Pathfinder připraven na cestu na jih

V nedávném článku jsme vás informovali o dokončení neletové rozměrové a hmotnostní makety centrálního stupně připravované rakety SLS. Pathfinder, jak byla maketa pojmenována, byl představen médiím ve čtvrtek 31. srpna v montážní budově společnosti G & G Steel v Cordově ve státě Alabama. Pathfinder je svojí délkou mezi raketovými stupni kolos. Je dlouhý 65 metrů, což je o pouhé dva metry méně než první a druhý stupněm Saturnu V dohromady. Průměr Pathfinderu je 8,4 metru a hmotnost 104 tuny.

Pathfinder centrálního stupně SLS - tenhle pohled postrádá měřítko a tak může klamat - průměr válce je skoro 8,5 metru!

Pathfinder centrálního stupně SLS – tenhle pohled postrádá měřítko a tak může klamat – průměr válce je skoro 8,5 metru!
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Pathfinder nyní čeká lodní cesta do Mexického zálivu a odtud do Michoud Assembly Facility v New Orleans, kde jej převezme NASA. Ta totiž nechce nic zanedbat a dříve, než bude manipulovat s letovým centrálním stupněm, hodlá otestovat všechny základní manipulační operace s jeho maketou. Po otestování pozemních zařízení MAF bude Pathfinder dopraven člunem Pegasus do Stennisova střediska NASA ke zkouškám zvedacích procedur a usazování na testovací stanoviště B-2. Poté bude odeslán ke zkouškám pozemních zařízení v Kennedyho vesmírném středisku.

Zatímco Stennisovo středisko je na přijetí Pathfinderu připraveno, v Kennedyho středisku je nedaleko montážní haly VAB dokončována rekonstrukce přístaviště plavebního kanálu, aby bylo připraveno pro přijetí a ukotvení prodlouženého člunu Pegasus. Vzhledem k hmotnosti Pathfinderu jsou nové betonové základové sloupy přístaviště zapuštěny do skalního podloží v hloubce 20 metrů pod vodou. Modernizací prochází také systém elektrických zásuvek pro kolový transportér Pathfinderu.

Pathfinder

Pathfinder
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Infografika k Pathfinderu centrálního stupně SLS.

Infografika k Pathfinderu centrálního stupně SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov
Překlad. Dušan Majer

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DIkSmhKVwAIipAq.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…e83ae581ebab4bfbd6761ce25feaf5a5&oe=5A1F10AA
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…f8289cebe1f37fb46ac6d36f5107196d&oe=5A161383
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pathfinder_infographic_v2.jpg

Pathfinder připraven na cestu na jih, 5.0 out of 5 based on 13 ratings
Pin It
(Visited 1 654 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (13 votes cast)
(Visited 1 654 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


18 komentářů ke článku “Pathfinder připraven na cestu na jih”

  1. B.Boruvka napsal:

    Sakra to je ale obr!!! Ja cekal ze to bude velky ale ne tohle… 🙂

  2. Alois napsal:

    Veliký vskutku je, ale obr ?. Saturn 5 měl průměr 10m, což je podstatně více než 8,4m.
    Porovnáme-li objem stupně s objemem Saturnu 5 ve stejné délce, tj. 65 m, pak má Saturn 5.105 m3 oproti 3.602 m3. Samotný první stupeň Saturnu 5 měl objem 3.300 m3 !

    • Dušan Majer napsal:

      První stupeň Saturnu V měl délku 42,1 m a jeho objem (pokud bychom jej počítali jako klasický válec) byl 3 372,99 metrů krychlových. Centrální stupeň SLS má objem 3 579,98 metrů krychlových, což je o +/- 200 metrů krychlových více. Takže centrální stupeň SLS má opravdu větší objem než první stupeň Saturnu a označení obr si plně zaslouží.

      • bresok napsal:

        Tak nevim. Průměr 10.1 m. Nebyl to obvod?

        • bresok napsal:

          Sorry. Délka. Nejak na to nevidim.

        • bresok napsal:

          Jenom poznámka. Nádrže na kyslík a vodík musí mít určitě větší objem než na kerolox. Dušan ma určitě pravdu.

      • Fantasta napsal:

        Vždyť máte pravdu oba, SLS je veliký, ba i obrovitý oproti současným raketám. Ale to i Eněrgia byla obrovitá. Avšak proti USS Enterprise NCC-1701 je to jen takový pomocný chemický motorek. 🙂 Hezký večer přeji a dík za hezký článek.

      • Jirka Hadač napsal:

        Je to přesně jak píše Fantasta. Pravdu máte oba. Oba byli macci. A vůbec všechny ty SHLLV.
        Alois má pravdu v tom, že v článku je použito přirovnání na 1 a 2 stupeň Saturnu V dohromady. Tak to využil. A vyšlo, co mu vyšlo. A je pravda, že takové přirovnání svádí.
        Jinak při srovnání jen prvních stupňů samozřejmě Dušan.

        • Jiří Hošek napsal:

          Na dovysvětlení – při koncipování té věty jsem uvažoval v intencích následujícího odstavce článku, který se týkal manipulace se stupněm ve střediscích NASA. Mám ale radost, jakým směrem se diskuse posunula.
          https://mix.msfc.nasa.gov/images/HIGH/6520222.jpg
          (na snímku neletový testovací exemplář 1. stupně Saturnu V, S-IC-T)

      • Alois napsal:

        V článku se srovnává délka stupně s délkou spojených prvních dvou stupňů Saturnu 5. V této konfiguraci s ohledem na podstatně větší průměr Saturnu / 10m/ má Saturn o cca 2.000m3 větší objem, to znamená o více než 35%!
        Samotný první stupeň Saturnu má sice objem o cca 200 m3 menší, ale je to jen 6% objemu prvního stupně SLS, což lze považovat za nepodstatné.
        Berte to prosím jen jako názor, nikoli za pokus o konfrontaci, který se mi podsouvá, důrazně se ohrazuji proti formulaci “ využil „, ostatně nebyla to reakce na článek, ale na poznámku zn. borůvka o “ obrovi“.
        Pokud se týče paliva, dovolím si připomenout, že druhý stupeň Saturnu 5 „jel“ na vodík .

        • Alois napsal:

          Ještě bych si dovolil malou úvahu po palivu. Před padesáti lety nebyl žádný problém postavit i první stupeň na vodík, ale nebyly motory. Motory F1 byly stavěny v předstihu od poloviny padesátých let, kdy kombinace O + H byla čistá sci-fi. Použití velkého počtu malých motorů byla cesta do pekel, proto byl první stupeň Saturnu 5 na kerosen a ostatní dva již na vodík.

        • Jiří Hošek napsal:

          Rozhodně Váš komentář nepovažuji za pokus o konfrontaci a myslím, že ani Jirka Hadač to tak nemyslel. Naše komentáře se nejspíš minuly. Čtyři minuty před Vaším příspěvkem jsem nejen vysvětlil svoji větu v článku, ale i vyjádřil radost nad Vaším porovnáním.

        • Jirka Hadač napsal:

          Můžu jen podepsat, co napsal Jiří Hošek. Pane Alois, mě se vaše přirovnání velice líbilo. Skoro sem si až zajásal, juchů, Saturn V má pořád ještě navrch. Něco jako když jsem zjistil, že Skylab byl hermetizovaným prostorem překonán až úplným dostavěním Miru, tj. připojením posledního modulu.
          Jinak co se týká formulace, přestylizovával jsem ten svůj příspěvek několikrát. Slovo využil je v něm jen proto, že v předchozí větě je použil. Tak jsem se nechtěl tak moc opakovat. Čili, určitě sem se nesnažil vám něco podsouvat. Spíš naopak, chtěl jsem se vás zastat, že píšete hezky a zajímavě k věci.

        • Jiří Hošek napsal:

          Ještě k větě
          „Samotný první stupeň Saturnu má sice objem o cca 200 m3 menší, ale je to jen 6% objemu prvního stupně SLS, což lze považovat za nepodstatné.“

          Nádrže 1. stupně Saturnu V byly určeny pro 203.000 galonů kerosenu a 331.000 galonů kyslíku.
          https://history.msfc.nasa.gov/saturn_apollo/documents/First_Stage.pdf

          Centrální stupeň SLS pojme 537.000 galonů vodíku a 196.000 galonů kyslíku.
          https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/core_stage_8102016b.jpg

          537000 + 196000
          ———————— = 1,37
          203000 + 331000

  3. Štěpán Krňanský napsal:

    Panove tohle by bylo na super clanek… porovnani Saturn 5 vs SLS.. a tim nemyslim jen vetsi tezsi a nonost to pisou vsude, ale celkova koncepce obou raket atd..

    Prosim zkuste zapremyslet, jestli by to zato stalo..

    Ps: jestli uz tu takovy clanek byl prosim o link 🙂

    Pps: pisu z mobilu proto bez hacku a carek 🙂

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za tip, ale upřímně si to moc představit nedokážu. Jiné je palivo, motory, urychlovací bloky (které S5 neměl). Jsou to prostě úplně jiné stroje, takže to porovnání mi nepřijde moc rozumné.

      • Štěpán Krňanský napsal:

        Ja vim na co narazite, ale porad to jsou dve nejvetsi rakety ktere kdy clovek vymyslel.. kdyz porovnavate dve auta take mohou pouzivat jinou technologii od podvozku, pres jinou koncepci motoru (turba vs vetsi objem atd) atd.. muzete porovnat Ferrari ze 70 let a ta nejnovejsi… a krome koncepce a pokroku jsou videt i ruzna reseni te doby napriklad.. a porovnate je i kdyz krome jmena nemaji spolecneho prakticky nic… a S5 a SLS jsou Ferrari v raketach 🙂 ale mozna jsem se jen nechal unest, jak rikam jen navrh na zamysleni a nic vic…

Zanechte komentář