Servisní modul Orionu připojen k adaptéru

První exemplář evropského servisního modulu a adaptér, na který bude usazena návratová kabina lodi Orion se již nikdy nerozdělí. Po několika týdnech intenzivní práce, kdy pracovníky čekaly i směny prodloužené přes víkendy, se oba díly podařilo spojit. K významnému momentu došlo v montážní hale budovy Neil Armstrong Operations & Checkout building na Kennedyho středisku. Aby byly oba díly pevně spojené, zajišťuje přesně 192 šroubů, které zvládnou i velké namáhání při startu a samotném letu. Na celou sestavu však ještě čeká celá řada kroků na cestě na startovní rampu.

Servisní modul Orionu pro misi EM-1 po připojení adaptéru návratové kabiny.

Servisní modul Orionu pro misi EM-1 po připojení adaptéru návratové kabiny.
Zdroj: http://blogs.esa.int

Spojení obou dílů nebylo rychlé – prim hrála přesnost. Bylo potřeba zajistit, že oba díly budou vůči sobě perfektně zarovnané, což si vyžádalo nějaký čas. S díly se manipulovalo rychlostí v řádu centimetrů za hodinu. „Servisní modul s připojeným adaptérem se včera přesunul do čisté místnosti, kde bude moci začít svařování trubek pro transport kapalin jako je voda nebo pohonné látky,“ popisuje Dominique Siruguet, manažer provozu ESA na Kennedyho středisku. Až modul opustí čistou místnost, dojde i k propojení datových a elektrických kabelů mezi servisním modulem a adaptérem návratové kabiny. Tato propojení by podle plánu měla být hotová ještě před Vánoci.

Ve druhé polovině ledna 2019 by měl být evropský servisní modul napojen na zdroje elektrické energie. Dalším krokem bude připojení samotné návratové kabiny. Kompletně sestavená kosmická loď zamíří na Glenn Research Center v Plum Brook, stát Ohio. Tady na loď čeká šedesátidenní testovací kampaň, při které bude kompletní Orion vystaven podmínkám jako při startu a nějaký čas si pobude i v největší vakuové komoře světa. Pokud zkoušky neodhalí žádný problém, bude možné přikročit k dalším bodům přípravy ke startu nepilotované mise EM-1. Ta je zatím plánována na rok 2020 a Orion se při ní vydá dále, než kam se kdy jakákoliv loď schopná vozit posádku vydala.

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/orion/files/2018/11/32051380458_488a383c19_z.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2018/11/30958850837_9040ee3f8e_o.jpg

Servisní modul Orionu připojen k adaptéru, 5.0 out of 5 based on 15 ratings
Pin It
(Visited 2 183 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (15 votes cast)
(Visited 2 183 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


9 komentářů ke článku “Servisní modul Orionu připojen k adaptéru”

  1. Michal Král napsal:

    Čtenář si nemůže nevšimnout, jak zoufale málo je zde příspěvků o vývoji nové generace ruských raket.. proti těm americkým..

    • Dušan Majer napsal:

      Ono je to dáno tím, že Rusové ve vývoji nových raket zaostávají za Spojenými státy co do počtu nových raket. Ještě větším faktorem, který omezuje počet článků na našem webu na toto téma je velmi špatná propagace ruské strany. Rusové se zatím jen pomalu učí, jak se pochlubit pokroky, novinkami a tak dále. Třetím faktorem (který souvisí s tím prvním) je, že mnoho ruských nových raket je zatím jen ve fázi vizualizací a plánů. Ty se ale bohužel velmi často mění a návrh platný před půl rokem už neplatí. Proto je v tomto případě vhodné spíše počkat na ustálení návrhu.
      Takže když to sečteme – vyvíjí jen málo nových raket, vývoji chybí nějaká vyšší koncepce a o uskutečněných pokrocích dávají málo vědět. Ve výsledku je jasně vidět, proč píšeme častěji o pokrocích ve vývoji amerických nosičů – je jich více, mají jasně dané, jak budou vypadat, jejich návrh se nemění každého půl roku, fázi projektů mají často za sebou, vyrábí se hardware a mají propracovaný systém propagace, takže k novinkám o vývoji často přidávají i povedené fotografie.

    • Jiří Hošek napsal:

      I o nových ruských raketách se snažíme informovat. Například na této stránce popisujeme přípravy ke startu druhého exempláře nosné rakety Angara-A5:
      http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=16&t=217&start=160

    • Petr Šída napsal:

      A tím myslíte prosím co? Jako že tady Dugi a ostatní zatajují skvělé ruské úspěchy? Jestli ano, tak Vás s trolením bude nejlépe odkázat někam jinam.

      Frekvence informací odpovídá realitě vývoje a ten je na ruské straně zatím na úrovni poverpointových prezentací, které se mění co půl roku.

      • Kamil napsal:

        Spíš ten příspěvek vnímám jako poukázání, jak víc a víc Rusové zaostávají i přes jejich velkohubou propagandu

        • Petr Šída napsal:

          Nu a to je právě ono, v kontextu doby to může být cokoli

          Informační hodnota nula a autor nikde

  2. B.Boruvka napsal:

    Je skoda ze vyvoj v Rusku zaostava-Prijde mi to jak kdyz chteli po Korolevovi zazraky ale rovnou mu dali na jevo ze muze zapomenout na nejakou podporu nebo lepsi financovani spise mu hazeli klacky pod nohy…. Prijde mi to dnes dost podobne jen naroubovane na jinou dobu.A pritom tam maji takove bedny! Na jejichj motorech dodnes Spojene staty litaji…

    • Zeonoid napsal:

      S tým môžem iba súhlasiť. Kým američania neposunú vývoj svojich metánových agregátov na ďalšiu úroveň vždy sa dajú považovať ich konvenčné motory iba za sovietske deriváty.

      • Dušan Majer napsal:

        Tohle je sporné. Jen velmi těžko se dá odlišit, kde se ještě jedná o derivát starší technologie a kde už jde o převahu nové technologie. Ta hranice není ostrá a každý ji vnímá jinak. V extrémním měřítku můžeme říct, že vlastně všechny motory svým způsobem vychází z nacistické rakety V-2. Osobně dávám přednost spíše druhé straně spektra, která se snaží více odlišovat motory a jejich vývojové verze. Proto si myslím, že americké metanové motory se od sovětských typů liší více, než se může z Vašeho komentáře zdát.

Zanechte komentář