Použitý stupeň i Dragon poletí z opravené rampy

Když se ve středu ve 21 hodin našeho času na Floridě zapálily motory rakety Falcon 9, šlo o neklamnou známku toho, že už nám na dveře ťuká další start v podání SpaceX. Tento však bude ještě zajímavější – vůbec poprvé totiž NASA souhlasila s tím, aby Dragon vynášela raketa Falcon s již jednou použitým prvním stupněm, jedná se o druhou misi, na kterou poletí již jednou použitá přetlaková kabina lodi Dragon a aby toho nebylo málo, tak se navíc poletí z rampy 40, která byla více než rok a čtvrt mimo provoz.

Už před několika dny se objevila informace, že první stupeň Falconu je evidentně zašedlý a je na něm vidět, že už jednou letěl do vesmíru. To je novinka, protože při minulých třech misích, na které letěl již jednou použitý stupeň se vždy SpaceX snažila jej dokonale vyčistit a natřít. Zašednutí od sazí je vidět i na poměrně nekvalitních fotkách, které pořídili diváci v okolí na poměrně velkou vzdálenost.

Statický zážeh Falconu 9 před misí SpaceX CRS-13

Statický zážeh Falconu 9 před misí SpaceX CRS-13
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

K zážehu mělo dojít už před pár dny, ale firma jej několikrát odložila. Včera se však vstříc rampě vydal Falcon bez Dragonu a zdálo se, že je vše na dobré cestě. Okno pro statický zážeh se otevřelo ve středu v 16:00 našeho času a mělo trvat 12 hodin. Jelikož šlo o první statický zážeh na rampě, která po nehodě z prvního září 2016 prošla generální opravou, očekávalo se, že se zážeh několikrát posune, k čemuž i došlo.

Statický zážeh je vyvrcholením předstartovní přípravy každé mise SpaceX. Technici před ním provádí stejné úkony jako při skutečném startu včetně tankování nádrží a kontrolují správnou funkci systémů. Ve 21 hodin našeho času se devět motorů Merlin na prvním stupni zapálilo a počítače zatím sbíraly informace z mnoha senzorů. SpaceX o pár minut později (po zběžné kontrole nasbíraných dat) oznámila, že zážeh byl úspěšný. V tweetu bylo uvedeno i to, že tajemná mise Zuma odstartuje na začátku ledna z rampy 40. To znamená, že rampa 39A je nyní plně k dispozici premiérovému Falconu Heavy!

Zážeh samotný jsme neměli možnost sledovat živě – portál spaceflightnow, který poskytoval přímé přenosy ze zážehů na nedaleké rampě 39A totiž na rampu 40 nevidí a tak jsme byli odkázáni jen na textové zprávy od svědků přímo na místě a na jejich fotografie. SpaceX se zatím pustila do odčerpávání paliva a sklopení rakety do horizontální polohy, aby mohl být Falcon převezen do montážní haly, kde k němu bude připojen náklad v podobě lodi Dragon.

Třetího června 2017 startoval první stupeň číslo 35 poprvé a vynášel komickou loď Dragon na misi SpaceX CRS-11.

Třetího června 2017 startoval první stupeň číslo 35 poprvé a vynášel komickou loď Dragon na misi SpaceX CRS-11.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Jak již zaznělo v úvodu článku, tato mise je ve znamení opakovaného používání. První stupeň rakety má výrobní číslo 35 a do vesmíru letěl 3. června letošního roku, kdy vynášel zásobovací misi SpaceX CRS-11 vstříc mezinárodní vesmírné stanici a následně měkce přistál na pevnině. Pro SpaceX půjde již o čtvrtou misi s použitým prvním stupněm (minulé byly SES-10, BulgariaSat-1SES-11), ale NASA se až doposud stavěla k opakovanému používání stupňů zdrženlivě a opatrně. Výsledky získané při opakovaném používání však agenturu přesvědčily a aktuální mise SpaceX CRS-13 je tak prvním případem, kdy NASA souhlasila s využitím použitého prvního stupně.

Přetlaková kabina, tedy základní kostra lodi Dragon pro aktuální misi už také ve vesmíru byla – v dubnu 2015 v rámci mise CRS-6 byla po dobu 33 dní a 20 hodin připojena ke staničnímu modulu Harmony. Dragon tehdy na ISS dovezl 2015 kg nákladu a od stanice pak odvezl 1370 kg materiálu, který tvořily hlavně výsledky vědeckých experimentů. Aktuální mise je druhá, při které letí již jednou použitý Dragon. Premiéru si opakovaně použitý Dragon odbyl v rámci již zmíněné mise CRS-11 letos v červnu. NASA to tehdy brala jako technologickou zkoušku, na základě které se měla rozhodnout, zda bude souhlasit s dalším znovupoužíváním Dragonů.

V dubnu 2015 pobýval u ISS Dragon v rámci mise SpaceX CRS-6. Jeho přetlaková kabina se nyní ke stanici vrátí.

V dubnu 2015 pobýval u ISS Dragon v rámci mise SpaceX CRS-6. Jeho přetlaková kabina se nyní ke stanici vrátí.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Aby měla na rozmýšlení dostatek času, měla být mise CRS-12 ještě s novým Dragonem a pokud budou zkušenosti z mise CRS-11 pozitivní, bude NASA souhlasit s tím, aby i další mise použité obsloužily Dragony. A jelikož na misi CRS-13 letí použitá loď, je jasné, jak vyhodnocování výsledků dopadlo. Důvody, proč chce SpaceX opakovaně používat Dragony jsou jednoduché. Jednak jsou tyto lodě od začátku stavěné na opakované používání, ale hlavně se firmě uvolní ruce a výrobní kapacity, aby se mohla věnovat druhé generaci Dragonů, které budou vozit i lidské posádky. Svou roli hrají i finanční úspory. U mise CRS-11 sice k žádným úsporám nedošlo, protože firma vše důkladně kontrolovala, aby měla stoprocentní jistotu, ale u dalších misí se již úspory očekávat dají.

Ale pojďme k aktuální misi. V útrobách Dragonu je již uložena velká část nákladu, který má být dopraven na stanici a jako obvykle může dojít pár hodin před startem k uložení časově citlivého nákladu. Loď bude v dalších dnech připojena k hornímu stupni Falconu a po nezbytných kontrolách se nosič vydá na rampu 40. Start je momentálně plánován na 12. prosince v 17:45 našeho času. Zde jen krátká odbočka – rádi bychom tento start vysílali živě a s českým komentářem, ale aktuální termín se nám vůbec nehodí. Pokud by se tedy startovalo 12. prosince, nemohli bychom start komentovat. Záložním termínem startu je zatím 13. prosinec, který nám již vyhovuje o poznání více.

Diagram startu Falconu 9 s přistáním prvního stupně na pevnině.

Diagram startu Falconu 9 s přistáním prvního stupně na pevnině.
Zdroj: https://i.imgur.com

Po zapálení devíti motorů Merlin nabere Falcon 9 směr nad Atlantik a po necelých dvou a půl minutách letu se oddělí jeho první stupeň. Zatímco horní stupeň bude s lodí Dragon uhánět na oběžnou dráhu, první stupeň zapálí motory proti směru letu a zamíří zpět na floridské východní pobřeží. Zhruba osm minut po startu by mělo dojít k přistání stupně na pevninské rampě LZ-1.

Horní stupeň by měl jen o pár sekund později vypnout svůj jediný motor a o chvíli později dojde k oddělení lodi Dragon, která rozvine své solární panely a začne pronásledovat Mezinárodní vesmírnou stanici. Zatím je otázkou, kdy Dragon u stanice zakotví, protože v prosinci bude kolem ISS docela živo. Už 14. prosince se totiž od stanice oddělí Sojuz MS-05, ve kterém se na Zemi vrátí Sergej Rjazanskij, Paolo Nespoli a Randolph Bresnik, kteří tak zakončí svůj 139 dní dlouhý pobyt na ISS.

Posádka Sojuzu MS-07 během pozemních příprav. Zleva Scott Tingle - Anton Škaplerov - Norišige Kanaj

Posádka Sojuzu MS-07 během pozemních příprav. Zleva Scott Tingle – Anton Škaplerov – Norišige Kanaj
Zdroj: https://i.imgur.com

Na stanici tak zůstane zárodek 54. dlouhodobé expedice, které bude velet Alexander Misurkin, kterému budou dělat společnost Mark Vande Hei a Joe Acaba. Jejich tři kolegové v Sojuzu MS-07 (Anton Škaplerov, Norišige Kanaj a Scott Tingle) odstartují z Bajkonuru 17. prosince a o dva dny později se spojí s orbitálním komplexem. NASA společně s mezinárodními partnery ctí bezpečnostní pravidlo, které zakazuje ve stejný den přílet nebo odlet dvou lodí. Z toho vyplývá poměrně omezený termín, kdy může Dragon startovat. Pokud dojde ke startu 12. prosince, měla by se loď ke stanici dostat 15. prosince. Posádka zachytí Dragon robotickou paží a pozemní středisko pak s Dragonem domanévruje k dokovacímu uzlu a na měsíc jej připojí ke stanici.

Vizualizace evropského přístroje Atmosphere Space Interactions Monitor (ASIM)

Vizualizace evropského přístroje Atmosphere Space Interactions Monitor (ASIM)
Zdroj: http://www.space.dtu.dk/

Posádka po několika hodinách zkontroluje těsnost spojení a otevře průlez do lodi. Dragon na stanici dopraví 3 439,2 kg nákladu v hermetizovaném prostoru – jako obvykle půjde o zásoby (490 kg), hardware pro výstupy do volného prostoru (165 kg), počítačové vybavení (5 kg) a vědecké experimenty (711 kg). Popisu nákladu se budeme věnovat v samostatném článku, ale už nyní můžeme prozradit, že v nehermetizované části budou uloženy dva důležité vědecké přístroje s celkovou hmotnosti 645 kg. Jde o Total and Spectral Solar Irradiance Sensor (TSIS) pro přesné měření množství Sluncem vyzařované energie a evropský přístroj Atmosphere Space Interactions Monitor (ASIM) pro sledování jevů v horních vrstvách atmosféry.

Pro SpaceX půjde v letošním roce již o 17. start a můžeme se dočkat jubilejního 20. úspěšného přistání z toho 16. v řadě a 8. na pevnině. V letošním roce bychom se však ještě mohli dočkat vypuštění Falconu 9 z Kalifornie, který vynese čtvrtou desítku družic Iridium. Závěr roku by navíc měl patřit premiérovému vývozu Falconu Heavy na floridskou rampu 39-A, kde bychom ještě letos měli vidět historicky první statický zážeh 27 motorů této obří rakety.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DQY5aJ_XcAEloGl.jpg:large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net…65f495eaddab1813844eaa390af3270c&oe=5A96B979
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…ee9c83ae0cddb524aff37bda4374133c&oe=5AD5CDAB
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…9c587dd7d1220100dfde0a0a4e82031d&oe=5A94FC05
https://i.imgur.com/D9BdO86.png
https://i.imgur.com/u1YcD4Z.jpg
http://www.space.dtu.dk/…/forskning/missioner/ASIM/ASIMonISSseenSideways.ashx?la=da

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

38 komentářů ke článku “Použitý stupeň i Dragon poletí z opravené rampy”

  1. Vašek napsal:

    Máte nějaké info o důvodech odkladu startu Falcon 9 na středu 13.prosince 11:24 EST? Jsme v Orlandu připraveni vyrazit sledovat start do Kennedyho centra a těšíme se.

  2. hansnasa napsal:

    Škoda jen,že raketoplán nestavěla SpaceX,možná bychom se dočkali záchrany všech částí Shuttlu a i finančně to nemusela být taková jak říkají,katastrofa.Dokáži si představit moduly z upravených ET,to by byla stanice.Jinak je mi líto,ale Falcon je jen taková srandovní sirka proti Shuttlu.Takhle si totiž představuji kosmickou loď.Snad až BFR to napraví,již se těším.

    • Vlastimil Pospíchal napsal:

      Kdyby se na centrální nádrž raketoplánu připevnil 4× Falcon 9, tak by to snad i létalo.

      • Vojta napsal:

        Ale jen v expendable verzi. Aby byly boostery recyklovatelné, tak bych hádal těch Falconů šest. Jejich druhé stupně by se schovaly to těla orbiteru a snad by to nějak vyšlo. Shuttle prostě zabila jeho velikost. Ze srovnání s Falconem 9 je vidět, jak šíleně megalomanský projekt to byl. Snad podobně neskončí BFR, ale pro tu by měli mít lepší obchodní model.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Měl jsem na mysli pouze první stupně Falconu 9. Jsou podobně vysoké jako SRB, ale mají poloviční tah, proto 4×. Nevýhodou by bylo dvojí palivo, což nás stejně čeká, pokud SLS bude mít boostery s motory F-1.

        Jsem zvědav, kdy začnou létat nějaké rakety na metan, který považuji za zajímavý kompromis mezi vodíkem a RP-1.

      • Vojta napsal:

        Aha, myslel jsem, že chcete nahradit celý pohonný systém, jako to chystá SpaceX s BFR. Nahrazením dvou relativně levných SRB čtyřmi boostery z F9 by si finančně asi moc nepomohli. Ale koncept je to zajímavý. Viděl jsem to realizované v KSP, i když ne se Shuttlem, ale s SLS.

      • jakubv napsal:

        pro SLS vypadá zatím co jsem pochopil pro Block 2 nejpravděpodobnější náhrada SRB za boostery, každý z 2x inovovaným F1 motorem a RP-1 palivem. Tím se dokáží dostat až na 150t na LEO.
        Otázka je, jak to pak vyjde cenově když je budou zahazovat a nerecyklovat…

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Zbývá ještě v SLS nahradit 4×RS-25 za 1×F-1 a můžeme kompletně natankovat RP-1/LOX.

        Jen je mi divné, že na to inženýři v NASA ještě nepřišli.

      • JakubV napsal:

        To nepomůže, protože RS-25 má větší specifický impuls a díky tomu bude centrální stupeň fungovat až na orbitu a zajistí dostatečnou nosnost.

  3. Snoopy Redakce napsal:

    Jsem zvědav, kdy se objeví podrobné info o detailech znovupoužitelnosti HW SpaceX.
    Konkrétně k Dragonu: vyměňuje se tepelný štít? Jaké úpravy se musí dělat na povrchu? Mění se něco ve vnitřní instalaci?…atd.
    NASA byla v případě shuttlu sdílnější. Jasně, jako vládní agentura „musela“.

  4. Radim napsal:

    Zaujala mě informace, že se Sojuz MS-07 připojí až za dva dny. Použil by se tedy nejpomaljší profil, je k tomu znám nějaký důvod?

  5. Vojta napsal:

    SpaceX ani NASA se třináctky evidentně nebojí.
    Zajímalo mě, jak daleko je silnice, po které jezdila auta i během zážehu a podle mapy je to jen 500 metrů. Řidiči v areálu KSC jsou evidentně otrlí jedinci. Škoda, že tam nepustili někoho z kamerou nebo aspoň ta loď, ze které natáčeli, nemohla blíž.

  6. Kamil napsal:

    Prozatímní vrchol kosmické recyklace

    • Tomáš Králik napsal:

      už len chýba niečo recyklované vrámci nákladu

    • Vojta napsal:

      Podle mě pořád drží rekord Shuttle. Tam sice zahazovali obrovskou nádrž, ale žádný motor ani součást orbiteru. Falcon 9 zahazuje celý horní stupeň s jedním Merlinem, Dragon zahazuje trunk se solárními panely a asi i nějakými přístroji. Navíc nevíme jistě, kolik procent Dragonu je původních. V článku opatrně píší jen o přetlakové kabině.
      U Shuttlu nezvládli údržbu z ekonomického hlediska a navíc to byl přehnaně velký stroj na drožkování na ISS. V tomto ohledu SpaceX nejspíš o několik délek vede.

      • gg napsal:

        „Podle mě pořád drží rekord Shuttle. Tam sice zahazovali obrovskou nádrž, ale žádný motor ani součást orbiteru.“

        Zahazoval také téměř vše z motorů SRB kromě osmimilimetrového ocelového plechu. 😉 Jinak ta nádrž vážila kolem třiceti tun, zatímco horní stupeň F9 váží asi pět tun a s krytem nákladu asi sedm tun. Tedy STS zahazoval přinejmenším asi čtyřikrát tolik materiálu.

      • Vojta napsal:

        Však měl taky více než čtyřikrát vyšší nosnost (celý orbiter počítám k užitečnému nákladu, když je na rozdíl od 2. stupně Falconu 9 využitelný, takže kolem 100 tun na LEO). Falcon 9 sice zachrání těžkou hlavní nádrž, ale přijde o složité zařízení jakým je motor druhého stupně.
        Je to věc názoru a dohadovat se o tom můžeme asi dlouho 😉

      • Bigbaz napsal:

        Ona ta tezka zachranena nadrz z Falconu obsahuje tech slozitych motoru hned 9.
        Takze zachrani 9 z 10 Merlinu, ktere na rakete jsou. A to rozhodne neni spatny vysledek.

      • Jirka Hadač Redakce napsal:

        Ono záleží, jak se to bere. Pravdu mate oba. Vojta s tím, že když zvážíš suchou váhu toho, co se zachrání (počítej I orbiter), tak shuttle. Když to budeš rozpočítávat na procenta, tak zase F9.
        A k tomu zachraňování/nezachraňování motorů u STS. On ten motor u SSSRB a obecně u SRB je se složitostí/cenou jinde než Merliny či dokonce RS-25. Takže odstřelení toho prodloužení trysky taky nikoho netrápilo.

      • gg napsal:

        „ale přijde o složité zařízení jakým je motor druhého stupně.“

        Ten motor je tak jednoduchý, že si za cenu jednoho motoru raketoplánu takových motorů koupíte aspoň padesát. A že orbiter počítáte do užitečného nákladu? No, to asi záleží na tom, k čemu ho chcete používat. Ve statistické většině orbitálních operací je vám orbiter k ničemu. Leda v porovnání s provozem Dragonu 2 na tom bude o něco příznivěji.

      • tyčka napsal:

        Když to nebyly lety k ISS nebo Miru tak byl orbiter jednoznačně užitečný náklad.
        A při letech k ISS – je užitečná hmotnost minimálně na úrovni hmotnosti návratové kapsle pro stejný počet lidí jako měl raketoplán.

      • gg napsal:

        „Když to nebyly lety k ISS nebo Miru tak byl orbiter jednoznačně užitečný náklad.“

        Spíš bych řekl, že při vynášení satelitů to bylo právě naopak.

      • maro napsal:

        Jenže u toho Schuttlu je nutné ke zbytečné zátěži připočíst křídla, obrovskou směrovku, mechanismy na ovládání těch křídel, mechanismy podvozků. Je toho strašně moc. Prakticky „balast“. Užitečného nákladu je málo.

      • Vojta napsal:

        To je jako byste od hmotnosti Dragonu odečítal padáky nebo Sojuzu servisní úsek. Kdyby se Dragon neodděloval od druhého stupně F9 a buď se i s ním vrátil nebo se dal nějak rozumně využít (třeba by na něm byly solární panely, pohon pro manévrování, zpětný zážeh nebo tak), rád bych ho započetl také.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Pokud by se druhý stupeň neoddělil od trunku, sestava by byla těžší o cca 4 tuny a zhoršilo by se tím manévrování. Pokud by druhý stupeň a trunk tvořily jeden celek, bylo by to narušením modularity, neboť družice a sondy trunk nemají.

        Pokud bychom nadále nepočítali se záchranou 2. stupně, tak by se mohl dělat ve více variantách dle potřeby – někdy se solárními panely, jindy s adaptérem pro vypouštění družic.

      • lvy napsal:

        No jo, ale cena te ET ve verzi SLW byla přes 75M $, takže je otázka jestli to lze hodnotit jak píšete.

  7. Peter P napsal:

    Pokud by se tedy startovalo 12. prosince, nemohli bychom start komentovat….no to by bola velka skoda 🙁

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.