Další odklady soukromých pilotovaných lodí

Crew Dragon a Starliner.

Odklady jsou bohužel běžnou součástí kosmonautiky a ani vývoj soukromých lodí pro posádku není výjimkou. Zatímco ještě v březnu letošního roku platilo, že SpaceX pošle na oběžnou dráhu nepilotovaný Crew Dragon letos v lsitopadu a pilotovaný k ISS v květnu 2018, tak teď už je všechno jinak. Aktuální zpráva z NASA ukazuje, že letos se startu Crew Dragonu nedočkáme ani v nepilotované formě. V dnešním článku se tedy podíváme na to, jaké termíny jsou nyní v platnosti a jak si stojí konkurent SpaceX – firma Boeing s lodí Starliner.

Nepilotovaný let Crew Dragonu se posouvá na únor roku 2018 a první posádka by v útrobách této lodi měla letět na oběžnou dráhu v červnu téhož roku. Stále platí, že SpaceX má proti Boeingu několik měsíců náskok. Starliner by totiž měl poprvé bez posádky startovat v červnu 2018 a první pilotovaný let by měl být v srpnu téhož roku. Oproti březnovým plánům se tak posunula pouze SpaceX – Boeing zatím drží avizované termíny obou startů. Nechme se překvapit, jak se bude situace na tomto poli vyvíjet v dalších měsících.

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spacenews.com/…/DragonCST_SpaceXBoeingSNLanceMarburger-879×485.jpg

Další odklady soukromých pilotovaných lodí, 5.0 out of 5 based on 24 ratings
Pin It
(Visited 3 381 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (24 votes cast)
(Visited 3 381 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


21 komentářů ke článku “Další odklady soukromých pilotovaných lodí”

  1. rexino napsal:

    Mám otázku ohľadom crew programu. Momentálne (a aj počas dôb raketoplánov) to fungovalo tak, že na ISS bolo dlhodobo max 6 ľudí a každý mal svoje miesto v sojuze keby niečo. Bude to tak aj naďalej? Alebo to už bude kombinácia jeden sojuz a jeden dragon/starliner?

    • Dušan Majer napsal:

      V souvislosti se zahájením soukromých letů se dříve hovořilo o tom, že se zvýší počet obyvatel stanice na sedm. Bylo to zdůvodňováno tím, že člověk navíc umožní větší podíl výzkumu. Do hry teď vstoupilo snížení počtu ruských kosmonautů a volná místa v Sojuzech nahradí Američané. Nejsem si tedy jistý, zda posádka po zavedení soukromých lodí bude stále šestičlenná. Při sedmi členech (a trvajícím omezení ze strany Rusů by byl poměr západního a ruského segmentu 5:2).

      • rexino napsal:

        Boeing aj SpaceX uvádzajú, že dokážu dopraviť až 7 ľudí na ISS. Nebolo by lacnejšie zobrať 5 ľudi na ich lodiach ako kupovať drahú letenku v Sojuze?

        • Dušan Majer napsal:

          Pokud stále platí dřívější plán, tak i po zavedení soukromých lodí do služby občas nějaký Američan poletí v Sojuzu a naopak Rus v soukromé lodi.

        • Pospíšil napsal:

          NASA řeší jiný problém – bezpečnost a evakuaci posádky.
          Nyní jsou obě pilotované lodě (Sojuzy) vždy zakotveny na ruském segmentu stanice. Pro posádku existují tři hlavní bezpečnostní rizika, která znamenají velmi pravděpodobnou nutnost evakuace:
          1) pokles tlaku atmosféry vlivem impaktu kosmického smetí a porušení hermetičnosti některého z modulů.
          2) požár v interiéru stanice
          3) únik čpavku z chladicího okruhu „západního segmentu“ stanice do interiéru

          Hlavně to riziko 3) je u stárnoucí stanice relativně větší, než bylo na začátku jejího provozu. Pokud k úniku dojde, celá posádka se urychleně přesune do ruského segmentu, kde se uzavře a buď řeší menší únik s nasazenými maskami, nebo v případě větší havárie nasedne do Sojuzů a letí domů.

          Až budou létat komerční lodě, budou obě připojované k západnímu segmentu, kde je riziko úniku čpavku největší. Proto bude muset být vždy ke stanici připojena alespoň jedna pilotovaná loď na ruské straně. Posádky, ať už budou mít jakékoli složení a počet, budou na stanici vždy létat kombinovaně jednou ruskou a jednou americkou lodí.

      • Martin Handl napsal:

        Ale do Dragona by se jich těch 7 vešlo v případě záchrany nebo si to pletu s Orionem ?

        • Dušan Majer napsal:

          Myslím si, že v lodi bude při startu menší počet křesel a zbývající prostor vyplní náklad.

        • Radim napsal:

          Myslím, že SpaceX počítá s variabilitou poměru hmotnost nákladu/ počet astronautů v závislosti na náplni té které mise.

  2. karda napsal:

    Chápu to tedy tak, že standardně posádky budou Sojuz Rusové a Commercial crew NASA, ESA… a nebudou vždy kombinované? Pak by mě zajímalo jak vlastně bude lety v rámci Commercial crew probíhat? Crew Dragon vynese čtyři osoby a Sojuz dvě a ti stejní pak přistanou se stejnou lodí po několika měsících a tudíž vždy bude nějakou dobu západní nebo ruský segment ISS neobsazený? Nebo se počítá s úplně rozdílnými způsoby rotace posádek, samozřejmě chápu, že jistého zatím nic není.

    • Dušan Majer napsal:

      Začnu od konce – ano, jistého zatím není nic. 🙂
      Mělo by to být tak, že se posádka vrátí v lodi, ve které startovala. Jak jsem psal u jiného komentáře – Pokud stále platí dřívější plán, tak i po zavedení soukromých lodí do služby občas nějaký Američan poletí v Sojuzu a naopak Rus v soukromé lodi.

    • Radim napsal:

      Čistě technicky a organizačně :-).
      Soukromé lodě budou mít k dispozici dva dokovací porty. To umožní plynulé střídání posádek bez nutnosti využívat Sojuz.

      Ale minimálně kvůli bezpečnosti však budou všechny strany pravděpodobně využívat všechny tři lodě.

  3. Jirka Hadac napsal:

    Ja porad vidim problem v tom spani, bez nauky jeden Rus spi v zapadni posteli, a az bude litat Dragon nebo Starliner, tak spi na chodbe.

    • Radim napsal:

      Jak se ukázalo, bez Nauky je v ruské části práce jen pro dva. Ti mají své kóje ve Zvezdě.
      Pokud se Rusům podaří vypustit Nauku, bude nejen práce, ale i nová kóje také pro třetího.

  4. Kamil napsal:

    Dva lety v červnu 2018? To budou pilotovaný Dragon2 a nepilotovaný Starliner připojený k ISS zároveň?

    • Dušan Majer napsal:

      Prstence IDA mají být na ISS dva, ale spíše si myslím, že první (nepilotované) lety obou lodí nebudou mířit k ISS.

    • Jiří Hošek napsal:

      Tuto otázku není třeba řešit. Jsou to předběžné datumy.
      Na NSF je tento předběžný harmonogram:

      2018
      March 9 – Dragon v2 (SpX-DM1) un-crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2) (or February)
      March-April – Dragon v2 (SpX-DM1) un-crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and splashdown
      NET June – Dragon v2 (SpX-DM2) crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2) [Boe, Williams]
      NET June-July – Dragon v2 (SpX-DM2) crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and splashdown [Boe, Williams]
      NET June – CST-100 Starliner (Boe-OFT) un-crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2)
      NET July – CST-100 Starliner (Boe-OFT) un-crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and landing
      August 4th quarter – CST-100 Starliner (Boe-CFT) crewed launch and docking (to PMA-2/IDA2) [Hurley, Behnken] (or December)
      August 4th quarter – CST-100 Starliner (Boe-CFT) crewed undocking (from PMA-2/IDA2) and landing [Hurley, Behnken] (or December)

      2019
      January – Dragon v2 USCV-1 (US Crew Vehicle-1) launch and docking [two astronauts]
      May (TBD) – Dragon v2 USCV-1 (US Crew Vehicle-1) undocking and splashdown/landing [two astronauts]
      June – CST-100 Starliner USCV-2 launch and docking (to PMA-2/IDA2) [two astronauts]
      December – CST-100 Starliner USCV-2 undocking and splashdown/landing [two astronauts]

  5. Vincent Kerman napsal:

    Tato zpráva se mohla ještě vejít do „videa z bunkru“. 😀
    Jinak ten odsun není zas tak zlý.

  6. Ondra napsal:

    Dotaz k budoucim verzim Dragon: Dragon V2 „cargo“ se bude pripojovat ke starym konektorum? A Dragon V2 Crew k IDA?
    Kam smeruji: Na stanici budou jen dva nove konektrory IDA. Pro Crew lode. SpaceX chce Dragon V2 pouzivat i pro cargo mise. Tzn. ale, ze ty dve verze Dragony budou o dost jine, kdyz se budou i Dragon V2 Cargo stale pripojovat ke starym konektroum neumoznujici automaticke dokovani. Soucasne verze Dragonu uz se prece prestavaji vyrabet a CRS-12 bude asi posledni novy. Pak uz budou jen dojizdet znovupouzitelnosti vsechny verze 1.

    • Dušan Majer napsal:

      Nákladní Dragon 2 by měl být schopen automatického dokování se stanicí, z čehož vyplývá, že se bude s největší pravděpodobností připojovat na adaptéry IDA.

      • Ondra napsal:

        To znamena, ze nikdy moc obe Crew lode u ISS zaroven nebudou. Nemel by kam zakotvit Cargo Dragon. Neni plan pridat dalsi IDA adapter? Pokud vzdy Crew lod je u stanice po dobu, kdy je na ISS jeho posadka, tak to pri sdileni pouze dvou IDA znamena, ze se tam prakticky nikdy nepotkaji. Vzdy Sojuz a jedna ze dvou Crew.

Napište komentář k Dušan Majer