ŽIVĚ: Start Ariane 5 zrušen po zážehu motoru

Kosmodrom v Kourou by měl dnes ve 23:51 našeho času zažít další start rakety Ariane 5. Ta vyrazí z Amazonské džungle s dvojicí družic – Intelsat 37e, BSAT-4a. První jmenovaná spadá (jak již jméno napovídá) pod celosvětového operátora, společnost Intelsat, druhá patří japonské společnosti B-SAT. Půjde již o devátý start z kosmodromu ve francouzské Guyaně v letošním roce, z toho pátý v podání Ariane 5. Přímý přenos ze startu můžete sledovat na webu společnosti Arianespace.

Zážeh motoru Vulcain neproběhl podle plánu.

Zážeh motoru Vulcain neproběhl podle plánu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

EDIT 5.9. 23:57: Start byl zrušen. Centrální stupeň s motorem Vulcain se zapálil, ale zážeh postranních urychlovacích bloků na tuhá paliva plánovaný na čas T+7 sekund nenastal. Počítač totiž odhalil závadu při náběhu motoru Vulcain, takže nevydal pokyn k zapálení postranních bloků a ukončil činnost motoru na centrálním stupni. Raketa i náklad by měly být v bezpečí, pozemní týmy nyní budou zjišťovat příčinu selhání. Startovní okno trvá 33 minut, takže dnes už se startovat nebude.

Storno startu po zapálení motoru není zrovna obvyklá věc, ale občas se stane. Něco podobného potkalo třeba v březnu loňského roku raketu Sojuz 2-1B při startu se snímkovacím satelitem Resurs-P 3 z kosmodromu Bajkonur. V únoru loňského roku pak krátce po zážehu motorů zrušil start počítač na raketě Falcon 9 s družicí SES-9. V případě rakety Ariane 5 se podobná událost stala naposledy v roce 2011.

Intelsat 37e

Intelsat 37e
Zdroj: http://www.arianespace.com

Intelsat 37e bude již pátým zástupcem řady EpicNG, kterou provozuje firma Intelsat, přičemž tři z nich zatím vynesla Arianespace. Tato družice reprezentuje technologický pokrok z hlediska kvality signálu i datového průtoku. Samotná série EpicNG se vyznačuje vysokými přenosovými kapacitami, ale Intelsat 37e bude z této dosavadní série nejvýkonnější. Na družici najdeme pokročilý systém sdílení energie, díky kterému je možné přizpůsobit vysílání přesným požadavkům konkrétních koncových zákazníků v Americe, Africe a Evropě. Satelit poskytne své služby hned ve třech pásmech C-, Ku- a Ka-. Družice by měla fungovat 15 let.

BSAT-4a

BSAT-4a
Zdroj: http://www.arianespace.com

Druhým cestujícím bude BSAT-4a, jehož úkolem je zajištění televizního signálu pro japonský trh. Z hlediska statistiky jde o 9. družici, kteoru Arianespace vynáší pro operátora B-SAT. Na těle družice najdeme 24 transpondérů v pásmu Ku, které si poradí i s velmi náročnými televizními přenosy – systém je připraven na přenos televizního vysílání v opravdu vysokém rozlišení – nejde jen o pomalu nastupující 4K, ale zvládne dokonce i zatím poměrně vzdálené rozlišení 8K! Výrobcem družice je americká firma SSL (Space Systems / Loral) a výdrž je i zde plánována na 15 let.

Zdroje informací:
http://www.arianespace.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/09/9-4-2017-va239-pano.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DI_fyVEWsAM-fvQ.jpg:large
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/08/Intelsat37e.jpg
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/08/BSAT-4a.jpg

ŽIVĚ: Start Ariane 5 zrušen po zážehu motoru, 5.0 out of 5 based on 24 ratings
Pin It
(Visited 3 861 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (24 votes cast)
(Visited 3 861 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


24 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Start Ariane 5 zrušen po zážehu motoru”

  1. Štěpán napsal:

    Dobry večer, nevíte o nějaké stránce kde je aktuální úspěšnost raket?

  2. Jirka Hadač napsal:

    10 minut do startu, to si stihnu i otevřít pivko a hurá, na Arianne 🙂

  3. varanek napsal:

    ypadá to na abort …

  4. Vítek napsal:

    Pad abort, problém s motorem Vulkán na centrálním stupni. Raketa i družice zabezpečeny.

  5. Aounkuiol napsal:

    Je obdivuhodné s jakou rychlostí zde reaguje, viz EDIT, děkuji tímto mnohokrát za velmi rychlé info se zdůvodněním přerušení.

    • Dušan Majer napsal:

      Děkujeme, snažíme se, protože víme, že nás lidé čtou. A tím, že nás lidé čtou, tak dávají najevo, že stojí o informace. 😉 Ne vždy jsme u počítačů, ale když ano, rádi přidáme aktuální informace.

  6. J.BRIČ napsal:

    Start asi odložen.

  7. bresok napsal:

    Výše je popsáno, že se něco podobného stalo i Sojuzu 2-1B.
    Tam ale došlo k zastavení startu 20sec před spuštění motorů, jelikož počítač nedostal signál od pyrotechnických zapalovačů motorů. Ten obláček, původně považovaný za kouř od zapálených motorů byl jen odfuk plynů.
    Neví někdo, jak to vypadá, když pyrotechnika na Sojuzu zapálí motory a byla by snaha o zrušení startu? Došlo k tomu už někdy? U pilotované verze asi po zapálení motorů a abortu následuje odpálení záchrané věžičky.

  8. Fantasta napsal:

    Pokud vím, oficiálně přiznaný byl Sojuz T-10 v roce 1983, kdy po úniku paliva těsně před startem došlo k masivnímu požáru, a až když plameny šlehali ke špičce rakety došlo k aktivaci záchranné věžičky a ukázkovému záchrannému manévru. Viz video https://www.youtube.com/watch?v=UyFF4cpMVag . Velká prodleva byla zaviněna nepřesnými kompetencemi a i obsluhou, kdy nakonec aktivovali systém ručně.

  9. maro napsal:

    Docela by mě zajímalo, co by se stalo, kdyby se zapálil jen jeden blok na tuhé palivo a ten druhý ne. Dokázal by to řídící počítač zkorigovat? Zůstat na zemi by už prostě nemohli.

    • AKA the A napsal:

      Nemá jak, tah lehce přes 7MN několik metrů od osy těžiště se s 1MN motorem co má naklápění jen několik ° (přesný číslo jsem nenašel) se prostě korigovat nedá…

      Raketa by se skoro ihned začala naklánět a záhy by ji řídící počítač zlikvidoval. Byl by hodně velkej úspěch kdyby přitom nešrotovala i rampu 😀

      • Vlastimil Pospíchal napsal:

        Tah motoru na tuhé palivo se obvykle dá vektorovat až do těžiště sestavy, takže i s jedním motorem se dá letět rovně. K její likvidaci by došlo až v bezpečné vzdálenosti nad mořem.

        Ovšem je to velmi nepravděpodobný scénář, neboť motory na tuhá paliva bývají velmi spolehlivé a mívají redundantní zapalovače. V daném případě jeden z těch zapalovačů zřejmě selhal a zjistilo se to ještě před zážehem. Pokud by se to nezjistilo včas, raketa by zřejmě normálně odstartovala.

        • Fantasta napsal:

          Tryska u tohoto motoru jde vektorovat o 6 stupňů, to na let vzhůru, při zátěži 240 tun na opačné straně nepostačí ani náhodou. Maximálně loop a konec.

  10. Fantasta napsal:

    Vulcain má hodně menší výkon, než boostre na tuhé palivo, letělo by to jako onehdá Proton, co měl špatně namontované akcelerometry. Oblouček a šup do země. Velké divadlo by to bylo, nebo po novém – spektakulární podívaná… 🙂

  11. Matouš Klugar napsal:

    Už se ví, jaká je závada a kdy bude další pokus o start?

Zanechte komentář