Stupeň Falconu přežil přistání na hladině!

Tak tohle nikdo nečekal! První stupeň Falconu 9 se při misi SES-16/GovSat1 nepokoušel o přistání na mořské plošině, ale byl vybaven roštovými kormidly a přistávacíma nohama, takže se dalo usuzovat, že s ním SpaceX ještě zkusí něco vymyslet. Byla to ideální možnost vyzkoušet si nové metody průchodu atmosférou nebo přistání, na které se při ostrých pokusech nedostane. Netrvalo dlouho a ukázalo se, že spekulace byly správné. Elon Musk totiž na Twitteru oznámil, že stupeň měl vyzkoušet přistání s velmi silnou úrovní tahu. Přistání na vodě bylo zvoleno proto, aby při nepovedeném manévru nebyla poškozena plošina. Ale co se nestalo, stupeň manévr zvládl a po úspěšném přistání se logicky skácel na hladinu, ovšem neexplodoval a zůstal plavat.

Elon Musk poznamenal, že se firma pokusí tento nečekaný a neplánovaný úlovek odtáhnout do přístavu. Jak se zdá, můžeme se v dalších dnech těšit na opravdu zajímavé fotky z příjezdu do přístavu.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Stupeň Falconu přežil přistání na hladině!, 5.0 out of 5 based on 43 ratings
Pin It
(Visited 8 683 times, 4 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (43 votes cast)
(Visited 8 683 times, 4 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


93 komentářů ke článku “Stupeň Falconu přežil přistání na hladině!”

  1. Exa napsal:

    A teď zapálí motory a doplave do přístavu sám…

  2. Vít napsal:

    Snad Spacex někdo nepředběhne.

  3. Jansa Jaroslav napsal:

    To vejde do učebnic. Falcon 9 již měl, tedy mohl být zničen jako nepotřebný odsloužený stupeň. Ovšem nerozpadl se a neshořel v atmosféře jako ET, třením o atmosféru, ani sebou neflákl na hladinu a nevybuchnul, nýbrž musel provést klasický brzdící a přistávací manévr jakoby dosedl na OCISLY ovšem přistál do vod Atlantiku a čeká pěkně na hladině na odtažení jako SRBčka (pomocný startovací bloky na tuhá paliva) při startech raketoplánů. Ty ovšem přistávají z 80 km na padácích.

  4. Jansa Jaroslav napsal:

    Ovšemže ano raketa je prázdná a jako dutá uzavřená roura i ty motory unese.

  5. Michal Bursík napsal:

    Z toho vyplývá, že letos už máme úspěšnost přistání přes 100% 🙂

  6. Michal Kára napsal:

    Ano, procházel experimentální přistávací sekvencí s krátkým a intenzivním zážehem. Ve streamu SpaceX bylo slyšet, jak ty zážehy hlásí.

  7. Samo2 napsal:

    B1032.2 sa rozhodol že poctí pamiatku raketoplánu a nechá sa zachrániť old na štýl SRB 😀

  8. Trubkin napsal:

    Pristi exemplar bude vybaven dvemi ploutvemi a doplave do pristavu sam. Hmmmm ceho my se jeste nedockame 😉

  9. JardaP napsal:

    Doufejme, že se nezvednou vlny a nepřelomí ho vejpůl.

  10. yamato napsal:

    ta vec proste nechce skapat 😀 Falcon 9 je vesmirna obdoba neznicitelnej Tatrovky 🙂

  11. PetrP napsal:

    Tak a teď ho musí vylovit, i kdyby nechtěli 😀

  12. Rudolf Šíma napsal:

    Co bude příště? Přistání rovnou na rampu? 🙂 Díky za skvělou zprávu.

  13. Vladimír Todt napsal:

    Určitě mají video z přistání. Chceme ho vidtě! 🙂

  14. Dan napsal:

    To byl test, jestli vůbec má cenu se plahočit s plošinou. Jak je vidět, i F9 zvládá přistání do vody. Hezké.

    • VaclavC napsal:

      No, přistání zjevně ano, větší vlny by ho ale asi rozlámaly. A hlavně, hraje se tam na to, že nepřijde do kontaktu se slanou vodou, na to motory stavěné téměř jistě nejsou.

      • Radim napsal:

        Rozpálené motory… bych ještě dodal.

        • Vladimír Todt napsal:

          Mě by zajímalo, jestli se jim to podaří dotáhnout do přístavu, zda demontují např. jeden motor a po zběžné prohlídce a očištění ho budou chtít otestovat na testsite zda vydrží i toto.

        • Dan napsal:

          Rozeberou ho téměř jistě. Ale neřekl bych, že se jej pokusí zapálit. I když, SpaceX umí překvapit. Vlastně jako překvapila nyní.

          Mimochodem, u mého původního komentáře jsem zapomněl přidat sadu smajlíků 🙂

  15. Trysky napsal:

    Parádní kousek, jen ty motory po pobytu ve slané vodě asi moc použitelné nebudou.

  16. Vladimír Todt napsal:

    To je další jasné potvrzení, že využívají expendable starty k rizikovým testům a sběru dat.

  17. Al napsal:

    Nádhera. Oni stupeň zachránia aj keď vlastne nechcú. Vid o by stálo za to.

    • Vladimír Todt napsal:

      Pár takových „neúspěšných“ zbavení se se v rámci testu a např. naši kopírovací přátelé z Číny začnou přemýšlet o přítomnosti v dopadové oblasti při dalším expendable startu.

  18. petr napsal:

    Akorát to zaneřádí moře…

    • Yokotashi napsal:

      Stejne, jako vsechny ostatni prvni, druhe, treti a dalsi stupne vsech ostatnich raket, ktere kdy letely do vesmiru. S vyjimkou Ruskych – ty padaji na hlavu pastevcum nekde v Kazachstanu, nebo v Mongolsku, pripadne na Sibir.

      Je fascinujici sledovat, jak rychle jsme si zvykli, ze 1. stupen jde zachranit. I kdyz to umi jedina firma na svete a druha to, ktera to snad zvladne v dohledne dobe, zatim nedostala na orbitu ani gram materialu.

    • Magy napsal:

      Petr, je velky rozdiel medzi kovmi a plastmi. Plasty morska voda nerozlozi, len rozdrobi na mensie casti a ked ich zhltnu ryby/vtaci, dostavaju sa do potravinoveho retazca. Kovy (akekolvek) sa v morskej vode postupne rozpustaju, v podstate „vstrebavaju“. Napr. z takeho Titaniku, ktory vazil cca 52 tisic ton, dnes uz vela nezostava, odhadom menej ako polovica. Aj preto je jeho vyzdvihnutie nerealne. O par desiatok rokov tam z vraku nezostane takmer nic, ak neratame keramiku, sklo apod. Vsetko organicke a kovove skor ci neskor zmizne.

      • Dan napsal:

        Tak mě napadá, jak dlouho je znám mechanismus z Antikhyéry (jestli jsem to napsal správně). Neměl se už dávno rozložit?

        • Magy napsal:

          ten mechanizmus z Antikythéry mal vynimocne stastie, ze bol v urcitom zmysle zakonzervovany pod nanosom kalov, pieskov a pod. Samozrejme, v takych pripadoch sa moze nejaka cast zachovat aj tisice rokov, ale to su vynimky, ktore sa nedaju povazovat za smerodajne. Vacsina zvysku trupu a casti sa rozpada, obzvlast ak su na tom mieste silnejsie prudy, meni sa salinita a pod.

  19. Android napsal:

    Měli to rozjezdit lodí na cimpr campr. Zase z toho bude další krám v hale co zabírá místo. 🙂

  20. entes napsal:

    je otazka zda pristani na mori je levnejsi nez pristani na plosine. Kdyz si vezmete ze ten stupen mezitim osliznou morske potvory,a narusi morska voda, potom cela zachrana a doprava…

    • Petr Šída napsal:

      Samozřejmě že ne, takovýto stupeň už je nepoužitelný, mořská voda a motory, to nejde dohromady

      • entes napsal:

        No ale proc se teda zachranovaly ty bocni casti raketoplanu?

        • yamato napsal:

          pretoze boli na tuhe palivo. Taky motor je vlastne cely jedna velka spalovacia komora, takze ma pevnost asi ako tank a po vyhoreni je to v podstate kovova trubka, nic viac. Ale aj tak sa to muselo osetrovat proti ucinkom morskej vody.

          Boostre na kvapalne palivo su uplne iny pribeh, samotny stupen je z velmi tenkeho plechu, ktory by castokrat bez natlakovania ani neuniesol naklad nad sebou (ako ked natlakujete hadicu s vodou) a na spodku ma sofistikovane raketove motory, ktore by morska voda celkom spolahlivo znicila.

        • Magy napsal:

          entes, aj ked stare SRBcka boli na prvy pohlad jednoduche dute rury naplnene pevnym palivom, ktore vyhorelo, v skutocnosti slo o celkom zlozitu konstrukciu z drahych zliatin. A pokial SRBcko nebolo nadmerne zdeformovane ci inak poskodene, tak sa viac-menej dal znovu pouzit bez vacsich problemov. Ak nie, tak aspon recyklovat, kvoli tomu materialu. Odporucam pozriet tento material: https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19890011889.pdf

        • Petr Šída napsal:

          Považujete-li za drahou slitinu ocel ….

          stěna motorů, tedy největší díly byl z ocelového plechu, to složitější na každém motoru byla avionika a hydraulicky systém naklápění trysky

          tryska sama byla ablativní, znovu se použít nedala, avionika taky podle všeho ne, a u hydrauliky bych se nad znovupoužitím po koupeli taky zamyslel

          realita byla taková, že se nic jiného než tu trubku repasovat nevyplatilo

        • tyčka napsal:

          Pokud vím z obrázku, tak byli ve vodě spíše šikmo – takže elektronika pokud byla umístěná na vrchu motoru mohla přežít bez kontaktu s mořskou vodou.

        • Petr Šída napsal:

          končily různě, třeba při posledním letu raketoplánu je k dispozici celý záznam, a tam je vidět jak si hlava SRB pěkně sedne pod hladinu

          rozhodně bych na to nespoléhal

          celý proces reaktivace SRB spočíval v jejich úplném rozebrání a novém plnění, běžně pak byly nové motory sestavovány ze segmentů z různých misí

          reaktivace alektroniky a dalších dílů by nebyla jenom o jejich čištění a repasi, ale taky o certifikaci

          zaručili byste se za turbočerpadlo, které se koupalo v agresivní mořské vodě a má na něm záviset život sedmi lidí?

          u Falconu je to ještě horší, v kapalinovém motoru je pohyblivých dílů a potrubí a čeho všeho ještě, kde koroze nesmí vzniknout, násobně víc

          nevím, třeba ten motor vezmou a posadí na stand a on pojede, ale misi bych na to sázet nechtěl, a s lidmi už vůbec ne

          koneckonců i NASA si prosadila u Dragonů 2 přistávajících do vody, že nebudou používány znovu

  21. Geo napsal:

    Dle mne jde o druhý pokus o přistání na hladině , první byl loni 22.12 když si kouzlící sestavu Falconu pletli s ET či KLDR 😀
    Tam zcela zřetelně zažehl první stupeň motory pro přistání , ale nebylo jasné jak vše dopadlo , nyní je evidentní že dobře a Elon spokojeně večer tweetoval že všechny motory jsou prodány 😀 😀 😀
    Takže přistanou do vody a fanoušci jim odkupem motorů , kormidel atd zaplatí část nákladů , tomu říkám PODNIKÁNÍ !!! 😀

    • Jan Kotas napsal:

      Komentář na twitteru o prodeji všech plamenometů nijak nesouvisí se SpaceX. Tím shání peníze na financování svého start-upu „The Boring company“.

  22. maiden napsal:

    Opravdu se tesim, az se ozve ekologicka lobby, ze to je vlastne odpad a jako takovy ho musi firma na vlastni naklady zlikvidovat.
    Ta doba není daleko…:-)

    • Vladimír Todt napsal:

      Mohou si reklamně na starty s přistáním 1. stupně namalovat recyklační znak nebo čtyřlístek.

      • maiden napsal:

        To je napad! Fifinku a Bobíka:-))))

        • Vladimír Todt napsal:

          Ano, ale vlastní raketu dal samozřejmě dohromady Mišpulín, Pinďa mu max podával nářadí a Bobík mu u toho snědl svačinu, kterou mu připravila Fifinka.

    • PetrP napsal:

      Já myslím, že kdyby ho nechtěli vytáhnout sami, tak by to někdo z konkurence udělal velice rád za ně.

  23. Vladimír Todt napsal:

    Pravděpodobně by se o odtah měla pokusit tato loď
    https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:450521/zoom:10

    Ovšem 1. stupeň je skoro velký jak ta loď, tak uvidíme jak s tím budou zápasit.

  24. Juraj Rojko napsal:

    Po bitvě každý…, ale já jsem to opravdu trochu čekal. Resp. jsem si myslel, že je docela slušná šance, že to pohromadě zůstane. Zároveň jsem přemýšlel, zda je pro tento účel nastaveno samodestrukční zařízení. Takže dnes už vím, že jsem nebyl zcela mimo realitu a zároveň už vím, že samodestrukční zařízení na tento případ nastavené není.

    • lvy napsal:

      Proč by mělo samodestrukční zařízení zlikvidovat raketu, která se chová přesně tak, jak má?

      • Juraj Rojko napsal:

        Aby se určitě potopila. Myslel jsem to jako poslední krok po dokončeném přistání na hladině. Jsou dvě možnosti, buď zajistit potopení, nebo odtáhnout. Nebylo mi jasné, zda SpaceX vůbec stojí o vykoupaný první stupeň a o starosti spojené s jeho dopravou na pevninu. Ono to sice vypadá jednoduše, ale stále jsou to obrovské natlakované nádrže se zbytky paliva a těžko odhadnutelným poškozením. K RUD může dojít kdykoli, takže manipulace bude velmi nebezpečná.

  25. Lukáš Fiedler napsal:

    Ahoj, jen mě tak napadlo…píšete, že se stupeň skácel a při tom hrozilo riziko výbuchu. Co když ale zastavil těsně nad hladinou a pak prostě jen zaplul pod hladinu a zase se vynořil? Takový postup by byl podle mě méně rizikový, než ho nechat plácnout o hladinu.

    • Dušan Majer napsal:

      Zajímavý nápad, ale nejsem si jistý, zda by takový dopad ve vyšší rychlosti nezlámal nohy. Minimálně ta, která trčí nahoru, vypadá v pořádku.

    • Petr Šída napsal:

      v počátcích pokusů o přistávání toto několikrát udělali, a pokaždé se po měkkém dosednutí stupeň při převrhnutí do vody rozpadl

      přeci jenom je to trubka vysoká 48 m

      po pravdě to že to vydržel, překvapilo i lidi od SpaceX

      • KarelTv napsal:

        Překvapivé to je, třeba byl víc natlakovaný než při předchozích pokusech, nebo při kácení náhodou nechytl prudší náraz na vlnu, co mi víme. Možná SPACEX k tomu zveřejní nějaké informace, jestli to mají dobře natočené.

  26. RobertV napsal:

    Mám jeden laický dotaz
    Nevíte někdo náhodou proč nebyl včera během přímého přenosu i záběr z tohoto přistání na vodu .
    Vždyť na raketu , která přistává na decimetry přesně , není problém někde počkat a celou událost normálně zaznamenat .
    Bylo by to super okořenění včerejší události .
    Dík za odpověd

    • Dušan Majer napsal:

      Myslím si, že je to jednoduché – čekalo se, že stupeň po přistání havaruje a takové video by nebylo dobré pro PR SpaceX. Dokážu si představit, že ten krátký klip by se začal šířit internetem a někteří novináři by psali, že SpaceX vybouchla raketa. Záznam je určitě k dispozici a časem se možná objeví. Ale v té době už výše popsaná situace zneužití informací nebude hrozit.

      • RobertV napsal:

        Díky za odpověd .
        Tak jak to říkáte pane Majere , to dává logiku .
        Každopádně na ten žblunk se budu těšit . (tedy jestli ho pustí ven)
        Jinak díky za váš včerejší přenos opět skvělá práce .
        A ted uz se těšim jenom na pondělek a FH .
        Doma už sem oznámil že pokud úpěšně přistanou všechny 3 stupně tak bouchám šampáno , i kdyby byli 3ráno 🙂

    • Magy napsal:

      ako pise Dusan vyssie a navyse, pri takychto skuskach je opatrnost namieste. Navyse kedze slo opat o novu metodu pristavania, doteraz nevyskusanu a riskantnu, tak ziadne lode nemohli byt velmi blizko uz cisto z pragmatickych a bezpecnostnych dovodov – co keby sa to vymklo zpod kontroly a spadlo to niekomu rovno na hlavu/lod? Taku blamaz by ziadna spolocnost nechcela, a nejake efektne zabery zblizka nestoja za pripadne skody alebo nebodaj zivoty.

      • RobertV napsal:

        Díky za odpověd
        Máte samozřejmě pravdu .
        Já měl ale spíše na mysli dálkově řízené stroje (např.drony či dálkově ovládaná plavidla ). V této oblasti dochází v posledních letech k raketovému posunu .
        Navíc jak řekl pan Majer , záznam nejspíš existuje .
        Ale i tak díky .

  27. Alois napsal:

    Při vnoření do vody se motorová část dostala pod vodu tak 5 m a skládání na bok mohlo být docela pomalé, ponořená část pád na bok výrazně brzdila.

    • Petr Šída napsal:

      i tak je to ale pád z více jak 40 metrů

      • Vojta napsal:

        Ne tak úplně. Těžiště rakety s prázdnými nádržemi je poměrně nízko, což je vidět i ze snímku. Ani kácený strom nepadá tak rychle jako by ho hodili z výšky jeho vrcholku. Falcon byl navíc trochu vyvažovaný částí pod hladinou.

        • Petr Šída napsal:

          To ano, ale těžiště vyjde jistě nad hladinu a stupeň není pevnostně dělaný na velké příčné namáhání, doposud toto nikdy nepřežil

          Při dopadu má vrchol už pořádnou rychlost

  28. Kamil napsal:

    Nezatéká tam? Pumpy na odčerpávání vody Falcon asi nemá.

  29. Rudolf Šíma napsal:

    A k tomu všemu jste nám zatajili, že GovSat1 stál 279 miliard dolarů. Kolik by to asi bylo lucemburských rozpočtů? 🙂
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/odstartovala-dalsi-raketa-falcon-9-do-vesmiru-vynesla-satelit-ktery-bude-vyuzivat-nato-42258?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

    • Magy napsal:

      Rudolf, cena 279 miliard je uplna blbost. Za to by mali takmer 300 neviditelnych bombarderov B2. Luxembursko nie je taka velka krajina, aby si mohla dovolit zaplatit takuto sumu. Aj keby na to mali. Ved ich rocny hruby domaci produkt je len necelych 64 miliard. To by na satelit museli vynalozit 4.5 krat rocny HDP. Zrejme sa na sezname preklikli a bude to 279 milionov. To by este ako-tak davalo zmysel pre taketo spionazne zariadenie. Ale nie v miliardach.

      • Dušan Majer napsal:

        Myslím, že je všem jasné, že chyba byla u novinářů. 🙂

      • Rudolf Šíma napsal:

        Ano, nejsme ve při. 🙂 Dal jsem to sem pro pobavení, ale nejsem zase tak zlomyslný, jak to může vypadat. Prostě slušná nálada z podařeného experimentu. Pokud zvládají takhle prudké zabrždění se zbytky paliva, potom už mají přistávání opravdu zmáknuté a ohrozit ho může snad jen počasí a vlny.

    • Jirka Hadač napsal:

      Rudolfe, parádní, zasmál sem se 😀 Nikdy nezklameš.

  30. Jana napsal:

    Haha, přistávací manévr „žluňk a hají :)“ . Super.

  31. pajapaj napsal:

    Pojďme ji koupit a zalozit muzeum Kosmonautix.

  32. zdeněk s napsal:

    Přistání na 3 motory, nepřipadá vám to něco ? Mě to připadá jako zkouška na přistání další generace raket BFR. https://www.teslarati.com/us-air-force-rfp-super-heavy-lift-rockets-spacex-bfr/

    • peter napsal:

      ale, to nie je prvý raz, čo pristávali na 3 motory, pamätám si takéto už z minulosti, minimálne sa mi podarilo dohľadať BulgariaSat1, JCSAT-14 a neúspešné pristátie po Eutelsat 117 (a aj pri thaicom 8 boli použité 3 motory pri pristáti)

      dôvod bol vlastne ten, že išlo o „ťažké“ náklady, tak stupeň sa vracal rýchlejšie a s menším množstvom paliva, tak pristávaci zážeh na 3 motory umožňuje rýchlejšie spomaliť a spotrebovať pri tom o čosi menej paliva

  33. David napsal:

    Jen k tomu dopadu do vody a rozbití / nerozbití:
    Můžete si zkusit „přistát“ třeba s PET lahví doma ve vaně: když bude úplně prázdná, skácí se rychle. Když bude dole deci vody, potopí se víc, a bude se kácet pomalu. Čili je to dost možná o tom, kolik zbývá při dopadu paliva. K tomu se dá přičíst váha motorů a nohou…
    Myslím si ale, že nerozbití je pouze vedlejší efekt, zásadní byl sběr dat. Nicméně zde v diskuzi padl jeden naprosto skvělý nápad: rozprodat to fanouškům. Kdo z nás by nedal s radostí pár stovek za jakýkoli kousek tohohle šrotu!

    • Magy napsal:

      S tym rozpredanim suhlasim. Osobne si myslim, ze by SpaceX na tom mohli slusne zarobit, ak by motory ci cely nosic predali nejakym muzeam. Ale viem si predstavit, ze taky Merlin by bol dobra rekvizita u mna v obyvacke. Nemate niekto zvysnych par stotisic dolarov? 😀

      • Jirka napsal:

        Nejsem si jistý, jestli je v zájmu výrobce motoru umožnit konkurenci nahlédnout pod pokličku šéfkuchaře. Ikdyž by to určitě bylo pro fanoušky lákavé, tipuji, že se Merlin dostane maximálně do důvěryhodného muzea a i o tom budou několik let mudrovat.
        Ani stáj Formule 1 nerozprodá mezi fanoušky části nabouraného monopostu (natož motor), ikdyby byl „na hadry“.

    • Tomáš Novák napsal:

      V raketě pravděpodobně mnoho paliva nezbylo – přeci jen šlo o test extrémního přistání a při tom je nejlepší nasimulovat podminky co nejblíže skutečnému přistávání – viz namontovane nohy – a právě ty jsou nejpravděpodobnější příčinou pomalejšího převrhnutí rakety (nezanedbatelný hydrodynamický odpor)

      • Juraj Rojko napsal:

        Podstatná bude také poloha těžiště, která je u prázdné rakety velmi nízko. Motorová sekce tvoří více než polovinu hmotnosti prázdného stupně.

  34. Jiří napsal:

    Děkuji kosmonautixu za vynikající přísun novinek.

  35. Vladimír Todt napsal:

    Loď Go Quest (fotka plavajícího 1. stupně) se dnes vrátila do přístavu. Informace o Go Searcher jsem bez plné verze Marine Traffic nezjistl.

  36. Vladimír Podivínský napsal:

    Mě to přistání přijde reálné. Buď přistáli nad hladinou a plácli s tím anebo to zapíchli do plošiny. Tentokrát prostě přistáli třeba 10 nebo 20 m pod hladinou 🙂 motory chráněné jako při vstupním zážehu, no a pak hodně bublinek a stupeň si lehnul jak do peřinky 🙂 Samozřejmě velké štěstí, ale určitě to není naposledy

Napište komentář k Yokotashi