ŽIVĚ: Ruský výstup do volného prostoru

Na dnešní den je naplánována kosmická vycházka v podání dvojice ruských kosmonautů. Anton Škaplerov a Alexander Misurkin by měli dnes v 16:30 vystoupit skrz modul Pirs do volného prostoru a jejich činnost budou moci diváci u počítačů sledovat prostřednictvím NASA TV. Ta se začne výstupu věnovat už v 15:45 našeho času. V tomto článku najdete přímý přenos dnešního výstupu, který by měl trvat jako obvykle kolem šest a půl hodiny. Dvojice oblečená ve skafandrech Orlan bude pracovat na vnější části modulu Zvezda, kde vymění elektroniku vysokoziskové komunikační antény. Pokud čas dovolí, kosmonauti přemístí do útrob stanice materiálové experimenty, které zde byly dlouhodobě vystaveny kosmickým podmínkám, nafotí zadní část modulu Zvezda a přemístí podporu pro nohy.

ŽIVĚ: Ruský výstup do volného prostoru, 5.0 out of 5 based on 14 ratings

Rating: 5.0/5 (14 votes cast)

15 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Ruský výstup do volného prostoru”

1. frank napsal:

tak už to jede… 🙂

Rusové mluví rusky nebo anglicky?

16.40 jde hezky vidět Beam

4. lukáš napsal:

to budou fotit nikonama co maji na palubě?app jak dopadlo minule ta vymena koncovky roboticke ruky?nejak jsem pochopil že jim to nešlo povolit?

5. Android napsal:

To jako na ně ze země mluví anglicky a oni odpovídají rusky? Není to trošku zmatek?

• Peter napsal:

Rusi komunikujú s riadiacim strediskom po rusky. Všetko to prekladá tlmočníčka do angličtiny. Celkom fajn, počuť to dvakrát. Lepšie potom rozumiem. 🙂

6. Android napsal:

Ta kamera je přidělaná k čemu že se obraz tak kolíbá? Nebo celá ISS tak hodně pruží?

7. Petr K. napsal:

Měl bych jeden dotaz pro znalé či přímo pro Dušana Majera: Nevíte, zda je již možné, aby byl Airlock použit pro výstup v Orlanech?

Respektive – on tak byl již navržen (naopak Pirs v obráceném gardu totéž neumožňuje, protože EMU prý kvůli své šířce jednoduše neprojde jeho průlezy). Chybělo však prý jakési vnitřní dovybavení Airlocku pro tento účel (před mnoha lety jsem o tom kdesi četl a zdroj se mi nyní už nepodařilo dohledat).

Chtěl jsem se na to již dřív zeptat pana Vítka a bohužel jsem to nestihl…

přiznám se, že informace neznám, ale budu dedukovat. Osobně se domnívám, že by to šlo, tedy že to není technicky nemožné, ale asi by to nešlo hned. Předpokládám, že jsou potřeba nějaké konektory atd. Ty by se musely předtím do modulu Quest nainstalovat a propojit s ruskou sekcí.

8. Petr K. napsal:

Díky za odpověď,

to by mohlo být ono – matně si vzpomínám, že se to nějakých konektorů opravdu týkalo. Spíš se ale divím, že se to v období do příletu Poisku nijak zvlášť neřešilo. A trochu si také zaspekuluji:

a) v případě nouze by šel Airlock při návratu i tak použít (jen by se Orlany zkrátka nenapojily na vnitřní zdroje energie a kyslíku)
    b) nouzově by se dehermetizoval nějaký ruský přechodový úsek (myslím, že ten ve Zvezde to teoreticky umožňuje).

Nakonec mi to nedalo a objevil jsem moc zajímavý dokument o možnostech a technických parametrech americké přechodové komory:

Na konci pak dokonce zmiňují, že výstup v Orlanech byl odtud plánován (a odkládán) již nedlouho po jeho zprovoznění. Hlavní výhodou by zde totiž bylo použití speciálních pump, které vyčerpají kyslík z komory zpět pro použití na ISS; v případě Pirsu ale přichází vniveč.