Otazníky kolem příštího startu Falconu 9

Zatím oficiálně platí, že příštím startem, který pro nás SpaceX připraví, je vynesení telekomunikační družice Echostar-23. Tato premiéra z historické rampy LC-39A se ale pomalu odsouvá. Jelikož zatím ani neproběhl statický zážeh, je velmi pravděpodobné, že se nestihne momentálně platný termín startu, tedy 3. únor. Jakýkoliv odklad by ale způsobil, že se start s Echostar 23 dostane do termínové kolize s jiným, výrazně důležitějším startem.

Tím důležitým startem není nic menšího, než zásobovací mise CRS-10 určená k zásobování Mezinárodní vesmírné stanice. Je pochopitelné, že zásoby pro posádku na ISS mají přednost před běžnou telekomunikační družicí. Mise CRS-10 má termín startu ne dříve než 15. února, přičemž už z minulých let víme, že SpaceX potřebuje mezi dvěma starty minimálně dvoutýdenní pauzu, aby bylo možné připravit veškeré zázemí na nový start.

Na internetu se proto spekuluje o velmi pravděpodobném scénáři, kdy by si tyto dvě mise prohodily pořadí. Echostar-23 by tak startoval až po CRS-10. Mise s Dragonem by se tak zapsala do historie jako první let Falconu z rampy LC-39A, což je i docela symbolické, pokud uvážíme bohatou historii této rampy. Pokud by k prohození pořadí opravdu došlo, Echostar-23 by startoval na přelomu února a března.

EDIT 29.1.2017 21:00
SpaceX oficiálně oznámila, že CRS-10 (momentálně plánovaná na polovinu února) předběhne Echostar-23 a stane se prvním startem Falconu 9 z rampy LC-39A.

HAWTHORNE, Calif. – Jan. 29, 2017. SpaceX announced today that its first launch from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center in Florida will be the CRS-10 mission to the International Space Station. The launch is currently targeted for no earlier than mid-February. Following the launch of CRS-10, first commercial mission from 39A is currently slated to be EchoStar XXIII. This schedule change allows time for additional testing of ground systems ahead of the CRS-10 mission. The launch vehicles, Dragon, and the EchoStar satellite are all healthy and prepared for launch.“

Zdroje informací:
https://twitter.com/NASASpaceflight/status/825465307171000322
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=87&p=74045#p74045

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/apBuBVT.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

15 komentářů ke článku “Otazníky kolem příštího startu Falconu 9”

  1. Rudolf Šíma napsal:

    Je čas na novou anketu. Poletí FH do konce roku 2017?

  2. Vojta4 napsal:

    Jak je to s placením za start? Platí se část předem a až po stratu většina částky? Ptám se, jestli je zde nějaká sleva při odkladu, popřípadě jestli může společnost změnit po odkladu společnost? Předpokládám, že smlouvy budou velice individuální..
    Děkuji

  3. MichaelM napsal:

    Polsky kosmicky blogger z Floridy, Marek Cyzio, ma tuto fotku LC-39A ze vcerejsiho (28. ledna) rana, na rampe stoji prazdny strongback, pobliz velky jerab:

    https://i2.wp.com/florydziak.com/blogger/wp-content/uploads/2017/01/img_0582-1.jpg

    Cely clanek o jeho vcerejsi navsteve KSC (take s fotkou pobliz rostouci tovarny BO):

    http://florydziak.com/blogger/2017/01/a-ja-dzis-rano.html

  4. RiMr napsal:

    Díky za zajímavou aktualitu.

    Fuuurt to nějak vázne… škoda… jasně, chvíli po obnovení provozu, „nová“ rampa atd… ale… oni mají pořád něco – OK, cena za prošlapávání nových cest atd, tak by to možná chtělo víc realistický plán letů. Takhle to působí fakt jak plány a termíny v reklamní agentuře…

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Plně chápu, jak to myslíte, ale je potřeba si uvědomit, že vloni SpaceX opravdu šlapala jako hodinky – dva starty od sebe dělily dva až tři týdny. Loňský rok ukázal, že to jde, že to není nereálné. Věřím, že se do toho SpaceX zase dostane.

      • Petr Melechin Redakce napsal:

        Loni mezi starty dva týdny nikdy nebyly – minimum byly tři týdny, obecně to pak bylo v rozmezí 3–5 týdnů.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Měl jsem dojem, že rozestup mezi Thaicom 8 a ABS 2A/Eutelsat 117 West B byl menší. Díky za upřesnění.

    • maiden napsal:

      Musk už nikam chvatat nemusi. Technologii ma funkcni. V tyhle chvili uz PR nepotrebuje – bude rozhodovat cena za start a uspesnost. Kdyz bude o 20% levnejsi nez ostatni a se stejnou spolehlivosti, tak si firmy rady pockaji.

      • Racek napsal:

        No, řekl bych že právě teď musí tak trochu přesvědčit o funkčnosti svých nosičů. Stejně jako jiní po haváriích. A opětovné použití prvního stupně taky je ještě ve výhledu. No, fandíme mu, zaslouží si to.

      • Vojta napsal:

        Stojící raketa jsou utíkající peníze. Předpokládám, že je prodlevy taky dost mrzí a nedělali by je, kdyby to nebylo nezbytné.

    • Radim Redakce napsal:

      Pro srovnání, ještě jsem nezažil, že by Pendolino vyjelo z výchozí stanice na čas. A tohle je kosmonautika, kde je každý let z velké části pořád experiment v extrémních podmínkách.

      A) Buď nám budou agentury takhle luxusně servírovat informace, ale pak budeme vědět o každém zádrhelu a občas mít pocit, že jen fantatírují.
      B) Nebo nám neřeknou nic a my se dovíme až následně o úspěších. Ale budeme mít pocit, že všechno šlape jak švýcary.

      B) jsem zažil a řeknu vám, nic moc…

Napište komentář k MichaelM

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.