Chandra v nouzovém režimu

10. října zhruba v 15:55 SELČ přešla americká kosmická observatoř Chandra do krizového režimu. Teleskop, který sleduje vesmír v rentgenovém spektru se dostal do stavu, kdy veškeré kritické systémy přešly na udržovací úroveň a aktivovaly se záložní systémy. Řídící počítač zorientoval teleskop tak, aby solární panely mířily přímo ke Slunci pro maximalizaci generované elektrické energie a přitom aby optika teleskopu hleděla pryč od naší mateřské hvězdy. Dosavadní analýza naznačuje, že přechod do krizového režimu proběhl podle plánu, které jsou pro podobné situace vytvářeny.

Vědecké přístroje jsou v bezpečí a všechny palubní systémy fungují podle očekávání. Otázkou zůstává samotná příčina přechodu do bezpečného režimu. V tomto směru nejsou k dispozici zatím žádné informace. NASA v krátké zprávě na svém webu uvádí, že jakmile se objeví konkrétní podrobnosti, bude o nich informovat.

Teleskop Chandra měl původně sloužit pět let, ovšem NASA jeho misi prodloužila, takže momentálně už tento vytrvalý dříč pracuje ve vesmíru už dlouhých 19 let! Ačkoliv se o téhle sondě moc často nepíše, pro výzkum vesmíru má mimořádný význam.

Chandra v nouzovém režimu, 5.0 out of 5 based on 22 ratings

Rating: 5.0/5 (22 votes cast)

4 komentáře ke článku “Chandra v nouzovém režimu”

1. vj napsal:

Když už je řeč o Chandra, jak je na tom vlastně její evropský vrstevník XMM-Newton, který se také zabývá rentgenovou astronomií.

2. Jirka Hadač napsal:

Opravdu smolný týden pro kosmonautiku. Držím palce jemu i HST, ať se co nejdřív zotaví a pokračují ve svých skvělých objevech.

Shodou okolností se dostaly do problémů současně dvě družice, co patří do kvarteta Great Observatories NASA. Zbývající Compton předčasně shořel v atmosféře a SIRTF už taky není žádný mladík v kondici a místo IR si užívá „teplou misi“. Tak hlavně aby se oba zmátořili a pokračovali v plnění úkolů.