Vytiskněte si CHEOPS, který prozkoumá exoplanety

V posledních dnech je z hlediska předstartovních příprav teleskopů zaměřených na exoplanety, slyšet hlavně o americkém programu TESS, který má letět na Falconu 9 již za pár týdnů. Ale nesmíme zapomínat, že i Evropa má jedno horké želízko v ohni. Teleskop CHEOPS nebude vyhledávat nové exoplanety jako to má dělat TESS, ale místo toho bude studovat ty již objevené u jasných, blízkých hvězd. Použije metodu ultrapřesné fotometrie, aby velmi precizně změřil velikost mnoha planet od rozměrů Země po rozměry Neptunu. Kombinací dat o přesné velikosti, která poskytne CHEOPS, s existujícími údaji o hmotnosti exoplanet, bude možné určit hustotu těchto světů a částečně i jejich složení. Pokud máte zájem, můžete si nyní slepit papírový model tohoto teleskopu.

Stavba skutečného teleskopu CHEOPS.

Zdroj: http://sci.esa.int

S využitím informací o mateřských hvězdách a drahách planet, které kolem nich krouží, budou vědci moci lépe prozkoumat procesy jejich vzniku a vývoje. Na heliosynchronní dráhu ve výšce 600 – 880 kilometrů by měl být teleskop vynesen na konci letošního roku raketou Sojuz z kosmodromu v Kourou.

CHEOPS je poměrně malý (však také patří do kategorie S-class) – váží jen 300 kilogramů a jeho rozměry jsou 155 cm (na výšku) × 149 cm (na šířku – měřeno od špičky solárního panelu k druhému okraji) × 140 cm (hloubka). Pokud sáhnete po papírovém modelu, měli byste vědět, že zvolené měřítko je 1:15 a po vytisknutí na papír A4 nebuďte překvapení tmavými barvami – odpovídají totiž reálné předloze. Šestnáctistránkový pdf soubor obsahuje i podrobný návod a všechny díly jsou pečlivě označeny, takže by Vám sestavování nemělo činit problémy. Přesto ještě ESA vytvořila povedené instruktážní video.

11 komentářů ke článku “Vytiskněte si CHEOPS, který prozkoumá exoplanety”

1. Jozko napsal:

Dobry den, vramci tejto prilezitosti by som sa rad opytal este na nejake ine stranky, odkial by sa dali stiahnut modely. Kedze uz dlhsi cas si by som rad pridal do svojej zbierky aj Saturn V alebo Soyuz. Za kazdu odpoved vopred Dakujem.

2. Vojta Nesi napsal:

Pro ty co mají trpělivost a trochu šikovnosti, doporučuju web: http://axmpaperspacescalemodels.com/ Jsou tam krásné modely současných raket, převážně amerických. Mám F9, Antares, Vegu a Electrona a nemůžu na ně přestat koukat 😀