Čína letos vybere nové kosmonauty

čínská EVA

Čínská kosmická agentura CNSA má za sebou další úspěšné kroky na cestě k trvalému osídlení nízké oběžné dráhy Země. Na stanici Tiangong-2 pobývala dvoučlenná posádka po dobu 33 dní a nyní je zde připojena nová automatická zásobovací loď Tiančou-1. Ta testuje poslední klíčové prvky, které Číně chybí do skládačky k tomu, aby mohla započít stavbu své připravované modulární kosmické stanice. Orbitální stanice však nejsou jen o technologiích. Jsou také o lidech, kteří na stanici žijí a pracují. A právě proto je potřeba, aby Čína rozšířila řady svých kosmonautů. Stane se tak již letos a o tom, jaké požadavky by tito noví kosmonauti měli splňovat a kolik jich bude, se veřejně vyjádřil zástupce ředitele kanceláře pro čínský pilotovaný program a zároveň první čínský kosmonaut v historii Yang Liwei.

V pořadí již třetí kolo výběru čínských kosmonautů proběhne ještě letos a cílem bude vybrat 10 až 12 nových členů sboru, z čehož zhruba dva členové budou ženského pohlaví. Tato nová várka kosmonautů se však bude poněkud lišit od těch, kteří ve sboru již jsou. Důvodem je pochopitelně odlišná pracovní náplň, která na ně čeká. Zatímco čínští průkopníci testovali nové technologie a učili prostřednictvím svých misí Čínu operovat na oběžné dráze, noví čínští kosmonauti budou plnit především vědeckou roli na palubě čínské kosmické stanice. Stejný trend bylo ostatně možné pozorovat v šedesátých letech v USA i v Sovětském svazu.

Historicky první a doposud jediná čínská EVA v podání Žai Žiganga ve skafandru Feitian.

Historicky první a doposud jediná čínská EVA v podání Žai Žiganga ve skafandru Feitian.
Zdroj: http://www.ninfinger.org/

Kosmonauti prvního čínského výběru museli mít nejméně bakalářský titul a pilotní licenci. Po dnešních uchazečích ale bude vyžadováno, aby měli titul minimálně magisterský a to pokud možno z technického oboru. Ačkoli požadavky na fyzickou kondici nebudou nijak vysoké, vyšší zřetel bude brán na mentální odolnost, která novým kandidátům umožní zvládnout dlouhodobou náročnou práci v malém uzavřeném prostoru. Mnohem přísnější než dříve také budou testy na chronická onemocnění. „Lidé, kteří utrpěli nějaké zlomeniny, nemají žádnou šanci. Operace slepého střeva může být tolerována, avšak jakákoliv operace hrudníku je nepřijatelná. Lidé s krátkozrakostí budou také bez šance kvůli extrémnímu tlaku při startu rakety, který by způsobil odtržení sítnice,“ uvedl Yang Liwei.

Yang Liwei navíc dodal, že podle aktuálního plánu Čína bude moct vybírat nové kosmonauty každé čtyři roky v závislosti na probíhajících misích a úspěšnosti výcviku.

V roce 2019 odstartuje nosná raketa CZ-5B, která na oběžnou dráhu vynese základní modul nové modulární stanice. Krátce poté na své mise poletí pilotované lodě Šenčou-12 a Šenčou-13. Zatímco ve dvanáctce poletí zkušení kosmonauti z prvního a druhého výběru, do třináctky už by se mohli posadit i nováčci. Pro doplnění uveďme, že první výběr čínských kosmonautů se konal v roce 1998, kdy bylo vybráno 14 adeptů, a ten druhý pak v roce 2010, kdyby bylo vybráno 5 mužů a 2 ženy.

17 komentářů ke článku “Čína letos vybere nové kosmonauty”

Trochu mne překvapila kritéria výběru (titul a pilotní licence). Měl jsem za to, že čínský kosmonaut musí být hlavně uvědomělý a oholený. 🙂 Nechci to zlehčovat moc, jen naznačuji, že při výběru budou hrát roli i jiná hlediska než kvalifikační a zdravotní.

• josr napsal:

Proč tady zase cpete politiku. Kdo za to muže, že poslat lidi do kosmu momentálně je schopen jen postkomunisticky a komunisticky režim.

• Já myslím, že to pan Šíma nemyslel nijak špatně či smrtelně vážně, ale jako lehký žert. Což ovšem nemění nic na faktu, že má s největší pravděpodobností pravdu. Nenazýval bych to „cpaním politiky“ do tématu. I Gagarin dostal přednost před Titovem z politických důvodů.

• holom napsal:

čínský kosmonaut musí být hlavně uvědomělý a oholený. 🙂 To jste mě dostal. Politika je i že někdo neletí, protože se rozvádí (nemůžu si vzpomenout kdo to byl)

Jsem rád, že příspěvek nebyl přijat všeobecně odmítavě. 🙂 Nechci se chlubit cizím peřím, nemám na tu hlášku copyright, ale použil jsem ji, protože vystihuje smysl mnou zamýšleného sdělení. Evidentně to nemusím vysvětlovat zrovna Vám, přesto pro úplnost dodám, že nemám čínské kosmonauty za nesvéprávné trotlíky. Těmi opravdu být nemohou, v kosmu jde pořád „tak trochu“ o život.

• holom napsal:

Ne, čínští kosmonauti nejsou trotlíci. Jen po našich českých zkušenostech se dá předpokládat, že tu hraje i roli čím byl otec či děda. Ale schopní jsou určitě všichni.

2. MichaelM napsal:

A nemá náhodou dneska NASA oznámit své nové astronauty? Asi tak 8 až 14, vybraných z těch osmnácti tisíc žadatelů před dvěma roky? V Houstonu, v 20:00 českého času, na NASA TV?

• To je otázka nebo oznámení? 🙂 Je tomu skutečně tak, jak píšete. Přenos budete moct sledovat i tady u nás. Už chystáme článek.

• MichaelM napsal:

Asi oboje. Když jsem viděl titulek tohoto článku tak jsem na vteřinku váhal jestli jsem si nepopletl datum nebo agenturu.

BTW: Ty dvě čínské kosmonautky z 10 až 12, to je moc dobrý (na Čínu) ale doufám že NASA bude mít tento poměr obráceně. Ženské tělo spotřebuje méně energie a zásob při letu na Mars, ne?

Kdybyste to bral na spotřebu zásob, tak absolutně nejlepší budou vyzáblí maratonci. Sílu budou mít jako ty ženy, klidovou spotřebu taky stejnou, ale navíc budou mít obrovskou fyzickou výdrž.

3. Voyo napsal:

Ta kratkozrakost ma prekvapila.
    Nebolo uz viacej americkych a ruskych okuliarnikov v kozme?
    Boli vsetci dalekozraky? Tam sa sietnica nemoze odtrhnut?
    Aky ma vlastne zrakova vada vpliv na odtrhnutie siet ice??

• TyfuZ napsal:

To mne jako krátkozrakého taky docela zarazilo.

• Jana napsal:

Jo, já jsem též krátko, i dalekozraká. Vlastně vidím celkově blbě. Spíš by mě naštvalo, kdyby mi to neřekli, já bych vyletěla do kosmu a prd, tma… viděla bych houby. Když si na to vzpomenu, zeptám se na očním, jdu tam za dva týdny a doktorka je pro každou srandu, takže ji snad nepřekvapí, že to budu chtít vysvětlit na příkladu, kdy bych letěla do kosmu :).

Jinak když je někdo krátkozraký, neznamená to, že dalekozrakost je „ten správný stav.“ Je to jen jiná oční vada, která se jinak kompenzuje. Netuším, jestli je pro práci v kosmu přijatelnější.
      K odtržení sítnice může dojít i při poranění, aniž byste předtím s očima něco měl. Nebo po operaci laserem, což se nedávno stalo kolegyni, i když ona k tomu na postiženém oku měla nějaké předcházející komplikace. Abych tedy nestrašila případné zájemce o zákrok.

• Samo napsal:

To s tým odtrhnutím sietnice ma dostalo ale čo si pamätám tak aj taký scot kelly mal okuluare a neviem o tom že by mu odtrhlo sietnicu aj keď možno ich mal kvôli dalekozrakosti.

• Krátkozrací lidé jsou obecně náchylnější k odchlípení sítnice. Čím silnější krátkozrakost, tím větší riziko. Problémem v tomto případě by asi mohlo být přetížení při startu rakety.

Přesně tak. Také jsem v rizikové skupině a oční lékařka mi říkala, že to souvisí s tvarem oční bulvy. Krátkozrací ji mají protaženou a při pohybu oka se více deformuje. Při vyšším přetížení se riziko odtržení sítnice nejspíš ještě zvyšuje.

• Děkuji za potvrzení.