sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Amazon

    Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

    Florida Space Coast

    Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

    Iceye

    Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

    ESA

    Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

    U.S. Space Force

    Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Nový New Shepard poprvé letěl

    Systém New Shepard absolvoval v letech 2015 a 2016 celkem pět startů, při kterých se vždy podařilo měkce přistát jak s pohonnou jednotkou, tak i s maketou kabiny pro astronauty. Bylo však jasné, že firma Blue Origin bude muset otestovat i pokročilou verzi kabiny, která bude odpovídat té, ve které poletí platící zákazníci. Včera proto přišla první zkouška kabiny, která dostala označení 2.0 a velmi potěšující je, že letový test byl úspěšný.

    Ke startu došlo v 17:59 našeho času a kabina dosáhla výšky 98,27 km, pohonná jednotka vyletěla jen o trochu níže – do výšky 98,16 km. Nejvyšší rychlost při vzestupné fázi dosáhla Mach 2,94, při sestupu pak Mach 3,74. Od startu do přistání kabiny uplynulo 10 minut a 6 sekund, k otevření padáků došlo ve výšce 1970 metrů, přistávací zážeh pohonné jednotky nastal ve výšce 1132 metrů.

    A čím se nová kabina liší od té staré – asi nejviditelnější změnou jsou velká panoramatická okna s rozměrem 73 × 109 cm. Kromě nich byla kabina 2.0 vybavena 12 komerčně/vědecky/edukačními experimenty a v křesle ležela pokusná figurína „Mannequin Skywalker“.

    Zdroje informací:
    http://forum.kosmonautix.cz/
    http://forum.kosmonautix.cz/
    https://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    https://forum.nasaspaceflight.com/…topic=43723.0;attach=1463892;image

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    21 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Peter P
    Peter P
    7 let před

    Netusite nahodou ci bola pohonna jednotka systemu New Shepard nova, alebo to bola ta ista ktora uz letela v rokoch 2015 a 2016?

    Samo
    Samo
    7 let před
    Odpověď  Peter P

    Nová pôvodná je už vyradená.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Samo

    Ano, při testu záchranného systému dostala plný zásah a mohlo dojít k poškození systémů.

    JaGa
    JaGa
    7 let před

    Ty přistání pohonné jednotky zatím moc vychytaný nemají. Falcon by byl už rozbitý na hadry. Shepard má kliku, že si může za-viset nad přistávací plochou.

    98,27 km to stále není dost 🙂 Ale letěl bych ihned.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  JaGa

    Ono je to i tím, že NG má mnohem jednodušší letový profil než F9 – v podstatě jen nahoru a dolů s mnohem menším namáháním.

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    7 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Malinko si rýpnu do Jeffa Bezose, protože přeci podle něj tam moc velký rozdíl není. 🙂
    Taky bych letěl, abych viděl, jak je Země kulatá. Ono je přeci jen jedna věc to vědět a druhá to vidět. To je něco jako jsem poprvé viděl ve svém dalekohledu Saturn. Jasně, vím, že má prstence, ale když jsem je v dalekohledu poprvé viděl, tak jsem poulil oči. Nádhera.

    marian
    marian
    7 let před
    Odpověď  JaGa

    „98,27 km to stále není dost“
    Hehe, a koľko by ti bolo dosť? Na krátky suborbitálny výletík s bohovským výhľadom je to podľa mňa tak akurát. 🙂 A na číselné detailíky tipu – „wau som nad 100 km tak som podľa amerických pravidiel oficiálnym astronautom“ alebo „som o pár desiatok sekúnd dlhšie v stave beztiaže“ sa tu hrať nemusíme. 😉

    vj
    vj
    7 let před
    Odpověď  marian

    100 km je mezinárodně uznaná hranice. Američané se dlouho drželi 50 mil.
    A ano, aspoň těch 100 km by to fakt chtělo, protože pro platící turisty je to asi dost důležité. Asi jako šplhat na nějakou horu, ale zůstat pod vrcholem…

    marian
    marian
    7 let před
    Odpověď  vj

    Ja som ale nehovoril o oficiálne uznanej hranici vesmíru ale o pojme astronaut – definícia COSPARu neuznáva ako astronautov (kozmonautov) suborbitálnych výletníkov, aj ked sa dostanú nad 100 km. Muselo by ísť o orbitálny let. A napr. mne osobne ako platiacemu turistovi by to nevadilo či som vo výške 98, alebo 100 km, výhľad a zážitok by to boli predsa aj tak rovnaké. 😉

    vj
    vj
    7 let před
    Odpověď  vj

    Jako astronauti jsou běžně označováni i ti, kteří ještě let neabsolvovali.

    Karel
    Karel
    7 let před
    Odpověď  vj

    Lidi ze Space Ship One dostali ty svoje „křídla“, i když měli podobný 100km skok.
    A orbitální let ani nejde udělat ve 100km výšce, na to je potřeba minimálně 150km. Ta 100km hranice je odvozená od toho, že letadlo cca v této výšce by muselo vyvinout orbitální rychlost, aby mělo dostatečný vztlak. Ale objekt bez pohonu s orbitální rychlostí by se třením o atmosféru zpomalil natolik, že by nedokončil ani jeden oblet.

    Petr Scheirich
    Petr Scheirich
    7 let před
    Odpověď  marian
    Kamil
    Kamil
    7 let před
    Odpověď  marian

    „dost“ je jedině dosažení oběžné dráhy. Suborbitální hrátky jsou fajn, ale neříkal bych jim kosmické lety.

    Racek
    Racek
    7 let před
    Odpověď  Kamil

    Tohle je opravdu jen takovej turistickej vejlet tam nahoru. A je fajn, že to už bude. Snad to znovu probudí větší zájem o kosmonautiku.

    JaGa
    JaGa
    7 let před
    Odpověď  Kamil

    Tak na to, by vám asi nejlépe odpověděl právě Alan Shepard. Bohužel už nemůže.

    Vojta
    Vojta
    7 let před
    Odpověď  JaGa

    Ale všechna čest, pokud jde o rozsah tahu motoru. Merlin je možné přiškrtit na nějakých 40 až 50 % a je to bráno jako výborný výsledek. Motor NS se dá regulovat od nějakých 10 % nominálů.

    Vlastimil Pospíchal
    Vlastimil Pospíchal
    7 let před
    Odpověď  Vojta

    To by mě zajímalo, jak při těch 10 % tahu udrží stejný tlak ve spalovací komoře jako při 100 %.

    Jirka
    Jirka
    7 let před

    Mě osobně hodně překvapilo to časování, které je uvedené na stránkách spaceflighnow. 1 a půl roku do komerčního provozu?!?

    Vzhledem k tomu, že se jedná již o „vylepšenou“ verzi a loď i s kabinou se zdají hotové, mi to přijde hrozně dlouhé. Vím, že bezpečnost vždy na prvním místě, ale 1,5 roku? Netuší někdo co mají v plánu? Jen další testy?

    A navíc bez uvedení ceny. Čekal bych už předprodeje pro všechny nedočkavé … 🙂

    Kamil
    Kamil
    7 let před
    Odpověď  Jirka

    Doufám, že příště poletí i s posádkou

    Racek
    Racek
    7 let před
    Odpověď  Jirka

    jeden a půl roku je dost šibeniční termín i pro zkoušky nového modelu auta. Přece jenom v tomhle poletí normální nevycvičení lidé, turisté.

    Vidurius
    Vidurius
    7 let před

    Co uvidí a uslyší zákazník v Crew Capsule 2.0 https://www.youtube.com/watch?v=6ZJghIk7_VA

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.