Češi vyrobí 600 tun těžký díl pro rampu Ariane 6

Odborný server konstrukce.cz přinesl velmi potěšující informaci – německá firma MT-Mechatronics získala zakázku na výrobu velmi důležitého prvku pro starty nových evropských raket Ariane 6 a předala jej své dceřinné firmě MCE Slaný. Konkrétně se bude jednat o 600 tun těžký deflektor s rozměry 16 × 16 × 9 m, přičemž i s náhradními díly firma dodá celkem 800 tun materiálu. Deflektor uložený 25 metrů pod úrovní rampy bude částečně svařovaný a částečně šroubovaný, takže bude možné snadno vyměnit díly krycího pláště, který bude vystaven náročným podmínkám.

Deflektor bude uložený přímo pod startující raketou a jeho úkolem je usměrnit výron spalin požadovaným směrem do dvou výfukových kanálů. Konstrukce bude po dobu zhruba 50 sekund čelit teplotám až 3000°C, tlaku 10 barů a spalinám o trojnásobné rychlosti, než jakou se šíří zvuk. Celý deflektor se před odesláním do Jižní Ameriky ve výrobním závodě sestaví, aby bylo možné zkontrolovat, že mezi krycími segmenty není žádná mezera větší než 2 milimetry. Současně proběhnou další zkoušky včetně tlakových testů. Pokud zkoušky dopadnou dobře, konstrukce se rozebere a odešle na kosmodrom.

Zdroje informací:
http://www.konstrukce.cz/

Zdroje obrázků:
https://i.ytimg.com/vi/yYZiCdhQeSE/maxresdefault.jpg

Češi vyrobí 600 tun těžký díl pro rampu Ariane 6, 5.0 out of 5 based on 22 ratings
Pin It
(Visited 2 694 times, 5 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (22 votes cast)
(Visited 2 694 times, 5 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


24 komentářů ke článku “Češi vyrobí 600 tun těžký díl pro rampu Ariane 6”

  1. Thomasiw napsal:

    Podle všeho se deflektor již vyrábí a některé části jsou již hotové. V prosinci by měl proběhnout zmiňovaný test za podpory několika hasičských jednotek, pokud to bude možné pokusím se zajistit videozáznam, třeba to bude někoho zajímat 🙂

    • Dušan Majer napsal:

      No to si pište, že nás to bude zajímat! 😉
      Pokud opravdu budete natáčet, nabízíme Vám možnost publikovat záznam na našem YouTube kanálu, kde budete uveden jako autor a kde se k videu dostane více lidí. Pokud by bylo možné, abychom se testu sami zúčastnili s kamerou, kontaktujte mne, prosím, na mail dusanmajer87@gmail.com, každopádně moc děkujeme!

      • Thomasiw napsal:

        Test by měl probíhat někdy v prosinci, hned jak budu mít přesné datum pokusím se zjistit zda byste se mohli zúčastnit a záznam pořídit.
        Určitě se vám ozvu.

      • Jirka Hadač napsal:

        Někdy se tak okolnosti sejdou, a nečekaně člověk zjistí, že je víc zdrojů informací nejen než by sám čekal, ale než by se I odvažoval snít 🙂

  2. Svihak Lazensky napsal:

    Vyborna zprava, at se zakazka vydari!

  3. Nodias napsal:

    Skvělý! 🙂

  4. Alois napsal:

    Hodně materiálu, málo práce, jednodušší zadání jsou už jen výkopy, nebo betonáž.

    • Dušan Majer napsal:

      Chcete tím snad snížit význam českého příspěvku? Doporučuji si ještě jednou přečíst specifikace, kterým musí díl čelit.

    • Jan Grohmann napsal:

      Tohle dokáže říct jen člověk, který v životě nic nedokázal.

    • bill napsal:

      Děkujme za každou příležitost ukázat, že umíme. To je jen první krok. Bez něj nic nejde.

    • Fantasta napsal:

      Teda pane Alois, jste evidentně inteligentní člověk, ale ta depka Vám to hodně kazí. Zkusím hádat: věk 65-70, děti odrostlé, manželka o 20 let mladší. Nic ve zlém, u mně podobný… 🙂

      • Karl napsal:

        No jo, Lojzik se nezapře, ale buďme rádi, že ho tu máme. Vždyť i v M*A*S*H byl Fran Burns a bez něj by to rozhodně nebylo ono. V Simsnech je zase Ralph Wiggum a další a další. PS: Neberme svět tak strašně vážně :o)

    • maro napsal:

      Bacha na to! Češi vyrábějí dveře pro Airbusy, včetně toho nevětšího A380! Tak co, bojíte se nastoupit?

  5. Spytihněv napsal:

    Hádám, že jde historicky o suverénně největší (hmotnostně i objemově) zakázku pro českou firmu související s kosmonautikou. Kolik startů je takový deflektor schopen vydržet bez větších oprav?

    • Fantasta napsal:

      Jen bych malinko upřesnil, že MCE je rakouská GmbH z Lince, která má továrny mimo jiné v Maďarsku a v Česku a vyrábí velké konstrukce pro Airbus, BMW, dále mosty, transformátory… To ale nic nemění na tom, že naši inženýři a technici zvládnou řešit i “ kosmické “ výzvy. Bravo !

      • Richard napsal:

        Přesně tak, je to na jednu stranu dobrá zpráva – na druhou stranu je to trochu smutné, že většina „českých“ kosmických zakázek (na A6 obzvlášť) jsou z dílny českých poboček zahraničních firem. A ministerstva se plácají po ramenou, jak nám ten český vesmírný průmysl roste. Na ten opravdový boom si budeme muset ještě tak 10 let počkat, než jejich zaměstnanci založí své firmy 😉 Já se na to těším.

  6. Evžen111 napsal:

    HMM? Tak to je pecka, protože v rodině máme několik konstruktérů ocelových konstrukcí a sám mám střední školu na tohle zaměřenou, dovedu si – aspoň vzdáleně – představit mnoho prací s tím spojených. Samozřejmě si nedovedu ani vzdáleně představit jak se jim podařilo splnit všechny specifikace kosmické agentury. To je naprostá fantazie. V tomto oboru je jen málo věcí, to takto vyspecifikovanou, náročnou a certifikovanou práci může překonat. Snad jen práce pro jaderný průmysl.
    Srdečně gratuluji do Slaného a jestli vyjde filmování na zkouškách, bude to určitě úžasná podívaná. Těším se!
    E

  7. Racek napsal:

    No, tak tohle mě fakt potěšilo. Před cca 50 lety jsem se tam vyučil ( jo tehdy cesta ke vzdělání nebyla vždy jednoduchá), též můj otec a děd tam pracovali. Ten podnik byl pýchou města (během času vyráběl lokomotivy, za války stíhače tanků Hetzer, pak autojeřáby, mosty, důlní zařízení, dnes i konstrukční celky obřích výletních lodí vč. největších na světě ) a jsem rád, že žije a má se k světu.

  8. Petr Beneš napsal:

    No teda, vzhledem k tomu, že pracuji jako mistr ve výrobě ocelových konstrukcí, dovedu si živě představit, co taková konstrukce obnáší. A lidem ze Slaného docela závidím, že se můžou na takovém projektu podílet. Tak ať vám to pasuje! 🙂

Zanechte komentář