Odešel muž, který jako poslední kráčel po Měsíci

Dnes zasáhla svět kosmonautiky smutná zpráva – náš svět opustil ve věku 82 let Eugene Andrew „Gene“ Cernan – bývalý astronaut NASA, jehož kořeny sahají až do Československa. Cernan byl členem výběru astronautů, které NASA přijala v roce 1963. Do historie se zapsal jako poslední muž, který kráčel po povrchu Měsíce. V rámci mise Apollo 17 sem zamířil společně s geologem Harrisonem Schmidtem. Kapitán amerického námořnictva se ještě předtím při misi Gemini 9A stal druhým Američanem, který vykonal výstup do volného prostoru a při misi Apollo 10 plnil roli pilota lunárního modulu. Gene se vydal na svůj poslední let v kruhu rodiny.

Pokud byste si chtěli připomenout život této legendy, která se nesmazatelným písmem zapsala do historie kosmonautiky, doporučíme Vám náš seriál Vesmírné osudy, ve kterém Lukáš Houška v osmi dílech detailně rozebral životní cesty muže, na jehož následovníky v cestách na Měsíc stále čekáme.

1/7 Dělat věci pořádně anebo vůbec
2/7 Nová doba
3/7 Na cestě ke hvězdám
4/7 Nelehká cesta vzhůru
5/7 Až na hranice lidských možností
6/7 Na prahu jiného světa
7/7 Doba se změnila
Poslední příběh z jiného světa

Eugene Andrew "Gene" Cernan na povrchu Měsíce

Eugene Andrew „Gene“ Cernan na povrchu Měsíce

Odešel muž, který jako poslední kráčel po Měsíci, 2.5 out of 5 based on 33 ratings

Rating: 2.5/5 (33 votes cast)

21 komentářů ke článku “Odešel muž, který jako poslední kráčel po Měsíci”

1. Peter P napsal:

To je fakt smutne. Prave nedavno som s nim videl dokument na Netflixe. Dost mi tato sprava vyrazila dych 🙁

Je vždy dvojnásob smutné, když odejde nikoli jen tak někdo z dlouhého zástupu astro/kosmonautů, ale takhle výrazná osobnost. Podle mého názoru „zabodoval“ u Měsíce nejvíc ze všech. Spolu s Youngem jediní nejen že stáli na Měsíci, ale předtím u něj už jednou byli. A Eugene Cernan se nad Měsícem navíc proletěl v lunárním modulu Apolla 10.

Čest jeho památce.

• Vítek napsal:

Já bych do tohoto prestižního klubu zařadil ještě Jima Lovella, bohudík stále žijícího. Ten také letěl k Měsíci dvakrát a i když nakonec nestanul na jeho povrchu, tak ukočírovat zmrzačené Apollo 13 byl úkol neméně náročný.

3. kaili napsal:

Staří kosmičtí hrdinové vymírají… No ano, dožil se pěkného věku, ale byl stále tak vitální, zdálo se, že tady bude ještě dlouho. Byl to velmi cílevědomý člověk a z kosmonautů Apolla můj nejoblíbenější. Několikrát jsme spolu hovořili, smekám, vzpomínám a přeji lehlé spočinutí, mějte se tam na Měsíci dobře, pane Cernane.

4. Andrej napsal:

Svojich nasledovníkov na Mesiaci sa bohužial nedožil, každopádne opäť pochvala za pohotovú reakciu na udalosť

„Keď teraz naposledy kráčam po Mesiaci, dúfam, že to nebudú posledné kroky na dlho a že budúcnosť ukáže, že dnešný výboj ukul ďalší osud ľudstva. My opúšťame Taurus-Littrow v mieri, tak, ako sme sem prišli. Nech tí, ktorí sa sem vrátia, prídu v mieri a v pokoji pre celé ľudstvo. Nech má posádka Apolla 17 šťastnú cestu domov!“ – Eugene Cernan krátko pred návratom do lunárneho modulu

5. rado napsal:

Velmi smutné. Ako som jeho knihu zháňal kedysi po celom ČSR. Keď som ju zohnal po dlhej dobe, tak som pár nocí nespal lebo som sa od nej nevedel odtrhnúť. Vždy keď som šiel okolo Kysúc som na neho myslel. Proste legenda, ktorá bola posledná na Mesiaci.. Klobúk dole pán Čerňan…

6. Branislav Pecho napsal:

Veľmi smutná správa… Čo dodať, snáď len R.I.P. Dúfal som, že ešte niekedy príde na Slovensko a budem mať to šťastie sa s ním stretnúť. Tak už nie… Hádam sa ešte žijúci lunárni astronauti dožijú svojich následovníkov, aj keď je to asi nepravdepodobné…

• Branislav Pecho napsal:

Ešte som si spomenul, že som mal aspoň to šťastie vidieť v London Science Museum CM z Apolla 10. Stafford, Cernan, Young. Pilota LM už teda nestihnem…

Dočká se alespoň jeden měsíčňan svého nástupce?
    Říkám si, že ta Elonova kráva (ITS) by mohla podniknout zkušební let právě na Měsíc…

Také je dobré vzpomenout na postoj bolševické lůzy při návštěvě Eugena Cernana u nás v roce 1974 (A to se prosím, vracel z Moskvy, kde řešili Sojuz-Apollo. Z toho je vidět, že naši soudruzi byli kolikrát papežštější než sám papež v SSSR). Když jsem se to kdysi dávno na sklonku starého režimu někde dočetl, styděl jsem se. Naštěstí přijel ještě několikrát a snad si svůj dojem vylepšil. No, i když… ten pád vrtulníku v roce 2001, který musel absolvovat spolu s Vladimírem Remkem a dalšími, tomu asi moc nenapomohl 🙂

9. Martin Gembec napsal:

Přijde mi skvělé, že máme významné astronauty, kteří se hrdě hlásí ke svým českým kořenům. Škoda, že Gene už nepřijede. Jsem vděčný za československou vlajku, kterou vzal na povrch Měsíce, stejně jako to, že přijal čestné členství v České astronomické společnosti. Neměl jsem tu čest ho potkat osobně, ale musel to být charizmatický člověk.

To je naozaj smutné. A zrovna včera som si čírou zhodou náhod pozerala jeho profil na Wikipédii, uvedomila som si, že má už 82 rokov a hovorila som si, aké šťastie, že na rozdiel od Armostronga stále žije… a ono to už o pár hodín neplatilo. 🙁

11. Ričrd napsal:

Název článku mi připadá zavádějící. Působí dojmem, že už jsou všichni astronati, kteří kráčeli po Měsíci po smrti. Nebylo by lepší: „Odešel muž, který jako poslední kráčel po Měsíci“?

Teoreticky máte pravdu, opraveno.

Už jsem to dnes musel jednomu vysvětlovat. Když jsem moudře oznámil, že přesně polovina měsíčňanů už není mezi námi, dozvěděl jsem se právě toto. Že včera přece zemřel poslední muž na Měsíci a tak už nikdo z nich nežije.

Zajímavé, že je tolik lidí, kteří jsou schopni si udělat úsudek jen na základě nadpisu.

Pokud by to někdo četl tady na kosmonautix, tak by mu to asi došlo, přece jen sem chodí užší skupina lidí. Ale když se takový titulek objeví někde na všeobecném webu nebo třeba na teletextu a dotyčného to příliš hluboce nezajímá, tak to třeba ani neotevře, ale má „jasno“ 🙂

Chápu, jak to myslíte.

12. Andy napsal:

Geno byl asi můj nejoblíběnejší astronaut. Jeho kniha byla jedna z prvních, které jsem ještě jako mladistvý četl… Je to hrozná škoda, že už to k nám znovu nestihl, udělal bych cokoliv pro to, abych ho mohl vidět :-(.

Pro zájemce, doufám, že se to smí, posílám odkaz na jeho film Poslední muž na Měsíci:

• hansnasa napsal:

Taky jsem tu knihu četl jedním dechem a je mi líto,že odešel další velikán.A díky za odkaz na film,těším se,až si ho zítra pustím.