Vůbec poprvé poletí první stupeň Falconu potřetí

30. března 2017 se psala historie – Falcon 9 startoval na misi s telekomunikační družicí SES-10 a použil k tomu první stupeň, který již jednou letěl. Bylo to poprvé v dějinách kosmonautiky, kdy k něčemu podobnému došlo. Od té doby jsme se dočkali celkem 17 recyklací – ať už to bylo na Falconech 9 nebo na Falconu Heavy, jehož oba boční stupně byly při premiéře použity opakovaně. Ve všech případech bez rozdílu však šlo pokaždé o druhé použití daného stupně. Nyní však přichází další milník – blíží se první start, při kterém poletí první stupeň na svou třetí misi.

Stupeň B1046 startuje na svou druhou misi s indonéskou telekomunikační družicí Merah Putih.

Stupeň B1046 startuje na svou druhou misi s indonéskou telekomunikační družicí Merah Putih.
Zdroj: https://c2.staticflickr.com/

Této historické cti se dostane prvnímu stupni, který už jedno prvenství má. Stupeň s výrobním označením B1046 totiž byl vůbec prvním exemplářem vývojové verze Block 5 a v květnu letošního roku vynášel bangladéšskou telekomunikační družici Bangabandhu-1. Druhý zářez na pomyslné pažbě přibyl na začátku srpna, když tento stupeň startoval s indonéskou telekomunikační družicí Merah Putih. V obou případech se startovalo z Floridy (nejprve z rampy 39A a podruhé z rampy 40) a pokaždé se přistávalo na mořskou plošinu.

Pak přišel čas na převoz stupně přes celé Spojené státy – z Floridy do Kalifornie, kde se chystá aktuální mise. Stupeň B1046 tak bude nejen prvním stupněm, který poletí potřetí, ale rovnou si vezme i prvenství tří startů ze tří různých startovních ramp. Vandenbergovu základnu obklopuje z jedné strany Tichý oceán a z druhé strany se zvedají hory, takže zdejší rampy jsou velmi dobře chráněny před zvědavými pohledy okolí. Přesto jsme se 15. listopadu dozvěděli, že raketa tvořená prvním a druhým stupněm (již tradičně bez aerodynamického krytu) dorazila na zdejší rampu SLC-4E a čeká na svůj statický zážeh. Ten proběhl druhý den našeho času a SpaceX vydala tradiční tweet oznamující termín startu. Tehdy se ještě počítalo s dneškem – 19. listopadem.

Raketa byla po odčerpání paliva sklopena do horizontální polohy a vydala se k montážní hale. V sobotu 17. listopadu večer našeho času SpaceX vydala zprávu, že se start odkládá kvůli dodatečným inspekcím. Neoficiální informace za několik hodin přidaly bližší detaily. Odklad má být zhruba o 5 – 6 dní a důvody posunu souvisí bez bližšího upřesnění s nosnou raketou Falcon 9.

Stupeň B1046 před startem na svou druhou misi.

Stupeň B1046 před startem na svou druhou misi.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/

V současné době tedy přesně nevíme, kdy by mělo k tomu startu dojít, ale termín určitě včas upřesníme – jak na našich sociálních sítích, tak formou krátkých zpráv na našem webu. Jakmile bude mít SpaceX jistotu, že je raketa připravena na start, dojde k vývozu již dokončené sestavy na startovní rampu a bude možné začít předstartovní přípravu.

Po startu poletí raketa chvilku kolmo vzhůru a po chvíli začne svou špičku sklánět k jižnímu horizontu. Nosič projde zhruba po minutě a čtvrt fází maximálního dynamického namáhání a po dvou a půl minutách letu se vypne devět motorů na prvním stupni, aby mohlo přijít oddělení stupně horního. Tomu se budeme věnovat na dalších řádcích, ale teď ještě zůstaneme u prvního stupně.

Logo tajné mise NROL-71 vyvedené na raketě Delta IV Heavy.

Logo tajné mise NROL-71 vyvedené na raketě Delta IV Heavy.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Vzhledem k cílové heliosynchronní dráze a hmotnosti nákladu (cca. 4 tuny) by pro první stupeň nebylo nemožné, aby přistál na pevnině. Ale místo toho se bude přistávat na mořské plošině. Pro vysvětlení tohoto rozhodnutí se musíme podívat na nedalekou rampu SLC-6. Na ní se totiž již několik měsíců připravuje v současné době druhá nejsilnější raketa současnosti – Delta IV Heavy patřící firmě United Launch Alliance. Tento třítrupý nosič má ještě před koncem měsíce startovat na tajnou misi NROL-71, v rámci které pravděpodobně vynese zástupce rodiny pozorovacích družic KeyHole-11.

Vracející se první stupeň by při cestě na pevninskou přistávací plochu přelétával v blízkosti SLC-6 a to je zatím ještě považováno za nepřijatelné riziko. SpaceX se ale k problému postavila čelem a vyřešila jej ve stylu Chytré Horákyně. Stupeň se pokusí o přistání na mořské plošině, ale ta bude čekat jen pár kilometrů od pobřeží. Návrat na pevninu tak bude mnohem rychlejší, než když se plošina vrací ze svých obvyklých stanovišť zhruba 500 kilometrů od pobřeží.

Vizualizace nákladu při misi SSO-A

Vizualizace nákladu při misi SSO-A
Zdroj: https://directory.eoportal.org

Ale pojďme ještě k hornímu stupni. To, že bude tato mise atraktivní třetím použitím prvního stupně již víme, ale je tu ještě jedna věc, která dělá z tohoto startu něco mimořádného. Tím faktorem je počet vynášených družic, který nemá mezi americkými raketami v celé historii konkurenci. Plány na aktuální misi SSO-A pochází z roku 2015, kdy SpaceX podepsala dohodu s firmou Spaceflight Industries. Ta postavila svůj byznys na tom, že nabídne menším klientům možnost nechat své cubesaty a malé družice vynést na sdílené misi, což je pro koncového zákazníka cenově výhodné.

Horní stupeň Falconu ještě před oddělením vypouštěcích adaptérů - free-flyerů.

Horní stupeň Falconu ještě před oddělením vypouštěcích adaptérů – free-flyerů.
Zdroj: https://directory.eoportal.org

Zajímavé je, že na aktuální misi SSO-A poletí vypouštěcí prstenec SHERPA, který měl původně vypustit i první slovenskou družici SkCUBE. Jenže vinou problémů s vypouštěcím adaptérem a kvůli havárii Falconu 9 ze září 2016 se tento start mnohokrát odkládal. Ještě během letošního léta se hovořilo o tom, že Falcon při této misi vynese stěží představitelných 114 družic, čímž by se tento start dostal na první místo v celosvětové tabulce startů s nejvyšším počtem najednou vynesených družic. Postupem času se ale počet družic redukoval a momentálně jsme na čísle 64. Ani to ale není špatné – mezi americkými raketami je to rekordní počet a v celosvětových tabulkách to stačí na třetí místo.

LFF (Lower Free Flyer)

LFF (Lower Free Flyer)
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Na výše zmíněném prstenci SHERPA budou uloženy dva autonomní vypouštěcí systémy označované jako free-flyery. Tento název se nedá do češtiny doslovně přeložit – volný poletovač zní jako označení z doby Národního obrození. Právě free-flyery jsou klíčem k relativně snadnému a hlavně bezpečnému vynesení a následnému uvolnění velkého množství cubesatů a malých družic. Neobsahují žádné pohonné systémy a vypouštěcí sekvence všech cubesatů může trvat i šest hodin. Detailněji jsme se free-flyerům věnovali v tomto článku vydaném o prázdninách.

Detailní představení všech pasažérů bohužel přesahuje možnosti našeho článku. Seznámíme Vás proto jen s několika nejzajímavějšími cubesaty, které na této misi poletí. Pokud máte mezi svými oblíbenými nějaký, který jsme nezmínili, napište nám o tom do komentářů. Německé středisko letectví a kosmonautiky DLR vyšle na této misi do vesmíru 250 kg těžkou družici Eu:CROPIS, která obsahuje dva skleníky. V nich se bude studovat růst rostlin a vliv rotace na jejich růst. Odstředivá síla má prvních šest měsíců simulovat gravitaci na Měsíci a později se otáčení zrychlí, aby se simulovaly podmínky na Marsu.

FalconSat-6

FalconSat-6
Zdroj: https://image.slidesharecdn.com

Polsko má na této misi také svého zástupce – 2U cubesat s názvem PW-Sat-2. Ten po uvolnění zkusí rozvinout plachtu, která má otestovat možnosti stahování družic z oběžné dráhy. 2U cubesat je i MinXSS-2, který má sledovat Slunce v rentgenovém spektru. 181 kg těžký FalconSat-6 zase vyzkouší Hallův motor. Thajci budou svým prvním cubesatem KNACKSAT zkoušet stahování družic z oběžné dráhy pomocí magnetického pole.

Falcon by měl vynést také 3U cubesat Orbital Reflector, který má po uvolnění nafouknout lesklou strukturu. Odrazy světla pak mají být pozorovatelné na Zemi – něco podobného vloni sliboval ruský projekt Majak a odrazy slunečního záření vytvářela i družice Humanity star vypuštěná na začátku letošního roku raketou Electron. Že ani 1U cubesaty nemusí být nudné, dokazuje Elysium Star-2 – pasivní družice s kapslemi popele po kremaci lidských ostatků. Za tuto poslední cestu zaplatili zákazníci skoro dva a půl tisíce dolarů za kapsli.

Celkem mise SSO-A vynese družice pro 30 vládních i komerčních organizací ze 17 zemí světa. A pokud si říkáte, co vlastně znamená název této mise, tak už nemusíte dumat. SSO je v kosmonautice používaná zkratka označující heliosynchronní dráhu (Sun Synchronous Orbit), na kterou budou náklady doručeny. Písmeno A pak s velkou pravděpodobností označuje pořadí mise. Časem se tedy možná dočkáme i pokračování. Na závěr ještě přidáme infografiku, kterou web ElonX převedl do češtiny.

Stručné představení nákladu mise SSO-A

Stručné představení nákladu mise SSO-A
Zdroj: https://www.elonx.cz
Překlad: Pavel Vantuch

Zdroje informací:
http://spaceflight.com/
https://directory.eoportal.org/
https://www.elonx.cz/
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/945/42025498442_0b7b91d561_o.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/935/43006330655_f1623a3fa1_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DsOLAYyXQAI6llG.jpg:large
https://directory.eoportal.org/documents/163813/3760639/SSO-A_Auto2.jpeg
https://directory.eoportal.org/documents/163813/3760639/SSO-A_AutoB.jpeg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=38551.0;attach=1495397;image
https://image.slidesharecdn.com/…37-638.jpg?cb=1399903609
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2018/10/SSOA_Infographic_CZ-revised.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

17 komentářů ke článku “Vůbec poprvé poletí první stupeň Falconu potřetí”

  1. Tomas Mik napsal:

    Jsem moc rad ze prvni stupen bude startovat uz po treti,ale nemel startovat uz dnes?

    • Pavel Vantuch napsal:

      Vždyť to máte zcela jasně v článku napsáno:
      „V sobotu 17. listopadu večer našeho času SpaceX vydala zprávu, že se start odkládá kvůli dodatečným inspekcím. Neoficiální informace za několik hodin přidaly bližší detaily. Odklad má být zhruba o 5 – 6 dní a důvody posunu souvisí bez bližšího upřesnění s nosnou raketou Falcon 9.“

  2. Petr Mik napsal:

    Proc ma mise sso-a startovat az 25.11. kdyz pri startu Antaresu bilo publikovano ze bude startovat uz dnes?

  3. Rimmer napsal:

    Super, uz som myslel, ze sa trojitemu pouzitiu nedockam :D.

  4. dfx napsal:

    Nebude to nahodou prvykrat, ked na zapadnom pobrezi bude pristavat na plosine na vode?

  5. tonda napsal:

    Mě udivilo,že tento stupeň převáželi z Floridy na západní pobřeží,proč to?Jen kvůli PR aby měli stupeň,co startoval ze všech třech ramp,to se mě nezdá.Víte někdo něco víc,proč se to dělo?Díky.

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      Dovolím si to odhadnout. Nejkratší otočka stupňů trvala 71 dní zatím. A tak dlouho ještě po Saocomu není. SpaceX zřejmě nechce nic uspěchat. A doteď byl vlastně na západě jen tento stupeň – B.1048. Takže by nemělo co tuto misi provést. Potřebovali prostě podpořit na západě a doplnit flotilu stupňů.

      • Ivo Janáček napsal:

        Možná si ho chtěli i trochu více proklepnout, možná je to o tom, že zatím nikdo jiný nesouhlasil se stupněm, který byl dvakrát použitý. Jinak obecně pozemní transport v těch nákladech asi nehraje vcelku roli, spíš ten čas je asi bude trápit trošku.

      • tonda napsal:

        Jirko i Ivo je to vcelku logické,co říkáte,souhlas a díky!

  6. Michal Kára napsal:

    Jen taková hnidopišská poznámka: Plošina nebude kotvit pár kilometrů od pobřeží, ale bude tam čekat, pravděpodobně se i pohybovat. A dokonce bych řekl, že na ní ani žádná kotva není.

    • Pavel Vantuch napsal:

      Plošina se nepohybuje,její pozici udržují thrustery, na to kotvení bych se podíval trochu s nadhledem.
      Každopádně si dovolím poznámku, sice to nebude taková vzdálenost jako třeba u Iridií, ale přecijen je to z pobřeží u Vandenbergovy základny do přístavu San Pedro nějakých 150 nm. Takže s nějakou hodinou na návrat bych počítal 😉

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        Tak já bych to posunul ještě o kousek dál. Zatím vlastně nevím na západním pobřeží o misi, kdy by bylo potřeba parkovat s ASDS daleko, všechny dosavadní náklady byly vlastně dost lehké. Tedy v hranicích přistání na pevnině či na hranici. A na moře se šlo jen kvůli přistávacím povolenkám, tuleňům a cennému zařízení na VAFB. 🙂 Jinak jo, s tou vzdáleností do přístavu samozřejmě máš pravdu.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Jasně, není, přeformulováno, díky. 😉

Napište komentář k Michal Kára

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.