I druhý požár v útrobách lodi Cygnus skončil úspěchem

Už když se v pondělí od Mezinárodní vesmírné stanice oddělila loď Cygnus, psali jsme na našem webu, že to ještě není konec její služby. Kromě vypuštění cubesatů Lemur se čekalo hlavně na experiment Saffire-II. Ten spočívá v zapálení několika velkých testovacích vzorků a z hlediska bezpečnosti se nedá provádět na obydlené stanici. Již nepotřebná zásobovací loď bez posádky a mířící k zániku v atmosféře je k tomuto účelu ideálním prostředím.

Vnitřní stavba experimentu SAFFIRE II

Zdroj: spaceflight101.com

NASA při této příležitosti na svém webu vytvořila psaný online přenos, který obsahuje zajímavé informace. Napadlo mne tedy, že by mohlo být zajímavé a čtenářsky atraktivní, pokud bychom tento online přenos přeložili do češtiny. Kromě toho, že je to neotřelý formát článku má tato forma výhodu i v tom, že krásně ukazuje, kolik času tento experiment zabral a co všechno obsahoval. Všechny termíny jsou uvedeny v čase, který platí na Floridě (Eastern Standard Time). Pokud chcete získat středoevropský čas, přičtěte k uvedeným údajům 6 hodin.

Pondělí 21. listopadu 2016
8:22 – Američan Robert Kimbrough a Francouz Thomas Pesquet ovládající staniční robotickou paži Canadarm2 poslali pokyn, aby došlo k uvolnění lodi Cygnus.
18:04 – Zástupci společnosti Orbital ATK (výrobce lodi Cygnus) potvrdili, že experiment Saffire-II je napájený elektrickou energií a posílá správnou telemetrii. Všichni tak čekali na čas 19:00, kdy mělo dojít k zapálení vzorků.
19:14 – Pozemní týmy dostaly potvrzení, že došlo k zapálení prvních testovacích vzorků.
20:04 – Ze zapálení vzorků 1 – 6 pořídily kamery 106 000 fotografií. Vzorky 1 – 4 tvořily silikonové materiály různé tloušťky. Vzorky 5 a 6 tvořila shodná směs bavlny a skelných vláken, která se spalovala i při experimentu Saffire-I. Jeden vzorek hořel se stejným průtokem vzduchu jako u minulého experimentu, druhý pak měl vyšší průtok, který se plánuje u Saffire-III. Čeká se na vzorky 7 – 9. Snímky budou posílat do centra Orbital ATK přes noc a následně se druhý den pošlou odborníkům z NASA-GRC.
21:30 – Všech devět vzorků bylo zapáleno a předběžná prohlídka telemetrie ukazuje, že data a snímky byly ve všech případech zaznamenány podle plánu. Experiment Saffire-II proběhl bez problémů a pracoval velmi dobře. Během noci budou odborníci stahovat nasbíraná data a fotky, aby už ráno mohla začít jejich analýza.

Úterý 22. listopadu 2016
18:00 – Tým zodpovídající za experiment Saffire-II úspěšně stáhnul snímky ze všech devíti vzorků, které byly v experimentu. První vzorek tvořil tenký pruh materiálu PMMA (polymetylmetakrylát), tedy plexiskla, kterým se měl zapálit materiál Nomex, tedy běžně dostupný materiál odolný plamenům. Ten se používá na kosmických lodích třeba pro balíky, do kterých se ukládá náklad a kde funguje jako protipožární bariéra. Druhým vzorkem byl plát plexiskla s rozměry 5 × 29 × 10 cm, který se používá pro okna kosmických lodí. V průběhu úterý a středy budou týmy stahovat zbývající data a snímky, přičemž se počítá i s tím, že pokud se v experimentech ještě něco změní, bude možné tyto události zaznamenat.

Úkoly experimentu Saffire jsou jasné – v co nejbezpečnějších podmínkách zapálit testovací vzorky materiálů, které se běžně nachází v kosmických lodích a sledovat, jak se ve stavu beztíže oheň šíří. Pokud chceme podnikat dlouhodobé výpravy do vesmíru, musíme maximálně eliminovat všechna možná rizika. A oheň na palubě patří právem k největším strašákům všech astronautů. Díky údajům z experimentů Saffire budou mít inženýři k dispozici cenné údaje, které jim pomohou při výběru materiálů pro příští kosmické lodě.

17 komentářů ke článku “I druhý požár v útrobách lodi Cygnus skončil úspěchem”

1. Jakub napsal:

nějak moc požíváte slovo „útroby“

2. vojtech napsal:

je to hezké, ale pořád malé. Já bych do labutě nainstaloval zápalný mechemismus a po skončení brzdícího zážehu normálně zapálil celý interiér. Nevznikla by žádná škoda, protože loď už stejně bude na nevratné dráze a tedy selhání avioniky nevadí, ukázalo by se jak vypadá skutečně rozsáhlý požár a byly by z toho krásné obrázky.

Jde o to, zda by ty plameny nepoškodily čidla, případně komunikační systémy – aby se ty údaje daly odeslat.

To je problém v principu řešitelný instalací odolného záložního systému právě k tomuto účelu. Horší je varianta, že by Cygnus nemusel hořet moc ochotně a nákladná práce se záložním systémem by přišla vniveč. A nejhorší by bylo, kdyby hořel naopak moc ochotně a došlo k výbuchu, který by mohl poslat nějaké trosky zpátky na LEO. Ale především je to nekontrolovaný a těžko replikovatelný experiment, takže data by nemusela být tak užitečná.

3. RiMr napsal:

Tož děcka, kde je ten článek o tom landeru jak si tak dlouho myslel že je pod povrchem, až se pod ten povrch dostal…? 🙂

4. Tomáš napsal:

hm, len plátky. Ja som si myslel, že loď podpália z vnútra celú a spustia prípadne nejaké hasiace zariadenie