Falcon Heavy byl sklopen

Jak jsme Vás již před několika hodinami informovali v krátké zprávě, dnes se SpaceX o statický zážeh nové rakety Falcon Heavy nepokusí. Včera se podařilo poprvé v historii tuto raketu natankovat, ale ke statickému zážehu již nedošlo. Šestihodinové okno pro zážeh tak bylo odvoláno už na začátku. Očekávalo se, že další možnost k zážehu přijde dnes, ale SpaceX se rozhodla ještě počkat. Během noci byl navíc Falcon Heavy na rampě 39A sklopen do horizontální polohy. Neoficiálně se hovoří o tom, že by se SpaceX mohla o zážeh pokusit v noci ze soboty na neděli mezi 23:00 a 4:00 našeho času.

Noční sklápění Falconu Heavy.

Noční sklápění Falconu Heavy.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com

To, že je Falcon Heavy sklopený není nic neobvyklého a rozhodně to nutně neznamená, že se na něm něco opravuje. Je totiž možné, že jde jen o kontrolu systémů, aby si mohli pracovníci ověřit výsledky měření, které se jim včera nemusely zdát. Falcon totiž na rampě nemá žádnou obslužnou věž, jakou známe třeba od Sojuzů – konstrukce vedle rampy bude sloužit jen k nastupování astronautů. Pokud tedy SpaceX chce provést inspekci skoro 70 metrů vysoké rakety, musí ji sklopit, aby se dostali ke všem systémům.

Pořád musíme mít na paměti, že i když má SpaceX mnoho zkušeností s přípravami Falconů 9 na start, u Falconu Heavy je potřeba se všechno učit znovu. Některé procesy fungují u této rakety jinak a vyžadují tedy odlišný přístup. Když k tomu přidáme naprosto logickou opatrnost související s prvním startem, je logické, že SpaceX nechce nic uspěchat.

Sklopený Falcon Heavy vyfocený dnes ráno místního času.

Sklopený Falcon Heavy vyfocený dnes ráno místního času.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

EDIT 20:33
Inspekce rakety ve sklopeném stavu byla rychlá – nosič se již opět zvedá do vztyčené polohy.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.flickr.com/
https://twitter.com/cbs_spacenews/status/951820669204992002

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/5/4632/27862051489_9843f8a934_k.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44376.0;attach=1469743;image
https://pbs.twimg.com/media/DTWL19KUQAUls5l.jpg:large

Falcon Heavy byl sklopen, 5.0 out of 5 based on 26 ratings
Pin It
(Visited 5 094 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (26 votes cast)
(Visited 5 094 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


36 komentářů ke článku “Falcon Heavy byl sklopen”

  1. HnD napsal:

    Teda já jsem napnutej jak kšandy …

  2. vendelin napsal:

    už to herdek zapalte

  3. Jirka Hadač napsal:

    Kdyby ten stupeň v rámci renovace znova nebílili, mohlo to sklápění být jako černoši v tunelu 🙂 nebo jako přistání Zumy, s vypnutými motory to byla hezká černá barva.
    Je prostě možné, že se chtějí podívat na ten problem s těmi čelistmi.

  4. maro napsal:

    Testovat, testovat, testovat. Rychle, efektivně, důkladně. Takhle to prostě má vypadat. Tohle je výhoda soukromé společnosti, která si ohlídá, aby se neplýtvalo časem, ale současně i to, aby se nic neuspěchalo. Žádné politické rozhodnutí s nima nehne, vůbec je nemusí zajímat. Dokud technika neřekne, že je všechno jak má, tak se prostě neletí. Obrovská výhoda proti státní instituci, která realizuje „společenskou objednávku“ a musí čelit tlaku všemožných politiků a státních úředníků, jejichž pracovní místa ani platy nejsou případným krachem ohrožena, ale na úspěchu se rádi přiživí.

    • M_M napsal:

      Říká se, že státní přerozdělování je zhruba stejné, jako když děláte transfúzi z levé ruky do pravé a půlku krve při tom vybryndáte na zem.

      • mireko napsal:

        Skvélé přirovnání. Možná ještě navíc z té poloviny, která doteče, jí část skončí v ruce někoho jiného:)

    • KarelTv napsal:

      S tím plýtvání časem souhlasím, s uspěcháním je to složitější, jak najít tu správnou hranici kdy je to uspěchané a kdy už ne, zvlášť když jste pod tlakem.

  5. Ledna napsal:

    Jak kontrolujou tu raketu, to tam maji nejaka servisni dvirka?

  6. ventYl napsal:

    One, ma napadlo. Zachovali sa nejake info o tom, ako vyzeral prvy WDR pre povodny Falcon 9? Je to predsalen fundamentalne ta ista rodina rakiet, mozno by sa nasli nejake paralely.

  7. chello napsal:

    Zajímalo by mě k jakým změnám došlo u vozidla Orbiter Transporter System (OTS). Jak to asi vypadá s takto dlouhým a hlavně širkým nákladem než je OTS samotný ?

    • Dušan Majer napsal:

      U OTS se pouze přidělala konstrukce pro uchycení prvních stupňů. Průměr prvního stupně je lehce přes tři a půl metru, což je méně než šířka OTS.

      • chello napsal:

        Měl jsem dojem, že Falcon 9 Heavy bude výrazná hmotnost navíc pro OTS ale teď je mi jasné, že ta hmotnost 1500 tun je v natankovaném stavu což je až na TELu. Našel jsem, že Raketoplán-Orbiter měl 90tun ale pro falcon, že by byla hmotnost neveřejná ? A ta konstrukce nad OTS je pouze pod centrálním stupněm nebo je nutné hmotnost roznášet i do postraních stupňů ?

  8. Milos napsal:

    Mozno si Elon zabudol doklady v aute.
    Dufam, ze to nebude nic vazne.

  9. Jozef napsal:

    Priatelia prosím o jedno vysvetlenie. Rozumiem dôvodom prečo má samotný štart rakety určené časové okno. Ale nerozumiem tomu prečo ma aj staticky zažih motorov určené svoje okno. Ďakujem.

    • Vendelin napsal:

      Take by me to zajimalo, jedine co me napada je bezpecnost letoveho provozu v pripade havarie

    • Vlastimil Pospíchal napsal:

      Je to cvičení se vším všudy. Testuje se nejen technika, ale i komunikace mezi lidmi.

    • Tomáš napsal:

      Jednoducho pre to ze pri tom statickom starte je vsetko na chlp rovnake ako pri klasickom starte akurat ze motory po chvili zhasnu a raketa ostane na zemi. A na to potrebuju mat najatych externych pracovnikov, obsluhu ramp a neviem co vsetko mozneee

    • Dušan Majer napsal:

      To, co napsali ostatní je pravda. Já jen doplním, že jsme na tuto otázku odpověděli v tomto článku (kde najdete odpovědi i na další časté otázky). Konkrétně jsme napsali: Mnoho dotazů bývá také kolem časového okna pro statický zážeh. Tento výraz mají lidé spojený většinou se startem, ale i u zážehu má své opodstatnění i když se nikam neletí. Jak jsme si popsali níže, statický zážeh (a WDR) je vlastně taková simulace startu a k tomu SpaceX potřebuje součinnost s obsluhou kosmodromu. Stejně tak jsou vždy v okolí rampy omezené průjezdy po některých silnicích, upravují se trasy vyhlídkových autobusů a podobně. Je tedy jasné, že z těchto důvodů SpaceX musí definovat rozumně dlouhé období, ve kterém se o zážeh pokusí.

  10. Vendelin napsal:

    Ti mi davaj zabrat. To je jak kdyz detem rozdupou hrad z pisku 🙂

  11. Filip Šrámek napsal:

    Co je důležitější volby nebo Falcon Heavy.

  12. Yamato napsal:

    Dnes sa z Falcona dymilo, dalsi WDR. Hadam do zajtra uz vychytaju vsetky muchy.

Zanechte komentář