Kosmotýdeník 305 (16.7. – 22.7.)

Již 305 týdnů vám přinášíme přehled o tom, co se událo v kosmonautice podstatného. Každý týden se ve zkratce dozvíte vše důležité, co by vám z dění v dobývání kosmu nemělo uniknout. Kosmotýdeník je připraven i dnes. V hlavním tématu tentokrát zamíříme do Velké Británie, kde se rozhodli podpořit kosmické aktivity své země, firem a také postavit kosmodrom. Budeme se tomu věnovat podrobně. Dále se podíváme třeba na důvody návštěvy Mika Penceho na Floridě, anebo si zrekapitulujeme další únikový test stroje New Shepard. Přeji vám pěknou neděli a hezké čtení.

Británie investuje do kosmických aktivit

Stará dobrá Anglie se rozhodně nebojí jít s dobou a přídomek stará si nechává jen pro kultivaci svých měst, vytříbené chování a um umět v pět hodin vypnout a užívat klidu. Co se týká kosmických aktivit, nezůstává rozhodně pozadu. Britská vláda a britská kosmická agentura se rozhodly uvolnit finanční prostředky pro projekty, které zahrnují podporu nového orbitálního nosiče pro vynášení cubesatů soukromé firmy Orbex, nový kosmodrom ve Skotsku a rozvoj dalších míst, která by se jako kosmodromy v Británii dala využít. Zajímavá je také investice pro Lockheed Martin, který má Británii pomoci s organizací a vývojem kosmodromu a jeho provozem. V plánech také je, že by z nového kosmodromu startovala raketa Electron společnosti RocketLab, mezi jejíž hlavní investory patří právě Lockheed Martin. Ale o tom všem níže.

Dočkáme se startů malých raket z Británie?

Dočkáme se startů malých raket z Británie?

V úterý, tedy den poté, co britská vláda oznámila založení kosmodromu ve Skotsku a rozvoj kosmického průmyslu, obdržely firmy Lockheed Martin a Orbex několik milionů liber na další rozvoj tohoto britského záměru. Jak americký kosmický gigant, tak britský start-up zaměřený na vývoj malé rakety, budou nyní pracovat na rozvoji zmíněného kosmodromu. Místo výběru pro nový kosmodrom bylo lokalizováno na Sutherland na skotském severním pobřeží. Konkrétně půjde o oblast na poloostrově A’Mhoine, řídce osídleném úseku země s výhledem na moře.

Na počáteční rozvoj vynaložila britská kosmická agentura 2,5 milionů liber, tedy asi 72 milionů korun. „Jako země inovátorů a podnikatelů chceme, aby se Británie stala první zemí na evropské pevnině, která bude vypouštět ​​satelity jako součást národní průmyslové strategie,“ uvedl obchodní tajemník Spojeného království Greg Clark ve svém prohlášení. „Rozvinutý vesmírný průmysl, výzkumná komunita a dodavatelský řetězec leteckého a kosmického průmyslu ve Velké Británii přinesly Spojenému království přední postavení ve vývoji vertikálních i horizontálních kosmických nosičů.

Krom rozvoje kosmodromu ve Skotsku vyčlenila vláda také dva miliony liber na rozvoj letišť a dalších komplexů po celé Británii s cílem, že z těchto míst budou startovat a přistávat horizontální nosiče, jako například Launcher One od Virgin Galactic. Konkrétně se jedná o rozvoj míst v Cornwallu v jihozápadní Anglii, Glasgow ve Skotsku a Snowdonii ve Walesu. Vláda se také snaží napomoci firmám, jako jsou SSTL v Anglii a Clyde Space ve Skotsku v dalším rozvoji. Tyto firmy jsou etablovanými výrobci cubesatů a kosmických technologií.

Logo firmy Orbex

Vraťme se ale k Lockheed Martin a Orbexu. Druhá zmíněná firma je britského původu a cílí na vývoj malého nosiče určeného pro vynášení cubesatů s názvem Prime. Od agentury získala firma 5,5 milionů liber na další vývoj tohoto nosiče a přípravu startovních plošin na kosmodromu u Sutherlandu. Lockheed Martin získal dokonce 23,5 milionu liber na služby spojené s poradenstvím a technologickou pomocí při stavbě tohoto kosmodromu.

Lockheed Martin má údajně zájem o vypouštění rakety Electron společnosti Rocket Lab z tohoto nového odpaliště. Americký letecký dodavatel je strategickým investorem v Rocket Lab, která již provozuje malý kosmodrom na Novém Zélandu a plánuje vytvoření dalšího kosmodromu na území USA. Raketa Electron má za sebou zatím dva zkušební lety. Společnost Rocket Lab se k této úvaze vyjádřila pohotově a pozitivně: „Navržené místo v Británii vyhovuje pro naše aktivity.

Odpočítávání k prvnímu orbitálnímu startu rakety z půdy Spojeného království bylo oficiálně zahájeno,“ uvedl Patrick Wood, výkonný ředitel pro oblast vesmírných aktivit Lockheed Martin v písemném prohlášení. Dále zaznělo, že Lockheed je připraven pomoci splnit prohlášení vlády Spojeného království, že by Británie do roku 2030 měla mít na globálním trhu s kosmickými aktivitami zastoupení až 10%. Dále se firma zavázala ke strategickému poradenství a podpoře při těchto aktivitách. Vesmírná agentura Spojeného království udělila společnosti Lockheed Martin dva samostatné granty na financování, které zajistí finance na pomoc při výstavbě kosmodromu ve Skotsku.

Ale to není všechno, čím má Lockheed Martin pro britský kosmický záměr přispět. Společně s malou americkou společností Orbital Micro Systems plánuje vyvinout Small Launch Orbital Manoeuvring Vehicle (SL-OMV), což je platforma umístěná místo posledního stupně rakety, která se bude starat o rozvezení až šesti cubesatů na jejich požadované oběžné dráhy. Zařízení by mělo být kompatibilní i s raketou Electron. To by mělo zajistit zajištění vhodných startovních podmínek pro široké spektrum aplikací a záměrů trhů s malými družicemi.

Horní stupeň rakety Prime bude vynášet malé cubesaty

Zdroj: https://geospatialmedia.s3.amazonaws.com/

Společnost Orbex bude za investované finance dále vyvíjet jejich malý nosič pro vynášení cubesatů. Financování společnosti Orbex pochází z mixu veřejných i soukromých zdrojů, včetně kosmické agentury Velké Británie, Evropské vesmírné agentury, Evropské komise a jejího programu Horizont 2020, soukromých investorů a dvou největších evropských fondů rizikového kapitálu: Sunstone Technology Ventures a High -Tech Gründerfonds. Orbex plánuje buďto sdílet stejnou startovní rampu s Lockheed Martin, potenciálně budou na novém kosmodromu dvě samostatné rampy.

Nosič Prime, který vyvíjí Orbex má být pokročilá malá raketa napěchovaná aktuálními technologiemi, které jí zajistí ekonomičnost, výkon, ale také ekologický provoz. Raketa má být schopna vynést až 150 kilogramů nákladu na nízkou oběžnou dráhu. Stroj má spalovat šetrnější bio-propanové palivo, které snižuje emise uhlíku až o 90% oproti běžně používaným konvenčnímu uhlovodíkovými palivy. V plánu je i to, že by raketa měla být částečně znovupoužitelná a to tak, aby to bylo jednoduché, levné, avšak zatím není jisté, zda se budou zachraňovat celé stupně, anebo jen jejich části, například motory.

Dle vyjádření firmy má být Prime: „O 30 procent lehčí a o 20 procent účinnější než jakákoli jiná raketa z kategorie malých nosičů, která navíc dokáže dodat podstatně více výkonu na litr paliva, než řada velkých a těžkých nosičů,“ uvedl Orbex v tiskové zprávě. Cílem má být samozřejmě heliosynchronní dráha.

Vypuštěné rakety budou směřovat z pobřeží Skotska na sever a jejich trasy povedou přes Norské moře mezi Islandem a souostrovím Špicberky, aby se zajistilo, že spotřebované stupně nespadnou do osídlených oblastí.

A ještě jedna zajímavost. Dohodu s britskou vesmírnou agenturou podepsala také společnost Virgin Orbit, která by ráda využila zmíněné letecké základy na britském území pro starty svého nosiče Launcher One, který by měl už letos provést svůj první start. Raketa bude startovat z podvěsu upraveného boeingu 747.

Některé otázky zůstávají dále nezodpovězené. Zatím nebyl představen dlouhodobý plán dalšího financování všech těchto aktivit. Také ještě není zcela jasné, jak rozvoj ovlivní různé restrikce a opatření před vývozem raketových technologií z USA.

Americký viceprezident Mike Pence by měl 3. srpna těsně před vypuštěním Parker Solar Probe navštívit Kennedyho kosmické středisko a oznámit nominace testovacích astronautů pro první pilotované lety lodí Crew DragonStarliner. Možné je i to, že dorazí také prezident Donald Trump. Mike Pence je zároveň předseda Národní kosmické rady. Měli bychom se dočkat i oznámení termínu letů těchto dvou lodí a tedy i toho, která z těchto lodí doveze jako první zpět americkou vlajku, kterou tam zanechala poslední posádky raketoplánu při misi STS-135. Připomínáme, že do výběru astrontů, kteří jako první poletí v soukromé lodi, byli v roce 2015 nominováni Robert Behnken, Eric Boe, Douglas Hurley a Sunita Williams.

Evropská mise ExoMars 2020 se pomalu blíží a velmi rádi jsme shledali výzvu Evropské kosmické agentury na pojmenování této významné mise. Do návrhů na nové jméno vozítka, které bude zkoumat Mars, můžete zasáhnout i vy. Stačí vyplnit tento dotazník.

Připomeňme si úspěšný test únikového systému suborbitálního stroje New Shepard na fotografiích.

New Shepard na standu

Aktivace únikového motoru kapsle

Zdroj: http://www.spaceflightinsider.com/

Přistání boosteru

Kapsle i raketový stupeň na jedné fotce

Kapsle i raketový stupeň na jedné fotce
Zdroj: https://i.imgur.com/

Dnes úspěšně odstartovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX a vynesla přes sedm tun vážící družici Telstar 19 na dráhu přechodovou ke geostacionární. První stupeň následně přistál na plovoucí plošině. Na více fotografií se můžete těšit v jednom z příštích článků.

Falcon 9 Block 5 před startem s družicí Telstar 19

Falcon 9 Block 5 před startem s družicí Telstar 19

Každý den vám přinášíme alespoň dva články o kosmonautice. Ani tento týden tomu nebylo jinak. Zde je čas si tyto články zrekapitulovat. Pojďme na to. Začali jsme netradičním výletem do Liberce, kde proběhl první ročník mezinárodní letní školy kosmonautiky. Účastníci se dočkali kosmonauta a dokonce volali s Mezinárodní kosmickou stanicí! Poté jsme se vrátili na světové dění. Plány SpaceX na osídlení Marsu všichni známe, ale nejsou to jediné takové představy. Například ULA nám představila svoji vizi osídlení a využití cislunárního prostoru a Marsu. NASA uspořádala setkání se zájemci o stavbu modulu PPE pro budoucí mezinárodní stanici u Měsíce.  Evropa uskutečnila úspěšnou zkoušku obřího motoru na tuhé pohonné látky. Podívali jsme se také na zoubek ruské připravované raketě Sojuz 5, která je zase o kousek blíže realizaci. Unikátní mise, za takovou se jistě dá označit sonda Dawn a její výzkum. Po více jak jedné dekádě se s ní teď budeme pomalu loučit. Tento týden jsme také živě mohli sledovat zkoušku únikového systému suborbitálního stroje New Shepard od Blue Origin. Pomalu jsme se také připravili na start Falconu 9. Od této chvíle už budou všechny starty za pomoci verze Block 5. Loď Orion, která má vrátit Američany na Měsíc a prošlapat cestu na Mars, má za sebou důležitý krok k certifikaci jejích padáků. Letní seriál TOP 5 si tentokrát na paškál vzal okřídlené kosmické lodě. Došlo samozřejmě i na raketoplány. K lodi Orion jsme se tento týden vrátili ještě jednou. Tentokrát jsme se podívali na testy solárních panelů, které jsou vyvíjené v Evropě a budou umístěny na evropském servisním modulu této lodi. Sonda Parker Solar Probe pokročila ve své přípravě do cílové rovinky příprav před jejím letem k naší nejbližší hvězdě. Na závěr jsme vás pozvali na Živě a česky komentovaný přenos ze startu rakety Falcon 9 s telekomunikační družicí Telstar 19V.

Sonda Juno pořídila 15. července tento vydařený snímek mraků v horních vrstvách atmosféry planety Jupiter. Mrak se pohyboval v severních oblastech velmi blízko pólu planety. Nová zjištění z pozorování těchto úkazů napovídají, že v polárních oblastech planety je atmosféra průhlednější a mnohdy mohou být sondou změřena data až do hloubky 3 000 kilometrů.

Mraky v atmosféře Jupiteru

Mraky v atmosféře Jupiteru

Video týdne nás zavede na show, kterou jsme již sice několikrát viděli, ale tentokrát byla okořeněna o něco, co se nevidí každý den (a to je dobře). Testovací suborbitální stroj New Shepard soukromé společnosti Blue Origin provedl další ze svých letů. V plánu tentokrát byla nouzová záchrana kabiny. Kabina provedla ve vysokých výškách atmosféry zážeh svého motoru a opustila při vysoké rychlosti booster. Obě části – jak booster, tak i kabina pak bezpečně přistály.

Samostatný kosmický program je či není součástí Brexitu ? Z článku se zdá, že Spojené království zůstane v ESA a vlastní kosmický program pojede mimo ESA souběžně.

2. Petr Roth napsal:

To mi nedošlo, určitě to tak nějak bude.

3. Petr Roth napsal:

Není ta UK raketa úplně stejná jako Electron?