Sklouzne Falcon Heavy až na listopad?

Začíná se zdát, že Falcon Heavy někdo začaroval nějakou hodně ošklivou kletbou, která způsobuje, že se jeho start neustále odkládá. Když už si fanoušci kosmonautiky začali zvykat na to, že k prvnímu startu dojde letos v létě, přišla nová zpráva. Falcon Heavy podle ní možná odstartuje až v posledním čtvrtletí letošního roku. Na vině tentokrát nejsou problémy s raketou, ale se startovní rampou. Celému tématu se již předevčírem věnoval český portál elonx.cz.

Pro pochopení této situace se musíme vypravit zpět v čase do 1. září loňského roku. Tehdy se chystal statický zážeh Falconu 9 před startem s telekomunikační družicí Amos 6. Během příprav ale došlo k havárii, která skončila destrukcí téměř plně natankovaného nosiče. Zničena byla nejen raketa a družice, ale značné škody si odnesla i samotná rampa číslo 40. SpaceX se v té chvíli ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nejenže musela řešit havárii své rakety, ale kromě toho řešila, odkud bude startovat.

Porovnání střeleckých azimutů ramp v Kalifornii a na Floridě.

Porovnání střeleckých azimutů ramp v Kalifornii a na Floridě.
Zdroj: http://www.hobbyspace.com

Má sice ještě jednu provozuschopnou rampu v Kalifornii na Vandenbergově základně, ale její střelecký prostor míří na polární dráhy. To je ale úplně nevhodné pro telekomunikační družice, které tvoří většinu zakázek SpaceX. Tyto náklady musí startovat z Floridy. SpaceX ale měla štěstí v neštěstí. Na východním pobřeží totiž už delší dobu připravovala rampu 39-A, ze které měly startovat rakety Falcon Heavy a pilotované lodě Crew Dragon. Jde o mise, které potřebují více času na přípravu a SpaceX tak pro ně chtěla mít zvláštní rampu, aby nebrzdila provoz na rampě 40, ze které měly startovat Falcony 9 s klasickými náklady.

Po nehodě se ale situace změnila. Firma věděla, že potřebuje rampu 39A dokončit co nejrychleji. SpaceX proto vrhla všechny síly na dokončení úprav této rampy, což bylo úspěšně završeno startem Falconu 9 s desátou zásobovací lodí Dragon v neděli 19. února. Kdo by si ale myslel, že si pracovníci odpočinou, ten by byl na omylu. Jakmile měli hotovo na 39A, mohli se po mnoha měsících konečně přesunout na zničenou rampu 40.

Snímek zničené podpůrné konstrukce T/E na rampě 40. Smutné memento záříjové havárie.

Snímek zničené podpůrné konstrukce T/E na rampě 40. Smutné memento záříjové havárie.
Zdroj: https://assets.cdn.spaceflightnow.com

SpaceX momentálně odhaduje, že by rampa 40 mohla být dokončena v srpnu. Firma tak bude disponovat dvěma rampami na východním pobřeží. A právě na dokončení oprav rampy 40 je závislý start Falconu Heavy. Asi se ptáte proč. Jelikož bylo potřeba rampu 39A dokončit co nejrychleji, aby zdržení nebylo moc velké, byla rampa nakonfigurována pro starty Falconu 9, které ji budou během opravy rampy 40 využívat. Jenže na to, aby odsud mohly startovat Falcony Heavy, musí být provedeny určité úpravy.

Konkrétně se budou tyto úpravy týkat spodní desky podpůrné konstrukce TEL (Transporter/Erector/Launcher) a také servisních stožárů, které jsou momentálně uzpůsobeny pouze pro obsluhu klasických Falconů 9. Úpravy, které zajistí kompatibilitu s Falconem Heavy mají trvat zhruba 60 dní. Problém ale je, že během této doby nebudou moci z rampy 39A startovat ani klasické Falcony 9. A tady se už dostáváme k jádru pudla. S úpravami, které zajistí kompatibilitu rampy a Falconu Heavy se začne až poté, co bude dokončena oprava rampy 40. Právě na ni se vrátí Falcony 9, které odsud budou plnit běžnou službu.

Detail spodní části TEL, která projde úpravami pro kompatibilitu s Falconem Heavy. Snímek byl pořízen při vývozu Falconu 9 na rampu 39A.

Detail spodní části TEL, která projde úpravami pro kompatibilitu s Falconem Heavy. Snímek byl pořízen při vývozu Falconu 9 na rampu 39A.
Zdroj: http://www.elonx.cz/

Když má být rampa 40 opravena v srpnu a téměř dva měsíce bude trvat rekonfigurace 39A na Falcon Heavy, dostáváme se někam do října letošního roku. Hned v říjnu ale start čekat nemůžeme. Rampa se bude muset otestovat, což kromě jiného obnáší i vývoz Falconu Heavy na startovní rampu, kontrolu kompatibility a cvičné tankování (tzv. zkouška WDR – Wet Dress Rehearsal) zakončená historicky prvním statickým zážehem této rakety. Na texaské základně McGregor se totiž budou provádět statické zážehy jednotlivých stupňů. V souhrnu tak může premiérový start Falconu Heavy sklouznout na listopad, možná až na prosinec.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
http://selectoday.com/wp-content/uploads/2016/12/maxresdefault-7.jpg
http://www.hobbyspace.com/AAdmin/Images/SpacePorts/launch_sites_8-mod.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/pad40_amos6_damage2.jpg
http://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2017/01/DSC3279.jpg

Sklouzne Falcon Heavy až na listopad?, 2.5 out of 5 based on 34 ratings
Pin It
(Visited 3 583 times, 1 visits today)
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.5/5 (34 votes cast)
(Visited 3 583 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


19 komentářů ke článku “Sklouzne Falcon Heavy až na listopad?”

  1. radek. napsal:

    Nebo až leden 18?… nebo později… myslím si že letošní první hlasovací otázka opět nevyjde…

  2. Radoslav Packa napsal:

    Fanúšik kozmonautiky má jednu obrovskú nevýhodu, pri dlhých termínoch, dlhom čakaní a nekonečných odkladoch rýchlo starne.
    F-9 je zarábajúca raketa, takže tá ma prednosť, je to pochopiteľné.
    Možno sa tento rok FH ani neodlepí od zeme, ale ak to bude korunované úspechom tak nech sa páči. Určite aj tvorcovia FH ocenia, ak si budú s dostatočnou časovou rezervou všetko skontrolovať a dokonalejšie sa pripraviť…

    • Spytihněv napsal:

      To o tom stárnutí je přesné. Člověk se upne na nějakou vysněnou misi za pár let a najednou je to tu, ale s tím i další roky života pryč. Ty termíny jsou hrozné a odklady běžné (čest čínské výjímce). Navíc pokud mu nestačí „pyrotechnický efekt“ v podobě rakety stoupající k nebi. Těch startů je dost, ale opravdu zajímavých nákladů pod krytem už tolik ne.

  3. tonda napsal:

    Opravte mě,jestli se pletu,ale zpočátku měli sF-9Heavy startovat z Kalifornie,tam by mělo být všechno připraveno,rampa,T/L,pak pronajali LC-39A a řekli,že první start bude z ní.Tak by to mohli udělat z SLC a nic by je nebrzdilo.Ale asi nejsou lidi?!

    • Vojta napsal:

      Z Vandenbergu se nedá startovat na GEO/GTO, což jsou pro SpaceX nejvýnosnější starty. Také se odtamtud nedá startovat s FH k Měsíci, i když na otestování tepelného štítu Dragonu by mělo stačit se dostat „jen“ na extrémně vysokou balistickou dráhu do vzdálenosti Měsíce.

      • tonda napsal:

        Ano,to je mě jasné,ale púvodně měl odtud poprvé startovat,je to tam připravené,tak snad demo let je jedno jakým směrem,jde o vyzkoušení rakety,především.Nedej bože,aby na LC-39A došlo k další havárii!Ne letos se z Floridy F-9Heavy nedočkáme,i když bych si moc přál,abych se mýlil!

      • tonda napsal:

        A Dragon na tom stejně nepoletí,jen balast a bude zkoušet aerodynamický štít,oddělení.dle požadavků NASA.

  4. Jaro Pudelka napsal:

    To budú tento rok Vianoce – zrejme.

    • Martin Gembec napsal:

      Ano, zkusil bych se na to dívat pozitivně. Kdo z nás by si nepřál zažít něco podobného, jako 21. 12. 2015 s prvním přistáním Falconu 9? Tak po dvou letech přistání tří stupňů, to by byl pěkný dárek za to čekání. A to se vyplatí 😀

  5. vedator napsal:

    Ved je to jasne, cakaju na BO a ich New Glenn-a 😀 😀
    Oblet Mesiaca so sukromnikmi teda 2020.

  6. Honza napsal:

    A to vse pouze za predpokladu, ze nedojde k absolutne zadnym problemum a odkladum…ackoli se snazim byt obecne optimista…ne, letos se nedockame

  7. Rudolf Šíma napsal:

    Já bych se kvůli tomu na Muska klidně naštval, ale kdo by mi potom dával naději na pokrok?! Přes EET, korunové dluhopisy a energetické štítky cesta na Mars nevede. 🙂 Pokus o vtípek, ne výzva k polemice.

  8. JakubV napsal:

    Držím jim palce, ať se konečně FH dostane do vesmíru.

    Osobně si myslím, že částečně za odklady FH může i zdokonalení z F9 1.0 na verzi 1.2, která je výkonově dostatečná i pro vynášení těžších družic na GTO, což měla být i jedna z funkcí původní F9H konfigurace.
    Aktuálně tak „platící“ komerční zákazníci jsou spokojeni s výkonem F9 1.2 (FT) je jen málo komerčních nákladů, které by potřebovaly větší výkon. Navíc miniaturizace a efektivnější konstrukce sond také snižuje nároky na výkony nosičů a výrobci sond ví, do jaké kategorie mají sondu postavit.
    Na druhou stranu, pro mise k Měsíci, Marsu nebo asteroidům je výkon FH na dolní hraně a má silné konkurenty v podobě SLS a New Glenn, které budou výkonnější.
    Proto si myslím, že EM přišel s misí na oblet Měsíce v Dragonu se dvěma platícími zákazníky a chce to podle mě stihnout přes startem SLS EM-1 a hlavně před podrobnějšími informacemi k New Glennovi….

  9. ventYl napsal:

    Ak uz bude zdrzanie FH sposobovat „len“ rampa, ktora bola ponicena pri nehode zo septembra, tak budem spokojny. Osobne navysenie zdrzania ocakavam, pretoze aj ked na rampe 40 spravili inspekciu skod, skutocny rozsah sa dozvedia az ked to cele rozoberu.

Zanechte komentář