Jak přepravit obří teleskop?

Když uvažujeme  o kosmických projektech, často podléháme mylnému dojmu, že jde jen o to vyrobit a otestovat nějakou sondu. Veškerou infrastrukturu bereme jako samozřejmost, ale to není vůbec fér. V mnoha případech je totiž potřeba navrhnout zázemí a podpůrné systémy přesně na míru daného projektu. Asi nejlépe to ukazuje speciální transportní kontejner STTARS (Space Telescope Transporter for Air, Road, and Sea), který má za úkol ochránit Dalekohled Jamese Webba během transportu. Tento sofistikovaný kontejner krásně ukazuje, jak vyspělá musí být veškerá technika, která přichází do styku se špičkovými kosmickými projekty.

Video, které před pár dny zveřejnila NASA, bylo natočeno během minulých přesunů, především když se optická sestava teleskopu přesouvala na Johnsonovo středisko v Houstonu. Zde již dokončila kryogenní zkoušky ve vakuové komoře a začíná se chystat na přesun do Kalifornie, kde bude spojena se slunečním štítem. To znamená, že STTARS se opět dostane ke slovu.

Jak přepravit obří teleskop?, 5.0 out of 5 based on 20 ratings

Rating: 5.0/5 (20 votes cast)

11 komentářů ke článku “Jak přepravit obří teleskop?”

A na kosmodrom do Fr.Guayny se bude plavit z Kalifornie lodí,nebo poletí v Super Guppy?Ale to je ještě daleká budoucnost,když startuje až zjara 2019.

Je opravdu zajímavé sledovat Webba, jak během přípravy křižuje napříč USA, ty veškeré zkoušky, co prodělává, oceánskou plavbu na kosmodrom do Jižní Ameriky a na závěr jen jako bonus ještě jednu cestu-do vesmíru 🙂

Do toho letadla ten kontejner dokonale lícoval a délka zas přesně sedne na kamion. Takže to nebude jednorázová záležitost jen pro ten teleskop. Po vymontování vnitřních opěrných konstrukcí připravených speciálně pro Webba se bude ten kontejner určitě používat i pro nějaké jeho následovníky.