Neplánovaná kosmická vycházka

Sunita Willaimsová a Akihiko Hoshide - dva účastníci vesmírné procházky

Tři kosmonauti z neruské části ISS Sunita Williamsová (USA), Joe Acaba (USA) a Akihiko Hoshide (Japonsko) měli dnes, tedy ve středu 5.9. budíček o hodinu časnější. Vstávali v 7:00 SELČ. Důvod byl prostý – příprava na 19. kosmickou vycházku (EVA-Extra-vehicular activity). Ta měla začít dnes o hodinu dříve (ve 13:15 SELČ), než minulá 18.vycházka, jejíž začátek byl 14:15 SELČ.

Tato aktuální vycházka nebyla původně v plánu. Bylo jí však třeba zařadit z důvodu nesplnění úkolů předchozího výstupu z ISS. Ten vykonala dvojice Williamsová-Hoshide 30.srpna. Měla při něm vyměnit kameru na robotické paži Canadarm, připravit stanici na přílet nového ruského modulu MLM (Nauka) a hlavně vyměnit jednu ze čtyř jednotek MBSU (Main Bus Switching Unit), což je přístrojová skříň, která sbírá elektrickou energii z osmi obrovských, 35 metrů dlouhých solárních článků o stejnosměrném napětí 160 V a upravenou na 124 V stejnosměrných pomocí speciálního transformátoru DC to DC,  jí posílá do rozvodné sítě stanice. Toto napětí dokáže MBSU udržet mimořádně přesně i při různém odběru. Navíc jí mohou kosmonauti ovládat pomocí příkazů a směrovat si požadovaný výkon do různých částí stanice, případně některé části odpojit od elektřiny.

Umístění MBSU

Zdroj: nasa.gov

Čidla MBSU č.1 hlásila možné budoucí problémy s funkčností jednotky, proto se jí řídící středisko rozhodlo raději včas vyměnit. Navíc sice dodávala proud do stanice, ale nereagovala na požadavky kosmonautů ohledně směrování výkonu.

Nové kabely pro budoucí modul MLM sice ještě kosmonauti stihli nainstalovat, ale  pak se celý plán prací  zasekl na výměně jednotky MSBU.  Starou jednotku kosmonauti odmontovali, ale při instalaci nové, se jim nedařilo utáhnout šrouby. V závitech hlavního šroubu se objevily kovové hobliny, které bránily jeho dotažení. Kosmonauti se je sice snažili odfouknout stlačeným dusíkem, ale přesto se jim šroub dotáhnout nepodařilo. Tím pádem nedošlo k připojení jednotky na žebroví chladiče, ani ke spojení patron konektorů.  Možnou příčinou nezdaru bylo mírné ohnutí hlavního šroubu při nasazování nové náhradní jednotky.

Důsledky nepovedené opravy MBSU v podobě odebírání elektřiny jen z šesti panelů z celkového množství 8, by nebyly velké, stačilo by omezení dodávek elektrické energie pro topení a možná pro některé z vědeckých experimentů, ale spíše ne.

Aby toho kosmonauti neměli málo, došlo k další události, která neměla souvislost s vesmírnou opravou. V přepínací jednotce nebo v jednotce DCSU došlo ke zkratu, který krátce znemožnil využít plnou třetinu energie vyrobenou v solárních panelech stanice. Tento problém se ale bude řešit až při některé z dalších vycházek.

Aktuální vycházka nemohla být realizována dříve než dnes (5.9.2012), protože bylo třeba zkontrolovat skafandry, dobít jejich baterie a opětovně natlakovat všechny nádrže. Hlavní úkol měli plánovači na Zemi, kteří museli přijít na způsob, jak přivést poškozený závit k rozumu.

Improvizované nástroje pro vyřešení problému s trucujícím šroubem

Improvizované nástroje pro vyřešení problému s trucujícím šroubem
Zdroj: nasa.gov

Mezitím se Sunita i Akihiko učili postup, který měli dnes aplikovat.  Také si museli připravit nářadí. Kromě elektrických šroubováků a dalších standardních nástrojů, dostalo tentokrát slovo klasické kutilství a strojařská fantazie. Na serveru Spaceflightnow to trefně nazvali MacGyverovskými nástroji. Krásně jsou vidět na přiloženém obrázku. Dvojnástroj vlevo nahoře je drátěný kartáček, který má uvolnit železné piliny uvízlé v závitu. Magnet na druhém konci pak piliny zachytí. Hned vedle je klasický kartáček na zuby, který v tomto případě má nanést silikonový gel na promazání závitu. Další nástroje pak slouží k projetí obou závitů jednotky MBSU, jejich zarovnání a kontrole.

Ve středu nastal den kosmického opravářského reparátu. Sunita Williamsová (EV1, skafandr s červenými pruhy) a Akihiko Hoshide (EV-2, skafandr bez pruhů) se jemně zdrželi. V otvoru přechodové komory se objevili ve 13:16. Po transportu k MSBU 1 na hlavním nosníku ISS, odložili na bezpečné místo náhradní jednotku MBSU, kterou se posledně nepodařilo přidělat. Tato jednotka je k nosníku přichycena dvěma šrouby H1 a H2. Závit pro H2 byl pročištěn magnetem, H1 ručně zkontrolován ohledně tolerance parametrů závitu a oba pak namazány silikonovým gelem.

Po čtyřech hodinách byla jednotka MSBU přichycena šrouby, indikátor hlásil správně signál „Locked“. Během další hodiny došlo k instalaci a oživení jednotky. Na sběrnici 1A se objevilo napětí 151 V. Úkol tak byl úspěšně splněn. Kosmonauti stihli ještě vyměnit kameru na robotickém rameni Canadarm2.

Sunita Williamsová a Akihiko Hoshide během kosmického výstupu

Sunita Williamsová a Akihiko Hoshide během kosmického výstupu
Zdroj: nasa.gov

Na opravu závitů pro jednotku MSBU měli kosmonauti vyhrazeny 4 hodiny. Pokud by se během nich nedařilo šrouby namontovat, pak měla být jednotka přenesena dovnitř ISS, kde by došlo k jejímu podrobnému zkoumání a stanovení dalšího postupu. Tato eventualita naštěstí nemusela nastat.

Celý kosmický výstup trval 6 hodin 28 minut. Ovšem už během druhé hodiny výstupu si Sunita Williamsová střihla rekord v celkové nejdelší ženské vycházce do volného kosmu. Ten před ní držela Peggy Whitsonová, která během šesti výstupů strávila v kosmu 39 hodin a 46 minut.  Sunita nakonec rekord nastavila na 44 hodin a 2 minuty, což zvládla také během šesti výstupů. K rekordu Sunitě pomohl zejména předchozí nedělní výstup, který byl s délkou 8 hodin, 17 minut třetí nejdelší v historii.