ŽIVĚ: Start čínské stanice Tiangong-2

Dnes by měl proběhnout dlouho očekávaný start čínské vesmírné stanice Tiangong-2. Čína většinou své starty nevysílá v přímém přenosu, dnešní mise je ale výjimkou. Televize CCTV-News potvrdila na tiskové konferenci, že bude naživo vysílat jak předstartovní přípravy, tak start samotný. K němu by mělo dojít zhruba v 16:04 našeho času, pokud půjde vše podle plánu. Tiangong-2 je jednomodulová stanice, velmi podobná svému předchůdci Tiangong-1. Hmotnost celé stanice bude pouze okolo 8,5 tuny (pro porovnání, ISS má hmotnost zhruba 420 tun) a vynese jí, stejně jako stanici Tiangong-1 a pilotované lodi Shenzhou, raketa Dlouhý Pochod 2F, která spaluje hypergolická paliva ve všech stupních. Ta bude startovat z kosmodromu Jiuquan Satellite Launch Center, stejně jako předchozí stanice i pilotované lety.

Stanici Tiangong-2 by měly navštívit celkem dvě pilotované lodi, Shenzhou-11 a Shenzou-12. Oproti misím Shenzhou-9 a Shenzhou-10, které navštívily Tiangong-1 s trojčlennou posádkou, budou mít mise na Tiangong-2 pouze dvoučlennou posádku. To by mělo umožnit až 30-denní pobyt, tedy třikrát delší než minulé mise. Dalším velkým úkolem stanice Tiangong-2 bude vyzkoušet automatické spojení s novou zásobovací lodí Tianzhou, která je sama konstrukcí odvozena od stanicí Tiangong. Přenos předstartovních příprav a startu samotného můžete sledovat živě na youtube kanálu CCTV-News:

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightinsider.com/…/tiangong-2-cntv-june-2016.png

Pin It
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

GD Star Rating
loading...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


18 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Start čínské stanice Tiangong-2”

  1. ptpc napsal:

    Už to beží! A v angličtine!

  2. tonda napsal:

    Super,těším se,dík za odkaz na přenos!!Zajímalo by mě,jak budou překládat náklad z nákladní lodi do stanice,když má jen jeden stykovací uzel a při spojení nebudou na ní taikonauti?Nebo to bude víceméně zkouška jen stykovky a přečerpání paliva a plynů automaticky a žádné kusové náklady nebudou?Máte nějaké zprávy v tomto směru?

    • Daniel Heřt napsal:

      To ještě není úplně jisté, sám se kloním k variantě že vyzkouší jen automatické dokování a přečerpání paliva, ale existuje ještě možnost, že jeden thaikonaut zůstane na stanici, zatímco druhý poodletí s lodí Shenzhou, což umožní připojení nákladní lodi, vyložení zásob a pak opětovné připojení Shenzhou. Tahle varianta je samozřejmě mnohem nebezpečnější, takže i asi málo pravděpodobná, ale uvidíme jak se Čína rozhodne.

    • Daniel Heřt napsal:

      Ale tedy spíš to vypadá že druhá posádka přiletí až po zásobovací lodi, takže první varianta bude asi správná.

      • ptpc napsal:

        Mám otázku – ako viete že druhá posádka priletí až po zásobovacej lodi?

        Čo sa týka nákladu myslím si že zásobovacia loď bude plne naložená(aj s kusovým nákladom). Ak by to tak nebolo nevidím dôvod prečo by zásobovaciu loď mala vynášať nosná raketa CZ-7. V pohode by to zvládla aj raketa CZ-2F.

        P.S.: Ešte sa chcem poďakovať za promptné zaradenie živého prenosu na blog.

        • Jiří Hošek napsal:

          Mám taky otázku (na ptpc).
          Proč myslíte, že by to mělo být jinak, než je uvedeno ve zdrojovém článku?

        • ptpc napsal:

          Čo myslíte tým inak(na Jiří Hošek)?

        • Daniel Heřt napsal:

          Na NSF píšou, že by Shenzhou-12 měla startovat až v druhé půlce roku 2017, zatímco zásobovací loď by měla startovat už v dubnu. Jestli se tomu dá úplně věřit nevím, ale lepší informace nemám.

        • Daniel Heřt napsal:

          Ještě k nosné raketě, Tianzhou vychází ze stanice Tiangong, ale je to nákladní loď. Takže její hmotnost i s nákladem může dosáhnout až 13,5 tuny. A CZ-2F dostane na LEO maximálně okolo 8,6 tuny. Proto musí být použita raketa CZ-7.

        • Jiří Hošek napsal:

          „Čo myslíte tým inak(na Jiří Hošek)?“

          V článku na NSF je napsáno, že v říjnu 2016 poletí SZ-11 na rekordně dlouhý, minimálně 30-denní let.
          V dubnu 2017 poletí nákladní TZ-1 s palivem a vodou pro TG-1. Tyto zásoby budou automaticky přečerpány, čímž bude stanice připravena přijmout další posádku. Ani zmínka o kusovém nákladu. Nosič CZ-7 má být nosičem příštích nákladních lodí řady TZ, takže mi připadá logické jeho použití pro TZ-1 i při nevyužití kapacity.
          Pokud vše dopadne dobře, dá se očekávat start SZ-12 ve druhém pololetí 2017 s tříčlennou posádkou na krátký let k TG-1, jehož primárním úkolem bude kosmická vycházka z orbitálního úseku SZ-12 na vnější povrch TG-1. Při ní by mohly být z TG-1 sejmuty vzorky materiálů k návratu na Zemi, případně provedeny nějaké úkony demonstrující práce na budoucí modulární stanici. Pro krátký let postačuje kusový náklad vezený v SZ (viz třídenní let SZ-7 s tříčlennou posádkou v roce 2008 – první EVA).
          Celé mi to připadá logické. Tím „jinak“ jsem myslel prohozené pořadí TG-1 a SZ-12 a kusový náklad v TZ-1.

        • ptpc napsal:

          Daniel Heřt:
          Ja som vychádzal z mylného(môjho) predpokladu že nosnosť CZ-2F má väčšiu nosnosť ako 8,6 tony na LEO. Tým pádom je možné že hmotnosť TZ-1 aj bez kusového nákladu bude vyššia ako uvedená nosnosť rakety CZ-2F a bude sa musieť použiť nosná raketa CZ-7.

          Jiří Hošek:
          Máte pravdu. Aj keby nebola využitá kapacita nákladnej lode TZ-1 naplno je logické že na jej vynesenie sa použije nosná raketa CZ-7. Použiť(aj keď iba teoreticky) na jeden štart nosnú raketu CZ-2F pre nákladnú loď TZ-1 nedáva zmysel.
          Čo sa týka kusového nákladu to bola čisto moja špekulácia.
          A čo sa týka tej zmeny chronológie štartov zle som sa vyjadril. Pýtal som sa na to že či kozmická loď SZ-12 priletí k orbitálnej stanici TG-2 až potom čo sa zásobovacia loď TZ-1 odpojí od TG-2 a zanikne v atmosfére. Tým pádom by bola prekládka kusového nákladu vylúčená. Bolo mi jasné že nákladná loď TZ-1 bude štartovať pred kozmickou loďou SZ-12. Za mätúcu otázku sa ospravedlňujem.

  3. Jaroslav Alois napsal:

    Čínský hlasatelky jsou docela kočky.

  4. Spytihněv napsal:

    Super. Dostal jsem se k PC doslova v posledních vteřinách před startem. Už odpočítávali.

  5. Siera napsal:

    8 minut pozde 🙁 Grrr

  6. tonda napsal:

    Ještě by byla možnost po připojení nákladní lodi a přečerpání tekutin v aut.režimu odpojit servisní část nákl.lodi a orbitální ůsek nechat připojen(s kusovým nákladem) a na uvolněný styk.uzel připojit loď Šen čou 12.Pokud to je takhle možné,když to jde u pilotované lodi,mohlo by to jít i u nákladní.

    • Kami napsal:

      to je podobný systém jako ruské moduly Pirs, které jsou vlastně udělané z Progressu. Tak možná číňané udělají dva v jednom, nákladní loď i malý modul

Zanechte komentář