Mise Falconu Heavy bude úžasnější, než jsme čekali

Oficiální fotka Falconu Heavy na rampě 39A během zkoušky kompatibility.

Důvodů, proč bude premiéra Falconu Heavy úžasná, rozhodně není málo. Na tuhle raketu čekáme několik let, půjde o nejsilnější nosič současnosti, ještě žádná úspěšná raketa neměla 27 motorů, oba postranní stupně jsou z použitých Falconů 9, postranní stupně přistanou na pevnině a centrální pak na mořské plošině. Nákladem bude elektromobil Tesla Roadster Elona Muska a poletí na eliptickou dráhu kolem Slunce, která bude dosahovat až k Marsu. Ale to není vše. Musk se dnes pochlubil tím, že automobil bude mít i „řidiče“ za volantem v podobě figuríny oblečené do skafandru, který SpaceX vyvíjí.

Tesla Roadster na adaptéru i s figurínou řidiče ve skafandru.

Tesla Roadster na adaptéru i s figurínou řidiče ve skafandru.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Tyto skafandry mají nosit astronauti při startu a přistání v připravované lodi Crew Dragon, která bude vozit posádku na ISS. Skafandry již prošly potřebnými zkouškami ve vakuové komoře, ale použití při této misi může také přinést nové informace. Je potřeba zdůraznit, že tyto skafandry nebyly nikdy stavěné pro výstupy do otevřeného prostoru. Jejich úkolem je ochránit posádku v lodi před náhlou ztrátou tlaku.

Muskův příspěvek na Instagramu nám ale ukázal i to, že na automobilu je několik držáků kamer, což by znamenalo, že bychom se měli dočkat zajímavých záběrů z vesmíru. Není příliš pravděpodobné, že by se Tesla oddělila od horního stupně, který ji bude zásobovat energií a zajistí i komunikaci se Zemí. SpaceX již úspěšně dokončila předstartovní analýzu LRR (Launch Readiness Review), Falcon Heavy se během noci přesunul na rampu 39A, kde byl vztyčen. Start je zatím plánován na zítřek 19:30 našeho času a nabídneme Vám jej živě s českým komentářem.

Na detailním pohledu jsou vidět držáky kamer

Na detailním pohledu jsou vidět držáky kamer
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Start Falconu Heavy je bezesporu velkou událostí a proto spontánně vznikají akce, na kterých se chtějí fanoušci SpaceX sejít a společně sledovat naše vysílání. Start se může odložit, ale minimálně se setkáte s lidmi, kteří mají podobné zájmy. Náš web tato setkání neorganizuje, s případnými dotazy se tedy obracejte přímo na organizátory. Pokud máte zájem, můžete se zúčastnit některé akce ve svém okolí:

Praha (Československé armády 785/22)
Brno (Jezuitská 6/1)
Plzeň (Cukrovarská 395/21)
Ostrava (Nádražní 140)
Bratislava (Ilkovičova 3)
Týn nad Vltavou (Art Caffé bar)
Kutná Hora – Restaurace V Ruthardce

Zdroje informací:
https://www.instagram.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://farm5.staticflickr.com/4645/38583830575_6d03f39ea5_k_d.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44376.0;attach=1475282;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44376.0;attach=1475284;image

Mise Falconu Heavy bude úžasnější, než jsme čekali, 5.0 out of 5 based on 42 ratings
Pin It
(Visited 15 288 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (42 votes cast)
(Visited 15 288 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


136 komentářů ke článku “Mise Falconu Heavy bude úžasnější, než jsme čekali”

  1. smurfiik napsal:

    už se nemůžu dočkat 🙂

  2. casso napsal:

    som zvedavy ako si poradi tesla vo vakuu. nevybuchne v nej nieco?

    • Vendelin napsal:

      Osobně si myslím že všechno co by v tesle mohlo bouchnout a ohrozit misi bude odstraneno. Myslim ze tesla bude jen hlavní skelet

    • Filip napsal:

      Rozdíl tlaku 0atm a 1atm není zase tak velký. Je to stejné, jako když si přefoukáte pneumatiky z 2atm na 3atm. Také se vůbec nic nestane, můžete vyzkoušet 🙂

      • Vojta napsal:

        No, rozhodně bych tam nenechával původní baterie a provozní kapaliny. Elektronické komponenty s elektrolytickými kondenzátory jakbysmet. Nahrazení vzduchu v pneumatikách nějakou pěnou by taky nemuselo být od věci, i když by to měly vydržet. Větší problém než vakuum možná budou vibrace při startu. Všechno upevnit, přivařit… Hlavně aby se neuvolnilo něco většího a neohrozilo nosnou raketu.

        • zuzi napsal:

          Pred kazdým startem cehokoliv do vesmiru se dela serie jak vakuovych tak teplotnich a vibracnich testu. Takze se spis nic nestane.
          Ono samotný skelet interierem kabiny bude vazit maximálne par stovek kg, spís tak 2 az 3.
          Tohle je spis krasna rekalama domu, nez cokoliv jineho 🙂

  3. Vendelin napsal:

    Pánové chtěl bych vám všem poděkovat za práci kterou pro nás děláte! !! Velmi si toho vážím a těším se na start který snad dopadne dobře a posune kosmonautiku o hodný kus dopředu.

    • Dušan Majer napsal:

      Je fantastické mít možnost být u této historické události a zprostředkovat ostatním aktuální dění. Je nám ctí, že tuto možnost máme.

      • Vendelin napsal:

        Vaše stránky čtu asi teprve tři měsíce a velmi se mi líbí ze tady do toho nikdo nemicha politiků. Ani autoři ani na komentářích. Neustále zesmesnovani úspěchu i úspěchu například ruské kosmonautiky mi třeba naprosto znechutilo technet. Myslim si ze v oblasti výzkumu by všichni měli táhnout za jedné provaz

        • Dušan Majer napsal:

          Na tom, že do příspěvků nemícháme politiku si zakládáme. Musíme však objektivně říct, že ruská kosmonautika na tom momentálně není dobře z mnoha důvodů. To je objektivní fakt, ale samozřejmě vždy záleží na tom, jak se to podá. S Technetem nemám v tomto směru osobní zkušenost, takže nemohu hodnotit.

        • Yokotashi napsal:

          Ruska kosmonautika nepotrebuje, aby ji nekdo zesmesnoval, to zvladne sama (v poslednich letech treba otocene gravitacni senzory na Protonu, nebo nadrze z Nauky vyrezane flexou a tudiz plne pilin).

          Na druhou stranu zvladli kosmicky nuklearni reaktor (Topaz), nejsilnejsi nosic sveta (Energia v plne konfiguraci), raketoplan lepsi, nez space shuttle (Buran), porad maji raketovy motor s druhym nejlepsim pomerem tah/hmotnost na svete (myslim, ze to je NK-33 alias AJ-26) a semjorka leta spolehlive uz snad pres 40 let.

          Rozhodne maji hodne sikovnych lidi a je treba s nimi pocitat. Nakonec kosmicke projekty jsou tak obrovske, ze je potreba je delat mezinarodni a knowledge-base se vzdycky hodi. To, ze nemaji prachy jeste neznamena, ze nemaji co nabidnout. Jenom je potreba hlidat, aby se k vyrobe nedostali lide, kteri by zvladli leda tak opravit traktor a to by jeste musel byt jednoduchy.

        • Jaro Pudelka napsal:

          Nechcem veľmi rýpať, ale v čom konkrétne bol Buran lepší ako STS? Prosím naozaj konkrétne.

        • Zemo napsal:

          Porovonanie Buran/STS – len tak z rychlika niekolko pozitiv pre Buran:
          – komplet autonomny rezim vratane automatickeho pristavania, toto STS nemal nikdy
          – nemal urychlovacie bloky skladane zo segmentov (pricina havarie Challangeru)
          – uplne oddelenie funkcnosti nosnej rakety od raketoplanu
          – od zaciatku mal tvrdu tepelnu ochranu (STS ich mal na zaciatku krehke a az v poslednych verziach odolnejsie, pricina havarie Columbia)

          Vela z tych veci v ktorych bol lepsi vychadza ale z toho ze bol dokonceny neskor.

        • Vojta napsal:

          Oddělení nosné rakety od orbiteru bych považoval spíš za nevýhodu a technologický krok zpět. Nejdou recyklovat hlavní motory a na drahé nosné raketě (s velmi drahými motory) Buran v podstatě ekonomicky skončil. ET a repas motorů STS ale taky nebyly za hubičku, to je fakt.

        • hansnasa napsal:

          Porovnávat Spaceshuttle,které se vydaly nesčetněkrát do vesmíru s Buranem,který tam byl pouze jednou a tím jeho znovupoužitelnost nebyla prokázána je nesmysl.A nevím kde Zemo bere informace o kvalitě tepelné ochrany Buranu ? .V této zemi se totiž tají skoro vše.Rusové již v minulosti ukázali,jak se to dělá.Například sestrojili Mig 25,který měl být konkurentem SR 71,ale pak se provalilo,že Mig sice dosáhl skoro stejné rychlosti jen s tím malým nedostatkem,že se mu poté musely vyměnit motory.Doslova mu pokaždé shořely.Nechci tady upírat Rusům jejich zásluhy,ale konkrétně nemohu souhlasit s tímto názorem a Buran se nemůže rovnat Americkému raketoplánu.

        • boris11 napsal:

          vojta, lenze energia bola planovana ako plne znovupouzitelna, takze s recyklovanim hlavnych motorov by problem nebol a kedze to nebol s buranom jeden celok tak sa mohla ta raketa pouzit na vynasanie aj ineho nakladu, takze to malo vychadzat ovela efetivnejsie ako pri americkej koncepcii

          hansnasa, porovnavat mig 25 sr-71 :):):) su to lietadla urcene na uplne ine ulohy, sr-71 je prieskumne lietadlo a vyrobilo sa ich 32 kusov, lebo boli extremne drahe a aj ich prevadzka bola pekna palka a samotna priprava na start bola riadne zlozita, naproti tomu mig 25 je zachytny stihac a vyrobilo sa ich cez 1300 a dalo sa opravovat v polnych bojovych podmienkach

          a ta vymena motorov nasledovala len ak prekrocili mach 2.8, bezne lietali do mach 2.5

          koncepcne to su neporovnatelne lietadla

        • Rado napsal:

          Hansnasa to porovnanie ste moc netrafili. Takisto nikto neporovnava Alcu s Boeingom 747 len kvôli Vmax. Mig 25 nebol žiadny konkurent sr 71. 25 bola odpoveď na Valkyriu. Bolo to jednoduché rýchle, bojové lietadlo s veľkým a odolným radarom a dlhými raketami. A že ho tajili? No ukážte mi jeden národ ktorý zverejní nové zbrane. Tobôž v studenej vojne. Každý vie, že životnosť bojového lietadla v boji je pár hodín. Takže bolo lacné a motory mali vysoký výkon na úkor životnosti. Myslím, že vojenské technológie vyrábajú iné mozgy takže písať na nete ‚múdrosti‘ je trochu mimo. A odpoveď na Mig 25 bola F 15, ktorá nemala ani zďaleka takú Vmax, čo bolo aj logicky zbytočné.. Atď..

        • Dušan Majer napsal:

          Je mi jasné, kde debata vznikla, ale mám prosbu na VŠECHNY diskutující – diskuse se začíná výrazně odklánět od tématu našeho portálu. Děkuji tedy předem všem, že tuto OT debatu ukončí.

        • gg napsal:

          „– komplet autonomny rezim vratane automatickeho pristavania, toto STS nemal nikdy“

          Jediné, co STS neměl, bylo napojení počítače na ovládání podvozku, a to čistě z politických důvodů. A že to neměl nikdy taky není pravda, protože nakonec to tam (byť improvizovaně) přidali.

        • Zemo napsal:

          este teda posledna poznamka k tomuto OT:
          Buran mal autonomne riadenie, cize vedel sam bez zasahu zvonku letiet a pristat. To co mal STS bolo dialkove riadenie, z riadiaceho strediska aj tam teda bolo nutne to spominane improvizovane prepojenie na ovladanie podvozku

        • gg napsal:

          „To co mal STS bolo dialkove riadenie“

          STS měl *také* dálkové řízení, stejně jako Apollo. Ony když palubní počitače mají digitální telemetrii, tak je celkem samozřejmost dát jim také možnost přijímat povely. To ale neznamená, že STS neměl plně autonomní řízení. Samozřejmě, že měl.

  4. Šíma napsal:

    Pochybuji, že to auto vydrží kosmické prostředí. Aby tam nelítala jenom figurína s volantem v ruce. Byla by to před ufounama pěkná ostuda

    • android napsal:

      To jako, že se auto odpaří a zůstane jenom volant v ruce? To jako vážně?
      Kosmický prostor není nic co by mohlo ohrozit jakoukoli kovovou součástku. Postupně dojde k degradaci laku, gumy a plastových součástí. Jako celek to bude stále držet tvar a formu stovky milionů let. Spíše se rozloží ten skafandr. Ale i z toho zůstane po hromadě soustava kovových fólií pokud byly použity.

  5. Spytihněv napsal:

    No, čím dál lepší 🙂 Elon info opravdu jemně dávkuje. Předvede Teslu na adaptéru bez pasažéra, pak to celé uzavře do krytu a definitivně vyveze na rampu. A teprve po mnoha dnech odhalí, že na špičče FH je ještě Muskonaut. Ty kamery jsou pěkný bonus, chtělo by to nějaký pořádně dlouhý držák na selfie se Zemí v pozadí.

  6. maro napsal:

    Tak pokud bude mít Tesla nabité baterie a nebude zapínat motor, tak by té energie mohlo být docela dost 😉

    • Racek napsal:

      No, co by asi udělaly běžné nechlazené lithiové baterie vystavené extrémním teplotám a vakuu si raději nepředstavuji. Něco jako 300 kilová bomba. Prostě to beru jako reklamu. Tesla to moc potřebuje.

  7. Vendelin napsal:

    Vyvíjí se také skafadry pro výstup do volného vesmíru u sx ? Případně v jaké fázi jsou? Dik

    • Dušan Majer napsal:

      Nikoliv, SpaceX vyvíjí pouze tyto skafandry pro případnou dehermetizaci lodi. Do budoucna se to možná změní, až se budou chystat lety k Marsu.

      • Vendelin napsal:

        A nevíte jaká je spolupráce na tomto poli s Nasa? Přece jen by bylo divné kdyby si hrabali všichni jen na vlastním písečku.

  8. Kamil napsal:

    Kdy začne hrát ta Space Oddidy? Mají přehrávač na dálkové ovládání?

  9. FDv napsal:

    Zdravím,
    musím uznat, že Elon to umí dost dobře marketingově „prodat“.
    Škoda, že tam „chlapec“ v autě bude sedět sám. Ve dvou by se taková dlouhá cesta snášela lépe. V pravdě Grand Interplanetary Tour. 🙂
    Držím palce, hlavně ať to všechno klapne a díky za super web!

    F.

    • Dušan Majer napsal:

      Díky moc, jsme rádi, že se Vám u nás líbí a budeme se snažit, aby tomu tak bylo i nadále.

      • Tomáš napsal:

        Neda se zjistit jaky mu dali ve SpaceX jmeno? Prece neni mozny, ze je to jen nejaky no name.
        Clide bez Bonnie, Thelma bez Luisy, Frodo bez Pytlika… 🙂
        Navrhuji anketu.

    • PaRi napsal:

      Za volantem je pravděpodobně Arthur Dent, takže jako navigátor by přicházel v úvahu:
      1. Ford Prefect
      2. Tricia McMillanová (Trillian)
      3. Zafod Bíblbrox

    • Vladimír Todt napsal:

      Ve stylu Spytihněvovy odpovědi na problémy s mobilem bych odpověděl takto.

      Mám svého favorita na řidiče, ale nebudu ho jmenovat, abych nezavdal příčinu spekulacím o konkurenčním boji na tomto poli mezi Elonem Muskem a Jeffem Bezosem.

  10. BendaY napsal:

    První pilotovaná mise SpaceX … 🙂

  11. Proko napsal:

    Týn nad Vltavou – úterý, 19:30, Art Caffé bar – stream přenosu startu Falconu Heavy. Držímě palce!

  12. Spytihněv napsal:

    Hádám, že nepůjde o hudbu z reproduktoru (to by bylo dost o ničem), ale o vysílání, které budou moci chytat na Zemi ti, co mají vybavení.

    • Spytihněv napsal:

      Hm, já se omlouvám za ty již tradiční dubly. Ale to prosím páchá můj mobilní telefon značky, kterou raději nebudu jmenovat, abych Samsung nepoškodil.

  13. Johanka napsal:

    Hnidopišská poznámka ke druhé větě – N-1 těch 27 motorů měla taky a k tomu ještě další tři navíc. Že ani jednou nedoletěla tam, kam měla, to už je jiná věc… 🙂

    Každopádně díky za článek i za upozornění, že mám být zítra před půl osmou online.

    • Dušan Majer napsal:

      Raději tam doplním „úspěšná“ raketa

      • Johanka napsal:

        🙂

      • Dan napsal:

        To ovšem ještě nevíme 🙂

      • Dan napsal:

        Ne, formuloval jste to skvěle, beru zpět.

      • Alois napsal:

        R-7 měla při startu v chodu dokonce 32 trysek. Dvacet hlavních a dvanáct řídících. Byly spřaženy po čtyřech hlavních a dvou resp. čtyřech řídících.
        Dvacet trysek měla v chodu při startu i Eněrgia, též byly spřaženy po čtyřech.
        Ze západních konstrukcí měla nejvíce trysek nosná raketa britské výroby B.K. a americký Saturn-1 , oba nosiče měly při startu v chodu osm trysek.
        Saturn-5 měl při startu v chodu „pouhých“ pět trysek.

        • Dušan Majer napsal:

          Jde o to, jak berete motor. Trysky nejsou rozhodující.

        • Racek napsal:

          No, počet motorů je v tomto případě spíš z nouze cnost. Opravdu to zrovna není parametr na poměřování kvalit rakety. Něco jako svýho času nejrychlejší hodinky na světě Paběda, které se objevily kdysi na trhu z jedné nepovedené série. Ovšem jinak byly velmi bytelné, podotýkám.

        • boris11 napsal:

          nieje uplne pravda, ze je to znudze cnost. to je ako tvrdit, ze 2litrovy 4 valec je z nudze cnost lebo nevedia vyrobil 2liter jednovalec 🙂
          kazdy ma svoje plusy a minusy

        • ventyl napsal:

          Pri Falcone samozrejme existuje dovod, preco su motory prave take ake su. Musi to pristat a to by s lahuckym dajme tomu 5-8 tonovym blokom na jeden silny motor dost dobre neslo. Pri N1tke bol problem s tym, ze tie motory vacsie vyrobit nevedeli a ~30 motorov uriadit nedokazali.

        • boris11 napsal:

          ventyl ty si klasicky pripad cloveka co interpretuje udalosti tak aby ho vyhovovalo jeho svetonazoru 🙂

          aj u falconu bol dovod hlavne v tom, ze vyrobit 9 malych motorov je jednoduchsie ako vyrobit jeden velky 🙂
          ten by mozno nemali vyrobeny dodnes, takze aj tu je dovod, ze ten vacsi vyrobit nevedia

        • Dušan Majer napsal:

          U Falconu je mnoho motorů potřeba i kvůli přistávání. Během něj je stupeň už lehký a tak se může přistávat jen na jeden motor s přiškrceným výkonem. Raketové motory není možné přiškrtit moc – Merlin to umí na 55% nominálního výkonu, což je mezi raketovými motory opravdu hodně slušný výkon. Pokud by byl na Falconu méně větších motorů, byl by s přistáváním problém, protože ten jeden výkonnější motor by byl i po maximálním přiškrcení moc silný a přistávalo by se s ním složitě.

        • boris11 napsal:

          ano pri takomto type pristavania je lepsie mat viac motorov, to nespochybnujem, ale je otazne ci ich treba az 9 ked falcon pristava s 3mi a ci by nestacili 3 motory a pristavalo by sa s jednym

          a preco ma navrhovana BFR az 31 motorov? tam to uz tymto obkecat nejde, tam to je uz cisto o tom, ze vacsi motor vyrobit nevedia resp. je daleko narocnejsie ho vyrobit a neprinasa to takmer ziadne vyhody

        • Dušan Majer napsal:

          Ne tak docela. Falcon totiž může přistávat i s jediným motorem. Je to sice palivově nevýhodné, ale zase je konstrukce méně namáhaná.

          U BFR narážíme na problém, že je to neskutečně masivní raketa a i Raptor bude patřit mezi největší motory světa. Cokoliv většího už přesahuje technické možnosti lidstva obecně.

        • boris11 napsal:

          raptor ma mat 1700kN pri mori a 1900 kN vo vakuu, takze je to oproti F1 velmi slaby hrac a dokonca nedosahuje ani vykonov co uz dosiahli ti neschopni(podla niektorych) rusi/sovieti s vykonom na jednu komoru

          inak osobne nepovazujem cestu extremne silnych motorov za tu najlepsiu lebo nie vzdy je vyhodne ist cestou najvacsieho mozneho, ale kym pri ruskych projektoch sa vzdy ina ako americka cesta povazuje za neschopnost rusov, tak pri amikoch sa zas hladaju zdovodnenia, ze preco si vybrali inu cestu a nepovazuje sa to za neschopnost 🙂
          jednoducho niektori to beru tak, ze americka cesta je ta najlepsia a kto ide inou je neschopny, ale ked sa zrazu tou inou zacnu uberat aj americania tak zrazu je uz dobra 🙂

        • Dušan Majer napsal:

          Jenže metanový motor má trochu jiné parametry a porovnávat ho s motory na jiné palivo není zrovna fér. S tímto typem paliva zatím nemáme mnoho zkušeností.

        • boris11 napsal:

          no presne ako pisem, vzdy treba hladat ospravedlnenia 🙂

          inak be-4 ma byt vykonnejsi ako raptor a to je tiez metanovy motor, takze su tvoje argumenty ponekud slabe

          jednoducho je to nad moznosti muska vytvorit 8-9 MN motor a vlastne ani taky nieje treba, ale tak isto ani rusi nepotrebovali kopirovat amikov a ich F1 a ako sa neskor ukazalo, ani amici nepovazovali tak mohutne motory za buducnost inak by pokracovali v ich vyvoji
          rovnaka vec sa da dosiahnut roznymi smermi vyvoja

        • boris11 napsal:

          a este jedna vec. tvrdis, ze 55% nominalneho vykonu je velmi slusne, ja tvrdim, ze to rozhodne neni spicka v odvetvi, kedze rd-191 dokaze ist na 27% nominalneho vykonu a to je uz sakra rozdiel

          takze tu by sa dalo povedat, ze tych 9 motorov tam je preto, lebo elon nedokaze vyrobit motor, ktory by vedel dostatocne znizit vykon 🙂

        • Vlastimil Pospíchal napsal:

          N-1 selhávala kvůli tomu, že tehdy byl problém uřídit tolik motorů naráz. Bylo to na hranici technických možností. Dnes už to problém není a místo vertikálního škálování si vystačíme s horizontálním. Také je výhodou, že pokud některý z motorů selže, ostatní ho mohou zastoupit. Zde opět přichází ke slovu umělá inteligence rakety, která si s takovou anomálií poradí.

    • Milos napsal:

      Tak tou N-1 radsej nic neprivolavajme.

  14. Jirka Hadac napsal:

    A povezou ty brambory? Tak aspon pul tuny? Kdyz uz poleti „kolem“ Marsu?

  15. peter napsal:

    podľa mňa tam sedí týpek, čo kedysi lietal na grashoppery 🙂

    inak, však ten odpočet tu na stránke mohol byť v klasickom tvare.. T mínus 25 hodín and counting 😀

  16. Tom21 napsal:

    Nebude mu tam samemu smutno? Kozmonautka by mu tam pristala…

  17. Pepas87 napsal:

    Hezký den,

    Mám dotaz kdy bude tedy start? Trochu zmatek mi do toho vnáší přenos na stránkách SpaceX ( http://www.spacex.com/webcast ), který začíná až 3 hodiny po přenosu Kosmonautixu..

    • Dušan Majer napsal:

      Hezký den,
      ke startu by mělo dojít v 19:30 našeho času. To se otevírá tříhodinové startovní okno. Náš přenos začne půl hodiny před otevřením okna, tedy v 19:00.

      • Pepas87 napsal:

        Jde mi o to, že přenos na SpaceX začíná až ve 22:30 našeho času..

        • Dušan Majer napsal:

          To není neobvyklé. Jejich přenosy většinou mají nastavený začátek na vysílání na termín startu, jindy na konec okna, pak to pár desítek minut před začátkem vysílání upraví podle potřeby.

  18. Kamil napsal:

    Jupííí, už zítra. Ještě se jednou vyspíme a poletíme, děti.

  19. kawapavel napsal:

    Ja se jen zeptam…proc je tady a na ElonX rozdil v odpoctu cca 2 hodiny?

  20. peter napsal:

    https://www.youtube.com/watch?v=Tk338VXcb24

    elton twítol…len ….nebude space odity ale life on mars ? hm.. 😀

  21. Mižu napsal:

    Taktez velmi dekuji za super stranky. Objevil jsem je nedavno a ja jako vesmirny „uchyl“, ktery miluje hlavne odstavene raketoplany, se opravdu tesim na start tohoto drobka. Delate neskutecnou praci a ke startu – ne casto aby dvoumetrovy, stokilovy ňouma jako ja, brecel. Zitra budu rvat asi vice, nez u narozeni me dcerusky. Toto je neco neskutecneho a Muskovi plati obrovsky DIK. Jak Musk rika, lidstvo stoji za zachranu, snad na to mysli obcas i ti politici …

  22. Petr napsal:

    Držím palce a moc se těším na komentovaných přenos. Pokaždé je to paráda, člověk se dozví spousty informací a tohle bude určitě pecka. Díky.

  23. Misa199 napsal:

    Dá se už někde najít press kit pro demo start FH?

  24. Štěpán napsal:

    Na Instagramu je nově video od Muska!

    • Dušan Majer napsal:

      Je už i na YouTube ve vyšší kvalitě. 😉

      • B.E.A.M napsal:

        Myslite ze Tesla sa takto odpoji alebo zostane pripojena k tomu adapteru?

        • Dušan Majer napsal:

          Domnívám se, že zůstane připojená, ale nechám se překvapit, jak to bude ve skutečnosti.

        • Alois napsal:

          Na animaci od S-X se automobil blíží k Marsu bez posledního stupně. Aby to bylo možné musel by náklad dvakrát protnou dráhu Marsu , aby jej Mars dohonil, protože okno pro přímý let se otevře a čtvrt roku.

        • Dan napsal:

          Berte to jako úlitbu veřejnosti 🙂

      • Spytihněv napsal:

        Prostě nádhera 🙂 A úplně na konci ještě několik tónů z 2001: Vesmírná oddysea. Lidi jako je Elon kosmonautika moc potřebuje. Má nadhled a dokáže se na věc dívat i romanticky, nejen suše vědecky. Skvělá animace.

        • Filip napsal:

          Kdyby jste četl knihu o Elonovi, tak víte že zdaleka není takový jak si myslíte, ale horší…

  25. Richard Molek napsal:

    S napětím vyhlížím..

  26. kitka napsal:

    viem, že sa nemôžeme dočkať zajtrajšieho veľkého úspechu a ja sa teším na pána Dušana, ktorý nás určite poteší svojimi vedomosťami a jeho neskutočným dojatím nad úspechom a to želám všetkým nám. Nedá mi však pripomenúť, že v týchto dňoch prebieha príprava ďalšieho štartu, video na youtube nám práve poskytla NASA…

  27. David Castek napsal:

    Restaurace V Ruthardce Kutna Hora – jsme s vami. Mnohokrat dekujeme Dusane co pro nas, pro nadsence kosmonautiky delate. Palec nahoru

  28. David Castek napsal:

    Jen tak pro zajimavost: rostova kormidla pouzitych F9 jsou taktez z Titanu jako centralni stupen?
    Na kolik je slozite z hlediska pristani ukocirovat tri prvni stupne najednou oproti klasickemu pristani pouze jednoho prvniho stupne?

    • Dušan Majer napsal:

      Nikoliv, na bočních stupních jsou titanová kormidla, zatímco centrální stupeň bude mít starší hliníkový typ.
      Každý stupeň si přistání řídí sám, takže pro SpaceX samotné přistání není o moc složitější.

  29. Sojkin napsal:

    Možná náhoda, ale tím skafandrem se vynesení Roadsteru do vesmíru jeví daleko více jako odkaz na film Heavy metal, konkrétně na úvodní scénu… 🙂

  30. maro napsal:

    Nejlepší komentář 🙂 :
    Wait Wait!!!! I meant I wanted my Tesla delivered to Mars, Nebraska!!!

  31. Vladimír Todt napsal:

    Kolik si má připravit monitorů na přistání? Abych viděl všechny 3 stupně + celkový pohled. 4? 😀

    Jsem zvědav jak to budou přepínat. Bude to chtít zkušeného režiséra.

    • Dušan Majer napsal:

      To jsem taky hodně zvědavý.

    • Magy napsal:

      Nemyslim, ze pristavanie stupnov bude naraz, bude postupne. Takze nebude treba riesit viac monitorov. Najprv odpadnu bocne stupne, a pristanu zhruba po tom, ako sa oddeli posledny nosic, bude nasledovat pristatie prvych nosicov na pevninu a nasledne aj pristatie posledneho nosica na plosinu OCISLY.

      • Vladimír Todt napsal:

        Takže rozestupy mezi přistáním boosterů na pevnině jsou ve skutečnosti z režijních důvodů. 😉

      • Vladimír Todt napsal:

        Tak a a je to oficiálně. „Režisér“ se s přepínáním kamer drobet zapotí. Oba boční stupně přistanou na pevnině současně a centrální na OCISLY přistane o 21 s později. 😀

  32. David Částek napsal:

    Bude to velike, a popravde receno, tolik let cekame na FH a zitra je to tu! Neskutecny! 3+1 monitory dobry napad, ale vzhledem k tomu ze od raketoplanu uplynula uz nejaka doba jsem si jist ze vznikne ElonX dokument, kde bude pohled i z tech kamer o kterych nemame tuseni ze leti taky. No tesime se MOC!

  33. Vladimír Podivínský napsal:

    Nejde mě komentovat na ElonX, Tak se zeptám tady. Ten model autíčka co je na přístrojové desce elektromobilů, nebude to taková ta kravina co ma poletovat v kokpitu ve stavu beztíže?

  34. Schabi napsal:

    Tohle bude asi nejdražší reklama na světě. 🙂

  35. Vladimír Todt napsal:

    A jste připraveni na několika hodinový přenos, případně přenos s x hodinovou pauzou?

    Start a přistání 1. stupňů bude 1. fáze. Po 6 hodinách na oběžné dráze kolem Země bude další zážeh 2. stupně s finálním vystřelením auta na dráhu mezi Zemí a Marsem. Tak abychonm se dopředu vyspali a počítali, že zítra budemem mít jen kratší spánek nebo klidně i 8 hodinový noční online přenos minimálně od SpaceX. 🙂

  36. Jansa Jaroslav napsal:

    Rád bych věděl jestli má každá kamera své napájení nebo má Tesla v autě své baterie jakoby pro jízdu, v tom případě vydrží hodně dlouho i když kamery nemusí běžet nepřetržitě ale jen pro potřeby týmu SpaceX. Také se asi bude testovat kosmický skafandr, jistě bude mít uvnitř různá čidla či se jedná jen o reklamu? Držme palce ať to dají na první okno.

    • Honza napsal:

      Baterie Tesly pro jízdu na tom autě určitě nebudou. To by byla první věc, která by ve vakuu šla do kopru, pokud by při tom nezlikvidovala auto i s hadronautem.

    • Vojta napsal:

      Baterie Tesly nejsou stavěné na provoz ve vakuu. Pokud chtějí přijímat obraz a telemetrii, nejspíš je nahradili bateriemi z Dragonu nebo Falconu. Centrální napájení a komunikaci asi mít budou. Dělat to pro každou kameru extra se nevyplatí.

  37. PetrP napsal:

    Tak dlouho na něj čekám a zrovna zákon schválnosti, v době startu nebudu mít možnost sledovat přenos. Je to snad poprvé, co bych opravdu uvítal odklad 😀

  38. Alešek napsal:

    Elonovi fandím s raketami i s elektromobily. Snad to dneska neskončí pořádnou explozí. I tak jsou ve SpaceX borci, za to co už dokázali. Hezky je to vidět třeba tady: https://www.elektrina.cz/spacex-infografika-o-raketach-falcon-9-falcon-heavy-i-bfr-kosmicka-lod I když tam taky nezmiňují všechno.

  39. ripo napsal:

    pod autem je logo spacex pripominajici kriz na vyobrazeni rakve 😀

  40. gg napsal:

    https://twitter.com/jeff_foust/status/960630695788990465

    „Musk: we kind of tabled Crew Dragon on Falcon Heavy (including the cislunar mission announced last Feb.) and focus our energies on BFR.“

    Koukám, že vesmírné závody se přiostřují! 🙂 Jen tak dál…

  41. frank napsal:

    No jednou to bude zajímavý historický artefakt, bylo by asi zajímavé vědet, jestli bude Korporace Space X prskat, až někdy v roce 2118 to auto někdo ukradne z jeho dráhy do sbírky nějakého biliardáře :).
    Taky by mě zajímalo jestli nakonec Muskk pošle do kosmu i auto-myčku 🙂

    Každopádně ZZ top měli v roce 1985 pravdu, auta do vesmíru patří…

    • Dušan Majer napsal:

      Musk říkal, že kdo si to auto dokáže chytit, tomu bude patřit. 🙂

      • frank napsal:

        za 100 let to bude asi úplně jiné vedení, ledaže by se Musk pomalu inspiroval příběhem Robinette Broadheada

    • otaznick napsal:

      Tenhle klip mám rád. Myslím, že označit muskonauta Rough Boy by bylo ještě lepší než Spaceman (ten mě evokuje i písničku od Babylon Zoo). 🙂
      Škoda jen, že nemá kryt vlastní „superdraky“, aby se mohla Tesla při případném selhání vrátit zpět na Zem.
      Moc bych si dnes přál start, ale vzhledem k dosavadním odkladům tomu dávám tak maximálně 20 %.

Zanechte komentář