Na vlastní oči: Raketa Falcon 9 vzlétla a obnova největší komerční satelitní sítě Iridium začala!

14.1.2017 na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii panovalo i na místní poměry až neskutečně pěkné počasí a bylo prakticky bezvětří, jakoby příslib na znamení toho, že tolikrát v minulosti odkládaný start se dnes rušit z důvodu počasí nebude. Startovní okno pro raketu Falcon 9 s deseti novými satelity Iridium NEXT je naprosto minimalistické, jakékoliv sebemenší zdržení znamená odložení celého startu o den.

Den před odletem v okolí základny

Den před odletem v okolí základny
Foto: Pavel Mašek

Z prostoru přímo v areálu vojenské základny Vandenberg (která není přístupná veřejnosti) sledují samotný start desítky pozvaných hostů, většinou vysoce postavených zaměstnanců SpaceX, hlavních dodavatelů samotných satelitů – firmy Orbital ATK a Thales-Alenia, nejvyšších představitelů firmy Iridium a také jeden z projektových manažerů původního projektu Iridium, tehdy ještě pod taktovkou Motoroly.

Vraťme se ale o jeden den zpět, kdy tito významní hosté měli možnost vidět raketu Falcon 9 ve vertikální pozici z bezprostřední vzdálenosti a emoce byly všudypřítomné. Následovala krátká večeře pro média v podání firmy Iridium Communications v nedalekém městě Solvang. Nyní zpět ke dni startu – 14.1. v 9.54 místního času půjde o všechno. Společnost Iridium Communications, vlastník jediné satelitní sítě s celosvětovým pokrytím, urgentně potřebuje vyslat prvních 10 satelitů nové generace, které nahradí mnohonásobně přesluhující původní satelity Iridia, vyrobené Motorolou před téměř 20 lety. Jakékoliv další zdržení startu je pro všechny zúčastněné, řekněme upřímně, více než jen frustrující.

Pár hodin před odletem bylo v okolí základny téměř prázdno…

Pár hodin před odletem bylo v okolí základny téměř prázdno…
Foto: Pavel Mašek

Firma SpaceX, zodpovědná za vynesení satelitů na nízko oběžnou dráhu do výšky necelých 700 km, potřebuje opět začít létat se svými raketami Falcon 9 po zářijové nehodě na Floridě, kdy došlo na startovní rampě při plnění palivem k explozi a zničení jak rakety a satelitu, tak poškození samotné rampy. Jakákoliv případná další nehoda rakety Falcon 9 by mohla ohrozit samotnou existenci firmy SpaceX, tlak na úspěšnou misi je obrovský.

… postupně se místa v okolí základy zaplňovala…

… postupně se místa v okolí základy zaplňovala…
Foto: Pavel Mašek

… až byly všude spíše už stovky aut…

… až byly všude spíše už stovky aut…
Foto: Pavel Mašek

A i samotná firma Iridium Communications nemá vůbec žádný čas nazbyt. Mnohonásobná zdržení při financování, vývoji a výrobě samotných nových satelitů sítě Iridium v případě dalších odkladů mohou znamenat i existenční problémy této firmy, protože původní satelity vyrobené Motorolou před téměř 20 lety mnohonásobně přesluhují a postupně umírají a záložní satelity jsou již také používány, jen loni ztratila společnost Iridium Communications další 2 satelity a současné celosvětové pokrytí tak může mít po dobu maximálně několika minut výpadky v pokrytí.

… a někteří si s sebou přivezli techniku za deset tisíc dolarů, aby si start natočili…

… a někteří si s sebou přivezli techniku za deset tisíc dolarů, aby si start natočili…
Foto: Pavel Mašek

Ve stručnosti si připomeňme, že síť Iridium se skládá ze 66 navzájem propojených satelitů, po 11 satelitech v 6 drahách, přičemž satelity se pohybují ve výšce necelých 800 km a pohybují se rychlostí necelých 30.000 km/h, tudíž pokud by některých ze satelitů nefungoval, stačí počkat několik minut na další. Iridium je stále jedinou satelitní sítí, která má pokrytí kdekoliv na Zemi a díky umístění satelitů na nízké oběžné dráze je velikost telefonů a antén malá, navíc s prakticky neznatelným zpožděným hlasu při hovoru.

Okolí základny Vandenberg přilákalo zvědavce a příznivce raketových startů z mnoha míst a již několik hodin před startem se vhodná místa začínají plnit všudypřítomnými auty a fanoušky. Atmosféra mezi fanoušky je euforická, každý čeká na start. Všude v dohledu stojí zaparkovaná auta, silnice v okolí základny je beznadějně přeplněná, čas plánovaného startu rakety se blíží…

Odpočet, pět, čtyři, tři, dva, jedna …

Podle plánu dochází ke startu rakety Falcon9 se satelity a ta se úspěšně zvedá a potlesk s jásotem všech je všudypřítomný. Burácivý zvuk rakety je nepřeslechnutelný, předměty a skla v autech se lehce třesou, ale raketa je za chvíli pryč z dohledu a zanechává za sebou na modré obloze jen na několika místech bílou stopu, aby pak krátce poté došlo k oddělení a návratu samotného prvního stupně zpět na plovoucí plošinu.

Takovéto počasí na Vandenbergu je opravdu rarita… Modrá obloha bez mraků a bez větru.

Takovéto počasí na Vandenbergu je opravdu rarita… Modrá obloha bez mraků a bez větru.
Foto: Pavel Mašek

Poslední předávání informací před startem…

Poslední předávání informací před startem…
Foto: Pavel Mašek

Samotný let, vypuštění a oddělení satelitů, stejně jako návrat prvního stupně rakety na plovoucí plošinu byl úspěšný. Trochu vzrušení během letu způsobila krátkodobá ztráta telemetrických dat, naštěstí jak bylo později po několika přeletech samotných satelitů potvrzeno, všech 10 satelitů by mělo fungovat v rámci základních životních funkcí a čeká je intenzivní tříměsíční testovací období, teprve po ověření funkčnosti a spolehlivosti bude při dalších 7 startech vyneseno dalších celkem 65 satelitů, pokud vše půjde podle plánu, další start 10 satelitů Iridium by mohl být už v dubnu letošního roku.

Raketa Falcon 9 s 10 družicemi Iridium NEXT vzlétla!

Raketa Falcon 9 s 10 družicemi Iridium NEXT vzlétla!
Foto: Pavel Mašek

Po úspěšném startu se slavilo… Autobus přivezl VIP hosty.

Po úspěšném startu se slavilo… Autobus přivezl VIP hosty.
Foto: Pavel Mašek

A co se dělo po úspěšném startu rakety? Krátce po úspěšném vynesení satelitů se několik desítek speciálních hostů v naprostém utajení přesunulo z nedaleké základy do nepříliš vzdáleného vinařství a oslavili tak úspěšnou misi po všech stránkách. Viditelně unavený, ale jinak spokojený zakladatel společnosti SpaceX a Tesla, Elon Musk, který se rautu také zúčastnil, si tak mohl oddechnout a brzy se z rautu omluvil. SpaceX a jejich raketa Falcon 9 zase létá a Iridium má svých prvních 10 satelitů nové generace ve vesmíru. Všichni byli spokojeni. Ale pro Iridium to je jen začátek a pokračování už tak dlouhé cesty…

Krátká on-line zdravice výkonného ředitele firmy Iridium po vynesení satelitů.

Krátká on-line zdravice výkonného ředitele firmy Iridium po vynesení satelitů.
Foto: Pavel Mašek

Představitelé firem Iridium a Thales mají důvod k radosti.

Představitelé firem Iridium a Thales mají důvod k radosti.
Foto: Pavel Mašek

Slaví I SpaceX…

Slaví I SpaceX…
Foto: Pavel Mašek

Na akci byl původní vedoucí projektu Iridium, tehdy ještě pod taktovkou Motoroly, Durrell Hillis. Kromě jiného letos napsal knihu “Creating Iridium”, kterou věnoval všem, kteří na projektu tehdy v 90. letech pracovali.

Na akci byl původní vedoucí projektu Iridium, tehdy ještě pod taktovkou Motoroly, Durrell Hillis. Kromě jiného letos napsal knihu “Creating Iridium”, kterou věnoval všem, kteří na projektu tehdy v 90. letech pracovali.
Foto: Pavel Mašek

A důvod k oslavě měl samozřejmě výkonný řiditel firmy Iridium, Matt Desch. A I autor tohoto článku.

A důvod k oslavě měl samozřejmě výkonný řiditel firmy Iridium, Matt Desch. A I autor tohoto článku.
Foto: Pavel Mašek

Na vlastní oči: Raketa Falcon 9 vzlétla a obnova největší komerční satelitní sítě Iridium začala!, 2.4 out of 5 based on 37 ratings
Pin It
(Visited 3 298 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.4/5 (37 votes cast)
(Visited 3 298 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


28 komentářů ke článku “Na vlastní oči: Raketa Falcon 9 vzlétla a obnova největší komerční satelitní sítě Iridium začala!”

  1. Kamil napsal:

    A jak se tam Petr Mašek dostal?

  2. Radoslav Packa napsal:

    Zaujímavý článok, škoda že taký stručný.
    Gratulujem k účasti na tak dôležitému štartu.

  3. jregent napsal:

    Pavle, prinesl jsi nam kus atmosfery. Diky!

  4. Milan Školuda napsal:

    Super… úplne si s tých fotiek viem predstaviť tú skvelú atmosféru tam. Chcel by som to zažiť a autorovi k tomu naozaj úprimne gratulujem.

    • Pavel Mašek napsal:

      Atmosféra byla takováto: nervy 🙂 Šlo hodně a sebemenší problém a bez přehánění to mohl být konec SpaceX a fatální problém i pro firmu Iridium.

      • Raton napsal:

        Veru v hre bolo vela. Na galaveceri den pred startom asi nebolo tak veselo. Dakujeme za putavy clanok. Neubranil som sa usmevu, pri casti odpocitavania do startu, neskor potlesku a buracajucich motorov Falcona. Muselo to byt uzasne. Poslal som clanok aj sestre, ktora prisla s rovnakou odozvou :D. Celkom ma prekvapil pocet ludi, to budeme musiet ozaj prist dost skoro niekedy v buducnosti. Aj ked z Floridy je asi jednoduchsie sledovat starty.

        • Pavel Mašek napsal:

          Na Floridě jsem nebyl, ale určitě je to blíž a bude to i na cestování pravděpodobně levnější. Na Vandenbergu šlo hodně a byl to první start nových družic Iridium NEXT, takže jsem nemohl chybět. Pohrávám si s myšlenkou ještě navštívit továrnu ve Francii, kde se satelity vyrábějí, ale ještě v tom nemám úplně jasno.

  5. Miroslav Pospíšil napsal:

    Pěkný článek z pohledu insidera. Gratuluji k moc zajímavé práci.
    Btw, kdybychom se mohli dočkat pokračování napínavého článku „Globální síť jménem Iridium – historie“? Díky

    • ventYl napsal:

      Tato otazka mi vrtala hlavou pocas celeho citania tohto clanku.

      • Pavel Mašek napsal:

        Článek už je napsaný asi měsíc, ale nejsem úplně spokojený s jeho finální podobou a nějak chybí čas a „múza“ na přepsání. Slibuji, že vyjde, jen ne v příštích dnech.

        • Miroslav Pospíšil napsal:

          … a bude to zase takový nervák, jako 1.díl? 🙂

  6. RiMr napsal:

    Huhuhustý!!!!
    Paráda – blahopřeju a hezky závidím!

  7. Rudolf Šíma napsal:

    Také blahopřeji a závidím. Díky za sdílení zážitku.

  8. maro napsal:

    Super článek. Super atmosféra a pocit, že jam „někdo od nás“. Mimochodem, ta zvlněná krajinka tam okolo je taky hodně hezká. Navíc travička, jaro, v lednu. Paráda.

  9. maro napsal:

    Dost mě zaujalo to hodně malé startovní okno. Je to proto, že raketa letí na polární dráhu a musí „trefit“ přesně ten správný pruh v „iridiové“ síti pro svůj „vláček“ deseti družic?

    • Pavel Mašek napsal:

      Mělo by to tak být, jde o palivo a riziko „trefení se s něčím jiným“, byť ještě dodám, že na druhou stranu letová výška nových družic je během testování nižší (teprve pak je zvednou do „operační úrovně“), než těch původních od Motoroly.

      První start je ale unikátní, musí se otestovat reálná funkčnost nových družic a pak některé družice začnou možná „nelogicky“ za cenu zvýšeného výdeje paliva přesouvat k „zalepení děr“ v jiných drahách. Každopádně okamžik, kdy bude Iridium používat během obnovy sítě dva druhy vzájemně komunikujících satelitů, bude opravdu netradiční.

      Asi takhle:

      „Hello, I’m Motorola Iridium SV-52 from 1998, can I connect to you?“ – „Bonjour, je suis Iridium NEXT SV-103 de 2016 …“

      🙂

      • maro napsal:

        Děkuji za odpověď. Tyhle strategie nasazování a doplňování satelitů do sítě jsou hodně zajímavé. Obrovský prostor pro nové nápady a optimalizace. A taky to využití již stávající infrastruktury do posledního okamžiku a litru paliva.

        • Pavel Mašek napsal:

          Stávající infrastruktura Iridia (satelity z 90. let od Motoroly) si s trochou nadsázky přeje co nejdříve „zemřít“ a také to dávají satelity občas najevo. Je to tak, jako byste měl odcházet do důchodu ve 180 letech, místo slibovaných 64. Opět s nadsázkou se Motorolí satelity tak trochu „rozpadají“. Když nedochází palivo, tak prostě mechanicky namáhané součástky a někdy i elektronika vypovídá službu. Tím, že satelity mají stabilizované antény pro komunikaci mezi sebou, je to ještě delikátnější. Motorola a její partneři tehdy vyrobili satelity, které doslova lítají „do rozpadnutí / do poslední vteřiny“, přičemž obvyklý konec satelitů Iridia je tento – po vyčerpání paliva již nemají způsob jak udržovat své místo v konstelaci a jak stabilizovat svojí polohu a začnou dělat nekonečné kotrmelce, to vše při rychlosti prakticky 30.000 km/h.

        • maro napsal:

          Pavel Mašek:
          Parádní popis. Taky je zajímavý ekonomický úhel pohledu. Ty nové satelity snad musí být o dost levnější, než ty starší, když se musí během své životnosti (20 let?) zaplatit a ještě i něco vydělat.

  10. gg napsal:

    Trochu mimo…nějaké pěkné fotky: http://imgur.com/a/f0hzh 😉

  11. Pavel Mašek napsal:

    to maro:

    no právě ta historie sítě Iridium je zajímavá tím, že současné satelity se nikdy nezaplatily, proto firma v roce 1999 skončila v bankrotu a ta nová je …

    Ale to bude vysvětleno v chystaném článku o Iridiu.

    • maro napsal:

      Ano. Právě ten předchozí článek jsem četl a proto jsem si u tohoto startu říkal, že musí být technologičtí kouzelníci, když dokážou srazit náklady, že se jim to bude rentovat.
      Těším se na článek.

Zanechte komentář