Meteodružice ve vakuové komoře

Čas od času nám čtenáři napíší, že mají zájem o kratší články, které se věnují pozemním přípravám a zkouškám nejrůznějších projektů. Rádi jim vycházíme vstříc, pokud se objeví nějaká povedená fotka související s tímto tématem. V březnu byla do termálně-vakuové komory spuštěna americká družice GOES-S, aby otestovala své schopnosti fungovat v chladné prázdnotě vesmíru na geostacionární dráze. Fotka je to povedená a navíc ukazuje rozměry kosmické techniky v přímém srovnání s lidskou postavou.

Během termálně-vakuových zkoušek satelit podstoupí komplexní testování, jehož hlavní součástí jsou čtyři cykly extrémního tepla a chladu, přičemž vše probéhá ve vakuové komoře. Z testovacího prostoru je tedy odčerpán vzduch a teplota zde klesá až pod -100°C. Cílem zkoušek je ověřit, zda tyto podmínky nemohou nějak ohrozit fungování družice. Zjisťuje se, zda satelit přejde do normálního režimu i při nečekaných událostech a vypnutí systémů, při kterých může být vystaven ještě nižším teplotám.

Starší snímek z výroby družice GOES-S z doby, kdy byla hotová jen základní konstrukce satelitu.

Starší snímek z výroby družice GOES-S z doby, kdy byla hotová jen základní konstrukce satelitu.

Níže přiložený snímek vznikl už 8. března, kdy byla družice spouštěna do vakuové komory, která patří společnosti Lockheed Martin Space Systems v Denveru, stát Colorado. Zkoušky mají probíhat 45 dní, což znamená, že hotovo by mělo být 22. dubna. Na konci března už byly hotové dva ze čtyř plánovaných cyklů. Samotná družice GOES-S je druhým exemplářem nové generace meteorologických družic, které jsou označovány podle prvního zástupce – GOES-R. Kromě technologického pokroku, který zajišťuje větší přesnsot a frekvenci snímání, je tato generace zajímavá i tím, že vzniká ve spolupráci meteorologického úřadu NOAA a kosmické agentury NASA.

Série družice GOES-R pomůže meteorologům monitorovat a předvídat bouřky, tornáda, mlhy, bleskové povodně a další nepříjemné projevy počasí. Jako bonus můžeme zmínit sledování rizik spojených s aerosoly v atmosféře, ale i prachovými bouřemi, vulkanickými explozemi, lesními požáry, nebo kosmickým počasím. Její data se uplatní také při výzkum oceánů, sledování změn klimatu i sběru dat pro aktuální využití v terénu při záchranářských operacích.

2800 kg těžká GOES-S má startovat v březnu příštího roku na raketě Atlas V 541 z rampy na Floridě.

Spouštění družice GOES-S do vakuové komory.

Jeden komentář ke článku “Meteodružice ve vakuové komoře”

1. Vynikající a vysoce účelná investice od Lockheed Martin. Předpokládám rychlou návratnost vzhledem k potřebám kosmického výzkumu.