový kosmoplán, který by startoval a přistával stejně jako letadlo. Při startu by se obešel bez pomocných raket a palivové nádrže. Motor, který se pro Skylon vyvíjí, by mohl pomoci i normálnímu letectví. Americká sonda MESSENGER našla na povrchu Merkuru zmrzlou vodu. Ta se nachází poblíž pólů. Okolo ledu se našel materiál, který tvoří jednoduché uhlovodíky. Tato témata probereme v již jedenáctém Kosmotýdeníku.

Kepler objevuje zajímavé planety

Kepler na oběžné dráze Slunce

Zdroj: http://newstonight.net/

Kosmický dalekohled už nějakou dobu hledá planety mimo Sluneční soustavu. Mise započala 7. března 2009, kdy sonda odstartovala z Kennedyho kosmického střediska. Dalekohled váží něco málo přes jednu tunu a jeho kamera disponuje rozlišením 95 megapixelů. Kepler je dlouhý 4,7 metru a průměr dalekohledu je 2,7 metru. Sonda však neobíhá Zemi na nízké oběžné dráze jako například Hubblův vesmírný teleskop, ale obíhá naši hvězdu, Slunce. Vědecká data jsou posílána rychlostí 4,3 Mbit/s.
V září tohoto roku byla ukončena primární mise, ale dalekohled prozkoumává vesmír dál a asi ještě nějakou dobu bude. Mise má být prodloužena o celých 30 měsíců.
Kepler našel velice zajímavého kandidáta v systému KIC 009535585. Poloměr této planety se odhaduje na 1,6 Země a oběžná dráha na pouhé 4 hodiny! Teplota a velikost mateřské hvězdy je podobná Slunci.
Odhaduje se, že by se v systému mohli nacházet další 4 kandidáti.

Jednostupňový letoun

Nový revoluční letoun Skylon by měl dostat náklad na nízkou oběžnou dráhu a zpět bez použití přídavných raket nebo jakéhokoliv palivového tanku. Letoun bude schopný startovat a přistávat stejně jako letadlo.
K tomu se vyvíjí speciální motor SABRE, což je hybrid normálního motoru cestovních letadel a raketových motorů. Nyní se spekuluje, že by se mohl používat i pro normální letectví. Tím by se výrazně zkrátily lety okolo planety na pouhé 4 hodiny. Letadlo by letělo rychlostí 5,5 Machu.
Ve středu 28. listopadu byly ukončeny testy motorů samotnou ESA a bylo řečeno, že jednostupňový koncept rakety je proveditelný. Po 141 testech je vše velmi nadějné a mohlo by se jednat o přelomovou událost.

Voda na Merkuru?

Místa, kde byl led nalezen

Zdroj: http://i.space.com/

Na planetě nejblíže ke Slunci byl nalezen led. Jak je to možné?
Tuto skutečnost zjistila americká sonda Messenger. (MErcury Surface, Space Environment, GEochemistry, and Ranging) Teploty na povrchu planety můžou dosáhnout až na 400 stupňů Celsia, ale na opačné straně teploty klesají prudce dolů. Sonda našla zmrzlou vodu v kráterech poblíž jak severního, tak jižního pólu. Pokud je kráter dostatečně hluboký a je na správném místě, tak se sluneční svit do kráteru vůbec nedostane. Tím pádem led nemůže roztát. Led je podle vědců obklopen materiálem, který tvoří jednoduché uhlovodíky. Nicméně život v tak nehostinných podmínkách, které vládnou na povrchu Merkuru, nemůže existovat. Ale i tak se jedná o velice zajímavý objev, který dává naději, že i jinde ve vesmíru se nachází život.

3 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 11. díl (25. 11. – 1. 12. 2012)”

1. Petr Kubala napsal:

Odhaduje se, že by se v systému mohli nacházet další 4 kandidáti.

Neodhaduje…

2. Tom napsal:

Pekný článok 🙂

Skylon je naozaj zaujímavý projekt a ak bude úspešný, v čo dúfam, tak to bude naozaj revolúcia.

3. Jakub napsal:

Tomu skylonu fandím, snad je nezasáhne výraznější problém a stihnou první start v r. 2020.