sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Amazon

    Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

    Florida Space Coast

    Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

    Iceye

    Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

    ESA

    Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

    U.S. Space Force

    Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ŽIVĚ A ČESKY: Sojuz v barvách Ruska, USA a Francie

    Fanoušci kosmonautiky si dnešek užívají plnými doušky. Po úspěšném vynesení čtyř navigačních družic Galileo raketou Ariane 5 se pozornost přesunuje ze západního pobřeží Atlantiku do kazašské stepi. Na kosmodromu Bajkonur tu stojí raketa Sojuz-FG, která by měla dnes ve 21:20 našeho času vynést na oběžnou dráhu pilotovanou kosmickou loď Sojuz MS-3 s tříčlennou posádkou. Jelikož vysíláme všechny starty mířící k ISS, nemůžeme Vás ochudit ani o tohle vysílání.

    Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 17. listopadu ve 21:20 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 21:05 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

    Zdroje informací:
    http://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Soyuz-MS-03-Mission-Patch.png

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    30 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Michael
    Michael
    9 let před

    Chci se zeptat, jaké největší přetížení působí na posádku během startu?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Michael

    Záleží jak v které fázi – nejvíce je to před vypnutím centrálního stupně. Ale nikdy to nejde přes 5G.

    Michael
    Michael
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    To jsem chtěl vědět, děkuji

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Michael

    Rádo se stalo.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před

    Ak som dobre počítal, tak Sojuz má v nádržiach dokopy cca 290 ton paliva. Pre porovnanie, koľko má paliva Falcon 9, zdá sa mi že oveľa viac. V čom je ten rozdiel?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Je to o tom, jak se vyladí motory a jak silnou raketu potřebujete – Falcon má vyšší nosnost než Sojuz.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Ďakujem. Ešte jedna otázka, aký je rozdiel v spotrebe paliva medzi motormi s otvoreným cyklom a motormi s uzavretým cyklom?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Motory s otevřeným cyklem palivem trochu plýtvají, protože palivo, které se použije pro turbočerpadlo je vyfouknuto a nepodílí se na generování tahu. Naopak v uzavřeném cyklu se vrací do spalovací komory, což je ale konstrukčně složitější.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    OK, konečne som pochopil ten rozdiel. Ďakujem.
    Dnes opäť perfektná práca! Vďaka.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Díky za pochvalu.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Rozdíl je v tom, že Falcon má větší nádrž. 😀

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  gg

    No jasné, typicky americký prístup. Ako ich autá, vír v nádrži.

    Milos
    Milos
    9 let před

    Moze mi niekto vysvetlit funkciu toho „dialkoveho ovladaca“? Co nim kozmonaut ovlada a preco vobec musi pouzivat taky moderny prostriedok.
    Dakujem.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Milos

    Raketa se řídí de facto sama – tohle je spíš přepínání kontrolek a ověřování,že všechno šlape dobře.

    A proč vůbec tuhle tyčku používají? Jak jsem říkal v přenosu – Sojuz má malý návratový modul a kosmonauti se do křesel dostanou jen stěží. Pokud by se ovládací panely přiblížily blíže, bylo by tam téměř nemožné nastoupit. Řešením by bylo udělat panel pohyblivý, ale to by byl hodně velký zásah do konstrukce lodi.

    Milos
    Milos
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Vdaka za odpoved. Ale aj tak mi to na dnesnu dobu pride trochu smiesne.

    Jaroslav Alois
    Jaroslav Alois
    9 let před

    Není orbitální úsek pro krátké lety k ISS zbytečný, nebylo by výhodnější vypustit jej úplně a zvětšit přistávací kabinku ?

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    Principiálne áno ale je to brutálny zásah do konštrukcie a na to treba peniaze. A sme pri jadre ruského problému.
    Navýšenie dopravnej kapacity má podľa mňa zmysel v prípade, že ISS bude naozaj fungovať do roku 2028 alebo až 2032. Tu by sa oplatilo urobiť možno takéto riešenie:
    – Zväčšiť obytný a vedecký priestor na ISS použitím modulov Bigelow. Nauka už bude na mieste – dúfam. Predpokladajme jeden modul Bigelow ako obytný a jeden ako vedecký. Prípadný tretí na komerčné využitie – vesmírna turistika.
    – Využiť nosnú kapacitu FH a pripraviť veľký Cargo modul povedzme Dragon+veľkokapacitný trunk
    – inštalovať ešte jeden modul Bigelow ako veľkokapacitný sklad – BigStor

    Takže by tam mohla permanentne byť skupina 9-12 ISSnautov.

    Je to len môj voľný myšlienkový pochod, feasibility study som nerobil.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Plně souhlasím, navíc je tam orbitální úsek potřeba i proto, že pokud se něco na rychlém profilu nepodaří, loď přejde na klasickou dvoudenní dráhu. A pak je orbitální úsek nutný.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    K tomu orbitálnemu úseku, dal by sa využiť ako cargo priestor. Určite je rozdiel v tzv. mŕtvej váhe Sojuz a Progress. Progress nepotrebuje life systémy, atď.
    Zaplniť orbitálny priestor Sojuzu by bolo asi technicky možné, avšak z bezpečnostného hľadiska diskutabilné – nemožnosť okamžitého presunu posádky na ISS po spojení v naliehavých prípadoch – nutnosť vyloženia nákladu.
    Okrem toho dnešná nosnosť Sojuzu je posádka+cca 100 kg nákladu. Ak by sme predpokladali uloženie aspoň 1500 kg nákladu do orbitálnej sekcie, je tu otázka celkovej hmotnosti versus nosnosť rakety Sojuz – dnes cca 8 ton. Aj keď zvýšenie nosnosti by asi bolo jednoduchšie ako radikálne meniť konštrukciu vesmírnej lode Sojuz.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    Orbitální modul není zbytečný, když se cesta protáhne na dva dny, nebo když se stane cokoliv jiného, co prodlouží let. Navíc je tam záchod, jídlo, voda, komunikační prostředky pro přiblížení k ISS a samotný stykovací uzel. Tohle všechno je potřeba k připojení k cestě a připojení k ISS, ovšem pro samotné přistání zpátky na zemi už je to jen mrtvá váha, kterou je výhodné odhodit a tím nemuset používat rozměrnější padáky a větší přistávací retrorakety.

    PepaSFI
    PepaSFI
    9 let před

    Tak jednak technicky, udělat Sojuz bez orbitální sekce a zvětšit přistávací by znamenalo postavit úplně jiné kosmidlo. A pak taky ta obytná sekce slouží k tomu aby se ta cesta dala vydržet. Ne vždy se letí zrychlenou dráhou, někdy se musí použít klasická dráha kdy cesta trvá několik dní. Totéž platí pro návrat.

    PepaSFI
    PepaSFI
    9 let před

    teď jsem se dodíval na záznam a napadla mě zásadní otázka. Kde mají plyšáka?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  PepaSFI

    Taky jsem si ho nevšiml. Zvláštní.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    9 let před
    Odpověď  PepaSFI

    Možno by boli s plyšákom overload.

    Jaroslav Alois
    Jaroslav Alois
    9 let před

    Čínská přistávacího modulu verze mi připadá prostornější a přitom váha / celková/ je stejná.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    Nene
    Čínský: o 16 centimetrů delší, o 35 centimetrů větší průměr. O 240 kilogramů těžší.

    Jaroslav Alois
    Jaroslav Alois
    9 let před

    Problémem Sojuzu je masivní aerodynamický kryt, který musí m.j. i unést celou loď vč. servisního modulu při havárii. Nikde jsem nenašel údaj kolik váží.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    Nosnost to určitě snižuje, ale moc jiných možností nezbývá. Stejně by byl potřeba nějaký kryt mezi orbitálním a návratovým modulem, kryt dokovacího zařízení, solárních panelů…

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    Nemáte pravdu. V případě aktivace záchranného systému je nesen aerodynamický kryt s roštovými stabilizátory, návratový modul a orbitální modul. Servisní modul ovšem nesen není. Ten zůstává na raketě. Byla by to zbytečná zátěž.
    Parádní podrobný článek (bohužel ve francouzštině) o funkci a technologii roštových stabilizátorů, použitých na Sojuzu je tady:
    http://inter.action.free.fr/tmp/gomars/PORTANCE_PANNEAUX_CELLULAIRES.pdf

    Na straně 6 je pěkný detailní obrázek aktivivaného záchranného systému s orbitálním a návratovým modulem uvnitř. Servisní tam samozřejmě není.

    maro
    maro
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    P.S. On to není jen tak „obyčejný“ článek o roštových stabilizátorech, ale kniha, která má přes 200 stránek 😉

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.