ŽIVĚ A ČESKY: SpaceX vyráží opět k ISS

Více než měsíc dlouhá pauza určená k modernizaci techniky na floridském kosmodromu je u konce. Falcon 9 byl poslední raketou, která odsud startovala a bude i nosičem, který kosmodrom „znovuotevře“. Už dnes večer by měly na rampě 39A zaburácet motory Merlin a téměř 70 metrů vysoká raketa se vydá k obloze. Jejím úkolem je vynést na oběžnou dráhu zásobovací loď Dragon, která poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici. Budeme rádi, když budete celou událost sledovat na našem živě a česky komentovaném přenosu.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v pondělí 14. srpna v 18:32 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 18:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Daniel Heřt. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com
https://www.nasa.gov
https://www.nasaspaceflight.com

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dragon-crs8.jpg

ŽIVĚ A ČESKY: SpaceX vyráží opět k ISS, 5.0 out of 5 based on 24 ratings
Pin It
(Visited 10 625 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (24 votes cast)
(Visited 10 625 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


41 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: SpaceX vyráží opět k ISS”

  1. pbpitko napsal:

    Už je to tu zas ! 🙂 Ď. za info aj prenos.

  2. Marfy76psy napsal:

    Dnes to tipuji na rekord ve sledovanosti. Dobrý čas a přistání na pevnině, snad bez výpadku signálu. Přeji do Space X hodně štěstí a taktéž moc děkuji za zprostředkování přenosu.!

  3. Adam napsal:

    „Nakládání“ tekutého kyslíku?

    Nějaké výrazné změny v redakci? Nebo součást okurkové sezony? Úplně to nutí napsat 3 písmena s otazníkem (W*F?)

  4. zdeněk s napsal:

    Konečně už jsme se dočkaly 🙂 at jim to dnes vyjde .

  5. mnauprsk napsal:

    Super přenos Dugi, jen pozor na terminologii, CREAM nebude zkoumat extrémně nabité částice, ale extrémně energetické.

  6. Pavel Riedl napsal:

    Stran těch ‚starých‘ kormidel… možná jich měli pár na skladě a bylo jim to líto vyhodit.

  7. Alois napsal:

    Hliníková kormidla byla použita zřejmě proto, že nemělo dojít k enormnímu tepelnému namáhání. Rychlost vstupu do hustých vrstev atmosféry byla nominální.

    • Jirka Hadač napsal:

      Asi si to trefil. Ano, titanová by to taky zvládla, ale zbytečně by je montovali a zvyšovali spotřebu paliva.

      • Samo napsal:

        Neviem ale nemyslím si že by titanové kormidlá nejak extra zvyšovali spotrebu že vraj niesu o moc ťažšie ako tieto „klasické“ hliníkové navyše majú lepšie aerodynamické vlastnosti ktoré by mali palivo naopak pri zostupe šetriť aspoň čo viem.

        • Jirka Hadač napsal:

          Samo, vycházím z předpokladu, že jsou těžší, titan hustota 4,5 a hliník 2,7, takže tak 40% to bude. Ale nejsem odborník na aerodynamiku, takže zde bych se nerad pouštěl do polemiky. Ale souhlasím, ten tvar byl určitě zvolen vhodně a účelně. Někdo tu minule psal něco o odtrhávání proudnic, ale tak daleko mé znalosti fakt nesahají, v makromolekulární chemii se s tím moc nesetkávám.

        • Samo napsal:

          Titán je dva krát tak pevnejší ako hliník a nepotrebuje abaltívny náter preto to bude menej.

    • Dušan Majer napsal:

      to dává smysl – letělo se na LEO s relativně lehkým nákladem.

  8. garde napsal:

    U korekčních motorů prvního stupně se používá stlačený vzduch, či stlačený dusík? Někdy zaznívá z komentáře to, někdy ono. Díky

  9. Jansa Jaroslav napsal:

    NASA může být spokojena Mise CRS-12 je na cestě k ISS SpaceX Falcon9 s lodí Dragon plní zadání na 100% A přistání prvního stupně je stále vzrušující zážitek. Děkujeme za přenos Kosmonautix.cz Dušanu Majerovi.

  10. Kamil napsal:

    A úplně jiné záběry od NASA https://youtu.be/f_BIxC7TH_o

  11. Vojta4 napsal:

    Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat kde spacex skladuje, nebo plánuje skladovat první stupně? Některé půjdou na testy, opravy, přípravu na další let atd., ale přeci jenom se stupně hromadí a zákazníku o použitý stupeň je pořád docela málo. Před rokem jsem byl v KSC a hangár od spacex se nezdál bát velký. (při pootevřených vratech bylo možné zahlédnout jeden stupeň a kapacitu typuji na 3-5max stupňů).
    Děkuji

  12. MIKA napsal:

    Moc děkuji za opět skvělý přenos. Myslím, že stále ještě málo lidí dokáže plně docenit práci, kterou při přenosech děláte, vždyť to ještě není tak dávno, kdy jsme si mi, čeští fanoušci kosmonautiky, mohli nechat jen zdát o přímých přenosech se 100% zasvěceným českým komentářem. Pamatuji si jak TV Nova dávala přímý přenos jednoho z posledních startů raketoplánu protože to zrovna vyšlo na dobu jejich zpráv a považoval to za vrcholný zážitek navzdory komentáři – asi to byl pan Voříšek a o raketoplánu věděl asi tak to, že létá do vesmíru a je americký a byl třeba schopen nutit divákům, že startuje připevněn na boku „mohutné rakety“.
    Při sledování dnešního přistání prvního stupně F9 mi přišlo divné, že stupeň klesal chvíli jakoby bokem (jak se říká mezi motoristy „dveřmi napřed“) a až potom se srovnal. Chvíli jsem se bál, aby jej to neroztrhalo. Bylo to záměrné? Nejednalo se také o způsob ochrany trysek? Jak je vůbec motor chráněn, aby dovnitř tryskou neproudil vzduch. Někde jsem četl, že se kvůli tomu zapínají motory na jakýsi (opět termín z motorismu) „neutrál“ ale určitě neběží celou dobu sestupu, to by jim určitě rychle došlo palivo.

    • Samo napsal:

      Motory sú chránené hlavne pomocou tzv. „entery burn“ a to naklonenie je aj kvôli tomu že stupeň sa dokáže kĺzať a využiť vstlak aby dlhšie ostal v hustejšej atmosfére ďalšia vec je to že stupeň počas zostupu nemieri priamo na plošinu pre prípad nehody by spadol do vody a nežičil tak prístavaciu plochu 🙂

  13. ventYl napsal:

    Vyzera to tak, ze to pocasie nebolo uplne ukazkove. Ten horny stupen letel vo vyske cca 12km dost bokom a az potom sa zrovnal na pristatie. Tipujem to na silny vietor. Je to vidno aj na zaberoch SpX aj na zaberoch NASA.

    Ja osobne povazujem za vyznamny fakt to, ze Nasa dala v prenose prednost pristatiu prveho stupna pred letom druheho. Jednak to ludi pritahuje a jednak tomuto do buducnosti NASA veri.

    A btw, ako zdroj obrazkov na pracovnu plochu sluzi(l) celkom dobre Thomasov foto kutik. Dodnes mam na pracovnej masine jeho fotku dun.

    • Dušan Majer napsal:

      Jsem rád, že se fotokoutek takhle pěkně využil. A co se toho náklonu prvního stupně týče, tak moc pěkně to popsal uživatel Samo – šlo o klouzavý let za účelem snížení rychlosti a využití vztlaku.

  14. Zbyněk napsal:

    Děkuji za přenos. Super jako vždy.

    Měl bych dotaz. Je známo, co je na prvních použitých stupňů poškozeno a v jaké míře a naopak co zůstalo nedotčené?

    • Dušan Majer napsal:

      Myslíte, které díly jsou na opakovaně použitých stupních původní? Původní jsou motory, nádrže a „frame“, tedy základní konstrukce. Vyměněná může být třeba nějaká elektronika, roštová kormidla se dříve měnila (u titanových to nebude potřeba) a měnily se i nohy.

  15. Jansa Jaroslav napsal:

    NASA má starost o kosmonaty a tak nechá kosmonaty létat na ISS Starlinerem který má být hlavním dopravcem astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS).
    Podle smlouvy má na vesmírnou stanici podniknout od dvou do šesti pilotovaných letů.
    NASA zkrátka chce novou loď SpaceX Crew Dragon více otestovat při reálných misích, aby SpaceX mohlo vychytat všechny případné mouchy, než v lodi začnou pravidelně létat astronauti. U Starlineru to neplatí?
    Elon by měl naopak u nákladní verze nechat motory SuperDraco a just si s ním aspoň jednou cvičně přistát.

    • Samo napsal:

      Je pravda že Boeing vyhral Comercial Crew Program a získal aj viac peňazí ale podmienky od NASA sú rovnaké pre obe spoločnosti teda 6 misií, 2 „demo“ a rovnako aj všetky ostatné testy, SpaceX robí len niektoré navyše pre vlastné potreby ako napríklad In Flight Abort Test ten NASA nevyžadovala. A žiadne že Boeing je hlavný dopavca to nikde nezaznelo pokiaľ viem.

Zanechte komentář