Kosmotýdeník 311 (27.8. – 2.9.)

Poměrně klidný týden, co se kosmonautiky týká, nám tentokrát neplánovaně rozproudil neočekávaný únik atmosféry z ISS skrz malé otvory v lodi Sojuz. I tomu se budeme věnovat v aktuálním vydání Kosmotýdeníku. Hlavním tématem však bude aktuální stav přípravy lodi Starliner od Boeingu a toho, co za problémy aktuálně společnost řeší. Dále vás čekají tradiční rubriky i další témata. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

Boeing se blíží k prvnímu letu lodi Starliner

Lodě soukromých dopravců se chystají k prvním letům

Lodě soukromých dopravců se chystají k prvním letům

Zatímco v průběhu týdne jsme vám nabídli pohled na to, jak pokračují přípravy společnosti SpaceX k prvnímu pilotovanému letu lodi Crew Dragon, nyní vám nabízíme pohled i do kuchyně společnosti Boeing. Ta připravuje pilotovanou loď Starliner a s velkou pravděpodobností budou jejich lety mírně opožděné oproti SpaceX. Většina prací je však v závěrečné fázi a vše směřuje k pilotovanému startu někdy v první polovině roku 2019.

Jeden ze zásadních rozdílů u první pilotované mise u Boeingu je ten, že společně s dvoučlennou posádkou NASA, bude na lodi přítomen i zkušební pilot společnosti. Firma to odůvodňuje tím, že u všech testovacích letů jejich strojů byl vždy jejich testovací pilot. Někteří členové kontrolní komise NASA to však považují za ne úplně šťastné, protože se zvyšuje riziko tím, že posádka při vůbec prvním letu bude mít více členů. Boeing to obhajoval tím, že bývalý pilot raketoplánů Chris Ferguson již podstupuje trénink a bude nedílným členem první pilotované výpravy lodi Starliner.

Stav příprav raket

Nejistotu však vytváří i to, že Boeing navrhl, že kvůli snížení tlaku na splnění termínů prvních letů amerických astronautů na soukromých lodí k ISS, bude možné už první misi (CFT – Crew Flight Test) provést jako dlouhodobou a zapojit její členy do trvalé posádky ISS. Ferguson však není astronautem NASA a není jisté, jak by se měl zapojit do práce posádky stanice. Boeing opět upozornil, že Ferguson již podstupuje výcvik i pro takový scénář. Otázka délky trvání mise CFT je nicméně ještě stále otevřená a bude se vyvíjet dle aktuální situace.

Co se týká přípravy hardwaru, tak rakety pro lety OFT (Orbital Flight Test – nepilotovaný zkušební let) a CFT jsou již v závěrečných fázích přípravy. Raketa Atlas 5 OV-080 pro misi OFT se blíží dokončení v továrně ULA v Alabamě. Na kosmodrom by měla připlout na podzim tohoto roku. V podobné fázi přípravy je i raketa určená pro pilotovaný let. Složitější je to u samotných lodí.

V současné době jsou ve výrobě a v testování tři lodě Starliner označené jako Spacecraft 1, 2 a 3. Jednička je určená pro Pad Abort test ze standu a nepoletí tedy do vesmíru. Trojka je připravována pro misi CFT prochází integračními testy a její servisní modul je v konečné fázi dokončení. Dvojka je dokončována. Problém však nastal u testů motoru servisního modulu.

Stav operační přípravy

Při zážehu na testovacím standu došlo k úniku toxického paliva (hydrazinu). Problém je to poměrně závažný, na vině budou zřejmě nově testované ventily, které se po ukončení zážehu nezavřely. Příčiny těchto problémů nebyly zatím veřejně potvrzeny, nicméně se musí zjistit, zda bude třeba vyměnit jen ventily, anebo bude muset dojít k přestavbě vedení paliva v servisních modulech. Druhá možnost by samozřejmě mohla znamenat delší zdržení. Boeing však zatím tvrdí, že zdržení nebude výrazné. Přesto se jedná o nejzásadnější problém v rámci současných příprav k prvnímu letu.

Mezi Boeingem a NASA probíhá nyní také čilá výměna postupů a organizačních informací proto, aby se až přiletí loď ke stanici, byli schopni spolu domluvit a spolupracovat. Právě organizace jednotlivých postupů, integrace rozhodování v jednotlivých záležitostech letu a rozdílné přístupy v komunikaci, jsou jedním z klíčových procesů, které se musí dokončit před prvním letem. Ačkoli se to může zdát jako nejméně náročná záležitost, zaměstnává NASA i Boeing poměrně výrazně.

Proslýchá se, že k pilotovaným letům společnosti SpaceX budou využívány automobily Tesla model X, které budou vozit astronauty k rampě. Informace byla probírána i v odborných kruzích, ale není zatím potvrzena. Nicméně byla o ní zmínka i v některých materiálech NASA. Uvidíme, čeho se dočkáme.

Alexander Gerst a další členové posádky hledají díru v orbitálním modulu Sojuzu MS-09

Alexander Gerst a další členové posádky hledají díru v orbitálním modulu Sojuzu MS-09
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Nejpodstatnější událostí týdne byla nehoda na Mezinárodní kosmické stanici. 30. srpna v jednu hodinu v noci našeho času si řídicí středisko všimlo poklesu tlaku na ISS. Vzhledem k tomu, že pokles byl pozvolný a nehrozilo ohrožení posádky, byli astronauti ponecháni ve spánku a problém se začal řešit až po probuzení. Otvory byly detekovány v orbitálním modulu lodi Sojuz MS-09. Pro jejich nalezení byl použit ultrazvukový detektor, který ovládal Alexander Gerst. Po nálezu se začalo řešit, jak nastalou situaci vyřešit.

Ruské řídicí středisko navrhlo použít tmel a lepicí pásku k utěsnění, což se však nelíbilo ani současnému veliteli stanice A. Fustelovi ani NASA. Po výměně názorů se však všichni dohodli na postupu navrženém ruským týmem a díra byla utěsněna. Po dvanácti hodinách tuhnutí byl únik ze stanice skutečně zastaven.

Záhadou však zůstává, jak otvor v lodi vznikl. Prvotní teorie o nárazu mikrometeoritu, nebo drobného kusu kosmického odpadu není nyní obecně přijímána. Dle některých se zdá, že vzhledem k tvaru díry jde o otvor, který vznikl při výrobě lodi a nebyl správně zabezpečen. Taková možnost by samozřejmě byla velmi nepříjemná pro ruskou stranu a nutno říci, že nejde o potvrzenou informaci. Je to jedna z možných variant vysvětlení.

Posádka stanice se po vyřešení problémů s únikem atmosféry vrátila zpět ke své práci. Ta aktuálně spočívá hlavně v přípravách na přílet japonské zásobovací lodi Kounotori (HTV). Ta by měla dorazit zhruba za měsíc. Posádka má také plné ruce práce s přípravou stanice na přílet prvních testovacích lodí soukromých dopravců, kteří už na Zemi finišují s přípravami k prvním letům.

Detekovaná díra v orbitálním modulu Sojuzu

Detekovaná díra v orbitálním modulu Sojuzu

Řídicí tým vozítka Opportunity očekává, že by se mělo v následujících dnech z Marsu ozvat. Dle měření se průhlednost atmosféry pročistila dostatečně k tomu, aby na kontakt se Zemí mělo vozítko dost energie. Vozítko, které nemělo vlivem prachové bouře od začátku června dostatek energie na kontakt se Zemí, je nyní třikrát týdně kontaktováno a čeká se, až se ozve. V dobách nejlepších podmínek na navázání komunikace, může řídicí tým využívat i síť DSN (Deep Space Network). Vozítko má nyní 45 dní na ozvání se. Pokud ke kontaktu nedojde, budou pokusy přerušeny a tým bude muset konstatovat, že zřejmě došlo k nějaké neočekávávané závadě a rover je zničený.

Poslední prázdninový týden dospěl ke svému závěru. Na Kosmonautixu jsme vám však jako již tradičně přinesli každý den minimálně dva články denně. Pojďme si je nyní shrnout. Nejdříve jsme se podívali na to, že na Floridu dorazila kabina určená pro první pilotovanou misi lodi Orion. Do detailu jsme také zkoumali přístroje, které se podívají velmi blízko Slunci a musí tak umět pracovat v extrémních podmínkách. Na Mezinárodní kosmické stanici probíhá stále nepřeberné množství experimentů. Podívali jsme se na ty aktuální. V šestém pokračování seriálu o administrátorech NASA jsme zamířili do 21. století. Přes 2 700 obrázků namalovaných dětmi celé Evropy se dostalo na plakety, která se podívají do vesmíru společně s teleskopem CHEOPS. Zhodnotili jsme také aktuální stav příprav společnosti SpaceX k prvnímu pilotovanému letu k ISS. A jsou to samé dobré zprávy! Sonda New Horizons poprvé spatřila svůj následující cíl. A je ještě pekelně daleko! Pozvali jsme vás také do dalšího kosmonautického muzea, které jsme prozkoumali. Tentokrát bylo o prvním německém občanovi ve vesmíru. Na Mezinárodní kosmické stanici si užili perné chvilky, když se v orbitálním úseku lodi Sojuz objevily dva otvory, kterými unikal vzduch. V rámci letního seriálu TOP5 jsme se tentokrát vypravili za pěti nejzajímavějšími setkáními lidských výtvorů s kometami. Na floridském kosmodromu jsme sledovali rozpohybování kolosu o výšce 120 metrů. Prvního září jsme již tradičně oslavili narozeniny našeho blogu. Tentokrát byly už šesté! Na závěr jsme se podívali na další připravovanou družici z rodiny Sentinel.

Na floridském kosmodromu se rozpohybovala mobilní vypouštěcí plošina pro rampu 39B, která bude obsluhovat raketu SLS. Plošina byla vezena pásovým dopravníkem CT-2. Cesta na rampu zabrala dva dny, přičemž v noci se plošina nepohybovala. Zpět by se mohla vydat někdy 7. září.

Vypouštěcí plošina pro SLS v pohybu

Vypouštěcí plošina pro SLS v pohybu

Na závěr se podívejte na pěkné video od NASA, kde můžete nahlédnout do připravovaných soukromých lodí Crew Dragon a Starliner.

1. Jaroslav Jansa napsal:

Rodinný podnik NASA Lockheed Martin a Boeing – ULA šlape na plyn, z bezkonkurenční pohody je probudil Elon Musk s jeho SpaceX. NASA-Boeing a Lockheed Martin se připravujÍ na první zkušební let kosmické lodi Boeing Starliner v r.2019 a lodi Orion Exploration Mission 2, v r. 2023. ULA žene Vulkán k znovu použitelnosti, chtějí v ceně konkurovat Falconu 9.

Jen bych doplnil, že v tomto týdnu byly stanoveny data a dále hlavní a záložní oblasti pro přistání prvního ze tří modulů Minerva / 21.9 / a evropského modulu MASCOT / 3.10 /.