Nový New Shepard poprvé letěl

Systém New Shepard absolvoval v letech 2015 a 2016 celkem pět startů, při kterých se vždy podařilo měkce přistát jak s pohonnou jednotkou, tak i s maketou kabiny pro astronauty. Bylo však jasné, že firma Blue Origin bude muset otestovat i pokročilou verzi kabiny, která bude odpovídat té, ve které poletí platící zákazníci. Včera proto přišla první zkouška kabiny, která dostala označení 2.0 a velmi potěšující je, že letový test byl úspěšný.

Ke startu došlo v 17:59 našeho času a kabina dosáhla výšky 98,27 km, pohonná jednotka vyletěla jen o trochu níže – do výšky 98,16 km. Nejvyšší rychlost při vzestupné fázi dosáhla Mach 2,94, při sestupu pak Mach 3,74. Od startu do přistání kabiny uplynulo 10 minut a 6 sekund, k otevření padáků došlo ve výšce 1970 metrů, přistávací zážeh pohonné jednotky nastal ve výšce 1132 metrů.

A čím se nová kabina liší od té staré – asi nejviditelnější změnou jsou velká panoramatická okna s rozměrem 73 × 109 cm. Kromě nich byla kabina 2.0 vybavena 12 komerčně/vědecky/edukačními experimenty a v křesle ležela pokusná figurína „Mannequin Skywalker“.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…topic=43723.0;attach=1463892;image

Nový New Shepard poprvé letěl, 5.0 out of 5 based on 23 ratings
Pin It
(Visited 3 650 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (23 votes cast)
(Visited 3 650 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


21 komentářů ke článku “Nový New Shepard poprvé letěl”

  1. Peter P napsal:

    Netusite nahodou ci bola pohonna jednotka systemu New Shepard nova, alebo to bola ta ista ktora uz letela v rokoch 2015 a 2016?

  2. JaGa napsal:

    Ty přistání pohonné jednotky zatím moc vychytaný nemají. Falcon by byl už rozbitý na hadry. Shepard má kliku, že si může za-viset nad přistávací plochou.

    98,27 km to stále není dost 🙂 Ale letěl bych ihned.

    • Dušan Majer napsal:

      Ono je to i tím, že NG má mnohem jednodušší letový profil než F9 – v podstatě jen nahoru a dolů s mnohem menším namáháním.

      • Jirka Hadač napsal:

        Malinko si rýpnu do Jeffa Bezose, protože přeci podle něj tam moc velký rozdíl není. 🙂
        Taky bych letěl, abych viděl, jak je Země kulatá. Ono je přeci jen jedna věc to vědět a druhá to vidět. To je něco jako jsem poprvé viděl ve svém dalekohledu Saturn. Jasně, vím, že má prstence, ale když jsem je v dalekohledu poprvé viděl, tak jsem poulil oči. Nádhera.

    • marian napsal:

      „98,27 km to stále není dost“
      Hehe, a koľko by ti bolo dosť? Na krátky suborbitálny výletík s bohovským výhľadom je to podľa mňa tak akurát. 🙂 A na číselné detailíky tipu – „wau som nad 100 km tak som podľa amerických pravidiel oficiálnym astronautom“ alebo „som o pár desiatok sekúnd dlhšie v stave beztiaže“ sa tu hrať nemusíme. 😉

      • vj napsal:

        100 km je mezinárodně uznaná hranice. Američané se dlouho drželi 50 mil.
        A ano, aspoň těch 100 km by to fakt chtělo, protože pro platící turisty je to asi dost důležité. Asi jako šplhat na nějakou horu, ale zůstat pod vrcholem…

        • marian napsal:

          Ja som ale nehovoril o oficiálne uznanej hranici vesmíru ale o pojme astronaut – definícia COSPARu neuznáva ako astronautov (kozmonautov) suborbitálnych výletníkov, aj ked sa dostanú nad 100 km. Muselo by ísť o orbitálny let. A napr. mne osobne ako platiacemu turistovi by to nevadilo či som vo výške 98, alebo 100 km, výhľad a zážitok by to boli predsa aj tak rovnaké. 😉

        • vj napsal:

          Jako astronauti jsou běžně označováni i ti, kteří ještě let neabsolvovali.

        • Karel napsal:

          Lidi ze Space Ship One dostali ty svoje „křídla“, i když měli podobný 100km skok.
          A orbitální let ani nejde udělat ve 100km výšce, na to je potřeba minimálně 150km. Ta 100km hranice je odvozená od toho, že letadlo cca v této výšce by muselo vyvinout orbitální rychlost, aby mělo dostatečný vztlak. Ale objekt bez pohonu s orbitální rychlostí by se třením o atmosféru zpomalil natolik, že by nedokončil ani jeden oblet.

      • Kamil napsal:

        „dost“ je jedině dosažení oběžné dráhy. Suborbitální hrátky jsou fajn, ale neříkal bych jim kosmické lety.

        • Racek napsal:

          Tohle je opravdu jen takovej turistickej vejlet tam nahoru. A je fajn, že to už bude. Snad to znovu probudí větší zájem o kosmonautiku.

        • JaGa napsal:

          Tak na to, by vám asi nejlépe odpověděl právě Alan Shepard. Bohužel už nemůže.

    • Vojta napsal:

      Ale všechna čest, pokud jde o rozsah tahu motoru. Merlin je možné přiškrtit na nějakých 40 až 50 % a je to bráno jako výborný výsledek. Motor NS se dá regulovat od nějakých 10 % nominálů.

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        To by mě zajímalo, jak při těch 10 % tahu udrží stejný tlak ve spalovací komoře jako při 100 %.

  3. Jirka napsal:

    Mě osobně hodně překvapilo to časování, které je uvedené na stránkách spaceflighnow. 1 a půl roku do komerčního provozu?!?

    Vzhledem k tomu, že se jedná již o „vylepšenou“ verzi a loď i s kabinou se zdají hotové, mi to přijde hrozně dlouhé. Vím, že bezpečnost vždy na prvním místě, ale 1,5 roku? Netuší někdo co mají v plánu? Jen další testy?

    A navíc bez uvedení ceny. Čekal bych už předprodeje pro všechny nedočkavé … 🙂

  4. Vidurius napsal:

    Co uvidí a uslyší zákazník v Crew Capsule 2.0 https://www.youtube.com/watch?v=6ZJghIk7_VA

Zanechte komentář