Situace kolem SpaceX se mění každou chvíli

S oblibou tvrdím, že fanoušci kosmonautiky zažívají velmi podobné pocity, jako fanoušci sportovních týmů – radují se ze startů, či nových objevů, které jim vynahrazují góly a získané body do tabulky, stejně tak těžko nesou havárie nebo odklady projektů, což je jakýsi ekvivalent prohraných zápasů a sestupů do nižších soutěží. Pokud bych tedy měl současné dění kolem SpaceX pojmenovat pomocí sportovní hantýrky, pak bych řekl, že tohle utkání se hraje stylem nahoru dolů, šance se přelévají ze strany na stranu a fanoušci se rozhodně nenudí. Okamžiky smutku střídají optimistické náznaky. Dnešní článek se pokusí zrekapitulovat události z posledních dní.

Sklopení Falconu 9 s misí Zuma do horizontální polohy.

Sklopení Falconu 9 s misí Zuma do horizontální polohy.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

O co přesně jde? Předevčírem jsme Vám v článku přinesli aktuální informace o stavu, ve kterém se SpaceX nachází z hlediska nejbližších startů. Avizovaná závada na aerodynamickém krytu, která několik hodin před startem zrušila vypuštění tajné mise Zuma totiž značně zamotala hlavu všem, kteří se o SpaceX zajímají. Raketa byla sklopena do horizontální polohy a převezena do hangáru HIF u rampy 39A. Následnou neoficiální informaci o tom, že Zuma už do konce listopadu neodstartuje, si mnoho lidí vyložilo jako definitivní potvrzení toho, že se přípravy na premiérový let Falconu Heavy v letošním roce nestihnou.

Uplynulé hodiny však přinesly nečekaný zvrat – na rampu 39A vyjela konstrukce TEL, která zajišťuje oporu sklopené raketě a která ji podpírá během vztyčování. Zajímavé však bylo, že na TELu nebyla žádná raketa. To znamená, že technici v minulých dnech z TELu demontovali Falcon 9 připravený pro misi Zuma. Můžeme pochopitelně pouze spekulovat nad tím, co k tomu SpaceX vedlo. Jako nejpravděpodobnější (byť stále oficiálně nepotvrzená) možnost se jeví, že firma využívá nečekaně vzniklé pauzy k finálním úpravám TELu pro Falcon Heavy.

Rozhodně o této fotce nemůžeme říct, že by byla kvalitní, ale je na ní vidět TEL na rampě 39A. Možná zde probíhá příprava na kompatibilitu zařízení s Falconem Heavy.

Rozhodně o této fotce nemůžeme říct, že by byla kvalitní, ale je na ní vidět TEL na rampě 39A. Možná zde probíhá příprava na kompatibilitu zařízení s Falconem Heavy.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Z toho by vyplývalo, že start mise Zuma nás v nejbližší době nečeká a proto je možné přikročit k úpravám, které podle odhadů zaberou 7 – 10 dní (detailně jsme je rozebírali v tomto článku). Nabízí se však otázka, jak chce SpaceX v závěru roku vyřešit logistiku startů, pokud připravuje TEL pro Falcon Heavy. Tato raketa se totiž na rampu před premiérovým startem vydá hned několikrát – na zkoušku tankování, na statický zážeh (možná dva) a pak na start. To znamená, že TEL i rampa 39A budou v plné permanenci a mise Zuma odsud nebude moci odstartovat, ani pokud by se vyřešily problémy s aerodynamickým krytem.

Fandové SpaceX však přišli na možnost, která by dávala smysl. Zuma by totiž mohla letět z opravené rampy 40, která si odbude obnovenou premiéru 4. prosince v rámci startu Falconu 9 s lodí Dragon. Jenže tato myšlenka naráží na několik otazníků. Nevíme, jak náročné by bylo transportovat kompletně sestavený Falcon 9 i s tajným nákladem na jinou rampu. Podle některých starších informací by dokonce muselo při změně rampy pro jakoukoliv misi dojít i k recertifikaci celého startu. Je samozřejmě otázka, jak rychlý by takový proces byl a co vše by obnášel. Na druhou stranu TEL pro rampu 40 je již hotový a momentálně prochází zkouškami před svou premiérou v rámci mise CRS-13.

Letecký pohled na rampu 40 před havárií v září 2016.

Letecký pohled na rampu 40 před havárií v září 2016.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Pokud si tedy během prosince rezervuje rampu 39A Falcon Heavy a mise Zuma by startovala z rampy 40, nedojde k tomuto startu dříve, než v polovině měsíce. SpaceX totiž dokáže stlačit rozestup mezi dvěma starty z jedné rampy těsně pod 14 dní. To však platí pro rampu, která je již zavedená a jsou na ní vychytané mouchy. Rampa 40 se však 4. prosince teprve vrátí do provozu po dlouhodobé opravě. Je tedy pravděpodobné, že její příprava na další start bude trvat trochu déle. Samostatnou kapitolou je pak vypuštění čtvrté desítky družic Iridium NEXT plánované na 23. prosince. Tento Falcon 9 má startovat z Vandenbergovy základny na západním pobřeží USA, takže na něj nebudou mít čachry s floridskými rampami vliv. Ovlivnit jej může pouze situace kolem aerodynamických krytů.

Falcon Heavy na startovní rampě - zatím jen jako vizualizace.

Falcon Heavy na startovní rampě – zatím jen jako vizualizace.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Ve výsledku se tak můžeme v prosinci za ideálních podmínek dočkat hned čtyř startů – ve hře je CRS-13, Zuma, Iridium NEXT – 4 a premiéra Falconu Heavy. Je ale potřeba říct, že takový nářez není moc pravděpodobný a minimálně jeden start nám sklouzne na leden roku 2018. Situace z posledních dnů sice mnoho lidí zklamala, ale nové zprávy ukazují, že naděje stále žije.

Aktuální dění tak přináší mnoho otázek, na které bohužel nejsme schopni přinést odpovědi. Tento článek měl za úkol spíše zrekapitulovat aktuální dění a seznámit čtenáře s možnostmi, které připadají v úvahu. Neměli bychom zapomínat, že nakonec může vše dopadnout úplně jinak. Ze současné situace však můžeme usoudit, že SpaceX neočekává, že by problém s aerodynamickými kryty trval dlouho. Proč by jinak spěchali s úpravou TELu pro Falcon Heavy? Tato těžká raketa totiž při své premiéře musí mít aerodynamický kryt, protože je potřeba tuto konfiguraci certifikovat pro další lety, které již budou pro platící zákazníky. O dalším dění vás pochopitelně budeme rádi informovat.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
Foto: Dušan Majer
https://forum.nasaspaceflight.com/…action=dlattach;topic=44175.0;attach=1460815;image
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…b2e375ba5ca8ff0dffd28d0a56e81363&oe=5AD58D9A
https://upload.wikimedia.org/…/commons/d/d4/Launch_pad_40_awaiting_Falcon_9_rocket.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/Screen-Shot-2017-04-12-at-11.35.37-350×224.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

44 komentářů ke článku “Situace kolem SpaceX se mění každou chvíli”

  1. Geo napsal:

    Když nám neletí ten SpaceX , tak jeden magor ce si sestrojil vlastní raketu na parní pohon , aby dokázal , že Země je placatá chce letět znovu ,
    první pokus byl neúspěšný , https://youtu.be/fp2q_dKuc-c
    tak mu můžeme něco poslat nyní chce pořádné dělo aby se dostal nad 100 km a k tomu prosí o 2 miliony love 😀 😀

  2. viktor napsal:

    ..uz si nekdy pripadam jako ufo kdyz jsem jeste neprestal verit,ze FH letos odstartuje..porad nevidim důvod proc neverit..vidim jak se snazi to mi staci..teoreticky tu ta moznost je a nikdy neprestala byt..posledni zavery ze se nestihne staly uz opravdu hodne na spekulacich! ps: vzdy se mi velmi libil optimismus kosmonautixu,tak ho prosim neztracejte..diky:)

  3. Robert napsal:

    Nemaju najmensi dovod ponahlat sa so startom FH, takze ja uz nedufam ze tento rok odstartuje. Tlaci vobec spacex nieco k tomu aby dokoncila FH co najskor ? Ma uz tento nosic realne zakazky ?

  4. Ľubomír Mlích napsal:

    Být na místě SpaceX (Muska) tak si říkám, že je mi jedno jestli tento rok poletí 16 nebo 18 Falconů 9. Nezáleželo by mi na tom tolik. Ten zlatý hřeb, aby byl tento rok ještě úspěšnější, by byl klidný start Falcon Heavy a za tím bych šel. 🙂

  5. Vláďa napsal:

    Není to přímo dotaz k článku ale ke SpaceX ano. Když vidím v anketě možnost hlasovat pro oblet Dragonu s posádkou kolem měsíce.., jak je to s tou posádkou ? U Apolla z toho byla vždy show, představení kandidátů, bojové zkušenosti pilotů, info z náročného tréningu. Pokud má mít Dragoun příští rok nějakou posádku pro oblet měsíce, musí už teď přece dost poctivě trénovat, musí být i záložní team. Žádné info o možných kandidátech ? Ani nějaké spekulace ?
    Díky za každý další článek a držím vašemu webu všechny palce ať informuje dál tak dobře jako dosud.
    Váš věrný čtenář Vláďa.

  6. Lukas napsal:

    A co když sundali Falcon 9. Udělají úpravy na TELu. Pak ho tam, po vyřešení problémů s aero krytem vrátí a odstartuje Zuma…

  7. Jansa Jaroslav napsal:

    Pro konkurenci je každý problém ve SpX vítaný, i ten titulní snímek evokuje čtenáře kosmonautix.cz že to jde se SpaceX s kopce. Ale jak víme a věříme že všechno dobře dopadne.

  8. casso napsal:

    Treba dodat, ze SpaceX je sice dost specificka, ale stale je to sukromna spolocnost, ktora nie je nutena nic zverejnovat, narozdiel od „statnych“ vesmirnych agentur. Ja sa im necudujem, ze nezverejnili podrobnosti ohladom aktualnych problemov s krytom.

    To, ze zverejnuju mnoho inych detailov, je len skvele premysleny marketing. Marketing, vdaka ktoremu sa SpaceX dostava k zakazkam od narodnych/vladnych/ agentur. Vdaka ich P.R. ludia miluju vsetko okolo SpaceX a verejna mienka vytvara silny tlak, ktory sa do spaceX vracia v podobe penazi od takychto zakaziek.

  9. Bohumil Boruvka napsal:

    Takze ted se vlastne vse zmenilo tak ze se nevi o startech ZUMA nebo FH nic ze? 🙂

  10. Fantasta 2 napsal:

    Taky přidám jednu fantasmagorii :
    ZUMA = FH

  11. Filip Šrámek napsal:

    Nesmíme zapomenout na to že jestli chce spacex startovat FH na nějaké vyšší oběžné dráze musí dodělat další 2 drone ship na každé straně USA 2 pro Floridu a 2 pro vandenbergovu základnu

    • Andrej napsal:

      Pokial som cital side boostre na FH maju ist vzdy RTLS. Pre tazke naklady ma zmysel skor znizit tah centralneho stupna, nechat odmakat boostre a potom naplno centralny stupen a pohrat sa s navratovou trajektoriou – napr. bez boostback burn. Takze jediny zmysel dajsieho ASDS vidim pri zvyseni kadencie startov.

      • casso napsal:

        niesom expert a tak toto je len moja uvaha:

        ale vzhladom na to, ze boostre niesu male motory na pevne palivo, ale su rovnako velke a tazke ako prve stupne, tak pri starte musia bezat vsetky 3 skoro naplno. az ked dostanu raketu do redsieho vzduchu, tak az potom mozu znizit vykon centralneho stupna s cielom predlzit jeho specificky impulz.

        Rozmyslal som nad tym, ze ci je ekonomicky vyhodnejsie pri tazsich nakladoch pouzit falcon 9 bez pristania, alebo falcon heavy s pristanim vsetkych 3 troch prvych stupnov.

        Pri velmi tazkych nakladoch mozno nebudu zachranovat vsetky 3 stupne ale mozno len 2 bocne.

        P.S. sledovat nazivo pristavanie troch stupnov naraz, tak na to sa uz teraz neskutocne tesim.

      • Petr Šída Redakce napsal:

        Žádné motory na pevné palivo tam nejsou.

      • casso napsal:

        ved pisem ze tie „boostre“ niesu motory na pevne palivo

      • Petr Šída Redakce napsal:

        Aha, pardon, ztraceno v překladu, záměna niesu a nesu

  12. Fantasta napsal:

    Přidám ještě jednu fantasmagorii – co když nemá problém aerodynamický kryt, ale něco je špatně s nákladem Zumy ? Je to zakázka pro vládu, klidně se mohli domluvit a SpaceX to vzala na sebe. Jen vydržme, však on nám EM tak za 5 let pustí video, jak to všchno bylo… -:)

  13. Vojta napsal:

    Mohou využít startu Falconu Heavy jako testu opraveného krytu, když stejně nic důležitého vynášet nebude.
    Jako první logicky poletí Dragon, pak bych čekal Falcon Heavy a Zuma s Iridiem nejspíš až v příštím roce po vyhodnocení údajů.

Napište komentář k Ľubomír Mlích

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.