SpaceX má další vědecký náklad

nasa-swot-mission-759

Po každou společnost, která se věnuje poskytování nosných raket je každá zakázka na dopravu nákladu na oběžnou dráhu vítaná, nicméně vědecké družice hrají v tomto směru prim. Společnost SpaceX se v těchto dnech dohodla s NASA na vynesení družice SWOT (Surface Water and Ocean Topography), která bude z oběžné dráhy sledovat vodní plochy na celé planetě.

NASA zaplatí za start tohoto satelitu celkem 112 milionů dolarů, přičemž tato cena obsahuje všechny služby při startu, práci s družicí, její integraci s nosičem, postartovní sledování, datovou a telemetrickou podporu. Ke startu by mělo dojít v dubnu 2021 z Vandenbergovy základny (rampa Space Launch Complex 4E) a nosičem bude Falcon 9.

Družice SWOT bude prvním satelitem, který jako bonus k detailnímu měření oceánů provede globální průzkum povrchových vod. Satelit má sledovat, jak se v průběhu času mění zásobárny vody. Díky polární oběžné dráze SWOT zmapuje minimálně 90% povrchu Země a prozkoumá jezera, řeky, nádrže a oceány minimálně dvakrát za 21 dní. Tím se vylepší modely cirkulace vody v oceánech, ale také předpovědi počasí i dlouhodobých klimatických změn. Na vývoji družice SWOT bude NASA spolupracovat s francouzskou kosmickou agenturou CNES (Centre National d’Etudes Spatiales).

10 komentářů ke článku “SpaceX má další vědecký náklad”

1. vojtech napsal:

To je přesně ten druh úkolu, který chce Trumpova administrativa odebrat NASA a převést na NOAA (za jejich peníze). A je to tak dobře, já bych to totiž zrušil úplně.

Zrušil? Promiňte, ale to snad nemyslíte vážně! Podobné satelity jsou pro výzkum naší planety velmi důležité. Jejich zrušení by bylo velmi kratkozraké.

• Peter P napsal:

Pokial je to myslene, ze taketo satelity by mala mat na starosti NOAA a NASA by sa venovala vyhradne vyzkumu kozmu a letectvu, tak v tom problem nevidim. Ale rozhodne su tieto meteorologicke satelity neskutocne dolezite. Sudium zeme ma obrovsky prinos v pripade, ze by bola tato aktivita presunuta uplne na NOAA jej rozpocet by sa mal o to navysit.

2. Vojtech napsal:

Smrtelne panove, smrtelne vazne
    Trump to scrap Nasa climate research in crackdown on ‘politicized science’

Vím, že Trump chce tyto satelity omezit a převést pod NOAA. Ale jde mi o to, že jste psal, že byste tyto satelity rovnou zrušil.

• Vojtěch napsal:

já neříkám, že jsou to činností zbytečné (Goresat byl a je), ale opravdu jsem přesvědčen, že úlohou NASA je něco jiného, tj. dálkový výzkum a hlavně vývoj a propagace pilotovaných technologií pro něj. V posledních letech se mnoho státních a „neziskových“ organizací snaží o enviromentální projekty v rámci něčeho, čemu říkáme greenwashing. Prostě to dělají zeleně aby na to měli peníze protože být enviro je trendy. Myslím že pokud prezident Trump trend bude důsledně postihovat, vyšle tím důležitý signál i sem do Evropy.

Termíny jako „greenwashing“ jsou jen prázdné pojmy vytvořené za účelem umístit někam nálepku a satelit globálně mapující vodstvo na Zemi se rozhodně nesnaží být „trendy“. Naopak půjde o důležitou součást zevrubného poznávání naší planety. Pokud NASA přenese projekty na zkoumání Země na jiné instituce (a pokud bude to fungovat) a sama se bude intenzivněji věnovat průzkumu vzdáleného vesmíru a pilotovaným letům dál od Země, tak jsem pro. A pokud jde o Trumpovy signály do Evropy a vůbec všude, tak myslím, že na to jsme zvědavi všichni.

Dá se z ceny odvodit, zda půjde o zbrusu nový, či již jednou letěný (nebo víckrát 😀 ) model? Jakože za tak dlouho předpokládám, že již SX bude mít toto pod kontrolou a technologie bude špičková…

Nedá, protože ne všechny peníze půjdou SpaceX, jsou to obecné náklady na start.

• Samo napsal:

Podľa roku štartu myslím že už bude hodne zalietaný aj Falcon9 Block5 a asi už ani nebudú lietať iné ako znovupoužiteľné stroje s výnimkami potrebnými na nahradzovanie dosluhujúcich 😀 O tom či poletí letený alebo nový sa myslím rozhodne tak za 2-3 roky (nemám to ničím podložené to si myslím len ja).