sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (USSF-106)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Blue Canyon Technologies

Společnost Blue Canyon Technologies, výrobce malých družic a poskytovatel služeb pro společnost RTX, představila svůj nejnovější družicový systém pro vesmírnou platformu Saturn-400. Tato nová, větší družice nabízí zvýšenou flexibilitu a spolehlivost.

MMA Space

Společnost MMA Space vyvinula nízkonákladový solární panel schopný generovat desítky kilowattů. Nový systém solárních panelů FlexArray využívá patentované tenkovrstvé membrány k montáži a rozmístění solárních článků, což vede k velmi vysokému poměru výkonu ku objemu.

Edgx

Belgický startup Edgx získal počáteční financování na vývoj Sterna, počítače s umělou inteligencí, který je navržen tak, aby spouštěl složité algoritmy na palubách družic, a urychlil tak rozhodování a efektivněji využíval omezenou šířku pásma.

NASA

Nová směrnice NASA o urychlení vývoje jaderného reaktoru využitelného na Měsíci se setkala s pozitivní reakcí průmyslu, který plány považuje za agresivní, ale dosažitelné.

Intuitive Machines

Společnost Intuitive Machines se rozhodla přenést výrobu družic pro cislunární komunikační systém pod vlastní kontrolu, což jí dává větší kontrolu nad harmonogramem a možnost využít i další příležitosti v oblasti provozu družic.

Geespace

Čínský soukromý družicový operátor Geespace rozšiřuje konstelaci IoT o dalších 11 družic. Cílem je posílit konektivitu na klíčových rozvíjejících se trzích.

Jim Lovell

Agentura NASA zveřejnila zprávu o tom, že ve čtvrtek 7. srpna 2025 ve věku 97 roků zemřel legendární americký astronaut s českými předky Jim Lovell. Do vesmíru se během své kariéry vydal čtyřikrát a celkem v něm prožil 29 dnů a 19 hodin. James Lovell je jediným pozemšťanem, který letěl dvakrát k Měsíci, ale nepřistál na něm. Byl členem posádky Gemini 7 a 12 a dále pak misí Apollo 8 a 13.
Čest jeho památce.

Bluetooth Hubble Network

Startup Bluetooth Hubble Network, zabývající se vesmírným připojením, se stal hlavním zákazníkem pro družicovou platformu MuSat XL společnosti Muon Space, která je s hmotností 500 kilogramů dosud největším produktem tohoto výrobce malých družic.

Orbital Operations

Startup Orbital Operations získal počáteční financování pro práci na vysoce výkonném orbitálním transportním zařízení, které využívá kapalný vodík jako palivo a mohlo by na oběžné dráze zůstat roky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Havárie při testech motoru BE-4

Ještě před pár týdny se zdálo, že firma Blue Origin je na nejlepší cestě k nasazení svých motorů na chystané raketě Vulcan. Stačilo jen, aby úspěšně proběhl statický zážeh a mohla být ruka v rukávě. Ale technika metanového motoru není jednoduchá, což se ukázalo na konci minulého týdne. Při pozemních zkouškách totiž došlo k blíže nespecifikované závadě/havárii, která zničila část hardwaru – několik tzv. powerpacků, tedy základních srdcí motorů (viz úvodní fotka článku). Přímým důsledkem bude zpoždění celého testování, jehož délka se zatím nedá odhadnout.

Testy probíhají v Texasu na ranči blízko města Van Horn a k dispozici jsou zde dvě testovací stanoviště, na kterých se mohou zkoušet jak samotné powerpacky, tak i kompletní motory BE-4. Výrazem powerpack se označuje srdce motoru tvořené turbočerpadlem, ventily a dalšími potřebnými systémy. Samotné turbočerpadlo generuje výkon až 70 000 koňských sil a otáčí se rychlostí 19 000 otáček za minutu. Tyto vysoké hodnoty jsou nezbytné pro čerpání kryogenního paliva na tlak až 34,4 MPa.

Firma ale už oznámila, že se již brzy vrátí k testování. Havárie, nehody a selhání patří k úvodní fázi vývoje nových, složitých technologií. V tomto směru tedy není Blue Origin ničím výjimečná a havárie by se neměla přeceňovat. Je potřeba vychytat mouchy předtím, než se tyto motorové jednotky začnou nasazovat do operačního provozu.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/uploads/2017/05/15200213/be4_powerpack.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
8 let před

Tak držme palce, aby nešlo o nějakou zásadnější chybu v návrhu.

Vlada
Vlada
8 let před

Zatim musim rict, ze Blue Origin mi narozdil od SpaceX pripada jako klasicka soukroma firma. Spis ji radim k Virgin Galactic nez SpaceX. Plany maji ambiciozni, ale „zatim“ jen malou raketu ktera umi pristavat. Neni to malo ale realizovat ostatni plany bude asi tezsi.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  Vlada

Blue Origin řešil pro přistání úplně jiný problém pro úplně jiné použití než Elon, totiž turistické „skoky“ do vesmíru. Asi jsou tomu dnes blíž než Virgin. Obě firmy každopádně čekají náročné certifikace.

varle
varle
8 let před
Odpověď  Racek

Kdybych si měl vybrat, tak jako turista raději letím Virginem. Páč BO je na mě moc hardcore.

KarelTv
8 let před
Odpověď  Vlada

Já bych jí naopak řadil spíš k SPACEX, než Virginu. Mají dobrý motor, menší raketu která dokáže přistávat a začali později – proto to zaostávání za SPACEX.

kopapaka
kopapaka
8 let před
Odpověď  KarelTv

BO byla založena roku dva tisíce – tj. dva roky před SpaceX

Viktor
Viktor
8 let před

Virgin bude pro lidi asi prijatelnejsi..je to setrnejsi zpusob jak dostat lidi na hranici vesmiru..apropo skoda ze to BO nevymysleli aspon tak ze by se pristavalo spolecne s raketou kdyz je tam ten unikovy system..nebezpecne by to snad nebylo,ale rozhodne vic sexy nez na padacich..

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Viktor

Ak by New Sheppard pristával aj s kabínou potreboval by viac paliva.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Viktor

Na padácích je ten let delší. A bezpečnější.

ventyl
ventyl
8 let před

No to zapada do kontextu toho, ako Musk okomentoval staticky test Raptora slovami, ze sa divi, ze to cele nevybuchlo.

Cheatr01
Cheatr01
8 let před

Pokud to hodnotí jako vážnou nehodu, tak bych si tipnul, že se jim rozletětla turbína.

Kamil
Kamil
8 let před

Blue Origin si zařadim po bok Space X, až něco vyšlou na oběžnou dráhu.

pbpitko
8 let před

Som síce fanúšik SpaceX, ale aj tak ma mrzí tá nehoda Blue Origin. Mám skôr za to, že SpaceX by si zaslúžila viac-menej rovnocennú konkurenciu. Bolo by to dobré pre kozmonautiku ako takú, tak aj pre samotnú SpaceX. Ak by jej niekto trochu šľapol na pätu bolo by to len dobré aj zaujímavejšie pre všetkých. Nazdával som sa že Blue Origin síce ešte nešliape, ale zanedlho možno na to bude mať. Po tej nehode však to zase asi až tak skoro nebude ako som dúfal.
pb
P.S. v každom prípade však dík za hodnotný článok !

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  pbpitko

Rádo se stalo a doufám, že příští zmínky o této firmě už budou veselejší.

ventyl
ventyl
8 let před
Odpověď  pbpitko

Konkurencia je tu dobra v tom, ze niekto iny bude investovat peniaze trocha inym sposobom do niecoho trocha ineho a vo vysledku vylepsi nieco trocha ine ako SpX.

Ale pri tempe, ktore ma SpX nasadene si nemyslim, ze by zrovna oni potrebovali sliapat na paty 🙂 Urcite, FH uz ma spozdenie niekolko rokov a ITS a Red Dragon su zatial prilis unicorny projekty, ale aj tak maju podla mna doslova raketove tempo. Ak zobereme ohlad kludne aj len na to, o com vieme (a co urcite nebude vsetko, co vie SpX), tak tempo skutocnych inovacii je vysoke.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před

Sú nejaké nové informácie ohľadom havárie a ďalších krokoch testovania?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Zatím jsem nic bližšího nenašel.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.