Vodopád atraktivních novinek od Elona Muska

Elon Musk při prezentaci.

Šéf firmy SpaceX a jeden z největších vizionářů posledních let nesděluje novinky a zajímavé informace nonstop. Můžete si však být jistí, že když se dostane do správné nálady, sype ze sebe jednu zajímavost za druhou. Pro nás jsou tyto jeho povídavé relace vždy vítaným zdrojem pro sepsání článků. Naposledy to bylo letos v únoru, kdy jsme se díky Muskovi dozvěděli něco o nových krytech, nebo o připravované přistávací plošině. Ve čtvrtek 10. května se před prvním pokusem o premiérové vypuštění Falconu 9 Block 5 uskutečnila telekonference, na které Musk opět sypal z rukávu novinky. Tentokrát byla řeč hlavně o znovupoužitelnosti, ale dotkl se i dalších témat. V tomto článku Vám přinášíme shrnutí všech zajímavých informací, na jejichž realizaci se můžeme těšit.

První Falcon 9 ve verzi Block 5, jak v úžasných detailech zachytil K. Scott Piel.

První Falcon 9 ve verzi Block 5, jak v úžasných detailech zachytil K. Scott Piel.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/

Začněme samotným Blockem 5, tedy finální vývojovou verzí raket Falcon. Elon upřesnil, že číslovka pět v názvu není tak úplně přesná a ve skutečnosti se jedná o šestou iteraci Falconů. To je ve shodě s dřívějšími informacemi, že Block 5 by měl být označován spíše jako Varianta 7. Zkrátka a dobře – dělení jednotlivých verzí a změny mezi jednotlivými Blocky nejsou veřejnosti úplně srozumitelné.

Elon potvrdil, že přechod na Block 5 je poslední významnou změnou a jedná se o finální variantu Falconů. Dodal ale, že v budoucnu zřejmě proběhnou ještě nějaké drobné úpravy. Ty však budou pouze malého rozsahu a neovlivní certifikaci nosiče nebo něco podobného. Tyto drobné změny se budou týkat třeba výrobních procesů, znovupoužitelnosti nebo tahu motorů – podle Muska by šlo z Merlinů vytáhnout ještě trochu více šťávy. Momentálně došlo pro Block 5 k navýšení tahu motorů o 8% na 845 kN. Podle Muska bychom se měli dočkat nejméně 300 startů Blocku 5, než bude tato verze nahrazena jinou raketou. Elon neupřesnil, co přesně by mělo Falcony nahradit, ale jelikož SpaceX nepřipravuje nic jiného než BFR, je volba jasná.

Hlavní výhodou Blocku 5 je snadná a opakovaná znovupoužitelnost. Musk ve čtvrtek avizoval, že možná již příští rok bychom se měli dočkat tzv. reflightu, tedy opakovaného použití jednoho a toho samého stupně v rozmezí pouhých 24 hodin. Starší verze Block 4 potřebovala na přípravu k dalšímu letu cca. 5 – 10 dní. Block 5 tento čas zredukuje na desetinu, tedy na 12 – 24 hodin.

O tom, že Block 5 splňuje všechny přísné požadavky NASA na pilotované lety jsme už věděli, Musk však ve čtvrtek doplnil, že Block 5 splňuje i požadavky od amerického letectva.  Ne, že bychom to nečekali, ale je dobré mít tuhle informaci potvrzenou. „Naším cílem byla nejspolehlivější raketa, jaká kdy vznikla,“ prohlásil Musk. Samotné požadavky na vynášení lidských posádek pak znamenají, že úroveň „overdesignu“ (česky můžeme říct naddimenzování) dosahuje 40 %.

Horní část Falconu 9 Block 5 pro misi Bangabandhu-1

Horní část Falconu 9 Block 5 pro misi Bangabandhu-1
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Na misi Bangabandhu-1 SpaceX použila horní stupeň s motorem z vývojové verze Block 5, ale ten záměrně dostával pokyny, aby se choval jako kdyby byl z verze Block 4. SpaceX se rozhodla, že motor bude tentokrát pracovat se sníženým výkonem (jako by to byl slabší Block 4). Důvodem je zatím neznámé chování konstrukce z hlediska vibrací při vyšším výkonu. Po získání dat z premiérového letu bude u příštího horního stupně použit na nominální vyšší tah Block 5. Musk se zmínil také o motorech na prvním stupni. Ty jsou do octawebu usazeny a odděleny od sebe přepážkami, které zajistí, že i když „bude mít jeden z motorů špatný den“ (Muskův výraz), zbylých osm může fungovat normálně.

Na Blocku 5 se také budou standardně používat titanová roštová kormidla. To také není nic nového, ale zajímavá je informace, že tento díl dokáže odolávat teplotám až 1100 °C. Na premiérovém exempláři je použit vylepšený aerodynamický kryt, ovšem SpaceX u mise Bangabandhu-1 nepočítala s jeho záchranou – loď Mr. Steven vybavená velkou sítí je na západním pobřeží, kdežto Falcon startoval z pobřeží východního.

Přechod mezi černým mezistupněm a horní částí prvního stupně. Všimněte si titanových roštových kormidel. Block 5 už nebude používat starší hliníkovou verzi.

Přechod mezi černým mezistupněm a horní částí prvního stupně. Všimněte si titanových roštových kormidel. Block 5 už nebude používat starší hliníkovou verzi.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Muskova slova se následně začala stáčet na horní stupeň. Je vidět, že SpaceX se stále nevzdala myšlenky na jeho záchranu a sám Elon je přesvědčen, že je tento cíl realizovatelný. Vše začne tím, že při nejbližších misích chce SpaceX začít sbírat data z horních stupňů během jejich destruktivního vstupu do atmosféry. Tyto údaje (nejprve jen o poloze, rychlosti, teplotě a stavu systémů) se budou vysílat směrem pryč od Země, kde je zachytí satelity (teoreticky Iridium). Směr šikmo vzhůru je totiž jediný, který při průchodu atmosférou neblokuje plasma.

Do budoucna by měl horní stupeň dostat ochrannou tepelnou vrstvu, která by jej ochránila před žárem při průchodu atmosférou. SpaceX chce postupně přidávat tenké vrstvy tepelné izolace a sledovat, jak tyto změny ovlivní průchod atmosférou – budou se sledovat změny způsobu rozpadu, případně se najde hranice, kdy už stupeň přežije. Musk zároveň přiznal, že tato snaha nebude nijak intenzivní, protože nechce ubírat pracovníky z projektu supersilné rakety BFR. Stejně tak má na paměti, že nechce úpravami horního stupně jakkoliv odradit případné zákazníky.

Už dříve jsme věděli, že kompletně natankovat Falcon 9 pohonnými hmotami stojí zhruba půl milionu dolarů. Musk nyní tuto sumu upřesnil – každý start stojí z hlediska paliva a okysličovadla mezi 300 a 400 tisíci dolarů. Od cen paliva se Elon přesunul k cenám jednotlivých komponentů. První stupeň tvoří celých 60 % ceny rakety, na horní stupeň připadá 20 % a po 10 % mají aerodynamický kryt a samotné činnosti spojené se startem. Před letem s lidskou posádkou vyžaduje NASA minimálně sedm startů rakety ve stejné konfiguraci. Musk věří, že agentura do této řady započítá už premiérový start s družicí Bangabandhu-1.

Spodní část Falconu 9 Block 5. Černé nohy mají sklápěcí mechanismus.

Spodní část Falconu 9 Block 5. Černé nohy mají sklápěcí mechanismus.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

První stupeň z této mise bude po převozu na pevninu podroben mimořádně podrobným zkouškám a kontrolám, které budou mnohem detailnější než u dalších stupňů. Cílem je zjistit co nejvíce o případných změnách na nových systémech. Tento stupeň by však ještě měl letět – nebude po první misi nikde vystaven. Jeho opakované použití by mohlo přijít za několik měsíců. Významnou změnou prošly heliové nádoby COPV, které způsobily havárií před statickým zážehem mise Amos-6. Díky novému designu se firma mohla vrátit k rychlému režimu tankování. Musk nyní oznámil, že množství výzkumu a testování vylepšených COPV bylo gigantické. Díky tomuto úsilí by to měly být nejpokročilejší tlakové nádoby všech dob.

Mezi opakovanými použitími prvních stupňů by nemělo docházet k žádným servisním akcím. Musk to přirovnává k běžnému stavu mezi dvěma starty klasického letadla. Zjednodušeně řečeno – stupeň přistane, sklopí se nohy, převeze se do haly, kde se k němu připojí druhý stupeň, pak náklad a šup na rampu, kde se natankuje a znovu odstartuje. Z toho vyplývá, že SpaceX při krátkých reflightech vynechá statické zážehy. O chování svých raket už bude vědět hodně a svým způsobem bude statický zážeh nahrazen předešlým ostrým startem.

První Falcon 9 Block 5

První Falcon 9 Block 5
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Po každých deseti startech má přijít údržba a pak zase deset použití, mezi kterými nebude údržba prakticky žádná. Přistávací nohy na Blocku 5 mají upínací zámky uložené uvnitř a jejich sklápění by mělo být jednoduché a rychlé. Nohy pro Block 5 jsou černé stejně jako mezistupeň, přičemž oba tyto díly využívají tepelnou ochranu, která nevyžaduje nátěr. Tato ochranná vrstva je hydrofobní a odpuzuje vodu – ta se tak do konstrukce nemůže vsáknout, takže není potřebný žádný nátěr.

Zajímavé informace jsme se dozvěděli také o tepelné ochraně octawebu, potažmo celé motorové sekce. Podle Muska je konstrukce v některých místech aktivně chlazena vodou, což je věc, o které se dříve vůbec nevědělo. Block 5 navíc dostal do vínku významnou aktualizaci palubní elektroniky – od avioniky a kontrolérů motorů, přes řídící letové počítače až po inerciální měřící jednotky. Nová elektronika je nejen menší a lehčí, ale také je více tolerantní k případným poruchám. To znamená, že svou úlohu dokáže plnit i v případě vícečetných chyb či poruch.

Už na konci letošního roku bychom se měli podle Muska dočkat situace, kdy jeden první stupeň zažije svůj třetí a čtvrtý start. O rok později (tedy na konci roku 2019) bychom už měli být svědky toho, jak se stupně dostávají k desátému použití. Na první pohled by se mohlo zdát, že je Musk snílek odtržený od reality, ale svým projektům evidentně věří a uvědomuje si jejich složitost. Sám přiznal, že byl před startem Blocku 5 nervózní, protože uvedení kosmické rakety do provozu je komplikované. Stejně tak přiznal, že stonásobné použití jednoho prvního stupně je šíleně složité.

Celkově by mělo být vyrobeno 30 – 50 Blocků 5 – konkrétní počet prý závisí na tom, jak raketa zaujme zákazníky a kolik jich dá přednost novému stupni před použitým. Nesedí Vám tohle prohlášení s informací o třech stovkách misí Blocku 5 celkově? Nic si z toho nedělejte, nám také ne. Pokud bychom počítali 300 misí a 30 – 50 vyrobených Block 5, pak by každý letěl 6 – 10×. Z toho vyplývá, že hranice stovky opakovaných použití je spíše vzdálená a pokud jí nějaký stupeň dosáhne, zřejmě bude mnohem více využíván než ty ostatní. Na druhou stranu je potřeba říct, že ne všechny Blocky 5 se budou zachraňovat.

Falcon 9 Block 5 s družicí Bangabandhu-1

Falcon 9 Block 5 s družicí Bangabandhu-1
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Vím, zní to trochu nepředstavitelně, když tady dlouze píšeme o tom, že tato verze je stavěna pro opakovanou znovupoužitelnost a teď si přečtete, že se stupeň někdy zahodí. Realita je ale taková, že někdy bude Falcon vynášet moc těžký náklad a ani zvýšený výkon motorů mu nebude stačit k pokusu o přistání. Jindy zase může být v přistávací oblasti špatné počasí a tak dále. I kdyby ale každý stupeň letěl „jen“ desetkrát, bude to pořád desetkrát častější použití než u všech ostatních raket.

Musk se dotkl i ceny startů. Pokud si zákazník chce nechat vypustit svůj náklad na novém prvním stupni, bude ho to stát šedesát milionů dolarů (základní cena). Když dá přednost raketě se stupněm, který již jednou letěl, pak ušetří deset milionů dolarů. Cena by měla postupně klesat a Musk věří, že je možné stlačit cenu za start až na hodnotu 5 – 6 milionů dolarů. Frekvence startů v letošním roce podle Muska stále odpovídá tomu, že by mohla dosáhnout dvojnásobného počtu startů oproti loňskému roku.

Velmi jemně se Elon Musk otřel i o raketu BFR, která má mít široké možnosti uplatnění – od mezikontinentálního cestování až po kolonizaci Marsu. Podle Muskových slov by pro tento nosič měl být připraven kosmodrom budovaný u Boca Chica v jižním Texasu. Dříve se čekalo, že odsud budou létat Falcony 9. Musk také uvedl, že 80 % Falconů bude létat z Floridy, 20 % pak ze západního pobřeží – s Texasem se tedy pro Falcony vůbec nepočítá.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://gist.github.com/

https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://www.youtube.com/watch?v=A1YxNYiyALg
https://c1.staticflickr.com/1/981/42019856771_ccc0f7a414_k.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=45522.0;attach=1491098;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=45522.0;attach=1491100;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=45522.0;attach=1491102;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=45522.0;attach=1491012;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=45522.0;attach=1491024;image

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

78 komentářů ke článku “Vodopád atraktivních novinek od Elona Muska”

  1. Filip napsal:

    Žádné sklápěcích nohy se nekonají! Zase je demontují pryč!

  2. Vencour napsal:

    Napadá mne jedna věc: má někdo potenciál přistát na Měsíci, např. SpaceX? A má důvod přenechat tu slávu a vše ostatní někomu jinému, třeba NASA?
    Proč se to tedy ještě nestalo nebo se o tom nemluví?
    Není už teď potřeba dělat nějaká gesta a přednost má byznys a proto se to neděje?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Myslíte pilotované přistání? Ze stanice DSG by mělo být možné provádět robotické i pilotované výsadky na povrch.

      • Vencour napsal:

        Měl jsem na mysli jakékoliv pilotované přistání a vystoupení na povrch. Teoreticky by SpaceX na to mohlo mít. Nebyla by to pro ně super reklama?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        SpaceX nedělá velké projekty jen proto, aby si udělala reklamu. musí z toho mít něco hmatatelného. A na to zatím není čas. Až by třeba vznikla nějaká poptávka po zřízení základny a jejím zásobování, tak se SpaceX může přihlásit, ale to je zatím daleko.

      • Tomach napsal:

        1) Cena. Je tam spousta nedoresenych veci pro pristani, vzlet, spojeni na orbitu, navrat…. Cena by se vysplhala do astronomickych (pun intended 🙂 ) vysin
        2) Riziko. To by byla extremne rizikova akce s velkou sanci na neuspech. A ta zaporna reklama by byla mnohem horsi nez klady te pozitivni
        3) Neni potreba – Musk ma reklamu uz ted vic nez jakou potrebuje. Tohle neni praci prasek o kterem se rozhoduje mamina podle reklamy s hezcim ci usmevavejsim „mimiskem“ v televizi. Kdo o tom rozhoduje tomu bohate staci to co Musk dela ted. Spise by to melo obraceny vliv – uz takhle je trosku na hrane „kovboje“. Udelat nejaou blaznivou ale vicemene nesmyslnou akci za takove penize by mohlo dost serioznich zakazniku spise odradit.

    • Michal napsal:

      BFS by prý měla být po dotankovani na oběžné dráze schopna přistát na měsíci. A odletět zpět. Dle Muska je to zanedlouho.

      • boris napsal:

        hej podla muskovych kecov
        ved podla tych istych kecov mali uz tento rok ist na oblet mesiaca 2 turisti a to ohlasoval v minulom roku a na zaciatku tohto to zrusil

        musk urcite vysledky ma, ale tie neskutocne prehnane kecy okolo toho tak to je neuveritelne, ze to dokaze vypustit z huby
        a fakt by ma zaujimalo ci sam tym nerealnym hlupostiam veri, alebo si len z ludi robi sradnu ako mu to vsetko zeru(teda niektori) 🙂

      • RiMr napsal:

        …ajá si zase myslím, že srandu si z náš děláš ty a jsme předmětem nějakého sociologického průzkumu či diplomky na téma „Chování a reakce umírněného diskuzního fóra pod náporem hrubého trollingu“.

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        “musk urcite vysledky ma” 😀 😀 😀 jo, nějaký ten výsledek by se snad našel 😀 Udělejte nám laskavost a nešiřte nám tady bludy pramenící z vašeho zjevně pokřiveného vnímání reality. Tady jsou lidé, kteří se zajímají o kosmonautiku a chtějí o ní věcně diskutovat. O vaše neslušné hejtování tady opravdu není zájem.

  3. boris napsal:

    typicky musk povie A potom povie B ktore odporuje tak trochu tomu predchadzajucemu a nakoniec doda C a to odporuje A aj B 🙂

    uz pred par rokmi tvrdil, ze pri znovupouzitelnych stupnoch bude cena za start o 1/3 nizsia. nuz a neni, zlava je skor symbolicka a vyhoda je len skorsi start
    teraz zas chce davat na raketu ktoru staci len dotankovat po navrate a o par hodin moze letie zlavu len 10mil. co je stale daleko od 1/3 🙂 a pritom ta 1/3 sa mala vztahovat uz na predchadzajuce verzie, ktore mali obmedzeny pocet pouziti

    teraz aj ten pocet vyrobenych blokov 5 a celkovym poctom startov akosi nesedi s avizovanym 100nasobnym znovupouzitim a argument, ze niektore naklady budu tazsie a nebude sa dat zachranit stupen su mimo, lebo ved na tazke naklady maju FH,ci?
    a dalsi argument, ze niekto bude chciet novy stupen? nuz ak je nieco skutocne znovupouzitelne tak najvacsie riziko je prave pri novom vyrobku a nie pri tom ktory sa uz uspesne pouzil niekolko krat 🙂

    musk dava zbytocne velkohube vyhlasenia ktore nasledne sam uspesne spochybnuje

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Kdyby podobná prohlášení dělal někdo, za kým není žádná práce, pak by bylo oprávněné jej kritizovat. Ale chytat za slovo vozit se po někom, kdo provádí revoluci v kosmonautice v přímém přenosu mi přijde omezené až hloupé. SpaceX dostála většině daných prohlášení, byť někdy to bylo později. Fakt by mne zajímalo, co budou podobní chytráci kritizovat, až se ceny opravdu na tu třetinu dostanou. Ale oni si zase něco najdou. Stejně jako tvrdili, že přistávat s raketami nejde, pak, že nejdou používat opakovaně, pak že to nikdo chtít nebude, že se to nevyplatí a tak dále. SpaceX už spálila většinu těchto argumentů a přesto jsou lidé, kteří budou záměrně hledat drobnosti, které se zatím neplnit nepodařilo, aby zpochybnili celý proces, ale dávají najevo jen svou omezenost. Je to vážně hloupé.

      • boris napsal:

        takze zrazu uz nadavat do hlupakov a obmedzencov je dovolene na tejto stranke? 🙂
        si to ujasni ako chces aby sa tu diskutovalo 🙂

        a neviem preco by sa nemohlo poukazovat na protirecenia ktore musk vytrubuje? ci kritizovat muska je zakazane? ste fakt cistokrva sekta svedkov elonovych

        nieje problem co dokazal, ale to co nakecal

        kto tvrdil, ze pristavat s raketami nejde? ved to dokazali uz americania, alebo sovieti davno davno pred muskom 🙂 ano nepristavali prve stupne rakiet, ale pristavali sondy/lode na inych vesmirnych telesach za pomoci raketovych motorov a potom aj z tych telies vzlietli
        takze tu netaraj hluposti
        pristavat za pomoci raketovych motorov nieje ziadny originalny muskov napad

        tebe akoze vobec nepride divne(svedkovi asi nie), ze podla muskovych kecov ten prvy stupen zvladne 100 startov, 10 bez takmer bez udrzby a on na 300 startov vyrobi 30-50 kusov? 🙂

        no a o tom ci sa to vyplati alebo nie nevies ani hovno, ci si uz snad videl uctovne knihy spacex? 🙂 muskovi sa verit neda, hlavne co sa ekonomickej stranky tyka, ved ho uz amici vysetruju za machinacie v tesle
        spacex zatial stale dostava externe prachy od investorov, takze tazko mozes s istotou povedat, ze sa to oplati

        za styl tohto komentu si mozes sam, kedze pri inej prilezitosti si moralizoval aku chces mat slusnu diskusiu na tvojej stranke ale ked sa niekto obuje do tvojho boha tak na slusnost uz zabudnes a kritiku oznacis za hlupu a obmedzenu

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Říkám, že takové názory jsou hloupé, netvrdím, že jste hlupák vy, což je rozdíl. A pokud nějaký názor hloupý je, pak je potřeba to říct. Pokud hloupý nejste, tak byste se tak neměl vyjadřovat, aby se třeba někdo nespletl. Pokud někdo prezentuje hloupé názory, musí počítat s tím, že se proti němu někdo ohradí. V tomto případě sice samozřejmě platí svoboda projevu a právo na názor, ale nedá se za to schovat všechno. Kdyby někdo napsal, že byl Hitler fajn chlap, tak by se to taky nepřešlo jen tím, že ten člověk má právo na názor. Diskuse má být slušná, ale pokud někdo napíše hloupost, musí počítat s tím, že dostane odpovídající reakci. A váš komentář opravdu hloupý byl.
        Měl jsem na mysli motorické přistávání raketových stupňů, pokud chcete mít všechno napsané doslova. Nechytejte mne za slovo a držte se faktů.
        Jak jsem psal v článku, to, že stupeň může vydržet až sto startů nemusí znamenat, že se k té metě dostane, jen že by toho byl schopen. Některá auta také mohou jezdit rychlostí až 300 km/h a stejně s es nimi jezdí mnohem pomaleji – to je podobné. To, že je nějaká technologie něčeho schopná ještě neznamená, že se u ní musí jet až na hranu. Navíc jak se píše v článku – bude záležet na tom, kolik zákazníků si vyžádá nový stupeň. to je věc, kterou SpaceX neovlivní.
        Měl jsem zájem slušně kritizovat, ale poté, co jste v diskusi použil vulgární slovo (o několik úrovní horší, než když jsem napsal, že máte hloupé názory), tak nemám zájem s vámi dále diskutovat. Vám nejde o diskusi. Vy jen rýpete a chytáte za slovo. Děláte to neustále – u Muska či u mne. Přehlížíte to, co SpaceX dokázala, ale jako veš košile se držíte věcí, které se zatím nepodařily. Nejde o to, že by se SpaceX nesměla kritizovat, ale vy účelově zveličujete drobnosti a snažíte se celou věc překroutit tak, aby z ní SpaceX vyšla jako ten největší darebák, který nic nedělá a jen lže. To je styl, který je nepřípustný a nejde jen o SpaceX. Takto bychom postupovali, kdyby se diskutující obouvali do kohokoliv z oboru. Navíc si myslíte že jste vtipný, když píšete o jakýsi svědcích či o bohu Muskovi. Na takový diskusní styl tu opravdu zvyklí nejsme – to není diskuse, to je trolling. Ještě jeden podobný komentář a máte ban.

      • boris napsal:

        to je slovickarenie pokrytca
        ja nemam problem napisat, ze je niekto hlupak, ty to mas a preto pises, ze nazory su hlupe
        ale hlupe nazory moze mat predsa len hlupak 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        I chytří lidé mohou mít hloupé názory. Hlupákem se stávají až tehdy, pokud je těch hloupých názorů mnoho. Vás osobně neznám, tak chci věřit, že jste jinak normální člověk. Kdybych tvrdil, že jste hlupák, bylo by to nefér hodnotit vás podle jediného názoru (byť hloupého).

      • boris napsal:

        ked musk pise hluposti tak musi pocitat, ze mu tie hluposti ludia otrepu o hlavu(virtualne, som proti nasiliu 🙂 )
        ci u muska to neplati? a vsetky jeho kecy su rozumne? 🙂

        keby tie nerealne kecy mal len vynimocne, tak sa nad tym nikto nepozastavi, ale on neustale keca o veciach ktore realne nieje schopny splnit, minimalne terminovo a ekonomicky, ale stale a stale robi to iste a aby bol zaujimavy tak neskutocne zvelicuje ako vsetko vyriesi za 1-2 roky, ako to bude vsetko neskutocne lacne a bla bla bla, pritom uz v momente ked mu to vyleti z huby tak ak nieje uplny hlupak tak musi vediet ze v tej podobe akej to tara je to nerealne
        a kedze to robi opakovane tak to nieje nahoda, ale zjavny zamer uputavat na seba pozornost alebo v horsom pripade si robit z ludi hlupakov, teda tych jeho svedkov, ktory mu to zeru aj s navijakom a do krvy sa dokazu hadat, ze to co povedal je realne v tej podobe ako to povedal 🙂
        potom samozrejme ked to nevyjde tak zacnu o tom slavnom muskovom koeficiente a pod. 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        SpaceX splnila většinu věcí, které slíbila, jen některé z nich později (často o dost). Ale to vám nedává právo říkat, že jsou hlouposti, kecy a podobně. Oblet Měsíce byl zrušený, protože SpaceX nebude dělat certifikaci FH pro pilotované lety. Důvodem k tomuto rozhodnutí je to, že vývoj BFR jde rychleji než čekali, takže ti turisté by měli k Měsíci letět o pár let později, ale v BFR. Ale to vy prostě vidět nechcete. Tohle jsou běžné věci, které provází vývoj nových systémů. Znovu vás upozorňuju, abyste přestal řešit detaily a zaměřil se na celek. Pak možná poznáte, že se staráte o drobnosti a přes stromy pak nevidíte les. Připadá mi, jako kdybyste chtěl za každou cenu SpaceX nějak srazit či znevěrohodnit. Důvod takového snažení nechápu, protože ve světě momentálně nenajdeme firmu, která by byla úspěšnější, čemuž nasvědčuje i počet startů a podíl na trhu s nosiči.

      • Michal napsal:

        Ty chceš vážně srovnávat přistávání maximálně několika tunových sond/modulků na jiných vesmírných tělesech s kolosem typu prvni stupeň F9? Víš kolik desitek tun může mít s palivem pro přistávací manévr? A říká ti něco slovo atmosféra? Na Marsu je 100x řidší. Asi si vůbec nedokážeš představit, co to má za následky. A dále taky gravitace a nepředstavitelné síly, vibrace atd.

        Porovnávat tyhle dvě věci je úplně absurdní a vůbec by si se k tomu neměl vyjadřovat. Zkus tohle říct nějakému technikovi z oboru a v lepším případě odejdeš s totálním výsměchem…

        Jako by si porovnával vrtulník a nějakým modelem…, jo vrtuli mají oba.. Tímhle přístupem totálně nasereš všechny co mají technické znalosti a umí si trochu představit co to obnáší… Ty ale možná patříš k těm co umí všechno a nic není problém.

      • tyčka napsal:

        „muskovi sa verit neda, hlavne co sa ekonomickej stranky“
        Jako by snad ostatní provozovatele na startech telekomunikačních družic prodělávali – opravdu vypouštění komerčních družic není charita. Proto i SpaceX má dle všeho zisk s každého startu stejně jako ostatní provozovatelé raket.

      • boris napsal:

        michalko aby som pouzil povoleny dusankov slovnik tak napisem, ze mas hlupy nazor 🙂 a nie, ze si hlupak

        ty vazne chces vyzdvihovat pristatie na zemi proti pristatiu na inom vesmirnom telese? 🙂
        ty vazne chces vyzdvihovat pristatie v dnesnej dobe oproti pristatiu v 70-tych rokoch? 🙂

        pristatie na mesiaci v 70-tych rokoch bolo daleko narocnejsie, ale to svedok elonov nikdy nepochopi

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Už jste s těmi svědky trapný! Z hlediska rozměrů, vlivu větru a větší gravitace je přistání prvního stupně složitější, protože do hry vstupuje více faktorů. A už vůbec nemluvím o přesnosti přistání v řádu metrů.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ale abych byl férový, tak je potřeba říct, že i když je přistání na Měsíci vlivem absence atmosféry a menší gravitace jednodušší než na Zemi, tak vzhledem k tehdejší úrovni techniky bylo přistání na Měsíci něco mimořádného.

      • boris napsal:

        tycka(inak vies co to znamena v slovencine? 🙂 )

        ty si zjavne nepochopil co som tym myslel, ze sa mu neda verit hlavne co sa ekonomickej stranky tyka 🙂
        nie to, ze by nemal mat pravo na zisk, to som predsa nikdy netvrdil 🙂
        ide o to, ze musk velmi casto keca ako bude vsetko lacnejsie, ako bude uz co chvila v zisku(v pripade tesly),… no len realita je taka, ze to nieje take lacne ako tvrdil a v zisku nieje a tak skoro ani nebude 🙂
        pri spacex je to tazsie, lebo nieje verejne obchodovana spolocnost a tak do ich uctovnictva nevidno, ale nieje dovod sa domnievat, ze pri spacex sa sprava inak

        musk ma stastie, ze sa mu este stale dari oblbovat investorov a tak financovat prevadzku svojich stratovych firiem, aj ked pri tesle to je uz na hrane a problemy v tesle budu znamenat aj problemy v spacex, kedze musk velmi rad finacne prepaja svoje firmy medzi sebou

      • tyčka napsal:

        „repaja svoje firmy medzi sebou“
        SpaceX je firma nezávislá na Tesle a dle všeho zisková – z každého startu dle všeho zisk mají.

      • tyčka napsal:

        “ a v zisku nieje a tak skoro ani nebude“
        To je váš ničím nepodložený názor na SpaceX – já naopak trvám, že je zisková – neboť z každého startu zisk dle všeho mají.

      • boris napsal:

        to ze nieje v zisku a ani nebude plati pre teslu

        to, ze je spacex v zisku su len tvoje domnienky 🙂 nemas to ako podlozit
        muskove kecy za doklad nepovazujem

        a, ze su tie firmy finacne poprepajane je jednoducho fakt, skus si o tom nieco zistit kym to budes tak razatne spochybnovat 🙂

        ale co je podstatne, ak padne tesla tak to zatrasie riadne celym muskovym imperiom, kedze tak sa daju ocakavat obrovske kvanta zalob na samotneho muska. ten napr. teslu pouziva ako svoju banku kedy v tesle zalozi svoje akcie a z tesly si vytiahne stovky milionov v hotovosti, takto to napriklad urobil nedavno ked vytiahol z tesly 100mega a vrazil ich to tej jeho tunelovacej spolocnosti
        ak by tesla bola ziskova tak sa nic nedeje, ale ak to cele padne tak za toho ho budu investori hnat po sudoch svinskym krokom a vsetky jeho firmy sa dostanu do problemov
        ak si niekto mysli, ze spacex ostane nejak mimo a vobec ju to nezasiahne tak je hrozne naivny

      • tyčka napsal:

        „to, ze je spacex v zisku su len tvoje domnienky nemas to ako podlozit
        muskove kecy za doklad nepovazujem“
        Na rozdíl od Vás to můžu podložit velice jednoduše – ostatní firmy za podobné ceny jsou též v zisku za vynesení komerční družice a proto má z toho zisk i SpaceX. Stejně tak má zisk z každého letu k ISS. Pokud hledá investory tak nejspíš na další vývojové projekty typu BFR. I firma – ve které jsem pracoval – funguje stále – přestože byla v zisku taky sháněla další investory – a taky právě na další projekty.

        Jiným taky část firem zkrachovalo a v těch dalších úspěšně podnikají dál. Jedním z příkladů je i současný americký prezident.

        „nieco zistit kym to budes tak razatne spochybnovat “
        Spíše to byste měl dokázat vy, že SpaceX a Tesla je nějak finančně propojená. Já tvrdím, že nejsou a proto pád Tesly SpaceX nijak nezasáhne.

      • boris napsal:

        tycka tycka ty si fakt pripad 🙂
        odkedy plati,ze ak firma A predava za cenu X a je v zisku tak aj firma B ktora tu sluzbu predava za cenu X je tiez v zisku? 🙂
        to v ktorej skole ucia taketo ekonomicke poucky? 🙂

        ty si tvrd co chces, ale to neznamena, ze to tak vskutocnosti je 🙂

        ved uvidime kto mal pravdu ked(otazka par mesiacov) tesla skrachuje a zamava to aj spacex

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Chytám vás za slovo! Píšete, že je to otázka pár měsíců. Stačí 12? Pokud se do 15.5.2019 nestane, že by Tesla vyhlásila bankrot, tak doufám, že chlapsky uznáte, že jste se mýlil a hlavně, že jste se vyjadřoval sebevědomě k něčemu, čemu nerozumíte. Pokud jste chlap, tak sázku přijmete. Dvanáct měsíců je pro definici pár měsíců ještě dlouhá doba, ale chci vám dát šanci.

      • boris napsal:

        nemam problem to prijat 🙂 lebo krach tesly je neodvratny, kedze cim viac vyraba tym vacsiu stratu vytvara a ak dosiahne svoj ciel 5k tyzdenne modelu 3 a strata bude narastat a nie klesat tak sa uz elonko nebude mat na co vyhovorit

        a najvacsia sranda je, ze on zvysuje vyrobu modelu 3 na ukor vyrobi modelov s a x a to vsetko len preto, ze medialna pozornost sa zameriava na pocty vyrobenych 3-jok 🙂
        https://electrek.files.wordpress.com/2018/04/tesla_q1_2018-1.png?w=891&h=407

        fakt genialna strategia, ze aby splnil svoje plany na lovcost(aj ked ono to vskutocnosti az taky lovcost nieje teda cenou, vybavou a spracovanim to je taka fabia) tak znizi vyrobu luxusnych modelov :):):)

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Takže do 15.5.2019, platí.
        Takže abych to shrnul:
        1) Tesla musí nejpozději do výše uvedeného data vyhlásit bankrot. Jiné formy finančních problémů se nepočítají.
        2) Pokud se tak stane, uznáte, že jste si jen zbytečně vymýšlel a neprávem očerňoval firmy, o jejichž provozu nic nevíte.

      • boris napsal:

        no len s podmienkou, ze ak ich zachrani vlada nejakou tucnou dotaciou tak sa to bude povazovat za bankrot 🙂

        a daj co uznas ty ako sa ukaze ze som mal pravdu lebo ziadna stavka nieje jednostranna
        necham na tebe aku das protistavku

        a dalsia podmienka, tesla musi ostat samostatna a musk musi ostat na jej cele, lebo toto nieje o tesle, toto je stavka o muskovi a ak teslu zachrani tak ze ju kupi napr. nejaka automobilka, alebo nejaky investor s tym, ze musk dostane padaka tak je to muskov bankrot v tesle 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To je složitější. Slučování automobilek do větších celků probíhá z různých důvodů a nemusí jít jen o to, že jeden z nich je v krizi.

        Pokud Tesla vyhlásí do 15.5.2019 bankrot, pak uznám, že jsem se mýlil a že jsem přecenil ekonomické odhady tohoto oboru.

      • boris napsal:

        nieje na tom nic zlozite, tesla musi fungovat do roka samostatne s muskom ako CEO a bez zachrany zo strany statu 🙂

        statna injekcia = defacto bankrot, mal som pravdu
        zlucenie, alebo odchod muska = stavka pada, nikto nemal pravdu a ani sa nemylil 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To by asi šlo. Takže hodiny tikají.

    • Tomach napsal:

      Priznam se ze si nevzpominam uplne presne ale jste si Vy jisty ze Musk nezminoval ze cena _startu_ bude moci byt _AZ_ o 1/3 levnejsi? Cena startu nemusi moc co delat s cenou pro zakaznika. Je to jejich vydaj za start. Kolik si nauctuji zakaznikovi je ciste jejich vec.
      A docela i verim ze ruzni zakaznici dostanou ruznou cenu za naprosto stejnou sluzbu.
      Musk by byl hloupy pokud muze prodat za $50 milionu aby prodaval za $40 a sam sebe pripravil o $10 milionu zisk. Vyvoj neco stal a stoji. A krome toho – zakladnim ucelem firem je produkovat zisk, at uz se to nekomu libi nebo ne 🙂

      • boris napsal:

        ano som si isty ze to povedal
        nikto nespochybnuje, ze ma pravo si uctovat kolko chce, ale nech potom netara

      • Petr napsal:

        Ale jen ať „tárá“ a klidně i více 😉 Znám pár lidí, co jsou povahově vizionáři (a nemusí být zrovna nějací průkopnici ve vědeckotechnickém segmentu jako Musk, prostě jenom přináší nápady na dané téma. A je to velmi důležité a to i přesto, že se podaří z těchto nápadů zralizovat pouze zlomek. Vyjímečnost Muska je v tom, že si opravdu za těmito nápady cílevědomě jde a jsou za ním nesporné výsledky. Takže jestli se něco z jeho prohlášení nepodaří zrealizovat, tak to snad vyjma zde pana Borise, opravdu trhat žíly vůbec nikomu nebude. Je potřeba vidět věci (jak píše Dušan)v širším kontextu.

  4. marduk napsal:

    Existuje infografika, kde je prehľadne označene, ktoré časti z falcona sa v súčasnosti zachraňujú a znovupoužívajú a ktoré sa majú v pláne pridať v budúcnosti?
    Pretože, keď vidím raketu na rampe mám v tom zmätok, čo sa vlastne z nej zachraňuje.

  5. Zdeněk napsal:

    Pokud by F5 letěl tak 30 krát ročně, tak 300 letů do nástupce nové rakety BFR- znamená deset let ( rok 2028). Takže to vypadá, že se s BFR na Marsu v roce 2022 můžeme rozloučit.

    • Malky napsal:

      Už letos usilují o dosáhnutí nějakých 36 startů. Neříkám, že se jim to podaří, ale rozhodně očekávám, že trend rostoucího počtu startů za rok zůstane zachován. Do teď platilo, že se každý rok počet startů přibližně zdvojnásobil. Nemyslím si, že to nadále poroste takovým tempem, ale i tak, třicet startů ročně je nejspíš pesimistický odhad. Další věc je, že přechod od F9 k BFR nebude ostrý, nějakou dobu ty systémy budou provozovat souběžně. To znamená, že klidně může nastat situace kdy BFR už ude stát na Marsu, ale Falcon 9 bude stále operativní raketa (např. pro astronauty NASA, drahé projekty ala Webb…).

      Na druhou stranu, myslím že pokud BFR dosáhne nízké dráhy před rokem 2022, bude to super.

  6. Bohumil Boruvka napsal:

    Pratele ja vim ze je to otazka mimo a moc se omlouvam-Nevite nekdo jak to vypada s Electronem??

  7. Kamil napsal:

    Zajímalo by mě, o kolik je první stupeň Block 5 těžší. Předpokládám, že naddimenzované součástky a konstrukce budou těžší.

    Jestli to vynahradí těch 8% zvýšení tahu motorů nebo se sníží nosnost.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Nemyslím si, že by Block 5 nějak významně ztěžknul. Ta naddimenzovanost se týká hardwaru, u kterého nemusí být přímé úměra, tedy nemusí být o 40% těžší. Stejně tak nevíme, o kolik byly naddimenzovány jednotlivé systémy u dřívějších verzí. Ale hlavně – celý prázdný první stupeň váží 22 tun. Jeho nádrže pojmou 410 tun paliva! Takže i kdyby konstrukce ztěžkla o 10% (záměrně přeháním, protože tak moc to určitě není), tak při startu by ten dvoutunový rozdíl činil pouze 0,4% hmotnosti celého prvního stupně.

      • Kamil napsal:

        Díky, za info. Asi to tak bude. Uvidíme kolik startů reálně vydrží.

  8. BCH napsal:

    Pokud bychom počítali 300 misí a 30 – 50 vyrobených Block 5, pak by každý letěl 6 – 10× …

    Je potrebné zarátať aj štarty Falcon Heavy, tam bude spotreba Blockov 5 trojnásobná na jeden štart.

  9. Míra napsal:

    Pánové, mě přijde zvláštní umístění lodě Mr.Steven, poslední věta z tohoto článku byla o 80% startů z Floridy… Tak pokud chtějí efektivněji chytat kryty, proč nemít rybáře na Floridě a ne v LA. Dává to někomu smysl?

  10. Svihak Lazensky napsal:

    Inspirovan Cimrmanem (dokonaleho rymu lze dosahnout pouze opakovanim stejneho slova) prohlasuji:
    Dokud nedosahne SpaceX znovupouzitelnost i u paliva F9, tak to neni fully-reusable!

  11. Kenny007 napsal:

    Všiml jsem si že ta titanová kormidla se teď vysunují ihned po MECO a zorientování prvního stupně na přistání. Dříve to bylo až při vstupu do řídké atmosféry.

  12. dfx napsal:

    Myslim, ze Elon Musk neratal tie starty Falconu 9, ktore chce na pokrytie Zeme satelitnym internetom. Uz ma dva satelity na testovanie, ale potrebuje ich aspon 10 tisic na minimalne pokrytie. 20 tisic by mal byt idealny stav. To bude vela startov 🙂

  13. Goodman napsal:

    Musím uznat, že Musk pod čepicí. Jeden start za 60M USD. Z toho dělá 60% první stupeň, tj. 36M USD. Sleva za již letěný nosič je 10M USD. Dejme tomu, že 50% (18M) z ceny nového stupně dělá kontrola atd. po letu. Takže náklad SpaceX na první stupeň za dva starty je -36-18+36+26=8M USD. A teď náklad na vývoj byla cca jedna miliarda USD. Pokud by tedy absolvoval 300startů, tak -1000+(8×300)=1400M USD profit. A to jsem počítal pouze dvojnásobné použití. Nehledě na to, že technologii z Blocku5 využije i pro BFR, čili náklad za vývoj výlučně pro F9 ve verzi B5 bude tedy o dost nižší.
    A pak, že se se recyklace nevyplácí 😀

  14. jregent napsal:

    To chlazeni vodou bezi, predpokladam, pri startu.
    Je to videt na zaznamech startu.
    Dekuji vsem za novinky 🙂

  15. Alois napsal:

    Že by stupeň letěl 10x bez revize a údržby, navíc prakticky ob den ?

    • Magy napsal:

      podla mna to mozne je, a tajomstvo tkvie prave v tej naddimenzovanosti. Jednoducho je dizajn vsetkych sucasti naddimenzovany tak, ze bezna prevadzka nema sancu diely alebo konstrukciu nijako poskodit alebo unavit. Tak su konstruovane lietadla – kym let prebieha v medziach beznych podmienok, lietadlo po pristati staci natankovat a ide sa znova. Spytajte sa pilotov, preco po kazdom jednom lete zapisuju podrobny briefing vsetkych moznych aj nemoznych udalosti. Tieto „papierovacky“ zaberaju spustu casu, ale su dolezite prave preto, ze lietadla nemaju milion senzorov ktore v online prenose odosielaju vsetky data do nejakeho riadiaceho centra a tam rozhodnu, ci nedoslo k nejakemu zvysenemu namahaniu tej ci onej sucasti a teda je nutna inspekcia nez lietadlo opat poleti. Pri tych poctoch lietadiel je to nemozne.
      U rakiet ale nie a preto sa odolnost dielov naddimenzovala, raketa stale ma kopec senzorov a vsetka telemetria ide online do strediska. Tym, ze maju vsetky data ihned, mozu okamzite vidiet ci let prebehol normalne a ak je po pristati vsetko v norme, tak nasleduje len natankovanie a dalsi let.

    • Anton napsal:

      Block5 môže mať senzory ktoré kontrolujú stav techniky a materialu. Počítač uloží dáta o stave Blocku počas prvého žážehu, prvého štartu a návratu.
      Iné vesmírne agentúry to veľmi nezaujímalo, lebo nerátali s opakovaným použitím.Viem si predstaviť senzory ktoré posielajú napríklad elektrické signály cez rôzne komponenty Blocku a s rozdielov dát odporu ide veľa zistiť, že niekde došlo ku kritickým zmenám.
      Neviem presne ako to funguje v letectve. Ale na danú tému asi sedia vety Muska… Block 5 splňuje i požadavky od amerického letectva…
      Aj niektoré lietadla najmä vojenské musia vzlietnuť opakovane bez revize a údržby.
      Prečo by vlastne Muska a SpaceX zaujímala certifikácia letectva?

      • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

        SpaceX zajímá certifikace USAF, protože je to potenciálně jejich velký zákazník.

      • Jirka Hadac Redakce napsal:

        A velmi dobre platici zakaznik. Akorat budou muset zabrat ve vertikalni integraci nakladu.

      • Marek napsal:

        V letectve sa napriklad pouzivaju akcelerometry namontovane na spravnych bodoch. Vedia tym lokalizovat jemne zmeny v strukture.

      • Malky napsal:

        Pokud se nepletu, tak právě díky akcelerometrům dokázali vyřešit co se stalo při CRS-7. Z rozdílných hodnot akcelerometrů na horním stupni dokázali triangulací určit přesně který nosník praskl.

  16. David R. napsal:

    Toto jsou příjemné zprávy, které se hezky čtou. Poslední dobou se ale hodně píše o riziku, které je spojeno s tankováním paliva až po nástupu posádky. NASA v tom vidí určitou nevýhodu.
    Mohl by mi někdo vysvětlit, proč od toho SpaceX nemůže ustoupit? Dragon2 má 11 tun, raketa má tedy dostatečnou rezervu nosnosti, any mohla být naplněná o trochu méně, a to samozřejmě stále s rezervou na přistání prvního stupně. Posádka by mohla nastoupit po natankování, a v NASA by měli klid.
    Napadá mně pouze, jestli jsou Merliny nějak závislé na teplotě paliva, že by se třeba na vyšší teplotu musely jinak seřídit, nebo by to mohlo vadit čerpadlům. Nebo je nízká teplota paliva nutná k chlazení trysek. Na druhou stranu ale, horní stupeň FH úspěšně pracoval po šesti hodinách, tak tady asi problém nebude…

Napište komentář k Vencour

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.