Boční stupeň Falconu Heavy vystaven na Floridě

Stupeň, který poprvé letěl na zásobovací misi CRS-9 a později byl upraven na boční stupeň pro premiérový let rakety Falcon Heavy byl včera převezen před návštěvnické středisko Kennedyho vesmírného střediska, kde bude k vidění až do příštího úterý. Návštěvníkům se tak naskytla unikátní možnost pořídit extrémně podrobné snímky tohoto stupně. Za zmínku stojí, že stupeň uvidí i účastníci úterního recepce Národní vesmírné rady. V dnešním článku Vám přinášíme video záznam přímo z místa a také několik fotek. Další kvalitní fotky najdete v albu, které na Flickr nahrál John Rumpf.

Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.

Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Na snímcích je dobře vidět titanová kormidla, kterými byly boční stupně vybaveny.

Na snímcích je dobře vidět titanová kormidla, kterými byly boční stupně vybaveny.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/

Stupeň je ještě krásně zašedlý.

Stupeň je ještě krásně zašedlý.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Stupeň je umístěn na transportéru OTS, který dříve sloužil k převozu raketoplánů.

Stupeň je umístěn na transportéru OTS, který dříve sloužil k převozu raketoplánů.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Nový exponát je umístěn před sestavou pomocných motorů a externí nádrže z raketoplánu.

Nový exponát je umístěn před sestavou pomocných motorů a externí nádrže z raketoplánu.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.

Boční stupeň premiérového Falconu Heavy.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Transportér OTS nyní patří SpaceX.

Transportér OTS nyní patří SpaceX.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Vše doplňuje informační panel.

Vše doplňuje informační panel.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c4b2476e3afeaeaaf7818a729b372412&oe=5B148E85
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…b5e95eb2af22a6af1a8fb0fd78ab3fb6&oe=5B1B59A3
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…fb7df7ed7d6745375fc9a91e0d3ee85f&oe=5B20BC11
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…2f3cc53b0e437cc3205f91b335a8b19b&oe=5B1BE16F
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c4c2b7ff5889ac4d5d9a2b160f099cc9&oe=5B2478EE
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…768993985a0a9aa69806d0edb1d720d4&oe=5B10A8CD
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…d23ae9816093e70fc37f4038aaae21d4&oe=5B16C6EA
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…47b09899dded76a7b90c3a52ba2f0b74&oe=5B21AA86
https://forum.nasaspaceflight.com/…action=dlattach;topic=44376.0;attach=1478374;image

Boční stupeň Falconu Heavy vystaven na Floridě, 5.0 out of 5 based on 20 ratings
Pin It
(Visited 3 631 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (20 votes cast)
(Visited 3 631 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


46 komentářů ke článku “Boční stupeň Falconu Heavy vystaven na Floridě”

  1. Petr Šída napsal:

    Tohle by bylo důstojné místo pro stroj, který se z vesmíru vrátil již dvakrát

    Překvapila mě velikost SRB, jsou v podstatě stejné velké, to že je první stupeň Falconu poradny macek si člověk uvědomí, když u něj vidí lidí, ale pro SRB to srovnání schází

  2. Jirka Hadač napsal:

    Mám dotaz a sám o tom teď přemýšlím a nemám jednoznačnou odpověď. Zuma provedla 17 přistání v řadě. Stupně 23 a 25 FH 18 a 19. Centrálnímu stupni došla zápalná směs a roztříštil se o hladinu. Zahájil přistávácí zážeh, ale nedosedal, protože nedošlo k závěrečné úpravě trajektorie, tj, nenavedl se nad plošinu. Byla či nebyla řada 19 přistání v řadě přerušena. Stejně si ale myslím, že byla přerušena, a začne se počítání od jedničky.
    Nádherné fotky, mimochodem, abych se přidržel tématu článku. To aby si člověk vzal několikaletou dovolenou, aby neustále viděl ty novovosti a zajímavé věci, které jsou k shlédnutí v KSC. 🙂

    • Dušan Majer napsal:

      Férově je potřeba říct, že se přistání nepodařilo a tak se zase začne od jedničky.

      • Android napsal:

        F9 a FH bych považoval za odlišné stroje se samostatnou statistikou.
        Zrovna střední stupeň má dost modifikací od stad. F9. a má odlišnou letovou obálku narozdíl od F9.

        Osobně mi je jedno jestli se naruší nějaká statistika nebo ne. Neříkám to na její obhajobu. Počítání úspěšnosti přistání podle mne má být odděleno dle typu rakety.

        • Dušan Majer napsal:

          To máte sice pravdu, ale pokud se bavíme o řadě úspěšných přistání, tak tam ta statistika byla přerušena. Ale plně souhlasím, že o statistiku tolik nejde.

        • Libor Adamcik napsal:

          Jednalo se o stale o misi nanecisto. Podle takove logiky by se pocitani prerusilo pri kazdem testu nove technologie i suborbitalnich testech.

      • vladimir napsal:

        Mam taku otazku, uz sa vie co bolo presnou pricinou ubytku paliva? ci to bolo sposobene upravou pre FH, cize by za normalnych okolnosti dokazal pristat, alebo sa jednalo o chybu ktora by sa prejavila aj pri pouziti na F9?

        • Dušan Majer napsal:

          Nešlo o nedostatek paliva, tedy leteckého petroleje ani okysličovadla, tedy kapalného kyslíku, ale o nedostatek zápalné směsi TEA-TEB. Došla kvůli tomu, že boční motory centrálního stupně prováděly více zážehů, než na kolik měly zápalné směsi. Ano, je to trochu hloupá chyba, ale zase se dá snadno a rychle opravit.

  3. Jirka Hadač napsal:

    Mimochodem, díval jsem se, a na některých záběrech je ten booster skoro nerozlišitelný od Electronu v hangáru.

  4. Magy napsal:

    Trochu ma prekvapuje, ze na tom stupni len tak ponechali titanove kormidla. Kazdy jeden totiz stoji slusne prachy a vzhladom na huzevnatost titanu su mnohonasobne pouzitelne, na rozdiel od starych hlinikovych. Samozrejme, na kazdom starte Faconu SpaceX zarobi tak ci tak, ale na druhej strane, desiatky tisic $ nelezia len tak na zemi a titan nie je z tych materialov, co sa daju lahko zohnat…

    • Dušan Majer napsal:

      Třeba je časem na exponátu nahradí za maketu. 😉

      • Magy napsal:

        Snad ano, lebo sam Musk na svojom twitteri potvrdil, ze „New titanium grid fins worked even better than expected. Should be capable of an indefinite number of flights with no service“. Niekde citam ze jedno kormidlo stoji cez $10k, inde ze medzi 50-100k… Tak mi vobec nedava zmysel ich tam nechavat.

        • Martin Krupicka napsal:

          Titan jako kov není nijak zásadně drahý, řekněme $25/kg. Drahé jsou výrobky z něj, protože je strašně obtížně opracovatelný. Takže ukradené kormidlo by byla škoda, ale jediné, co s ním lze v domácích podmínkách dělat je pověsit jej na stěnu.
          Nebo ho odvézt do Texasu a udělat z něj velice frajerskou mřížku na gril.

    • Petr Šída napsal:

      Já jsem to pochopil tak, že bude vystaveny do utěrky a pak hurá do hangáru

      Pokud by jej vystavili natrvalo, tak tam jistě originály nezůstanou

    • Samo2 napsal:

      Mám dojem že tam nejak extra dlho nezostane, typujem niečo málo cez mesiac (ak ho nevyložia) predsa len je na OTS a ten SpaceX na Floride potrebuje koncom marca/začiatkom apríla poletí Bangabandhu-1 a CRS-14 kde zatiaľ sa zdá že prebehne záchrana 🙂

  5. Petr Novák napsal:

    Zdravím,mohu se zeptat proč je na spodní straně stupně rozdělení kde je jedna část extrémně začernalá a pak najednou linie a následuje vcelku čistá?

    • Magy napsal:

      Tam, kde to je ciste, bol povrch rakety zakryty sklopenymi nohami. Tie sa odklopili az v zaverecnej faze pristavania.

    • Dušan Majer napsal:

      Je to na všech zachráněných stupních. Saze se totiž neusazují v místě, kde je pod povrchem nádrž s kapalným kyslíkem. Ta je studená a protože není dokonale izolovaná, ochlazuje i stěnu rakety. na chladné stěně kondenzuje vzdušná vlhkost, která zde může vytvořit i námrazu. Saze se spalin tak ulpí jen na vodních kapkách nebo na ledu – oba typy se chvěním a náporem vzduchu oklepou pryč a proto na stěnách nezůstávají saze. Udrží se jen tam, kde je stěna rakety teplejší – dole je nádrž s leteckým petrolejem a nahoře, kde už je kyslíková nádrž prázdná a tudíž nechladí.

  6. Libor Adamcik napsal:

    Cetl jsem clanek kde bylo napsano ze podle konkurence by se prvni stupen musel pouzit nejmene 10x aby se vyplatilo jej nezahazovat a nevyrobit pokazde novy. Tak teda vyplati se to, nebo to SpaceX dotuje nez bude mit block 5, kde se s desetinasobnou znovupouzitelnosti pocita? Nebo konkutence je az rak moc vedle?

    • Petr Šída napsal:

      Berte to takhle, každý znovu používaný stupeň není třeba vyrábět, takže neblokuje výrobní linku a jistě jeho repas nestojí to co nový

      Takže pokud je kapacita linky okolo 12 stupňů za rok a loni z 18 letů šlo o 5 znovupoužití, tak je ta matematika docela jasná

      Vyjádření konkurence bych nebral jako relevantní, to je jako kdyby Toyota řešila cenovou politiku škody

      • boris napsal:

        “ jistě jeho repas nestojí to co nový“

        to nevies a netreba zabudat, ze ta raketa je komplikovanejsia ako keby sa o zachranu nepokusali
        tiez by stacila mensia raketa min. o 1/3 na tie naklady aj s tym treba pocitat, ved namiesto 9 motorov by stacilo 6, mensie nadrze = lacnejsie nadrze, ziadne kormidla, ziadne nohy, ziadna plosina, jednoduchsi navrh rakety,….

        takze nieje to jednoduche povedat ci sa to vyplati
        spacex ma momentalne dostatocny cashflow vdaka prisunu od vlady usa a tiez zaujmu investorov, takze moze kludne skryto dotovat komercne starty, tym padom ziskali zakazky za ktore dostali zaplatene zalohy,…
        ci je to zivotaschopne sa ukaze az po par rokoch, ked uz investori budu chciet vidiet navratnost svojich investicii a ked aj vlada bude chciet ceny porovnatelne s tymi ktore dostavaju komercni zakaznici, samozrejme s prihliadnutim na urcite specifika, to je jasne

        • Petr Šída napsal:

          To si myslím je jisté, a stavět jinou menší raketu pro menší náklady je nesmysl

          Už jenom co stojí motory, u kterých se ví, že zvládnou bez zásahu běžet několikanásobek potřebné doby

        • boris napsal:

          lenze je rozdiel ci musis dat do rakety 9 motorov alebo by stacilo 5-6, k tomu mensie nadrze, lahsie konstrukcia,….

          a iste to nieje, to ze nieco tvrdi musk nemusi znameta, ze to tak je

          musk uz toho nakecal, ako bude zlava 1/3 z ceny a pritom zatial je zlava minimalna a rozdiel je len v tom, ze ten satelit vynesu skor ak niekto kyvne na pouzity stupen

        • Dušan Majer napsal:

          Pokud se nepletu, tak Musk neříkal, že sleva na třetinu bude hned. Postupně se k té ceně dostanou, ale zatím se celý systém teprve rozbíhá.

        • Petr Šída napsal:

          No jasně, mít dvě různé rakety je mnohem levnější… tomu snad nevěříte

          opravdu nevím co je logického na tom, že zahodit 5-6 motorů by mělo být levnější, než s 9 přistát a s minimálním servisem je znovu použít

          a není důležitá cena pro konečného zákazníka, ale cena pro firmu, podle ní se počítá zisk

          a ještě znovu, argument výrobní linky, pokud nebudete zachraňovat, musíte navýšit její kapacitu a to stojí hodně, totéž jak pro stupně, tak pro motory, když je budete zahazovat, musíte jich vyrobit mnohonásobně více

    • Dušan Majer napsal:

      Náklady na opakované použití prvního stupně jsou výrazně nižší než polovina ceny stupně nového a do budoucna to bude ještě výhodnější.

  7. Vladimír Podivínský napsal:

    Máme boční stupně FH, centrální stupeň skončil v moři, ale někde na fóru jsem četl že mají ještě jeden centrální stupeň, na nějakém vrakovišti, který už tam není. Myslíte že se dočkáme vystavení FH?

Zanechte komentář