BEAM už připomíná sklad

Zítra se bude vstupovat do modulu BEAM

O tom, že experimentální nafukovací modul BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) zůstane u ISS připojený déle, než měl a že bude využit jako sklad, jsme Vás již informovali. Astronauti v minulých týdnech z útrob modulu odstranili již nepotřebný hardware a bezdrátové senzory nahradili kabelovými (kvůli eliminaci rizika rušení signálu uloženým nákladem). Dalším krokem byla instalace vzduchových rozvodů a hlavně sítí, které definují samotný úložný prostor. Dalším krokem, na kterém NASA a Bigelow spolupracují, je instalace elektrického a datového rozhraní, které by umožnilo další technologické demonstrace.

Celkově dokáže BEAM pojmout až 130 „krabic“ Cargo Transfer Bags, čímž se v ostatních modulech ušetří hodně místa – jedna krabice má objem 0,053 metru krychlového. Minulé měsíce již prokázaly, že nafukovací modul odolává kosmickým úlomkům, radiaci a i mikroorganismům, takže NASA chce využívat BEAM jako sklad minimálně tři roky.

Ital Paolo Nespoli v útrobách modulu BEAM.

BEAM už připomíná sklad, 5.0 out of 5 based on 23 ratings

Rating: 5.0/5 (23 votes cast)

23 komentářů ke článku “BEAM už připomíná sklad”

1. vj napsal:

Když vidím podobné obrázky, tak si pořádně uvědomuji, jak velké bylo ATV.

2. Tomáš Novák napsal:

Pro doplnění – oněch cca 0,5 m3 má každá ze 130 „krabic“ – ale všiml jsem si, že stejným způsobem je to napsané i na webu NASA.

3. Android napsal:

Hlásím že tomu nerozumím. 130 krabic o objemu 0,53m3 = cca 70m3. A na wiki se píše že Beam je velký 16m3
    Tak jak to je?

4. Goodman napsal:

Počet krabic je v pořádku. Je jich až 130ks. Ale různých velikostí! Proto objem 16m3 sedí. Viz níže

For now, at least, the module won’t exactly have a glamorous purpose on-station. NASA will use the additional space to store up to 130 „cargo transfer bags,“ bags of various sizes first used for storage in space shuttle mid-deck lockers and later used to transfer cargo to the space station.

Zdroj https://arstechnica.com/science/2017/10/nasa-tries-an-inflatable-room-on-the-space-station-likes-it/

5. bresok napsal:

Tak mě napadá čisté selským rozumem, že úložný prostor se nemůže rovnat skutečnému objemu. Pokud tam chci něco ukládat, tak tam pro to taky musím vlezt. Nemůžu to zarovnat až po víko, pokud to vždycky nechci všechno vyházet ven, abych něco našel.

• tyčka napsal:

Teoreticky ano, pokud je například v každé krabici to samé. Tedy například vybavení, které se musí v pravidelných (krátkých) intervalech vyměňovat.

Na to, že tam byl dopraven s trochou nadsázky jako přívažek, je to neskutečná paráda. Na plnohodnotný modul B330 se těším snad ještě víc než na Falcon Heavy a SLS s Orionem u Měsíce.

• Goodman napsal:

Jj, je to velká paráda. Vypadá to, že se ztratila původní skepse z „vesmírného stanu“. Vzpomínám si, jak jsem byl sám v údivu, když jsem slyšel poprvé pojem „nafukovací modul“. Přesnější by bylo rozkládací modul, přeci jenom to nafukování evokuje dojem něčeho chatrného. Myslím si, že cesta podobných modulů má svoji budoucnost.

7. Tomáš Králik napsal:

k tejto fotke sa dá dať jediný podtitulok -> O krok bližšie k budúcnosti.

8. ventyl napsal:

To, ze donho zaviedli rozvod vzduchu a siete znamena, ze uz nie je hermeticky utesneny? To znamena, ze mu NASA velmi doveruje.

• Jirka Hadač napsal:

Já se ptal nedávno na totéž jinými slovy. Jestli to znamená, že bude permanentně otevřený.

• tyčka napsal:

Předpokládám, že tam bude nějaká klapka, kterou se dá přívod vzduchu rychle uzavřít.